Ervaringen aankoopkeuring ANWB

A

Anoniem

Guest
Ik vroeg mij af wie er welke ervaringen hebben met een aankoopkeuring voor tweedehands auto's van de ANWB.

Ik zelf heb er gemengde gevoelens bij.
- De auto wordt uitgelezen op foutcodes (kun je tegenwoordig via de boordcomputer zelf bekijken);
- Bandenprofiel wordt gemeten (kan ik zelf ook);
- Km-stand wordt nagekeken (bij dealer of Bovaggarage mag je er van uitgaan dat de NAP klopt);
- Speling op ophanging, stuurinrichting en aandrijflijn worden bekeken;
- Schadehistorie wordt opgevraagd (een betrouwbare en eerlijke garage zal dit zelf al aanbieden);
- Enz.

Als er iets gevonden wordt staat er bij dat het slijtagepatroon niet afwijkt van de leeftijd en km-stand. Bij een auto met 30.000, 50.000 of 80.000 km op de teller van een paar jaar oud weet je zelf ook wel dat een stuurkogel iets speling kan hebben, de remblokken al half op zijn of dat de draagarmrubbers beginnen te verdrogen. Bovendien kan de ANWB nooit de binnenkant van het motorblok beoordelen, daar deze niet volledig gedemomnteerd wordt.

Al met al vind ik het niet overtuigend. Wie heeft ook deze of een andere mening / ervaring?

Ik zou de auto eerder laten keuren bij de garage waar je zelf je auto in onderhoud hebt. Of anders een DEKRA keuring.

De kopers van mijn laatste Thunderbird wilden ook een ANWB keuring. Deze hebben ze laten uitvoeren en de conclusie was oa.: De distributieriem dient te worden vervangen. Beetje jammer dat de 4.6 een ketting heeft!o_O Nou krijg dan maar eens weer uit de hoofden van de potentiële kopers dat de ketting toch echt niet hoeft te worden vervangen. Uiteindelijk wel gelukt en ze hebben de auto ook gekocht en hebben er nu na 8 jaar nog steeds plezier van.

Ik heb toen ook getwijfeld of ik een aankoopkeuring wilde.

ANWB was überhaupt niet uitgebreid en aansprekend.
DEKRA heb ik uiteindelijk niet gedaan omdat het voor mij op dat moment teveel moeite was.

Tegenwoordig zou ik het door mijn eigen garage laten uitvoeren.

Heb de ANWB totaalkeuring laten doen op de "Ster" occasion die ik bij de MB dealer had gekocht. Conclusie was o.a. dat de remschijven niet meer voldeden aan de minimale voorgeschreven dikte, er linksachter een schade was geweest (auto was verkocht als "schadevrij" ) die "redelijk" was hersteld, roestvorming aan de onderzijde die moest worden behandeld en een lekkend reservoir voor de ruitenspoeier. Al met al vond ik de keuring dus nuttig.

Dan is de MB-dealer al niet betrouwbaar:

- Een auto koop ik alleen met geldige, nieuwe APK. Zijn de remschijven te dun, dan kan de APK al nooit kloppen;
- Een garage hoort mij uit de schade database netjes een uitdraai te geven van de betreffende auto, zodat ik kan zien welke schade de auto gehad heeft en waar (betrouwbare schadehersteller) de eventuele schade is hersteld. Is het een eerlijke verkoper, dan hoef je niets achter te houden. Sterker nog: een eerlijke verkoper zal je dit zelfs aanbieden.

BertPleizier zei:

- Een auto koop ik alleen met geldige, nieuwe APK. Zijn de remschijven te dun, dan kan de APK al nooit kloppen;
- Een garage hoort mij uit de schade database netjes een uitdraai te geven van de betreffende auto, zodat ik kan zien welke schade de auto gehad heeft en waar (betrouwbare schadehersteller) de eventuele schade is hersteld. Is het een eerlijke verkoper, dan hoef je niets achter te houden. Sterker nog: een eerlijke verkoper zal je dit zelfs aanbieden.

Een geldige apk zegt ook niets, dat heb ik wel weerondervonden met de aankoop van mijn mx6.
Deze moest zogezegd een herkeuring hebben ivm. Met een vast zittende achterrem. Nou de herkeuring was in orde, auto opgehaald.
Omdat de auto wat achterstallig onderhoud had, en de distributie dringend vervangen moest worden, dit opgepakt na een aantal weken.
Wat bleek, beide lamba sensoren werkte niet, geen cat. aanwezig en de betreffende achterrem zat nog altijd muurvast. Die heb ik echt met een hamer los moeten slaan, want met de hand was er geen beweging in te krijgen.
Er had dus nooit een geldige apk op gemogen.

