Emissiestoring

Maartje G

Net ingestapt
Beste allen,

Sinds een aantal maanden hebben wij een terugkerend probleem met onze citroen Berlingo, waarvoor we al meerdere malen bij de garage zijn geweest. De storing is een emissiestoring. Wanneer de auto deze storing krijgt, rijdt hij hortend en stotend, er is verlies van vermogen. Wat wij ook hebben gemerkt is dat voorafgaand aan de storing de verwarming van de auto niet werkt. Wanneer we de auto uitzetten blijft de ventilator nog heel lang doorloeien terwijl de auto zelf nog niet heel warm is (de storing is al een paar keer opgetreden terwijl we nog maar net vertrokken waren). Als we de auto uitzetten en daarna weer aan kunnen we meestal weer normaal rijden en doet de verwarming het weer. Er zijn inmiddels al 3 bobines vervangen door de garage maar dit lost het probleem duidelijk niet op. Hebben jullie een idee waar we dit zouden moeten zoeken. Kan een kapotte temperatuursensor zoiets veroorzaken?

Alvast dank,

Groet, Maartje
 
Even even andere garage proberen, dit klinkt niet echt als een bobine probleem.

De verwarming blaast wel altijd?

Trek de temperatuursensor los. Als het goed is start en rijdt de auto dan wel normaal (met een lampje)
 
Dank voor jullie reacties,ik had er geen melding van gehad dus nog niet gereageerd.. de koppakking is nog niet gecheckt. Zou dat ook met die ventilator te maken kunnen hebben?

Hij rijdt nu wel weer normaal (met lampje) zonder de sensor los te trekken. Maar misschien vdst hij niet continu faalt maar af en toe?
 
De ventilator is een fail safe modus.
Zodra een emissiestoring bij de Berlingo optreedt, gaat die volgas aan en dat blijft hij ook. Moet je dus even los zien van het eigenlijke probleem.

Rijdt de auto op LPG? (uit bobines leid ik af dat het geen diesel is).
 
Maartje Goorden zei:
voorafgaand aan de storing de verwarming van de auto niet werkt.

Dit kan veroorzaakt worden door gas in het koelsysteem. Als dat inderdaad zo is, is het de vraag waar dat vandaan komt. Met gas in het koelsysteem geven de diverse temperatuursensoren niet altijd de juiste waardes door, waardoor de fan voluit kan draaien (heet water in de radiator) , terwijl de thermometer in het dash (andere sensor) juist nog heel laag staat. Maar ik begrijp dat Tomtom in een andere richting denkt?
 
Ah een ervaringsdeskundige;) (onze ervaring met deze auto is tot nu toe slecht;))

Er zit inderdaad een LPG installatie in. Ik moet zeggen dat deze laatst ook stuk was (doordat de verdamper stuk was ) (maar staat misschien ook los van het probleem). Op benzine heeft hij deze storing nooit gegeven maar dit heb ik nog niet goed getest omdat ik normaal op gas rijd.

Ik heb hier trouwens nog niet vermeld dat de auto ook al een keer is uitgelezen. Hij gaf eerst misfires aan bij cilinder 1. Na een volgende emissiestoring misfires bij cilinder 3 en 4.

The story continues; Vandaag heb ik tot 3 keer toe vandaag op de snelweg een melding gehad dat de oliedruk te hoog was en dat ik moest stoppen. Elke keer heel kort, dus ben nog thuis gekomen. Daar bleek dat ik compleet geen koelvloeistof meer had. Ik heb het een paar maanden geleden nog gechecked en toen had ik het wel. Nu heb ik hem weer bijgevuld...

Ik heb het gevoel dat alles met elkaar in verband staat maar weet het niet zeker. Dus staan de verwarming die het niet doet (voor een emissiestoring) , de kapotte LPG verdamper, de lekkende koelvloeistof (en dan misschien ook niet) de ventilator met elkaar in verband?
Dank voor het meedenken!!

