Ervaring met rubber nail voor reparatie band

spoiler alert

Wegverkenner
Pech: schroef in de band.
Ik heb daarvoor een setje rubberen schroeven gekocht en daarmee de band gerepareerd.
Wat zijn de praktijkervaring met die rubberen reparatieschroeven?

Ik weet wat de artikelen van garages zeggen: ze willen zo snel mogelijk dat je een nieuwe band komt kopen of een paraplureparatie van 40€ komt doen.

Ondertussen heb ik een maand probleemloos gereden met een metalen schroef in de band en zit er nu een rubberen in.

Kortom: zijn er mensen die lang door hebben gereden met zo'n rubberen reparatieschroef?
NB: ik vraag niet om een herhaling van de wijze artikelen die Google je presenteert als je hier op zoekt, maar om praktijkervaring.
 
Als hij luchtdicht blijft waarom zou het dan een probleem zijn? Of je er een rubber schroef in draait of een parapluteparatie doet zal niet veel uitmaken. Voor paraplureparatie heb ik ooit een setje aangeschaft, dat stelt ook niet heel veel voor.

Het wordt wat anders als je met 250+ over de autobahn wil knallen, dan zou ik zelf geen gerepareerde band meer willen.
 
Precies zoals Janneman aangeeft. Een band heeft "garanties" voor snelheid en belasting. Een reparatie kan de band wat verzwakken, dus hiermee rekening houden! Anders nieuwe band(en) monteren.
 
Je bedoeld die rubber schroeven die alleen op websites als temu, aliexpress, shein en dropship bedrijven worden aangeboden?
Dat spul is niet voor niets alleen bij zulke kanalen verkrijgbaar... er zit vaak niet eens lijm bij.
Dat is echt zooi. Hooguit te gebruiken om naar de eerstvolgende garage te rijden... Geen duurzame reparatie.

Je kunt beter een fatsoenlijk propsetje gebruiken. Dat is al jaren bewezen effectief en betrouwbaar. Daarom zijn ze ook overal te krijgen en worden ze nog steeds door veel garages gewoon gebruikt als reparatie.
Ook daarvan zal een bandenspecialist zeggen dat het met een paraplu moet worden gerepareerd, maar proppen werden al gebruikt voor de paraplus bestonden.
Het gaat, zolang ze goed geplaatst zijn en de band niet is leeggelopen, in de meeste gevallen heel lang goed.

Er wordt wel eens beweerd dat ze er uit kunnen vliegen maar een prop werkt als een hollewandplug met lijm er aan. Aan de binnenzijde zet die deels uit. Zodra de lijm droog is, kan die geen kant meer op. (Zolang die goed geplaatst is).
Je kunt het alleen niet garanderen omdat het van buitenaf is gemonteerd.

Die rubberen schroeven zetten sowieso niet uit aan de binnenzijde en kunnen er dus wel uit komen uit zichzelf.


Bij auto's waarmee je regelmatig rond de 150-200km per uur rijdt in duitsland, zou ik altijd voor een paraplu gaan of inderdaad gewoon een verse band. Een prop is dan minder betrouwbaar.

De hoofdreden voor het advies van het plaatsen van een paraplu is dat de band aan de binnenzijde beschadigd kan zijn door te lage bandenspanning of doordat de spijker of schroef tegen de zijwand aan schuurt.
Dat kun je alleen zien door de band te demonteren en dan is een paraplu zo geplaatst.
Daarnaast is een slecht geplaatste plug ook niet betrouwbaar.
Vandaar dat vrijwel elke bandenspecialist een paraplureparatie zal aanraden.
 
Dat setje heb ik van bol.com gehaald.
Er zit kleverig spul aan en ze zijn per stuk luchtdicht verpakt.
Maar ja, kans dat het uit China komt. Wel goede reviews.

Het is voor de voorband van een (achterwielaangedreven) MX5, met die auto wil je niet 150+ rijden. Schroef bijna midden in het loopvlak.

Je hebt ook setjes met veters, net zo duur (goedkoop), maar leek mij meer gepruts.
In ieder geval neem ik een paar van de schroefjes mee op vakantie: makkelijker dan geklooi met een thuiskomertje langs de snelweg.
 
Dat setje heb ik van bol.com gehaald.
Er zit kleverig spul aan en ze zijn per stuk luchtdicht verpakt.
Maar ja, kans dat het uit China komt. Wel goede reviews.

Het is voor de voorband van een (achterwielaangedreven) MX5, met die auto wil je niet 150+ rijden. Schroef bijna midden in het loopvlak.