Een waar woord, Marcel.
Helaas mogen handelaren hun eigen auto's keuren. Uit consumentenoogpunt zou ik ervoor pleiten dat de APK aan een te kopen auto alleen door een andere partij zou mogen worden uitgevoerd en niet door de handelaar zelf. Uiteraard is er onderling ook vriendjespolitiek, maar de meeste autobedrijven branden hun handen niet graag aan de zooi van anderen.

Of zoals in Belgie, een onafhankelijk keurings instituut die zelf geen reparaties mogen/kunnen uitvoeren.

Beetje het verhaal van de slager die zijn eiegen vlees keurt dus?

BertPleizier zei:

Klopt, dat is gebleken. De betreffende dealer (onderdeel van een zeer groot concern) heeft me destijds de ANWB keuring ontraden.... Naderhand (na enkele jaren) bleek de auto ook rechtsvoor schade te hebben gehad (zat geen originele lak meer en begon flink te roesten). Na een kansloze discussie uiteindelijk 50/50 de kosten gedeeld, ging eigenlijk nergens over. De auto is inmiddels in onderhoud bij een andere MB dealer, was het gepruts wel een beetje beu.

BertPleizier zei:
Ik vroeg mij af wie er welke ervaringen hebben met een aankoopkeuring voor tweedehands auto's van de ANWB.

Ik zelf heb er gemengde gevoelens bij.
- De auto wordt uitgelezen op foutcodes (kun je tegenwoordig via de boordcomputer zelf bekijken);
- Bandenprofiel wordt gemeten (kan ik zelf ook);
- Km-stand wordt nagekeken (bij dealer of Bovaggarage mag je er van uitgaan dat de NAP klopt);
- Speling op ophanging, stuurinrichting en aandrijflijn worden bekeken;
- Schadehistorie wordt opgevraagd (een betrouwbare en eerlijke garage zal dit zelf al aanbieden);
- Enz.

Als er iets gevonden wordt staat er bij dat het slijtagepatroon niet afwijkt van de leeftijd en km-stand. Bij een auto met 30.000, 50.000 of 80.000 km op de teller van een paar jaar oud weet je zelf ook wel dat een stuurkogel iets speling kan hebben, de remblokken al half op zijn of dat de draagarmrubbers beginnen te verdrogen. Bovendien kan de ANWB nooit de binnenkant van het motorblok beoordelen, daar deze niet volledig gedemomnteerd wordt.

Al met al vind ik het niet overtuigend. Wie heeft ook deze of een andere mening / ervaring?

Als je het zelf zo goed kunt, waarom stel je hier de vraag dan?
Je kunt het zelf ook, dus waarom vermoei je ons?

Ik heb het wel gedaan en ik vond het perfect, want alles kwam uit, maar ja, ik ben niet zo'n superman als jij.

Als je weinig ervaring hebt met auto's zou ik zeker zo'n keuring laten doen.
Deed ik namelijk ook toen ik mijn eerste auto's kocht.
Mijn eerste auto via een Bovag handelaar en de rest altijd via een dealer (zoals ik al zei; ook via Anwb keuring)
Ik heb er altijd meer uitgehaald als dat de keuring mij gekost had.
Doorgaans heb ik nu haarfijn door hoe de staat van een auto is voor dat ik de aankoop doe.
In de showroom kruip ik voor dat de verkoper eraan komt al eens onder (voor zo ver ik er onder komo_O ) de auto,kijk alles na en ga dan een proefrit maken.
Alles wat mij niet zint gaat op het koopcontract voor dat ik een handtekening plaats.
Het maakt niet uit bij welk merkdealer je een auto koopt,uiteindelijk willen ze allemaal zoveel mogelijk winst maken.
Dus men zal zo weinig mogelijk willen versleutelen.
Zo merk ik ook dat een grote afleverbeurt (zit in de afleverkosten) vaak wel berekend wordt maar niet of slechts gedeeltelijk uitgevoerd word.
Zo kijk ik bv. snel naar een luchtfilter,als deze zwart is kan men mij veel vertellen maar dan geloof ik in geen geval dat deze auto een grote afleverbeurt gehad heeft (wel APK,dat kan je ook makkelijk controleren)
Dan gaat die auto meteen in de achteruit de werkplaats in.

BertPleizier zei:
Bovendien kan de ANWB nooit de binnenkant van het motorblok beoordelen, daar deze niet volledig gedemomnteerd wordt.

