• Beveel je je auto iedereen aan of kun je niet wachten tot de dag waarop je je volgende auto ophaalt? Of heb je er gewoon niet zoveel op aan te merken en moet iedereen dat ook weten? Doe nu mee aan het Auto Tevredenheidsonderzoek en laat weten wat je van je auto vindt.

Erce: BMW i3s Roadstyle Edition

erce

Net ingestapt
Het is alweer even geleden, maar ik ben inmiddels aan mijn tweede i3 begonnen (hier het topic van mijn eerste i3). Het is een Roadstyle Edition geworden die gebaseerd is op de i3s met een 120Ah accu (volgens de opgave 300 kilometer range en uit ervaring weet ik inmiddels dat dit gehaald kan worden mits je een beetje voorzichtig rijdt). Het aardige van de Roadstyle Edition is dat hij al behoorlijk vol gestopt is met opties en de dealer heeft er nog wat meer bij gedaan (ik heb op het laatste moment deze nog kunnen bestellen om zo te profiteren van 4% bijtelling). De enige optie die ik nog mis is Apple Carplay, maar dat is achteraf relatief eenvoudig toe te voegen.

Wat me opvalt is dat de kwaliteit van de i3 (die al op een behoorlijk hoog niveau stond) de afgelopen jaren gigantisch is verbeterd. Dit is de i3 zoals ze hem jaren geleden hadden moeten uitbrengen, inclusief fatsoenlijke range. Ik weet dat de vormgeving van de auto niet iedereen kan bekoren, maar ik ben er nog steeds over te spreken. Na zeven jaar staat er immers nog steeds een hypermoderne concept-achtige auto voor de deur en zeker qua interieur is het één van de modernste auto's die je nu kunt krijgen.

In mijn vorige i3 zaten drie rijstanden: Comfort, Eco Pro en Eco Pro+ (geen verwarming en ventilator, maar wel kilometer meer range). Daar is nu een sportstand bijgekomen. Dat is echt gelanceerd worden, daarna hetzelfde als de comfort stand, maar vooral vanuit stilstand is het echt knallen (niet goed voor je range). Het iDrive systeem is geupdate naar de laatste versie en de auto ligt lager, is iets uitgebouwd en heeft bredere velgen en banden. Van binnen is de boel afgewerkt met donkerbruin leer en donker eikenhout.

Inmiddels 600 kilometer er op zitten en durf te stellen dat dit de beste BMW is die ik ooit heb gehad (voorheen was dat mijn 520d en ik rijd al 25 jaar BMW). Hieronder wat foto's met op de laatste foto een klein stukje van de Mini Cooper S Clubman van mijn vrouw.

bmwi3s1.jpg

bmwi3s2.jpg

bmwi3s3.jpg

Wauw, dikke uitvoering, ik zou de3i zowaar al bijna leuk beginnen vinden.
Wel handig, die deuren, om de kinderzitjes op de achterbank te bereiken.

British Racing Green zei:
Wel handig, die deuren, om de kinderzitjes op de achterbank te bereiken.

Ja, alleen bij fileparkeren. Zodra je wat krap naast een andere auto staat is het helaas behelpen.

Blijft een zeer geslaagd ontwerp en inderdaad accu begint "fatsoenlijk" te worden. Al was de uitvoering ervan wel al goed vanaf dag 1.

Hoekt ook fantastisch goed vind ik!

erce zei:
Nico GTR zei:
Hoekt ook fantastisch goed vind ik!

Haha, echt he! Er zijn weinig normale auto's die harder door de bocht kunnen dan een i3s.

Ik heb er in 2014 met eentje gereden, die reed al goed en verleden jaar met een S....man man dat verschil. Ik heb zelf nogal veel bij geleerd over autorijden in die tijd en waar ik me voornamelijk herinnerde dat het weggedrag van de vorige zo fijn was en rustig had ik nu de grootste lol met uitzoeken wanneer die ging wegglijden voor.

Dat duurt zo lang!! Niet normaal. Dan denk je dat zijn dunne bandjes..eco ook nog, maar toch! Fenomenaal er zijn geen andere woorden voor. Veel rijplezier in ieder geval! (y) maar dat komt vast goed.

Ik vind de i3 gaaf, lijkt me echt wel wat! De S vind ik wat minder, zwart zou ook niet mijn keus staan. Maar er staat wel een dikke auto zo, en het is weer eens wat anders.

Raar dat BMW nog steeds niet het aantal kWh vermeld, dat maakt het toch wat 'onbekend maakt onbemind'. Tenmiste, zo zie ik dat. En 300km range is acceptabel.

edit: jouw vorige i3 vind ik gaaf! Hoe vaak heb je de range extender gebruikt? Denk je dat je die gaat missen? Wat was de werkelijke range alleen elektrisch?

