Elektrische omvormer wisselen; kan dat?

Laadpaaltje?

• Altijd doen!

Stemmen: 0 0.0%
  • Alleen als het voldoende tijdswinst oplevert.

Stemmen: 0 0.0%

• Totaal aantal stemmers
    6
  • Opiniepeiling gesloten .

Ron1978

Net ingestapt
Wij hebben een C5 Aircross Hybrid en volgens mij is die met de standaard 3,7 kW omvormer uitgerust. Ik kan dat echter nergens terugvinden. Nu weet ik dat een 7,4 kW omvormer een optie is die Citroën aanbiedt. In afwachting van het antwoord van onze dealer op onze vraag welke omvormer er precies in zit, vraag ik me dan ook af: zou je zo maar die omvormer kunnen wisselen voor een sneller element? Of is dan onbegonnen werk? Ik overweeg namelijk een laadpaaltje, want hoewel laden aan de gewone stekker voor ons gebruik best te doen is, het geeft wel wat meer comfort en ik denk dat we dan nog meer elektrisch zullen rijden. Ik moet wel kijken of het de investering waard is, als het straks niet heel veel snelheidswinst oplevert. (via het stekkertje in 8 uur, via 3,7kW in 4 uur en via 7,4kW in 2 uur volladen, is de verwachting) Wie kan me alvast wat zeggen hierover?

Ron1978 zei:
Wij hebben een C5 Aircross Hybrid en volgens mij is die met de standaard 3,7 kW omvormer uitgerust. Ik kan dat echter nergens terugvinden. Nu weet ik dat een 7,4 kW omvormer een optie is die Citroën aanbiedt. In afwachting van het antwoord van onze dealer op onze vraag welke omvormer er precies in zit, vraag ik me dan ook af: zou je zo maar die omvormer kunnen wisselen voor een sneller element? Of is dan onbegonnen werk? Ik overweeg namelijk een laadpaaltje, want hoewel laden aan de gewone stekker voor ons gebruik best te doen is, het geeft wel wat meer comfort en ik denk dat we dan nog meer elektrisch zullen rijden. Ik moet wel kijken of het de investering waard is, als het straks niet heel veel snelheidswinst oplevert. (via het stekkertje in 8 uur, via 3,7kW in 4 uur en via 7,4kW in 2 uur volladen, is de verwachting) Wie kan me alvast wat zeggen hierover?

Kan jouw huis dat wel aan? Die 7 kW is gebaseerd op een 32A aansluiting en niet op 16A zoals een huis (dat meestal 25A is afgezekerd) kan handelen.

Voor die 7 kW moet je dus ook meer vastrecht betalen en wellicht is dat het waard voor een full-EV maar voor een hybride zou ik dat toch niet zo snel doen.

Je huisinstallatie moet dan inderdaad 32A kunnen leveren. Dat is een behoorlijk hoge stroom die zeker niet standaard is.

En wat heb je dan? Een siuatie waarin je stekkerhybride net wat sneller is volgeladen. In pakweg 2u ipv 4u.

Dat heeft dus alleen maar nut in gevallen waarin je na een paar uur weer weer een rit moet maken waarbij de volle batterij nodig hebt. En dat moet dan opwegen tegen de kosten van de extra brandstof die je zou verstoken omdat je niet vol elektrisch vol kan. En wil je die omvormer kunnen benutten moet je ook laadpalen gebruiken die die 32A echt kunnen leveren.

Als je veel korte ritten maakt, waarbij je telkens terugkomt op de basis, dan kan het wellicht wel interessant zijn. Maak je vooral lange ritten, dan ben je toch gedwongen om op brandstof over te gaan ondeweg. En als je hele korte ritten maakt en snel weer terugkomt , dan slaag je er wellicht niet in de batterij voldoende leeg te maken.

Dan nog moet je de kosten afwegen tegen de kosten van de brandstof diej extra moet verstoken. Bij een BEV is het een ander verhaal omdat je dan ook operationele tijd van je voertuig verliest zolang je moet bijladen.

Ik heb zelf een Nissan Leaf met 24 KHW batterij en 3.6 KW lader. Er zijn in mijn geval best situaties waarin ik wat sneller zou willen kunnen bijladen, maar eigenlijk maar vrij zelden. Ik zou mij de moeite besparen. Leuk ,als je em toch moet vervangen en je zou de keuze hebben. Of als je er eentje voor weinig op de kop kan tikken, maar dan is het bijna meer een gimmick. Maar als je zo'n ding nieuw moet kopen en dan nog laten inbouwen, dan denk ik dat het niet alleen een duur geintje is, maar dat je er in de praktijk maar weinig nut van zal hebben.