Ja ik weet dat ik een oud topic kick.
Nog meer mensen met ervaring over bovenstaande?
Ik wil graag weten wat de keuring exact inhoud, maar de site van de ANWB is niet duidelijk.
Ik kan me nog voorstellen dat ze een motor of versnellingsbak niet even compleet gaan demonteren ter controle. Maar wordt bv wel een kleppendeksel gelicht om bv de nokken te checken?
De reviews die ik tot nog toe vond gaven ook aan dat er niet echt ín de motor werd gekeken.

Toetsje zei:
Of zoals in Belgie, een onafhankelijk keurings instituut die zelf geen reparaties mogen/kunnen uitvoeren.
Sterker nog: volgens de Consumentengids is Nederland één van de weinige landen waar het is toegestaan om een APK uit te laten voeren door een bedrijf dat ook reparaties kan uitvoeren. Zolang je dit bij een partij doet welke eerlijk handelt is er natuurlijk niets aan de hand (en is het voor de consument alleen maar handiger), maar het werkt gesjoemel natuurlijk wel in de hand.

Heeft iemand enig idee, hoeveel tijd een APK vergt, wil je alles controleren, zoals het moet?

Goed, en als je dat afzet tegen de prijs van een APK, tot wat voor conclusie kom je dan?

@R-W

Mijn inschatting is, dat voor een gedegen APK, waarbij alles wordt gekeurd, je zeker 1½ uur nodig hebt. (inclusief administratieve handelingen)

En dat de tarieven beginnen bij ± € 20,-.

Mijn conclusie laat zich makkelijk raden.

Als ik hier een losse APK laat uitvoeren, kost dat ergens tussen de €40,- en €50,-, dat is het werkplaatsuurtarief ook zo ong. Dat is alleen de keuring, de administratie is bijna niets meer tegenwoordig. Voor €20,- kan er niet veel gedaan worden idd maar dat zijn vaak ook combinatieaanbiedingen.

Iemand die wel antwoord heeft op de vraag van de topic-starter?

Ben zelf erg benieuwd naar ervaringen met aankoopkeuringen. Wil zelf binnenkort een nieuw wagentje aanschaffen maar wil een goede nette wagen kopen.

Iemand die ervaringen heeft met aankoopkeuringen? Hoeft niet persee van de ANWB te zijn. Wat kost het? Wat kijken ze na? Waarop moet ik zelf letten?

Er is afgelopen week een topic geweest van iemand die een aankoopkeuring had laten doen op een VW Polo. Wat voor garage/instantie weet ik even niet meer, maar er is blijkbaar niet naar behoren gekeurd geworden.

Qua onderstel en lakwerk zal de auto wel in orde geweest zijn, want TS had de auto gekocht. Echter was het motorisch een brok ellende, want enkele tijd later is er fikse motorschade ontstaan.
Compressie verdwenen op een cilinder, wat dus betekent dat het blok nu continu op 3 cilinders loopt.

Met het meten van compressie kan dus de inwendige staat van de motor enigszins bepaald worden. Wanneer 1 of meerdere cilinders duidelijk een te lage compressie hebben; kun je een dure reparatie gaan verwachten in de toekomst.

MIJN ervaring met aankoopkeuringen; meestal niet zoals het zijn moet.
Sommige mensen zijn al lang blij dat er eventjes onder de auto door gelopen word, of eventjes mee gereden word door een expert. Hierbij kunnen gebreken aan wielophanging of roestschade etc. herkend worden. En tijdens de proefrit kunnen eventuele ongewenste geluiden opgemerkt worden.

Echter zijn er dus maar weinige die een compressiemeting uitvoeren, terwijl de motor iets is wat ik liever in goede conditie wil hebben dan een wiellager o.i.d.

Vergelijk de aankoopkeuring van de meeste aanbieders met een APK keuring in "light" variant.

Slijtagedelen worden visueel gecontroleerd, schadeverleden en NAP-pas worden ook vaak gecheckt, en indien mogelijk de data waarop een distributieset is vervangen.

Er is bijna niemand die een compressietest gaat uitvoeren of kleppendeksels gaat lichten. Je mag blij zijn als ze onder de oliedop kijken of er sludge onder zit. Als de motor netjes start en rond loopt, kan je ervan uitgaan dat ze het vinkje op het controleformulier al gezet hebben.