Groet Maartje
 
Maartje Goorden zei:
Ah een ervaringsdeskundige;) (onze ervaring met deze auto is tot nu toe slecht;))

Er zit inderdaad een LPG installatie in. Ik moet zeggen dat deze laatst ook stuk was (doordat de verdamper stuk was ) (maar staat misschien ook los van het probleem). Op benzine heeft hij deze storing nooit gegeven maar dit heb ik nog niet goed getest omdat ik normaal op gas rijd.

Ik heb hier trouwens nog niet vermeld dat de auto ook al een keer is uitgelezen. Hij gaf eerst misfires aan bij cilinder 1. Na een volgende emissiestoring misfires bij cilinder 3 en 4.

The story continues; Vandaag heb ik tot 3 keer toe vandaag op de snelweg een melding gehad dat de oliedruk te hoog was en dat ik moest stoppen. Elke keer heel kort, dus ben nog thuis gekomen. Daar bleek dat ik compleet geen koelvloeistof meer had. Ik heb het een paar maanden geleden nog gechecked en toen had ik het wel. Nu heb ik hem weer bijgevuld...

Ik heb het gevoel dat alles met elkaar in verband staat maar weet het niet zeker. Dus staan de verwarming die het niet doet (voor een emissiestoring) , de kapotte LPG verdamper, de lekkende koelvloeistof (en dan misschien ook niet) de ventilator met elkaar in verband?
Dank voor het meedenken!!

Groet Maartje

Ik ben heel benieuwd naar de ervaring van Tomtom. Als betrekkelijke leek zou ik toch nog steeds de koppakking verdenken: Bij doorslag loopt de druk in het koelsysteem heel erg op. De overdruk wordt geloosd via het ventiel, waardoor ook koelvloeistof verdwijnt. De verdamper doet het niet als er geen koelvloeistof meer doorheen gaat, zonder koelvloeistof bevriest de verdamper en gaat de auto heel beroerd lopen. Hij spuit dan geen gasvormige LPG meer in. Verwarming valt uit door gas bovenin het koelsysteem, de verwarmingsradiator wordt dan niet meer verwarmd. Gebrek aan koelvloeistof maakt de motor heter dan normaal, de koelvloeistof die er nog wel inzit wordt heter dan normaal. De radiateur in de neus zit relatief laag, deze blijft lang gevoed worden. Door de hete koelvloeistof wordt de fan in de neus wel geactiveerd.
 
Ik kan me voorstellen dat wat jij zegt klopt s Velthuis. Het klinkt wel logisch en brengt alle problemen in verband.

Het enige wat ik wel apart vindt is dat het verwarmingssysteem het normaal wel doet. Alleen net voor zon storing valt hij uit.

Ook vermoed ik dat toen de verdamper stuk was, er nog wel koelvloeistof in zat omdat dit al enkele maanden geleden was..

Groet Maartje
 
Nee, ik denk dat deze berlingo een eurogas installatie heeft of vogels VGI.

De verdamper zit ook in het koelsysteem. Die is waarschijnlijk intern lek geweest, en daardoor is het koelwater in de gaskamer (sorry) van de verdamper terecht gekomen. of zelfs in de injectorrail.

Dat de kachel het niet doet, heeft er mee te maken. Die zit namelijk precies in serie met je verdamper. Zodra er een goede luchtbel in zit, gaat ie vervelend doen - precies zoals Velthuis al aangeeft. Misschien zit de verdamper te hoog gemonteerd (inbouwfout) en/of was het koelvloeistofniveau te laag.
Dan zit je continu met die luchtbel en de LPG storing. Of de nieuwe verdamper is verkeerd om gemonteerd. (slangen) of er zijn te dunne T-stukken gebruikt (10-12 mm in plaats van 16 mm). Ontluchten wordt daardoor ook echt een vervelend probleem. Ik ontluchtte auto's meestal met onderdruk, waardoor je de luchtbel er als het ware uittrekt.

Ga er eens mee naar een goede LPG specialist. Waar woon je?
 
Het zou in elk geval alles verklaren. Maar zijn die verdampers zo kwetsbaar dan dat het zo'n herkenbaar probleem is? Ik ben nog steeds met de originele necam en AG verdamper bezig na 17 en 22 jaar...
 