Ik woon in Zweden en de Leafs die tweedehands worden aangeboden met de optionele 6.6 Kw lader zijn zonder uitzondering in dienst geweest bij de thuiszorg. Ja, dan rijden ze de hele dag korte ritjes en is het operationeel belangrijk omdat je een Leaf niet op benine kan laten rijden en je wilt een thuiszorgmedewerker ook niet elke keer koffie moeten laten drinken bij de snellader. DAt was bij de Leaf I (met 24 KwH batterij) nieuw een dure optie (omgerekend rond de 1500 eur). De 30 KWH versie had em trouwens wel standaard. En de Leaf 2 ook.

Die 3,7kw, zal gebaseerd zijn op een 1-fase aansluiting., die 7kw omvormer heeft sowieso een 3-fase aansluiting nodig.
Ik vraag me ook af of de kosten van een zwaardere omvormer opwegen tegen de de tijdwinst, zeker als je zelf al aangeeft, dat de huidige situatie voldoet.

Wij hebben, dacht ik, een 11kw oplader voor onze tesla. Heeft wel een 3 fase aansluiting en een 4mm2 voedingskabel nodig.
De lader is zodanig intelligent, dat hij zelf de laadstroom op of afregelt afhankelijk van de overige vraag in huis.

Waar onze tesla 24uur+ nodig had via het normale stopcontact om tot 80 a 85% op te laden, doet hij dat nu in een goede 4 uur.

Het lijkt me dat het ook afhangt van het accu-pakket in je auto. Ik vermoed dat het een hele dure grap gaat worden.

Ron1978 zei:
Update: de snelle omvormer zit in de auto! Ik kan in theorie met 7,4kW gaan laden..

mooi, maar gebeurd het ook in de praktijk?

Ik rij zelf ook een hybride, maar de accu is niet zo groot. Dan is de meerwaarde van snel laden ook niet zo groot wat tijdwinst betreft.

Bovendien is het ook; hoe sneller laden hoe minder goed voor de accu.

En je zit inderdaad nog met de aansluiting. Thuis ga je dat met een gewone aansluiting nooit halen. Met een 3 fase paal wel.

Openbaar laden kun je dat ook halen, maar hoe vaak ga je dat doen met een hybride? Ik vind de startkostenen Kw/h prijs fors, waardoor ik louter thuis en op de zaak laad.

Het is meer het amperage. Op een 3 fase, 16A laad die ook maar op 1 van de 3 beschikbare fases. Waardoor je effectief nog steeds 3,6 kW hebt. En zelfs dat niet want in praktijk is het maar 3,3 maximaal.

Dus je moet een 1 fase 32 of een 3 fase 32 hebben om profijt te hebben.

Wij hebben ook een plugin hybride, zoals AsconaGT al zegt, snelladen met een hybride is niet zo relevant. In de langzaamste instelling (lader is aangesloten op een normaal stopcontact) doet de onze er geloof ik 10 uur over om het kleine accupakket op te laden. Maar dat maakt ons niet uit.

Onderweg laden we nooit.

Thanks, allemaal.
Wat ik er nog niet bij vermeld heb: wij wonen in een steeg en hebben niet heel veel plek om de auto goed neer te zetten om de auto op te laden. Dat kan eigenlijk alleen op de oprit, want als ik langs de weg kant parkeer (op eigen grond), dan ben ik bang dat een vrachtwagen de stekker uit de auto rijdt. De auto andersom parkeren is geen optie, want dan kom ik er niet meer uit, omdat de deur klem zit tegen de muur, haha. Op de oprit lukt het me net om niet te veel met de neus van de auto op de weg te staan, maar dan komen de kids (en wijzelf) niet meer met de fietsen langs. Je ziet het al, best een uitdaging.
Het verlagen van de laadtijd is daarom in onze situatie wel een iets minder overbodige luxe dan normaal, want 2,5 uurtjes aan de stekker is fijner dan tijdens een 10 uur durende laadsessie telkens de auto te verplaatsen, omdat iemand naar een sportclubje moet. Dilemma, dilemma...
Aan de andere kant: de toekomst is volgens mij aardig geëlektrificeerd, dus dat betekent mogelijk dat een volgende eventueel volledig electrisch zal zijn en dan is het wel fijn om een 3 fasen x 32A aansluiting te hebben. Die is me overigens geoffreerd en die zou op onze auto 1 fase 32A (7,4 kW) kunnen laden. Maar eerlijk is eerlijk: wat een investering! :confused:

Nico GTR zei:
Het is meer het amperage. Op een 3 fase, 16A laad die ook maar op 1 van de 3 beschikbare fases. Waardoor je effectief nog steeds 3,6 kW hebt. En zelfs dat niet want in praktijk is het maar 3,3 maximaal.