Mijn ervaring is dat door een kenner mee te nemen naar een potentiële aankoop je er al veel meer aan hebt. Het nadeel is alleen dat ik nogal vaak mee gevraagd wordt ;)

BertPleizier zei:

Volgens mij heb je een heel verkeerd beeld van een APK.

Te dunne remschijven wil in dit geval zeggen dunner als wat de fabrikant voorschrijft.

APK zegt niks over de dikte van remschijven er wordt alleen naar de remwerking gekeken. Vroeger was dat anders maar d APK is behoorlijk uitgekleed.
Bij een serieuze keurmeester zie je dan vaak nog wel opmerkingen op het APK als adviespunt, bv remschijven matig of remblokken vervangen wordt aanbevolen. Maar afkeur erop dus niet meer.

Groetjes,
Jan

De APK regelgeving schrijft niet voor dat de keurmeester de dikte van de schijven moet opmeten en controleren aan de hand van de voorgeschreven minimale waarde. In de praktijk kijk ik naar de dikte van de roestrand, en indien twijfelachtig, dan meet ik de schijf op.

Als een keurmeester van mening is dat de schijf nog "dik zat" is, dan mag je hem goedkeuren. Je kan ook de roestrand eraf slijpen. (en dan niet 3 dagen voor de keuring, dan valt het ook op).

@ Janneman

''afkeur erop dus niet meer''

Dus wanneer ik ijzer op ijzer aan het remmen ben, kom ik nog steeds glansrijk door de APK?! Ik heb immers voldoende remwerking op de vooras.

De remblok die ijzer op ijzer is, bevind zich aan de buitenzijde, dus als je van beneden kijkt, mankeert de remschijf (binnenzijde) niets.
Wieldeksels eraf trekken om de buitenzijde van de remschijf te bekijken doen er maar weinig, en ook haast onmogelijk als je Kia/Hyundai/Fiat rijd, waarbij de deksels met wielbouten vastzitten.

In m'n laatste alinea heb ik dus een situatie verzonnen, hoe iemand op APK zou kunnen komen. Nietsvermoedend natuurlijk, de auto remt nog steeds.

Hmm.. de keuringen zijn dus niet goed?

Ben nu toch wel benieuwd, dacht dat zo'n instantie wel kon bepalen of het de juiste beslissing is om hem te kopen.

Wat zou er dan wel gecontroleerd moeten worden bij zo'n keuring?? Wat zou de perfecte keuring zijn?

Ik sta als autoverkoper aan de andere kant van de streep. De beste manier om een auto te laten keuren is bij je eigen garage. De garage die altijd jouw auto onderhoudt. Daar heb je de meeste kans een goed oordeel te ontvangen; hij ziet je immers weer graag komen. Je kent je eigen garage het beste; je weet of de man het goed met je voor heeft. Heb je zo'n garage niet, dan zou ik met een recente jong gebruikte auto de merkdealer inschakelen. Die bezitten specifieke type- en modelkennis. De ANWB is een log, bureaucratisch lichaam. Ik heb de ANWB een technisch perfecte auto de grond in zien schrijven. Zonde, want zowel ikzelf als de klant hebben daar niet veel aan. Ik heb het omgekeerde ook meegemaakt. Dat heeft mij doen besluiten om geen ANWB-keuringen meer toe te staan. Deze mensen hebben over het algemeen geen - voldoende - verstand van auto's om zo'n keuring voor beide partijen adequaat uit te voeren. De DEKRA heb ik alweer betere ervaringen mee, maar ook de DEKRA keurmeester is een man van algemene kennis.

Koop je je auto bij je eigen garage, dan is een gezonde dosis vertrouwen onontbeerlijk. Je hebt dan immers een basis om op terug te vallen als de auto niet goed blijkt te zijn.

500 E zei:
Dat heeft mij doen besluiten om geen ANWB-keuringen meer toe te staan.
Hoe reageert je klant daar op die nog geloofd in een ANWB keuring?

Ik sta aan een kant dat ik blind vaar op jouw expertise en technische kennis van jouw garagebedrijven. Ik kan mij voorstellen als je een auto gevonden hebt via gaspedaal.nl en geen ANWB keuring is toegestaan, dat je toch even je wenkbrouw optrekt.

Juist, maar komt dat meer door de naam die de ANWB heeft of door de keuring zelf?

Als ik hem naar mijn eigen garage breng weet ik ook niet wat hij checkt.. bij de ANWB checken ze
hele auto en lezen hem uit. Is dat niet voldoende tot de koop van een goede auto?

Hoe reageert je klant daar op die nog geloofd in een ANWB keuring?

