Ervaringen met tunen Mazda 2 van 2020.

H van Hees

Net ingestapt
Hoi allemaal,
Heeft er iemand toevallig zijn Mazda 2 van ongeveer 2020 met standaard 90 pk + 7 pk electrisch vermogen en een koppel van 151 laten chiptunen naar 130 pk en koppel naar 163 Nm.
Mvg en BVD H.v.H

Niet met een Mazda 2 maar een 'gelijkaardige' Mazda CX-3, weliswaar met een 2 liter blok. Software van de CX-5 op laten zetten (+45 PK) & was er erg tevreden over. Auto onherkenbaar nadien, maar voor het verbruik moet je het dus niet doen. Heb hetzelfde laten doen met mijn ND MX-5, verschil minder merkbaar en achteraf gezien wat overbodig. Mijn CX-30 zit nog in de garantie dus dat laten we zo maar even :p

Ik ga hier geen name dropping doen maar als je "Mazda Performance Willebroek" googelt kom je in de buurt... afhankelijk van hoe ver je van BE woont.
Zijn vrij conservatief omdat sommige Mazda modellen (waaronder mijn MX-5...) extra koppel niet zo goed verteren qua versnellingsbak. Zij zetten de Mazda 2 op 128 PK / 158 Nm met een disclaimer over de te gebruiken brandstof, geen E85.

Heb ik vrij recent laten doen met een 2016 exemplaar. Verwacht geen wonderen maar het is wel grappig met z'n licht karretje. Ik ben bij rica geweest en die kwam goed en betrouwbaar over.

Beide bedankt voor de info.
Vind het jammer dat de koppel inderdaad niet heel veel hoger wordt, maar nu snap ik waarom.
Ben zelf ooit met een Micra van 2018 bij garage plus in Eindhoven geweest en die beviel me ook goed.
Chiptunen doet geen wonderen, maar prijs kwaliteit was ruim voldoende daar.
Ps, ik tank zo wie zo altijd euro 98.

Laatst bewerkt:
Het ingewikkelde bij non-turbo motoren is veelal "hoe krijg je meer lucht naar binnen, zodat het met iets meer benzine meer verbrandingswarmte geeft". En dat is technisch vaak wel een dingetje. Waar ligt de beperking? Gasklephuis? Nokkenassen? Inlaatspruitstuk? Uitlaatspruitstuk? Cold air intake? Vaak zijn het een hoop kleine aanpassingen die dan uiteindelijk meer koppel (=pk's) opleveren, maar mogelijk de motor minder gebruiksvriendelijk maken.

Terug
Bovenaan