Dus je moet een 1 fase 32 of een 3 fase 32 hebben om profijt te hebben.

ohja, dat is waar ook. (y)

Aan de andere kant: de toekomst is volgens mij aardig geëlektrificeerd, dus dat betekent mogelijk dat een volgende eventueel volledig electrisch zal zijn en dan is het wel fijn om een 3 fasen x 32A aansluiting te hebben. Die is me overigens geoffreerd en die zou op onze auto 1 fase 32A (7,4 kW) kunnen laden. Maar eerlijk is eerlijk: wat een investering!

3x32 is echt zeer ongebruikelijk in een gewoon woonhuis. Los van de eenmalige investering betaal je daar ook in de maand, elke maand weer, fors extra voor. En in jou geval ga je dan 2 van de 3 fases niet een gebruiken. voor het laden. Dat is toch wel zonde

Even snel gekeken,

van standaard 1 x 25 naar 3 x 25 blijven de maandelijkste kosten gelijk (die doen de meesten met een full EV)
van standaard 1 x 25 naar 3 x 35 ga je elk jaar bijna 700 euro meer betalen

bron

dan gaat het voordeel van hybride rijden toch vrijwel weg als je ook nog eens een forse investering hebt gedaan voor die omvormer en andere dure investeringen?

Dan kun je haast net zo goed op benzine rijden. Dus de PHEV als gewone zuinige gewone hybride gebruiken (dus zonder laden en alleen de energie te gebruiken van regenereren tijdens remmen) en is dat misschien wel zelfs goedkoper en zonder gedoe met laden / parkeren bij jou huis. Maar dat is weer zonde van het groteaccupakket wat je mee sleept, maar waarschijnlijk wel goedkoper.

En als je later ooit een full EV hebt de aansluiting naar 3x25 zetten. Zelfs een dikke tesla model S met de grootste accu is in een nacht daarmee volgeladen.

Hier in huis word de meterkast aangepast en gaat alles naar 3x25 ampere. (niet zozeer vanwege de auto) Buitenom een andere meterkast kost dat 280 euro eenmalig ombouw door de netwerkbeheerder maar de maandelijkse netwerkkosten kosten blijven gelijk. Dat zou ik ook iedereen aanraden met een full EV.
Maar daarvoor heb je die dure omvormer niet voor aangeschaft Daarom begrijp ik de omvormer niet zo goed. Dat haal je er toch nooit meer uit met die enorme investering en hoge extra maandelijkse kosten?

Hi AsconaGT,
De snelle omvormer heb ik blijkbaar toch in de C5 zitten. Dus dat is geen vraagstuk meer voor ons.
De offerte die ik inmiddels gekregen heb, zorgt ervoor dat de installatie "klaar" is voor een omschakeling naar 3-fasen, maar voorlopig op 1 fase 32A aangesloten wordt.
Als we ooit een full electric krijgen, dan kan ik met een aanpassing makkelijker overstappen naar 3 fasen en ligt de helft van de infra er al.
Gr. Ron

Klopt, maar je betaald dus wel elk jaar bijna 700 euro extra, elk jaar weer voor 2 uur laden ipv 4 uur laden. Ik ken jou rij situatie niet maar hoe vaak komt het dan voor dat je binnen die 2 uur echt weg moet en weer de volledige accu range gaat gebruiken? Lijkt mij vrij zelden. Daar betaal je een hoge prijs voor. Die enkele keren ben je goedkoper uit om op benzine de rijden denk ik zo. Dat haal je er nooit uit verwacht ik.

ALs je ooit een EV hebt volstaat 3x25A ook. (met een nachtje heb je zelfs een dikke tesla weer vol), (en betaal je niet meer zoveel vastrecht). Om dan de aansluiting weer terug te laten zetten naar 3x25 moet je ook weer een paar honderd betalen.

Ik laat nu alles op 3x25 staan. Daarmee kun je op 1-fase met 3.7 Kw laden. Totale kosten; wijziging meterkast naar 3 fase 600 euro (ik doe dit nu vanwege de keuken en niet om de auto) wijziging aansluiting enixis 280 euro. En ik laad gewoon met stopcontact (op eigen groep). Vastrecht blijft gewoon gelijk.

Als ik ooit een EV heb, die 3-fase kan laden, haal ik een 3-fase laadpaal die tegen die tijd stuk goedkoper is. Sluit ik zelf wel aan en klaar.

Onder aan de streep blijft jou situatie een enorm dure investering voor een klein beetje tijdwinst voor een PHEV die je waarschijnlijk enkele keren echt 'nodig' hebt.

