Ervaringen/kennis over de Ford Focus 1.5 TDCI motoren?

Guest
Beste lezers ,

Er staat mij een aankoop van andere auto te wachten in mei , ik heb al eerder gepost voor advies en ben benieuwd naar jullie mening.
Budget is max rond de 8k ( voor mij een hoop geld ) en ben op zoek naar de meeste veilige optie voor de komende 5 jaar sowieso , en rij ongeveer 30k per jaar.

Diesel voor rond de 8k : 100k gelopen , jonge diesel ( Focus/Megane 2012 )
Hybride voor 8k : 170k gelopen , ( Prius 2011 )

Welke van de 2 opties is volgens jullie het meest veilig/rendabel?
Diesel lijkt aantrekkelijk door de lagere KM stand , maar van wat ik lees kan ik over het algemeen redelijk wat onderhoud verwachten , een flinke wegenbelasting en een restwaarde van zo goed als niks ( al verwacht ik zeker geen bergen voor deze aanschafprijs ).
Hybride is weliswaar iets duurdere brandstof , maar een zeer gunstig verbruik en schijnt qua onderhoud gunstiger te zijn. En misschien qua afschrijving ook?

------------------------------UPDATE-----------------------

Waarschijnlijk kan ik mijn budget iets verhogen van max 8k voorheen tot max 11k nu , en is de Ford Focus Wagon van na de facelift (2015) in mijn vizier gekomen. Ik vind de auto erg mooi , vooral in de complete Titanium uitvoering.
Van wat ik zie moet ik er wel eentje kunnen vinden met rond de 120k op de teller , ik kijk dan naar de 1.5TDCI uitvoering met 120pk.
Wat mij opviel is dat de motoren voor de facelift voornamelijk 1.6 diesels waren , en daarna dus 1.5.
Kan iemand mij iets over deze motoren vertellen qua betrouwbaarheid/bekende mankementen etc?

Alvast bedankt!

Mvg ,

Tim

Onderaan de Streep, uitgesmeerd over meerdere jaren denk ik dat beide auto's even duur uit zullen vallen, waarschijnlijk iets in het voordeel van de Prius. Echter is het ook belangrijk dat je de auto fijn vindt rijden, dat je er goed in zit en dat je er gewoon een goed gevoel bij hebt. De Prius kun je zonder grote problemen nog wel 3 ton mee rijden, reken je Dus niet rijk met de relatief lage kilometerstand van de diesel. Ik zou dat zelf in elk geval niet als een zwaar wegend voordeel zien.

Ik zie met de diesel 2 grote onzekerheden: je weet niet wat de overheid gaat doen om diesel (nog meer) te ontmoedigen en je weet niet wat de auto qua onderhoudskosten gaat doen. Met de Prius zie ik dit soort onzekerheden niet. Als je verder in alle auto's even goed zit en even fijn vindt rijden zou ik daarom altijd voor de Prius kiezen.

Diesel is in Nederland duidelijk goedkoper dan benzine. Als je geen pech hebt is diesel onder de streep goedkoper. Alleen weet niemand wat de overheid met benzine en diesel auto's gaat doen. De milieuzones gelden voor diesels die ouder zijn dan 15 jaar, of ouder dan 20 jaar. Daar heb je dus nog jaren geen last van.

Ik denk dat het prijsverschil in de praktijk wel mee zal vallen.

Kies gewoon de auto die je het fijnste vind rijden.

De Megane met 1.5DCI en euro6 is gewoon een goede auto. Heel betrouwbaar, de toekomst met euro6 is ook veilig (zeker in Nederland).
De Prius is ook erg betrouwbaar.

De Megane levert je waarschijnlijk meer rijplezier op dan een Prius.

Onderaan de streep zal het niet veel uitmaken. Benzine is gemiddeld genomen altijd nog 30ct/l duurder. Het verbruik van de diesel en benzine ontloopt elkaar niet veel.