Gaaf ding! De oranje nieren zouden ze mogen weglaten van mij, maar verder echt een goede uitvoering. Heb je meer foto's van het interieur? Is dit het Cohiba leer dat ook op de grotere modellen te krijgen is?

Barri zei:
edit: jouw vorige i3 vind ik gaaf! Hoe vaak heb je de range extender gebruikt? Denk je dat je die gaat missen? Wat was de werkelijke range alleen elektrisch?

Het is een 42,2 kwh accu.

Ik denk dat ik per jaar de range extender een keer of tien gebruikte. In de zomer vrijwel niet, in de winter wat vaker. Mijn woon-werkafstand is retour ongeveer 90 kilometer. Dat gaat in de zomer heel makkelijk en in de winter krap aan. Met de huidige accucapaciteit ga ik waarschijnlijk de range extender niet missen (hoop ik ). Gelukkig kan je in Nederland op oneindig veel plekken laden.

TYN zei:
Gaaf ding! De oranje nieren zouden ze mogen weglaten van mij, maar verder echt een goede uitvoering. Heb je meer foto's van het interieur? Is dit het Cohiba leer dat ook op de grotere modellen te krijgen is?

Ik zal straks wat foto's van het interieur maken. De bekleding wordt omschreven als "Natuurleder Stellaric Dalbergiabraun/Schwarz".

Erg mooie uitvoering.

De eerste I3 vond ik echt (qua interieur) BMW onwaardig, maar ze hebben deze I3 flink opgewaardeerd wat mij betreft. Ziet er heel goed uit, en blijft een aparte verschijning.

Ook ik heb de i3 altijd al een leuk buitenbeentje gevonden. :) Zo zwart zou niet per se mijn keuze zijn, maar er staat ontegenzeggelijk wel een dikke auto zo, wat bij de i3 ook wel eens anders kan zijn.

Ik zie dat Barri de vragen al heeft gesteld die ik ook had. Die REx ga je dan niet missen inderdaad.

Mooie i3 weer, erg dikke uitvoering zo. En wat Nico ook al zei, ze rijden echt verbazingwekkend goed.

Leuke uitvoering èrcé, en mooi dat de i3 je zo goed is bevallen dat je die prachtige 520d dus blijkbaar niet gemist hebt. Al zal je de Clubman ook wel geregeld gebruiken voor de langere afstanden lijkt mij?
Veel plezier met de auto! Groeten, R107 (voorheen RWD met de 528i Touring)

R107 zei:
Leuke uitvoering èrcé, en mooi dat de i3 je zo goed is bevallen dat je die prachtige 520d dus blijkbaar niet gemist hebt. Al zal je de Clubman ook wel geregeld gebruiken voor de langere afstanden lijkt mij?
Veel plezier met de auto! Groeten, R107 (voorheen RWD met de 528i Touring)

Hey RWD! Lang geleden! Ja, de i3 is enorm bevallen en deze is ontzettend veel beter. Voor lange stukken hebben we idd de Clubman, die er ook wel vandoor wil overigens. (de 2.0 turbo motor is zo veel beter en soepeler dan de 1.6 turbo). Ik mis af en toe alleen de ruimte van m'n 520d. Dit zegt overigens meer iets over de kwaliteit van de i3 dan over de kwaliteit van de 5 serie, want de 5 serie is en blijft gewoon een enorm goede auto.

Mooie i3 en leuk dat je hier weer eens reageert! Ik zie ook graag een beter plaatje van de Clubman, voor zover mij bekend zijn wij nu de enigen op het forum met zo'n fijne Mini.

funf zei:
Mooie i3 en leuk dat je hier weer eens reageert! Ik zie ook graag een beter plaatje van de Clubman, voor zover mij bekend zijn wij nu de enigen op het forum met zo'n fijne Mini.
Ik heb hier alleen deze twee foto's van afgelopen zomer toen ik aan het voorbereiden was voor de vakantie.

minicoopersclubman1.jpg

(afdekplaatje voor het sleepoog zit er weer op)

minicoopersclubman2.jpg

Lekkere wagen hoor, die Mini! Ziet er echt goed uit.(y)

Hier een plaatje van de onze.

7qoy4ybbiox0_480.jpg

Mooie auto's!

Prachtige uitvoering van de I3. Heb je nog, net als de rest van Nederland kennelijk, een Tesla 3 overwogen? Ben wel benieuwd naar je overwegingen.

Een Tesla 3 is geen auto voor liefhebbers van kwaliteit, is in geen enkel opzicht vergelijkbaar met een BMW. Scheef gemonteerde portieren, dubbelgevouwen rubbers, belabberde serviceorganisatie waar klanten als een nummer wordt beschouwd, auto afhalen op een verlaten winderig haventerrein.... ik schat zo in dat erce er dan al klaar mee is :).

