Ervaringen Duitse auto importeren

Nico GTR

Asfaltkampioen
Hey allemaal,

Momenteel zijn we halverwege met de aankoop van een Duitse Captur die begin volgende maand in Nederland op kenteken komt. Het volgende gebeurde en ik ben eigenlijk heel benieuwd of dit nu momenteel de ervaring is in Duitsland of dat het exemplarisch is voor deze dealer.

Het blijkt enorm moeizaam te gaan om een Ausfuhrkennzeichen te verkrijgen. Met meerdere antwoorden vanuit de verkoper die enerzijds lijken te duiden dat hij er geen zin in heeft, anderzijds dat hij er geen verstand van heeft of dat het teveel moeite is.
Voorgaande keren, dat zijn er nu 3 van dik 3 jaar geleden was het eigenlijk vrij simpel, de wens aangeven dat er een ausfuhrkennzeichen bij kwam. Te horen krijgen dat die voor eigen rekening was, ja prima, kun je assisteren. Zeker! Met een van de junior medewerkers en de auto naar het Kreis waar hij dan ter plekke een aantal kentekenplaten voor nieuw af te leveren auto's liet accorderen. etc. etc. 3 uur later waren we na nog een kop koffie en een handdruk weer op weg naar huis.

Ik heb het dit keer niet eens voor elkaar gekregen om een afspraak met de dealer te maken dat de auto naar het Kreis kon. Om nog maar te zwijgen dat er geen afspraak kon worden gemaakt bij het kreis. Wat ook al nieuw leek te zijn. Ik neem aan dat de dealer daar wel een oplossing voor heeft aangezien hij destijds bij de proefrit aangaf dat hij een bedrijf had die het kon regelen. Mij ook prima, voor die 2 weken aan tijd betaal ik best graag een paar 100 euro waar dan alle leuke dingetjes in zitten en de auto gewoon gebruikt kan worden.

Maar ook bij navragen leek dat ineens geen optie meer. Hoe dan ook, een autoambulance gaat ook, mag ik dan gelukkig nog mee rijden ook. Maar enigzins een vervelend gevoel heb ik er wel van. Want als dat dan toch een nieuwe werkwijze is dan vereist het kopen van een auto iets meer planning dan een proefrit, een dag regelen en dan ergens een ochtend naar de RDW in Venlo.
Herkennen mensen die recent een auto uit Duitsland hebben ingevoerd dit ook? Of is het puur deze te grote handelaar.

Ik weet het niet zeker, maar ik las ook al zoieta Bij Ascona met het i porteren van zijn Opel insignia

AsconaGT heeft pas een Insignia uit Duitsland gehaald, die heeft daar wel het een en ander over geschreven.

Klopt Frits, ik wilde net dit linkje naar zijn topic plaatsen, waar hij wat uitlegt over recente wijzigingen: https://www.autoweek.nl/forum/read.php?18,2409684,6064706#msg-6064706

AsconaGT merkte ook dat dealers niet happig zijn op het meewerken aan/regelen van een ausfurhkennzeichen. Hij heeft 'm ook op een auto-ambulance opgehaald.

In 2019 hebben we een V70 gekocht in Duitsland, toen werkte de dealer goed mee.
In 2018 hebben we de auto door een Nederlands transportbedrijf in Aken laten ophalen, dat was goed betaalbaar en daardoor de beste oplossing.

Jammer dat er nog steeds geen goede Europese oplossing hiervoor is. Al heb ik ook in België en zelfs in Duitsland rond Berlijn auto's op Nederlandse groene handelaarsplaten gezien (die bij Berlijn kwam getuige de kentekenplaathouder uit Polen rijden).

Het verhaal van de Insignia had ik inderdaad meegekregen. Vandaar ook dat ik benieuwd was of er nog meer mensen recent iets hadden gedaan die niet dagelijks in het "mijn-Auto" gedeelte zitten.

Want eigenlijk is het jammer die Duitse regeling werkt eigenlijk super en is hartstikke handig om dat gewoon lekker rustig op je gemak te doen. Mooi dagje, lekker ritje in je nieuwe aanwinst en dan de volgende dag rustig naar de RDW zonder een gevoel van haast.

Ik had een vergelijkbaar probleem. In het verleden ging dit heel makkelijk. De duitse opel dealer deed er nu heel moeilijk over. Ik was beetje geïrriteerd over de houding die ze hadden. Maar na wat navraag blijkt dat per 1-7-2022 de regelgeving fors strenger is geworden tav het ausfuhrkennzeichen omdat er in het verleden te veel mee is gerommeld.

Nu moet de auto ook fysiek aanwezig zijn bij het geven van zo'n kenteken omdat ze het chassisnummer willen controleren en de staat van de auto. En het moet nu op naam staan van een duits bedrijf of persoon. Vroeger kon iedereen zo'n kenteken op naam zetten maar nu alleen maar een duits bedrijf of inwoner. Die nemen dan ook de verantwoording als er iets gebeurd. Dat is wat ik er van begreep. Daar zitten duitse autobedrijven niet op te wachten bij een onbekende, wat ik wel kan indeneken. Ik moest het zelf maar regelen zeiden ze, ik kreeg wel netjes een telefoonnummer mee waar ik naar toe kon bellen maar hun wilde zich daar niet meer aan branden, al proefde ik ook wel dat ze zelf ook niet precies wisten hoe het nu geregeld is.