Wat je even vergeet te melden is wat je voor de rest met de auto gaat doen? Heb je hobbies waar je een station voor nodig hebt of iets moet trekken, dan heb je niks aan een Prius.
Maar ook een Prius krijgt onderhoud na meer dan 200dkm, ook daar slijten onderdelen.

Epica zei:
Maar ook een Prius krijgt onderhoud na meer dan 200dkm, ook daar slijten onderdelen.

Tuurlijk heeft een Prius ook onderhoud nodig, maar er zijn toch minder potentiële hoge kostenposten. Bij een diesel met hoge kilometerstand moet je rekening houden met nieuwe verstuivers, koppeling en tweemassavliegwiel, distributieriem. Vooral de eerste twee kunnen in de papieren lopen (spreek uit ervaring met Toyota Avensis).

Ik denk dat de Prius de meest zekere keuze is, maar dat de kosten elkaar niet veel zullen ontlopen. Je moet wel echt goed proefrijden in een Prius. Ik heb er zelf één en vind hem geweldig, super relaxte manier van reizen. Maar er zijn ook mensen die niet kunnen wennen aan het speciale karakter van de Prius. Je moet hem kalm en beheerst rijden anders wordt hij rumoerig bij het accelereren. Niet zo zeer in de stad maar volgas van 80 naar 120 hoor je wel :). Dus rij je graag heel vlot, dan denk ik dat je beter bediend bent met een Focus. Die stuurt ook nog eens veel beter.

Een Megane diesel voor €8.000 euro met een euro 6 diesel gaat volgens mij een uitdaging worden. Maar ik kan er naast zitten, handig is om de kenteken check te doen, maar met euro 5 kom je ook een eind.

Epica zei:
Wat je even vergeet te melden is wat je voor de rest met de auto gaat doen? Heb je hobbies waar je een station voor nodig hebt of iets moet trekken, dan heb je niks aan een Prius.

Hier 240.000 km op de teller, enige wat er aan de auto vervangen is zijn ruitenwissers, banden, lampjes, gasdempers kofferbakklep en de 12V accu. Dat laatste was puur preventief en had waarschijnlijk nog een paar jaar mee kunnen gaan.

Zadelsnuiver zei:
Epica zei:

Hier 240.000 km op de teller, enige wat er aan de auto vervangen is zijn ruitenwissers, banden, lampjes, gasdempers kofferbakklep en de 12V accu. Dat laatste was puur preventief en had waarschijnlijk nog een paar jaar mee kunnen gaan.

En dat is sinds nieuw? Anders zegt het mij nog niks.

Auto encyclopedie zei:
Een Megane diesel voor €8.000 euro met een euro 6 diesel gaat volgens mij een uitdaging worden. Maar ik kan er naast zitten, handig is om de kenteken check te doen, maar met euro 5 kom je ook een eind.

Je hebt gelijk , ik heb het verkeerd neergezet , ik doel op de megane van 2012-2013 euro5 dus!

kalman zei:
Epica zei:

Tuurlijk heeft een Prius ook onderhoud nodig, maar er zijn toch minder potentiële hoge kostenposten. Bij een diesel met hoge kilometerstand moet je rekening houden met nieuwe verstuivers, koppeling en tweemassavliegwiel, distributieriem. Vooral de eerste twee kunnen in de papieren lopen (spreek uit ervaring met Toyota Avensis).

Ik denk dat de Prius de meest zekere keuze is, maar dat de kosten elkaar niet veel zullen ontlopen. Je moet wel echt goed proefrijden in een Prius. Ik heb er zelf één en vind hem geweldig, super relaxte manier van reizen. Maar er zijn ook mensen die niet kunnen wennen aan het speciale karakter van de Prius. Je moet hem kalm en beheerst rijden anders wordt hij rumoerig bij het accelereren. Niet zo zeer in de stad maar volgas van 80 naar 120 hoor je wel :). Dus rij je graag heel vlot, dan denk ik dat je beter bediend bent met een Focus. Die stuurt ook nog eens veel beter.