Hmm, ik begrijp het niet blijkbaar. Het is toch alleen zo dat als je 3x32A wil aansluiten dat je vastrecht omhoog moet?
Mijn installateur maakt het juist zo dat ik maar 1x32A ga gebruiken, maar alles wel alvast klaarligt, mocht ik naar 3-fasen willen gaan. Ik maak daar geen gebruik van, dus dan hoeft het vastrecht toch niet omhoog? Klopt dat dan niet?
25A zou ook een optie zijn voor ons, absoluut. Dan ga je 5,6 kW laden en dat is in ons geval ook supersnel.
Nu zitten we met ergens tussen de 4 en 8A te laden en dat is gewoonweg veel te langzaam, dus er moet iets komen.
Een dagje/nachtje aan de paal is voor ons niet echt een optie, vanwege de beperkte plaats op de oprit. Ik zie me al (als dat weer mag) in kennelijke staat 's nachts met de fiets langs de auto wurmen, struikelend over de kabel de garage in.. haha
Maar help me even, mis ik iets? Bestaat dat niet 1x32A zonder vastrecht?

Mijn installateur maakt het juist zo dat ik maar 1x32A ga gebruiken, maar alles wel alvast klaarligt, mocht ik naar 3-fasen willen gaan. Ik maak daar geen gebruik van, dus dan hoeft het vastrecht toch niet omhoog? Klopt dat dan niet?

Oke duidelijk, dus niet alles is voorbereid. Vandaar mijn verwarring. Alleen een (deel van) groepenkast. Het is en blijft een 1-fase aansluiting vanuit de netwerkbeheerder. (dus wat het huis binnen komt) Klopt? In dat geval blijven de maandelijkse kosten inderdaad gelijk. Ik dacht even dat alles voorbereid was op 3-fase (dus ook de aansluiting).

Als je dus ooit naar 3-fase gaat moet je dan de netwerkbeheerder inschakelen om de aansluiting te verzwaren (installateur mag dat officieel niet) en krijg je dan pas die eenmalige wijzigingskosten. Paar honderd euro. Ga je naar 3x25 dan blijven de maandelijkse kosten ook gelijk. Ga je nar 3x32 dan word het ook elke maand een stukje duurder.

Maar waarom alvast een 3-fase groepenkast als je nu 1-fase hebt en je blijft 1 fase gebruiken de komende jaren? Dat voegt dan toch niets toe? Want stel; je gaat ooit naar 3 fase, dan moet de installateur alsnog opnieuw langs komen om jou groepen in huis te verdelen over de 3 fases om alles mooi te verdelen. Nu zet hij alles op 1 fase omdat er maar 1 fase binnen komt. Maar met 3 fase verdeel je het idealiter.
De netwerkbeheerder doet dat niet tegen die tijd. Die legt het aan tot de hoofdschakelaar. En dus moet jouw installateur ook nog weer langs komen Had je beter tegen die tijd kunnen doen als je er echt aan toe bent, scheelt weer kosten, alles in 1 keer goed.

u zitten we met ergens tussen de 4 en 8A te laden en dat is gewoonweg veel te langzaam, dus er moet iets komen.

Hoe kan dat? Waarom laad je niet met 16A? Ik laad met mijn PHEV op een gewone huis aansluiting met 16A, gewoon in het stopcontact. 230V x 16A = 3680 (3,7W) De accu van jou is 12 Kw en zou dan dus binnen de 3,5 uur opgeladen moeten zijn met. Daar hoef je echt een dikke aansluiting of andere groepenkast voor te hebben. 4 of 8 A is inderdaad wel weinig.

Een dagje/nachtje aan de paal is voor ons niet echt een optie, vanwege de beperkte plaats op de oprit. Ik zie me al (als dat weer mag) in kennelijke staat 's nachts met de fiets langs de auto wurmen, struikelend over de kabel de garage in.. haha

Je spreekt in de toekomst ooit een EV. Maar of je nu 3x25 of 3x32 hebt, je zult dan echt een nachtje geduld moeten hebben. Bovendien ondersteunen veel EV's maar tot 11 Kw bij thuisladenen heb je dus aan 3x25 genoeg tegen die tijd.

Zo heb ik het, gewoon met de meegeleverde lader. Netjes achter een afgesloten deurtje zodat hij niet voor het grijpen ligt.

En met 16A laden, 2 uurtjes is hij vol. Heb hem wel op een eigen groep in de meterkast aangesloten. totale kosten voor de kast, kleinmateriaal + aardlekautomaat: 60 euro. waarmee je gewoon met 16A (3.7 Kw) kunt laden.

51139007052_24c588c781_b.jpg

51139681731_94f82ae803_b.jpg

Heb er ook nog een schakelaar aan de zijkant zodat ik de stroom er af kan halen als er niet geladen word en een extra stopcontact voor als ik de auto wil stofzuigen of iets.

Als er hier ooit een EV komt, dan koop ik wel een laadpaal, die worden steeds goedkoper (en steeds meer functies), dus zie ik tegen die tijd wel.

Terug
Bovenaan