Ik heb nog een NL bedrijf gebeld die adverteerde met dat ze een ausfuhrkennzeichen / zollkennzeichen konden regelen maar die kwamen met een vergelijkbaar verhaal dat ook zij dat niet meer kunnen / willen per 1-7-2022 en dat het allemaal lastig is nu.

Dus uiteindelijk maar gewoon voor 40 euro een aanhanger gehuurd en op deze manier opgehaald, ging ook prima eigenlijk. zit je ook niet vast aan bureaucratisch gedoe en wachten bij de duiste overheidsinstanties en platen drukken maar is het gewoon opladen en weg.

Mooi dagje, lekker ritje in je nieuwe aanwinst en dan de volgende dag rustig naar de RDW zonder een gevoel van haast..

hou er rekening mee dat de wachttijden bij RDW nu zo'n 3 á 5 weken zijn. voor een afspraak moet je wel chassisnummer en andere zaken doorgeven en dus eigenlijk pas een datum kan plannen als ze de gegevens van de auto hebt. Of je moet een bedrijf kennen die al wat plaatsen blanco reserveren bij RDW. Het resulteerde er in dat ik wel een auto had gekocht maar nog 3 weken moest wachten tot de RDW een keer plek had.
Hoorde later ook dat er autobedrijven zijn die deze invoerkeuring mogen uitvoeren buiten RDW om. Maar zo uit duitsland direct doorrijden naar RDW is bijna geen doen op dit moment. (vroeger wel eens gedaan, zelfs zonder afspraak kon toen nog)

Aan onze kant van het land valt het gelukkig wel mee. :)

Ik had de garage wel uiteindelijk zo ver dat de auto mee mocht. Overigens bij de Aygo ook gedaan omdat het toen al werd gecontroleerd volgens de dealer.
Niet gebeurd maar die ging eigenlijk op het wachten na het beste.

Naja volgende keer maar weer.

Aan onze kant van het land valt het gelukkig wel mee. smiling smiley

In almelo (10 km van mijn huis was het 3 weken. Toen nog arnhem, venlo, en zwolle geprobeerd maar daar was het 4 weken. Ik weet wel dat als je belt dat je soms voor de dag er na nog een plekje hebben ivm afmeldingen.

Barri zei:
Jammer dat er nog steeds geen goede Europese oplossing hiervoor is. Al heb ik ook in België en zelfs in Duitsland rond Berlijn auto's op Nederlandse groene handelaarsplaten gezien (die bij Berlijn kwam getuige de kentekenplaathouder uit Polen rijden).

Als je dit soort zaken in Europees verband slimmer wilt doen ontkom je er niet aan dat heel veel zaken in EU verband geharmoniseerd moeten worden. Belasting op auto's is in ieder land onderdeel van een groter belastingplan. Als je daar 1 stukje uithaalt klopt het niet meer. Dus je zult heel veel belastingregels op EU niveau moeten regelen. Geen politicus die daarvoor z'n nek durft uit te steken. Wat op zich jammer is want meer harmonisatie zou een hoop van de huidige problemen kunnen verminderen.

Ohh, na de RDW op woensdag heb ik vrijdag BPM betaald en die dinsdag daarop pasje toegestuurd. Dat gaat wel snel.

scheelt zo'n captur nog zoveel in duitsland? Zit nog wel eens de neuzen in duitsland maar ik schrik wel van de prijzen, die vaak nog hoger zijn dan in NL. Ook Franse auto's

Vergelijkbare Captur in Nederland was richting de 31.000 of nog iets meer. Als je er al een kon krijgen......want dat was ook een van de redenen om voor het aanbod toch even de grens over te zoeken.

Dit is een mooie Intens vanuit de Launch, demo serie. Vergelijkbaar als het plaatje.

Renault_Captur_2021-01@2x-1024x576.jpg

Grote multimedia scherm met volledige connectiviteit.
10 inch volledig digitaal instrumentarium
18 inch wielen
2 tone kleurstelling
Verwarmbare voorstoelen

25.000 km gereden, rest BPM van 500 euro, import en transport 400 euro. Aankoopprijs 27.777 euro.

Maandsalaris goedkoper zeg maar.

Plug-in hybrid. Met een uitstoot WLTP van 35 gram co2
Mooi ding! Mijn ouders hebben er 1 in rood/zwart: 'USS Enterprise' noemen we 't ding gekscherend ;) (vanwege het geluid als ie op elektrisch rijdt)

Plug-in hybrid. Met een uitstoot WLTP van 35 gram co2

ahh kijk, ja dat loont dan nog wel een keer. Bij reguliere auto's en zelf de kleintjes is het verschil verwaarloosbaar. Als er dan ook nog wat BPM overheen komt is het voordeel wel een keer weg en zou je louter om andere redenen bij de oosterburen kijken (uitvoeringen, meer keuze, etc.) maar bij zo'n model zal het allicht nog interessant kunnen zijn.

Terug
Bovenaan