Bedankt voor de tip , ik heb al heel wat reviews gelezen van de Prius en vind jou opmerkingen daarin ook terug , ik ga zeker proefrijden!
Vlot rijden is er niet echt meer bij , ik rij dagelijks 110km totaal aan woon-werk en het aantal snelwegen en 80 wegen is 50/50 , de prius zou het hier dus goed moeten doen qua verbruik heb ik begrepen!

Epica zei:

Niet vergeten te melden , maar niet van belang in dit topic.
Ik ben vooral benieuwd naar de te verwachten kosten van beide auto's , en welke gunstigere afschrijving heeft uiteindelijk ondanks de verschillende kilometerstanden en bouwjaren!

Combinatie rijgedrag en wel of niet zuinig rijden geldt niet alleen voor de Prius. Andere auto's verbruiken ook meer of minder bij bepaald rijgedrag

Voor elke optie is wat te zeggen, de Megane en Focus zijn een stuk jonger dan de Prius. Ik heb in 2011 ook de Prius meegenomen in de keus. Een hele verstandige auto, maar ik werd er als autoliefhebber niet echt blij van. Wat ik zelf lekker vind aan grote stations dan ze heel ontspannen comfortabel en zeer stabiel over snelweg rijden. Een Prius is ook comfortabel, ruim, maar rijdt wat afstandelijker en is minder stabiel.

Bij een oudere diesel kan wat (duurs) stuk gaan maar dat hoeft natuurlijk niet, ze kunnen ook jaren lang zonder problemen functioneren (is mijn eigen ervaring). Zeker als je regelmatig wat langere stukken rijdt. In mijn ogen worden de problemen ook vaak overdreven.

Mijn advies is om gewoon te gaan rijden, dan voel je zelf de verschillen, en kun je zelf de keus maken welke auto het best bij je past. Mijn tip is kijk niet teveel naar hele lage kilometerstanden, veel korte stukjes vind een diesel niet fijn. Je kunt beter wat jonger kiezen met een hogere kilometerstand.

Carfanatic zei:
Zadelsnuiver zei:
Epica zei:

En dat is sinds nieuw? Anders zegt het mij nog niks.

Sinds nieuw inderdaad.

Je rijdt 30000 km/jaar.
Beide autos 1:20.
30000/20 = 1500 liter prut per jaar.
Voordeel diesel: 30 cent/liter = 450 euro per jaar.
verschil in MRB: ca 400 euro per jaar.
Voordeel diesel: 50 euro.

Financieel:
1) Accijns diesel 2020: 50 cent. Benzine: 80 cent. dieselaccijns gaat omhoog.
2) MRB voor diesel wordt hoger
3) euronormen voor diesels om een stad in te mogen.
Over 5 jaar krijg je nog iets terug voor je Prius. kun je voor de diesel wel vergeten.
4) onderhoudskosten Prius...tja, wat gaat eraan kapot....geen EGR kleppen, turbo's, roetfilters met naverbranders....

Opties:
Prius = altijd automaat (file!), maar vaak ook compleet uitgevoerd. Altijd CC, vaak stoelverwarming , veel exemplaren met leer en panoramic dak.

428 uur:
30000 km/jaar is 428 uur in de auto per jaar.
Het mag ook wel lekker rijden!
Misschien zegt je verstand: de prius, maar vind je de stoel en luidsprekers gewoon r.u.k. en ga je toch voor de ander....
Dus: lekker proefritjes maken!