Zo'n antwoord verwachtte ik ook wel min of meer :)

Maar was vooral ook benieuwd of de optie überhaupt was overwogen. Qua actieradius lijkt het flink te schelen, zou voor mij wel een dingetje zijn denk ik.

@R107: Paar jaar bij een BMW dealer gewerkt: Loslatende deurbekleding (E32), wegwaaiende richtingaanwijzers (E36), spontaan springende koplampglazen, doorzakkende stoelframes, ruitenwissermechaniek bij E30, ruzie tussen brein en brandstofpomp bij E34td, afbrekende pookknoppen, complete draagarmvervangingen (v+a) E32, terugkoopacties van de eerste 750.... sinasappel huidjes, scheef geplakte voorruiten en nog veel meer ellende. Komt bij ieder merk voor, zeker als er snel geleverd moet gaan worden. Ook MB heeft z'n bloopers gehad en zeker zijn roestproblemen. Merken die al 75-100jaar auto's bouwen hebben er (periodiek) nog last van..... Valt bij Tesla met 10 jaar 'ervaring'dus wel mee.

@TS: Mooie i3! leuk design en geen 13 in een dozijn!

Leuk dat je zo tevreden bent. Ik ben een liefhebber van de i3. De S uitvoering heeft qua uiterlijk net dat gene wat de normale miste. Ik vind de koperen accenten wel gaaf. Zwarte velgen vind ik persoonlijk wat minder onder een zwarte auto.

Clubman is ook gaaf!

Pietzoveel zei:
@R107: Paar jaar bij een BMW dealer gewerkt: Loslatende deurbekleding (E32), wegwaaiende richtingaanwijzers (E36), spontaan springende koplampglazen, doorzakkende stoelframes, ruitenwissermechaniek bij E30, ruzie tussen brein en brandstofpomp bij E34td, afbrekende pookknoppen....

Wat zullen ze dan blij geweest zijn dat je weg was ;):)

Pietzoveel zei:
Valt bij Tesla met 10 jaar 'ervaring'dus wel mee.

Dat zijn veel mensen met je eens en zij rijden er dan ook met een gelukzalig gevoel in. Dat doet overigens aan de juistheid van de observaties van R107 niet af. :)

Hehehe, Tesla is nooit overwogen. Ik vind het geen mooie auto’s, hoewel ik de techniek geweldig vind. De vormgeving is mij te bedaagd (zie mijn eerdere auto’s). Het is netjes, maar niet meer dan dat. Daarbij ben ik nogal verknocht aan BMW. En verder wat R107 zegt 😁

>30% magazijnomzet was garantiewerk..... en daar verdien je geen drol aan. Bij een garage werken levert mooi inzicht van de blunders en bezuinigingsdriften van fabrikanten.

>30% magazijnomzet was garantiewerk..... en daar verdien je geen drol aan. Bij een garage werken levert mooi inzicht van de blunders en bezuinigingsdriften van fabrikanten.

Zal ook wel te maken hebben met het feit dat merken als BMW en Mercedes wat makkelijker zaken herstellen onder garantie. Ik heb lang genoeg Renault en Seat gereden om te ontdekken dat ze daar liever de kop in het zand steken onder het mom: "Producteigenschap". En lang genoeg Mercedes om te merken dat ze daar ruimhartiger zaken vervangen als het ook maar nét niet is zoals het hoort.

Precies wat W212 zegt. Ik heb 16 jaar BMW gereden en nu sinds 1,5 jaar Mercedes, en mijn ervaring is ook dat als er een probleempje is dan wordt dat door deze merken zeer correct opgelost. Verder heb ik zakelijk bedrijfswagens van Peugeot, Ford, Opel en VW, en bij die merken verbaas ik mij soms over de matige service en over het niet oplossen van problemen. Die merken gaan daar echt veel gemakzuchtiger mee om.

Hoi Ercé, dat is even geleden. Ik vind de i3 echt een goed concept, echt heel erg recyclebaar, daar kan geen tesla of kona of wat ook tegenaan. Ik heb een tijdje een eerste type i3 gereden, niks mis mee, afgezien van de range. Dat is nu een stuk beter.

Helaas, mijn vrouw vind de achterdeurtjes niks, omdat de kinderen er niet zomaar uit komen als de auto het water ingaat ofzo. Dus wil ze haar e91 houden. Spijtig, anders was hier allang een i3s geweest.

Mooi, heel veel plezier ermee!!

uwbuurman zei:
Helaas, mijn vrouw vind de achterdeurtjes niks, omdat de kinderen er niet zomaar uit komen als de auto het water ingaat ofzo. Dus wil ze haar e91 houden. Spijtig, anders was hier allang een i3s geweest.