Ik sta aan een kant dat ik blind vaar op jouw expertise en technische kennis van jouw garagebedrijven. Ik kan mij voorstellen als je een auto gevonden hebt via gaspedaal.nl en geen ANWB keuring is toegestaan, dat je toch even je wenkbrouw optrekt.

Ik leg dan uit waarom, zie ook bovenstaand verhaal. Ik omkleed dat met voorbeelden en probeer de klant er van te overtuigen dat zowel hij als ik niets hebben aan zo'n keuring. Het kost alleen geld en energie en het leidt nergens toe. Meestal gaat de klant akkoord met een van de hierboven ook al genoemde alternatieven, maar de keren dat ik een verzoek om een aankoopkeuring krijg zijn per jaar echt op de vingers van een hand te tellen. Maar dat zal te maken hebben met de wat merkwaardige tak van sport waarin ik opereer.

Distributieriem vervangen terwijl het nog lang niet nodig was, discussie over of bepaalde knoppen wel of niet verlicht waren (lampjes waren stuk gegaan kort nadat ik de auto kocht), lpg-installatie die niet geschikt bleek voor de betreffende auto, slecht herstelde schade (zijpaneel had losgelaten van de bodem door slechte lassen)...

Tot zover mijn ervaringen met een Mazda gekocht bij een Mazda-dealer en een Alfa Romeo gekocht bij een Fiat-dealer. Er zullen vast betrouwbare verkopers bestaan die ter zake kundig zijn, maar zekerheid heb je niet. Ook niet bij de merkdealer, die illusie ben ik nu wel kwijt.

Wat mij bij dit soort verhalen opvalt is dat vaak de woorden "officiële/merk dealer" en "betrouwbare verkoper" in een zin worden gebruikt als zou dit onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Naar mijn bescheiden mening is dat lang niet altijd het geval. En dan spreek ik uit eigen ervaring als medewerker bij een dealer (daar werden regelmatig boevenstreken uitgehaald), en bij een universeel autobedrijf met 1000% integriteit.

@DutchCarManiac

Mijn inschatting is, dat voor een gedegen APK, waarbij alles wordt gekeurd, je zeker 1½ uur nodig hebt. (inclusief administratieve handelingen)

En dat de tarieven beginnen bij ± € 20,-.

Mijn conclusie laat zich makkelijk raden.

Bij de onafhankelijk waar ik veel komt eigenlijk altijd ongeveer 15 minuten.
Sterker per keurmeester mag je maximaal 4 auto's per uur afmelden, vaker meegemaakt dat ik hierop moest wachten omdat ze dit overschreden....

Als je echt alle keurpunten stuk voor stuk na gaat ben je idd wel even bezig. Maar ervaring leert dat de meeste keurders vooral naar de hoofdpunten kijken zoals remvertraging, werking van de lampen, gasmeting, gordels, zichtbare roest, hoorbare lagers en makkelijk zichtbarebeschadigingen zoals droge remslangen en of de accu vast zit, en dergelijke makkelijk te keuren punten.

Dan ben je makkelijk in een kwartiertje klaar. Afmeldkosten zijn al 10 euro (let op bij die goedkope tarieven, daar zitten de afmeldkosten vaak niet inbegrepen!!)

Maar apk of aankoopkeuring: mijns inziens kun je beter iemand mee nemen die verstand heeft van auto's en hem bij de garage waar je hem koopt ter plekke op de brug te zetten (als ze dat weigeren of geen brug hebben, weet je al voldoende)
Die aankoopkeuringen en apk stellen zo verschrikkelijk weinig voor...
Foutcodes uitlezen kun je tegenwoordig makkelijk zelf, voor 15 euro heb je al een obd2 scanner die je via je een app op je telefoon kunt bereiken en binnen enkele minuten de foutcodes hebt uitgelezen.
NAP check zou een goeie verkoper al voor verkoop moeten hebben gedaan. Meestal zijn ze wel zo slim om het formulier gewoon bij de verkoopfoto's te leggen. Dat de kmstand iets hoger is dan die op dat formulier is niet vreemd. Als je maar een recent rapport krijgt bij aankoop.
Daarbij is er vaak ook veel te zien in de onderhoudshistorie (let wel op, want daar word nog wel eens mee gerommeld)
Schadehistorie opvragen... tja das ook niet altijd mogelijk. Succes bij import, ongemelde schades en schades die door een beun of zelf zijn opgelost. Spatschermpje is vaak zo zelf te vervangen bijvoorbeeld. grote reparaties kun je vaak achteraf nog zien.

Terug
Bovenaan