Heb ik ook gedaan: een Fiesta Ecoboost benzine (rijdt 1:18) en een Toyota Yaris Hybrid.
Resultaat: wat rijdt die fiesta toch leuk! En 3000 euro goedkoper (zelfde geboortejaar, minder kilometers, mét voorruitverwarming).
En die Yaris? Fijn voor in de stad maar op de snelweg.....
Die Prius van 8000 is vast een Prius-II met een 1.5. Ik zou voor de 1.8 gaan moet iets meer km en veel minder ergernis op de snelweg.

spoiler alert zei:
Die Prius van 8000 is vast een Prius-II met een 1.5. Ik zou voor de 1.8 gaan moet iets meer km en veel minder ergernis op de snelweg.

Die Prius is uit 2011, dat is een Prius III.

Kleine anecdote, de Prius motor. Zoals ook gevonden in de Auris/CT200H etc hebben ook gewoon een EGR klep/cooler etc.
Staan erom bekend om lekke koppakkingen te veroorzaken als ze verstopt raken. Eens in de 100k kilometer reinigen en er is niks aan de hand, maar wel een dingetje om te onthouden. Zelf eigenaar van een Auris Hybrid met 175k km.

Ik ken een verhaal van een CT200H met een lekke koppakking, maar bij inspectie van de EGR klep bleek deze gewoon netjes.

Hoe de lekke koppakking veroorzaakt wordt weten zelfs de monteurs niet.

Gelukkig komt het maar heel zelden voor en vaak ook alleen boven de 200dkm

Zoals hier boven al is aangegeven moet je er ook 30k km inzitten.
Kijk en voel ook naar de zit.
In dit forum word vaak de prius opgehemelt en afgekraakt.
Ga er maar eens mee rijden!
Als auto liefhebber valt het je op dat het toch wat andere koek is, meer motorherrie en een zenuwachtige versnellingsbak.
Kijk het is geen volvo of MB natuurlijk maar ik noem het toch op.
Verder lijkt mij als je zoveel km maakt, een prius ongeschikt is, veel snelweg km betekend alleen de brandstof motor die werkt, en dat is zoals bekent niet de schoonste en zuinigste.
Een prius is in mijn ogen ideaal voor de stad en het platte land.
Niet als kilometer vreter op de snelweg.

Qua aandrijflijn bedoel je?
Nee, die moet je inderdaad op de cruisecontrol zetten en dan lekker 120kmh gaan rijden.

Constant accelereren en auto's inhalen op de linkerstrook is deze aandrijflijn wat minder geschikt voor want dan ga je de motor constant horen.

Ik heb weleens mijn Prius afgetankt, snelweg opgegaan, CC op 120 km/h en 100 km verder weer getankt. Verbruik was 4.2L/100 km en dat was met volle bepakking en airco aan.

24 7 zei:
In dit forum word vaak de prius opgehemeltd en afgekraakt.
.../...
Als auto liefhebber valt het je op dat het toch wat andere koek is, meer motorherrie en een zenuwachtige versnellingsbak.
.../...
Verder lijkt mij als je zoveel km maakt, een prius ongeschikt is, veel snelweg km betekendt alleen de brandstof motor die werkt, en dat is zoals bekentd niet de schoonste en zuinigste.

"En ook qua rijden scoort de milieuvriendelijke Japanner beter dan ooit met zowel veel rij- en zitcomfort als een goede geluidsisolatie een relatief stille aandrijflijn". Bron: https://www.groenlicht.be/2017/04/21/rijtest-toyota-prius-1-8-vvt-i-hybrid-2017/

Een Prius heeft helemaal geen "versnellingsbak": https://www.john2211.nl/Hybride_versnellingsbak.htm

Verdiep je eens in de werking van de Toyota hybride aandrijflijn... Google is je beste vriend. ;)

Noem eens een motor die schoner en zuiniger is?
"Zo is de verbrandingsmotor met een energie-efficiëntie van 40% enig in zijn soort".
Bron: https://www.groenlicht.be/2017/04/21/rijtest-toyota-prius-1-8-vvt-i-hybrid-2017/

Kijk iedereen ervaart het anders, ook zit het tussen de oren heb ik wel eens gehoord;), "we rijden prius, dus milieuvriendelijk".

