Elektrische perikelen

A

Anoniem

Guest
Hoi,

De Nissan Primera van mijn ouders begint steeds meer af te takelen, na het versnellingspook probleem (wordt gelaten voor wat het is) hebben we nu het volgende:

Voorste mistlichten doen het niet meer. De zekering in het interieur is nog goed. Bij inschakeling hoor je geen relais klikken, bij het achtermistlicht wel, dus ik vermoed dat dat de boosdoener is. Het controlelampje van de voorste gaat ook niet aan namelijk. Heeft iemand een idee waar ik dit relais kan vinden? Er staat nergens helaas een schema voor de relais..

En het zijknipperlicht rechts doet niks meer. Alle knipperlichten werken verder en de rechterkant knippert ook niet versneld ter indicatie dat er een lampje stuk is. Heb het lampje vervangen en de stekker doorgemeten. Ik kreeg zo uit mijn hoofd niet meer dan 0.4v erop terwijl de alarmlichten aanstaan. De zekering kan ik niet vinden ervoor, maar dat lijkt me ook stug, omdat de voor- en achterkant wel gewoon (op normaal tempo) knipperen.

Gaat dus om een Nissan Primera sedan uit 2002 (nieuwe type).

Bvd!

Edit - voltage aangepast!

Iemand enig idee? Via een Engelse google search ben ik erachter gekomen dat het relais van de mistlichten waarschijnlijk onder de motorkap zit en dan linksboven in het vakje, maar dat wordt niet 100% zeker gezegd.

Zijknipperlicht dat niet knippert zal nooit een sneller knipperend knipperlicht opleveren. Zeker moderne auto's niet meer waarbij het relais is vervangen voor solid state, waarbij er gewoon een vaste aan en uit periode is.
Meten werkt ook niet, omdat het steeds aan en uit gaat (meting is daardoor niet betrouwbaar)

Wat je kunt doen is de bekabeling volgen en kijken waar die zit aangesloten op de rest van de kabelboom..

Ik vermoed een massaprobleempje. Wat overigens ook effect kan hebben op je mistlampen.
Buiten dat: relais moet vast wel ergens te vinden zijn in de buurt van of op de zekeringkast (soms achterzijde) er kunnen trouwens zekeringkasten op meerdere plekken in de auto zitten.

Aah dankje! Ik wist niet dat dat snel knipperen iets was van oudere auto's, weer wat geleerd. De kabel volgen was ook mijn idee, maar zonder lampje bij de hand leek dat een moeilijk klusje zonder het zijscherm los te halen. Zal morgen eens kijken. Ik dacht ook nog aan een massaprobleem dus zal dat ook controleren.

Er zijn inderdaad 2 zekeringkasten het nadeel is alleen dat nergens wordt aangegeven welk relais wat aanstuurt. Vandaar dat het handig zou zijn als ik de exacte plek van het relais weet zodat ik die kan vervangen.

misschien heb je hier wat aan:
https://www.npoc.co.uk/forum/nissan-primera-p12-2003-front-fog-light-relay_topic62599.html
staat ook gemeld hoe de stroom loopt

Terug
Bovenaan