Je hebt ook setjes met veters, net zo duur (goedkoop), maar leek mij meer gepruts.
In ieder geval neem ik een paar van de schroefjes mee op vakantie: makkelijker dan geklooi met een thuiskomertje langs de snelweg.
Bij bol.com zitten er ook een hoop resellers/dropshippers die dat spul verkopen. Maar het is gewoon hetzelfde.
De advertenties zijn ook met dezelfde foto's geplaatst, advertentie in het chinglish of Nederching. Slecht vertaald.
Je betaald alleen 3x zoveel als bij ali en consorten.
Ik vind ze trouwens niet op bol met goeie reviews.
Er zitten gigantisch veel van dat soort dropshippers op bol.com helaas.

Die schroeven zou ik niet vertrouwen. Hooguit voor offroad/landbouw/langzaamverkeer gebruik. Wellicht voor een scooter en een tubeless fietsband (ze staan vaak ook onder die categorie geadverteerd). Echt niet voor een normale autoband.

Die veters (proppen) zijn sowieso beter.
Meer gedoe? Ja, maar je perpareert het gat sowieso beter (er zit een vijl/ruwer in die set) en de reparatie is duurzamer.
 
Ik zou het niet aandurven. De kracht is best groot op het enige stukje wat jou en de auto met de weg verbindt. Stukje veiligheid mag wel wat kosten toch?

Zelfde als goedkope banden monteren, zal ik ook nooit snappen.
 
Ik heb geen idee wat een bandenboer er in stopt, maar heb het wel eens laten doen. Plug er in en rijden maar, zolang het maar in het loopvlak is en niet in de wang.
 
Laatst bewerkt:
Een bandenmonteur zal de band demonteren om te kijken of er niet te lang met een lage spanning is doorgereden. Daarna zal hij een paraplu zetten waarschijnlijk. Met het zetten van een veter zie je niet wat er aan de binnenkant gebeurd is met alle risico's van dien. En dat om 4 tientjes te besparen. Het hoeft niet fout te gaan, maar er is wel een risico aan verbonden.
 
Ik heb ze beide in de auto liggen (dus de "prop" als de "rubber schroef") met bijbehorend rasp en naald. (neemt weinig plaats in). Gekocht op Aliexpress (als complete set te koop).
Setjes kosten weinig (minder dan (€10 en is hetzelfde als die van de bandenboer) en heb iets meer vertrouwen in de prop methode. (ALLEEN geschikt het loopvlak).
Het is in ieder geval veel beter dat die slijm troep + pompje, die je bij de auto krijgt. Want daar wordt de bandenboer echt NIET blij van. Want die moet dat opgedroogde schuim eerst volledig verwijderen, voordat er nieuwe band op kan.
Met een prop (paraplu-methode) kan je héél lang zonder problemen doorrijden, alsof er niets aan de hand is. Alleen wel zelf de band op druk controleren !
 
Laatst bewerkt:
Wie garandeert jou dat Aliexpress dezelfde kwaliteit levert als het setje van de bandenboer?
 
Wie garandeert jou dat Aliexpress dezelfde kwaliteit levert als het setje van de bandenboer?
Ik zie niet dat mijn setje van Aliexpress anders (lees slechter) is dan die van de bandenboer.
Ik ben er mee geholpen en zeker als ik langs de snelweg sta en moet wachten op de bandenboer (dan ben ik allang klaar en weer op de rit).
Bovendien zal de bandenboer ook behoorlijk wat kosten in rekening brengen.
 
Ik vond toen straks die rubberen schroeven: eigenlijk wel geniaal idee. Je draait dus een rubber schroef, op de plek waar de band lek is. Maar ik denk dat je het puur als nood oplossing zou moeten zien. In een van de advertenties, schrijven dat een prop voor blijvende schade zorgt?

De rubber schroef draai je er gewoon weer uit en dan kan de band alsnog professioneel gerepareerd worden. Zelf vraag ik mij af,nog het nuttig is wanneer een band niet meer gerepareerd mag worden? Als je er toch mee tot de bandenboer weet te raken, dan ben je al geholpen.
 
Ik zie niet dat mijn setje van Aliexpress anders (lees slechter) is dan die van de bandenboer.
Ik ben er mee geholpen en zeker als ik langs de snelweg sta en moet wachten op de bandenboer (dan ben ik allang klaar en weer op de rit).
Bovendien zal de bandenboer ook behoorlijk wat kosten in rekening brengen.
Omdat de kwaliteitsstandaard van Aliexpress niet echt hoog ligt. Niemand controleert dat en ze hoeven niet aan EU eisen te voldoen. En dat stop jij zomaar in het enige contact dat je hebt met de weg. Omdat een bandenboer een paar tientjes vraagt. Die overigens ook kan zien of je band niet al kapot gereden is.
 