Mijnervaring met de prius (dit was bj 2011) is toch zoals het hierboven is omschreven.
[sub]Ik ben overigens gewend om in auto's te rijden zoals MB, Volvo en BMW, en kijk dan ben je misschien toch wat verwend.[/sub]

De "versnellingsbak" vind ik wel onrustig en twijvelachtig, kijk hij schakeld goed hoor maar het is niet zo'n bak als ik gewend ben.
Vooral tunnels in en uit, daar moet de bak heel goed over nadenken en schakeld dan zomaar terug wat hoge toeren en dus herrie tot gevolg heeft, op rustige 80 wegen heb je hier natuurlijk veel minder last van.

Hierboven wordt gesproken over '120 op de cruise en gaan". wij als drukke auto van de zaak rijders trappen een wagen op 133 op de cruise en gaan.

En juist dan is de prius benzine motor niet de schoonste in zijn soort.
Ik blijf erbij dat een prius thuishoort in de stad of het platte land, en niet op de forenzen snelweg.

24 7 zei:
Mijnervaring met de prius (dit was bj 2011) is toch zoals het hierboven is omschreven.

De "versnellingsbak" vind ik wel onrustig en twijvfelachtig, kijk hij schakeldt goed hoor maar het is niet zo'n bak als ik gewend ben.
Vooral tunnels in en uit, daar moet de bak heel goed over nadenken en schakeldt dan zomaar terug wat hoge toeren en dus herrie tot gevolg heeft, op rustige 80 wegen heb je hier natuurlijk veel minder last van.

Dit geeft duidelijk aan dat je geen idee hebt waarover je praat... Sorry.. :confused:

Wat een kul, ik heb een Prius én een BMW.. Wat blijft er nu over van je argument?

Ook bij hogere snelheden ondersteunt de elektromotor nog steeds de benzine motor. Daarnaast helpen de vorm, het Atkinson-principe en de versnellingsbak ook bij het zuiniger rijden, de Prius is méér dan alleen maar de hybride techniek.

Hoe meer ik rondkijk hoe lastiger het word!
Ook vind ik bijvoorbeeld een auto als de volvo v60 erg mooi , maar voor 8k en 9k max heb je er eentje met gemiddeld 180K+ op de teller. Weegt dit dan echt op tegen een Megane met 100k op de teller? Zo ook met een passat , al hoor ik veel negatieve geluiden omtrend deze auto's.

Enerzijds wil ik met de kilometers die ik maak gaan voor het ultieme rijgenot/comfort , anderzijds ook voor een (zover mogelijk met auto's ) "zekere" keuze.

Lastig lastig!

Zo'n Volvo is fijn, maar je moet eens goed vragen aan iemand die zo'n auto heeft wat het nu echt kost. Ja Ze rijden heerlijk en de stoelen zijn subliem maar geen goedkope jongen om op de weg te houden. Rijden mag zeker wat kosten maar laat je wel goed voorlichten. Zo'n heerlijke Volvo op gas is natuurlijk wel een hele andere ervaring (y)

Helaas zijn de Volvo V40 en V60 op benzine erg duur. Binnen budget zal TS alleen diesels vinden.

24 7 zei:
En juist dan is de prius benzine motor niet de schoonste in zijn soort.
Ik blijf erbij dat een prius thuishoort in de stad of het platte land, en niet op de forenzen snelweg.

Volslagen flauwekul. Heb zelf een Prius. Rij gemiddeld 1 op 20 in de praktijk en daar zitten heel veel snelwegkilometers tussen. Er is geen andere benzineauto van een vergelijkbaar formaat die deze waarden haalt en dat zit niet tussen de oren.