Dat jij met een ongereviseerde??? Necam verdamper rondrijdt kan ik me nauwelijks voorstellen. Levensduur van de membranen is geen 17 en 22 jaar, afhankelijk van de sludge. Of je hebt een écht bizar goede te pakken ;)

Die necamverdampers gaan op een gegeven moment steevast uit de compensatie lekken. Dan krijgt de motor gas binnen vanuit de vacuumleiding en gaat hij beroerd lopen.

De eurogas verdamper heeft geen compensatie middels vacuum meer nodig. Maar die komen ook gewoon uit Italië en zijn met het oog op de kosten gefabriceerd. Ook dat is geen slechte verdamper, maar min of meer een slijtagedeel. Niemand tapt tegenwoordig ook nog sludge af in het kader van onderhoud. In de 80er en 90er jaren was dat nog wel gemeengoed. Maar het LPG is allesbehalve schoner geworden. De injectoren zijn er erg gevoelig voor.
 
Tja, ik rij al sinds 2002 dagelijks in die wagen en ik weet zeker dat hij in die tijd nooit vervangen is. Ik heb ooit wel een keer gedacht dat het nodig was, maar dat kon ik uiteindelijk terugvoeren op een haperende elektromagneet. Wat er tussen 96 en 02 gebeurd is weet ik niet zeker, maar het was een leaser met onderhoudshistorie. De andere rijden we sinds 09, daar zat toen zeker al een oude verdamper in, dus dat zal de originele nog zijn uit 2001. Heb daar alleen het lpg filter vervangen en een verteerd vacuumslangetje. Daar liep hij beroerd door.

Ik zal wel veel mazzel gehad hebben, ze staan nu op 5,2 en 3,6 ton.
 
Fijn dat je ook nog gereageerd hebt TomTom. Als ik het goed begrijp wat je bedoelt komen die emissiestoringen nog doordat de verdamper lek is geweest waardoor er koelvloeistof bij het gas kwam wat een luchtbel heeft veroorzaakt. Ik woon in Vleuten, weet jij een goede in de buurt?
 
De emissiestoring was er trouwens ook al wel voordat de verdamper stuk was (maar misschien was er daarvoor een klein lek wat we niet door hadden?)
 
Vleuten - even denken:

1) Lunetten Autogas in de Bilt.
2) Volgens mij doet Nieuwenhuijsen in Houten weinig of geen LPG meer. Je kan hem voor de zekerheid wel even bellen. Vraag dan naar Tom. Das de baas en die heeft er verstand van ;)
 
Hallo TomTom, en andere forum leden

Ik heb een C4 ook met Europa's installatie en heb al een tijd het probleem dat hij meestal niet doorrijdt op LPG. Lijkt als dat je teveel gas geeft hij gaat stotteren, beetje had minderen is de truc echter kan dit niet altijd en soms op cruise control heuvel op haalt hij de 100 al niet meer.
Sinds kort gaat ook emissiesysteem aan maar rijdt hij op benzine normaal altijd goed.
Sinds een paar dagen wordt het steeds erger en ineens rijdt hij er goed, vanmiddag weer goed maar vanavond echt drama. Op LPG echt niet meer te rijden en op benzine met een hoop gestotter en zwarte rook, de verhouding brandstof benzine idee totaal ontregeld wat ik ook zie in mijn verbruiksmeter.
Ik ben al een tijdje aan het zoeken en hoor ook veel over de zekeringkast met printplaat (computer). Jouw verhaal klinkt mij net zo logisch. Wat deck jij omdat hij het soms ineens goed doet en dan begint het weer.
Kan dit de verdamper zijn en waar en hoe te testen. Ik woon nu in Zoetermeer.

Oh ja, soms geeft ook de brandstofmeter (liedjes) ineens een lege tank aan een piept hij dat ik naar benzine moet schakelen. Geen idee of dit enigszins te verklaren is. Een hiermee verband houdt Soms meerdere malen de auto opnieuw starten doet de truc maar is uitermate irritant.

Dank vast.
Groet Raymond
 
Terug
Bovenaan