Don't worry, die deuren van de E91 krijg je ook niet open in het water. Geef je kinderen een lifehammer en koop gewoon een i3;)

Blijft een heel leuk, goed uitgewerkte, maar weinig begrepen auto. Ik vind de i3 geweldig en fijn om te lezen dat BMW deze auto nog verder verbeterd heeft. Geniet ervan! (y)

Geweldig om te zien dat het sentiment rond de i3 hier aanzienlijk anders is dan gemiddeld! Dank voor de complimenten.

Wat even ontzettend gave uitvoering zeg. Ik heb meteen weer een paar testen zitten kijken op YouTube. Een paar jaar terug een proefrit met één gemaakt. Uiteindelijk is het hem toen niet geworden. De prijs was net te hoog. Voor minder toen een 328i cabrio gekocht. Op onze huidige auto prijkt echter ook een eDrive badge.

Foie Gras zei:
Don't worry, die deuren van de E91 krijg je ook niet open in het water. Geef je kinderen een lifehammer en koop gewoon een i3;)

Maar daar zit de kneep. Nu hebben ze wel een lifehammer, maar die zijruitjes van een i3 kom je niet doorheen en om voorin te komen is ook een strijd voor kinderen.

Nevermind, Ercé heeft een mooie automobiel en een Clubman. Prima modern wagenparkje!

Leuk wagenpark zo, die Clubman S heeft (natuurlijk) mijn voorkeur maar vind zo'n i3 wel altijd lekker futuristisch en sinds mijn broertje een Tesla model 3 heeft heb ik ook een stuk meer ervaring met het elektrisch rijden. En hoeveel ik ook van benzine auto's hou, moet ik zeggen dat zo'n elektrische auto voor dagelijks gebruik wel echt relaxt is. (y)

Heel gaaf, zo'n i3s! Zo in het zwart met koperkleurige accenten staat er toch een opvallende auto. De 'stance' van de s-versie vind ik fraaier dan die van een reguliere i3, dat hebben ze echt goed gedaan bij BMW.

Jammer dat de i3 ondanks alle inspanningen alsnog niet efficiënt met z'n stroom omgaat, maar het doet niets af aan het feit dat dit mijn favoriete BMW is. Ook nog steeds een van mijn favoriete EV's, trouwens. Ik kan je keuze voor opnieuw een i3 dan ook goed begrijpen. Zeker als het deze is!

Dankjewel. Ik heb er inmiddels 800 kilometer opzitten en ben er echt verbaasd over hoeveel beter deze i3s is dan mijn vorige i3. Alles klopt aan de auto. Heel knap van BMW hoe ze de boel strak hebben getrokken bij de facelift, terwijl ik al weinig te klagen had bij de eerste.

R107 zei:
Hoeveel km haal je nu ongeveer met een volle accu?
Ik heb de accu nog niet leeg gereden, omdat ik hem op de zaak elke keer aan de lader hang, maar met winterse omstandigheden lijkt het er op dat de range ongeveer 250 kilometer is (tegenover 95/100 bij m'n vorige i3). Dus ik ben benieuwd komend voorjaar. Heb op diverse fora al i3s ranges gezien van 350+ kilometer.

Dat zou mij te weinig zijn (maar goed, zoals gezegd heb je altijd de Mini er nog bij).

Voor mijzelf zou ik EV pas serieus overwegen als er kwalitatief goede auto's (dus géén Tesla) op de markt komen met een range van rond de 600km en een oplaadtijd van 5 à 10 minuten. Ik denk dus in mijn geval dat het wachten wordt op de EQE van Mercedes.

Of je wacht even op de i4. :) Die gaat zo goed als zeker een range van 600+ krijgen. Net als de i-next overigens.

Voor mij is deze range in ieder geval ruim toereikend. Zeker omdat ik mijn zakelijke kilometers in Nederland vooral als woon-werk verkeer maak. Mijn klanten zitten vrijwel allemaal in het buitenland en daar ga ik met het vliegtuig naartoe. In mijn geval de perfecte oplossing dus.

Als de i4 de afmetingen (en ruimte) heeft van de 4-Serie dan is ie mij te klein. Maar er zal ook wel een i5 komen neem ik aan?
Mag van mij overigens nog best een paar jaar duren, ik heb mijn E350 net 3 maanden :).

R107 zei:
Als de i4 de afmetingen (en ruimte) heeft van de 4-Serie dan is ie mij te klein. Maar er zal ook wel een i5 komen neem ik aan?
Mag van mij overigens nog best een paar jaar duren, ik heb mijn E350 net 3 maanden :).

Hehehe, zal inderdaad nog wel even duren. De i4 gaat de grand coupe worden, maar dan elektrisch.
Bevalt de E350?

Ja, geweldige auto. Veel vermogen (313pk), hoog koppel en door mild-hybrid toch redelijk zuinig. Gekocht als demo met nagenoeg alle opties aan boord, zelfs autonoom rijden en luchtvering. Rijdt mede daardoor als een kleine S.

Terug
Bovenaan