Ik rij zelf een 2009 Prius. Je moet wel even leren met de auto te rijden. Vooral niet veel gas geven, wat veel geloei geeft. Iets rustiger het pedaal indrukken als het kan is veel comfortabeler. Met gecombineerd gebruik rijden we ongeveer 1 op 19 a 20. Met veel snelweg (met 145 op de teller) zakt het verbruik naar 1 op 17 a 18. Wat voor het formaat nog een prima verbruik is mijn inziens. Onderhoud is veel lager dan bij mijn vorige auto, wat een diesel was. De Prius heeft nu ongeveer 210k km gelopen.

Beste mensen ,

Waarschijnlijk kan ik mijn budget iets verhogen van max 8k voorheen tot max 11k nu , en is de Ford Focus Wagon van na de facelift (2015) in mijn vizier gekomen. Ik vind de auto erg mooi , vooral in de complete Titanium uitvoering.
Van wat ik zie moet ik er wel eentje kunnen vinden met rond de 120k op de teller , ik kijk dan naar de 1.5TDCI uitvoering met 120pk.
Wat mij opviel is dat de motoren voor de facelift voornamelijk 1.6 diesels waren , en daarna dus 1.5.
Kan iemand mij iets over deze motoren vertellen qua betrouwbaarheid/bekende mankementen etc?

Alvast bedankt!

Mvg ,

Tim

De 1.5 diesel is afgeleid van de 1.6 diesel, alleen de boring is kleiner, de slag is het zelfde. De 1.6 HDI/ TDCI en 1.5 HDI/ TDCI uit deze jaren zijn goed uit ontwikkeld en staan goed aangeschreven. Belangrijk is bij deze motoren om op tijd de olie te verversen, kijk dus goed of er jaarlijks / om de 20.000 km olie is ververst.

Bij dit hogere budget kun je ook kijken naar de moderne Peugeot 308 2 vanaf 2014, of misschien lukt ook net de renault Mégane 4 vanaf 2016.

Ik zou voor een diesel gaan: simpelweg omdat de aanschafprijs veel lager is. Je krijgt meer auto voor je geld.
Ik zie online 5000€ verschil tussen diesel en benzine varianten. Daar kun je een hoop EGR kleppen en jaren MRB van betalen.
Op ANWB occasion test kun je lezen wat voor problemen ze in de praktijk tegenkomen.
Op ex-lease auto sites, zoals carnext, kun je complete geschiedenis zien van de auto's. Veel aanbod voor je budget.
Er zitten best wel wat exemplaren bij die alleen maar voor een beurt en nieuwe bandjes in de garage zijn geweest.

spoiler alert zei:
Ik zou voor een diesel gaan: simpelweg omdat de aanschafprijs veel lager is. Je krijgt meer auto voor je geld.
Ik zie online 5000€ verschil tussen diesel en benzine varianten. Daar kun je een hoop EGR kleppen en jaren MRB van betalen.
Op ANWB occasion test kun je lezen wat voor problemen ze in de praktijk tegenkomen.
Op ex-lease auto sites, zoals carnext, kun je complete geschiedenis zien van de auto's. Veel aanbod voor je budget.
Er zitten best wel wat exemplaren bij die alleen maar voor een beurt en nieuwe bandjes in de garage zijn geweest.
Helaas is deze uitvoering niet getest door de ANWB, had ik al naar gekeken.

Even een update , het is een Ford Focus 1.5Tdci Titanium uit 2016 geworden! Hij is zwart. Helaas weet ik niet hoe/of ik foto's kan plaatsen.
De auto heeft 120k gelopen en dus goede KM gemaakt voor een diesel , alle onderhoud netjes gehad en ziet er optisch goed uit. Altijd een gok hoe de voorgaande (lease) rijder er verder mee omgesprongen is maar dat geld denk ik voor elke occasion. Al met al erg blij en helemaal verliefd op de auto , wat is hij mooi!
Bedankt voor alle tips en adviezen van alle mensen hier!

Mvg ,

Tim

Bedankt voor de terugkoppeling en heel veel plezier met de auto.

Terug
Bovenaan