Omdat de kwaliteitsstandaard van Aliexpress niet echt hoog ligt. Niemand controleert dat en ze hoeven niet aan EU eisen te voldoen. En dat stop jij zomaar in het enige contact dat je hebt met de weg. Omdat een bandenboer een paar tientjes vraagt. Die overigens ook kan zien of je band niet al kapot gereden is.
Wie zegt dat de bandenboer niet dezelfde gebruikt ? Je gaat er van uit, maar weet dat niet zeker... Aanname dus. EU eisen aan een reparatie-setje ?. "Kwaliteitsstandaard van Aliexpress niet echt hoog ligt." :unsure: Niet mee eens. Heb er veel spullen vandaan en ik kan je zeggen, dat met die kwaliteit niets mis is. Diezelfde spullen hier, kosten minstens 4x zoveel. Leve de EU.
Bovendien ben je echt wel wat meer kwijt, als je een bandenboer naar je toe moet laten komen, als je op de snelweg zit en ik kan zelf wel zien of een band kapot is gereden of niet. Daar is geen hogere wiskunde voor nodig, hoor.
En we praten hier over een "bandenreparatie" voor onderweg.
Bij een APK is het ook geen afkeur als die daarmee is gemaakt.
 
Laatst bewerkt:
Het zijn niet helemaal dezelfde spullen. Maar praat gerust in je eigen straatje. Deze discussie heeft geen zin op deze manier.
 
Het zijn niet helemaal dezelfde spullen. Maar praat gerust in je eigen straatje. Deze discussie heeft geen zin op deze manier.
Dat doe jij toch ook ?.... En vraag vooral aan iedereen of de gebruikte spullen wel aan EU eisen voldoen. ;)
 
Laatst bewerkt:
Het feit is wel dat spullen van aliexpress niet aan strenge EU eisen hoeven te voldoen. Dit is ook een reden waarom ik nooit kinder speelgoed zal bestellen ivm gebruikte plastics wat nog ‘uitzweet’.

Ook ik zou dus niet zomaar daar iets bestellen wat gelinkt is aan veiligheid. Dit geldt dus ook voor spul via bol.com en/of Amazon waar ik het merk niet van ken, want dat is hetzelfde spul maar dan 3x over de kop via een dropshipper die influenct en manifesteert via Bali.

Enkel Europese en/of Amerikaans spul waarvan ik zeker weet dat het voldoet aan de strengere eisen.

Zeg daarmee niet dat de kwaliteit altijd slecht is overigens. Ik heb bijvoorbeeld aantal onderdelen van m’n auto rondom plastic vd ventilatie roosters en deurgreep gekocht via Ali express. Betere kwaliteit dan OEM.
 
Ik heb een tweetal weken een reparatie laten uitvoeren bij een garage. Deze hebben van buiten een prop gezet met een veter. Nu leek me dat op eerste gezicht een snelle en goedkope manier, er zelf geen verstand van hebbende. Maar nu lees ik overal dat dit minder betrouwbaar is, en dat mocht er iets gebeuren de verzekering zijn handen eraf trekken. Raden jullie aan dit te laten checken en te laten repareren met een paraplu bij een andere garage? Het is een boodschappenwagentje dus zal er geen 150 mee rijden, en tot nu toe doet hij het 1500 km prima zonder lucht verlies.
 
Ik heb een tweetal weken een reparatie laten uitvoeren bij een garage. Deze hebben van buiten een prop gezet met een veter. Nu leek me dat op eerste gezicht een snelle en goedkope manier, er zelf geen verstand van hebbende. Maar nu lees ik overal dat dit minder betrouwbaar is, en dat mocht er iets gebeuren de verzekering zijn handen eraf trekken. Raden jullie aan dit te laten checken en te laten repareren met een paraplu bij een andere garage? Het is een boodschappenwagentje dus zal er geen 150 mee rijden, en tot nu toe doet hij het 1500 km prima zonder lucht verlies.

Zoals ik al eerder zei, een fatsoenlijk propsetje (veter) is een betrouwbare oplossing in veel gevallen.
Voor de paddestoel/paraplu reparatie bestond, was dit dat de go-to methode... En daarom wordt het nog steeds gebruikt.

Als de band al flink leeg is gelopen en ermee is doorgereden, dan is het wel een slechte oplossing, omdat de band zelf meer beschadigd is.
Voor lage wang en hoge snelheid banden zou ik het afraden.

Maar zolang het alleen een spijker/schroef is die in het loopvlak zit en de band is nauwelijks leeggelopen...
Maak je er niet zo druk om.
 
Zoals Probesh al aangeeft is er weinig aan de hand, mits.... Als de veter loskomt loopt je band weer langzaam leeg. Zo zal een verzekeraar er ook naar kijken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Hein
De band is nog steeds goed. Ik neem nu standaard zo'n rubberen schroefsetje en een pomp mee op vakantie: bij een lekke band is het in 1 minuut gefixed. Ideaal.
 
Terug
Bovenaan