Elektrische bestelwagens en hun (praktische) actieradius

Roadracer

Administrator

Forumleiding
Een manier om naar de afstanden te kijken is het vakgebied waarin de bus wordt ingezet. Een aantal sectoren staan hieronder, met de terugrekening naar gemiddelde dagelijkse afstand.

BrancheGemiddelde km//jaarGemiddelde km/dag
Transport en vervoer28.410113,6
Bouw16.82067,3
Handel16.82067,3
Gezondheidszorg, welzijn14.46057,8
Horeca14.08056,3
Sport, cultuur en recreatie13.63054,5
Bestuur, overheid11.46045,8

Actieradius van een elektrische bestelbus​

Hoe kun je dan tegen de actieradius van een elektrische bestelbus aankijken? Zijn deze gemiddelde afstanden per dag onhaalbaar? Je ziet hieronder de bereiken van verschillende elektrische bestelbussen als voorbeeld. Voor het dagelijkse gebruik staat ook tweederde van de opgegeven WLTP-norm vermeld. Dat is een actieradius die in de regel redelijk realistisch is maar in werkelijkheid hangt het zeker bij een bestelbus af van het eigen gebruik. Beladen en met aanhanger zal dit minder worden.

GrootteMerk, typeWLTP actieradiusDagelijkse inschatting
KleinCitroën ë-Berlingo, Fiat Dobló, Peugeot e-Partner, Opel Combo-e, Toyota ProAce City Electric280 - 330187 - 220
Mercedes-Benz eCitan280187
Renault e-Kangoo285190
Nissan Townstar Van301200
Ford E-Transit Courier293195
MiddenNissan EV200200133
BYD ETP3240160
Citroën ë-Jumpy, Peugeot e-Expert, Opel e-Vivaro, Fiat e-Scudo224 / 350149 / 233
Ford e-Transit Custom329219
Maxus eDeliver 3327218
Maxus eDeliver 5489326
Maxus eDeliver 7 (88 kWh)542361
Mercedes-Benz eVito280187
Renault Trafic E-Tech Electric294196
Volkswagen ID.Buzz Cargo459306
Volkswagen Transporter330220
GrootFiat e-Ducato, Opel Movano Electric, Citroën ë-Jumper, Peugeot e-Boxer230 / 420151 / 280
Ford e-Transit402268
Maxus eDeliver 9457304
Mercedes-Benz eSprinter (tot 2023)120 / 16880 / 112
Mercedes-Benz eSprinter (2024)220 / 440147 / 293
Nissan Interstar-e460306
Renault Master e-Tech Electric460306
VW e-Crafter11575

Wat zeggen deze getallen? In ieder geval dat veel ondernemers met een elektrische bus op pad kunnen gaan: gemiddeld legt een bestelauto volgens CBS-gegevens tussen 60 en 80 km/dag af. Zeker als de bus vol (op)geladen kan starten met de ‘dienst’. Op de snelweg en met belading of een aanhanger (veel bussen kunnen een aanhanger trekken, erg praktisch) moet je rekenen op een kleinere actieradius. Aan de andere kant, staat de bus stil, dan is er de mogelijkheid om op te laden. Dat kan bij de bestemming, bij een openbare laadpaal of een snellader onderweg. Met een speciale laadkabel kun je ook driefasenladen bij veel bouwplaatsen, industriële omgevingen, magazijnen of andere bedrijven. De actieradius alleen zegt dus weinig over de échte mogelijkheden om de bus in te zetten.

Voetnoot: de gegevens in dit bericht zijn natuurlijk tijdgebonden. We werken het bij voor actuele modellen maar ook die ontwikkelen zich (snel).

Laatst bewerkt:
Is een posting als dit relevant op Autoweek? Snap de intentie maar ik denk dat hier weinig bestuurders van bestelwagens zitten. Wat ik verder lees is dat Jan de loodgieter dan maar geen klanten aanneemt binnen de grachtengordel ivm flinke investering in een E-bus. Werk zat, dus keus.

Een E-bus lijkt mij onwenselijk als je er de hele dag mee heen en weer moet. Naar allerij plaatsen. Dat lijkt mij niet realitisch. En als de bus extra gewicht moet vervoeren dan is de accu zo leeg.

Een E-bus lijkt mij onwenselijk als je er de hele dag mee heen en weer moet. Naar allerij plaatsen. Dat lijkt mij niet realitisch. En als de bus extra gewicht moet vervoeren dan is de accu zo leeg.
Al deze aannames worden in de OP al weerlegd. Het zijn vooral mensen die nog nooit in een elektrische auto of bus hebben gereden die zich hierover zorgen maken.

Das een flinke aanname
Helemaal niet, de cijfers zeggen namelijk dat in de praktijk een elektrische bestelwagen meer dan voldoende bereik heeft voor het overgrote deel van de use cases. Ik zou juist zeggen dat op basis van deze cijfers zeggen dat bestelwagens niet voldoende bereik hebben een flinke aanname is.

Een collega hovenier waar ik regelmatig mee samen werk rijd inmiddels bijna 1½ jaar met een Iveco E-daily, maar hij is absoluut niet over z'n EV-bus te spreken en gaat binnenkort weer dieselen.
Van de beloofde WLTP actieradius van 300 km blijft er beladen + 2500 kg aanhanger (dat ding mag 3500 kg trekken) bij het nederlandse winterweer in de praktijk nog slechts een bereik van ca. 80 km over, met als gevolg dat ze dus regelmatig met 3 man (die ook betaald moeten worden) eerst ergens onderweg een half uur aan de laadpaal moeten staan om thuis te kunnen komen.
En dat zijn knap dure laadsessies, het kost op die manier een veelvoud van dieselen.
Een bijkomend voordeel wat hij straks ook heeft is dat z'n nieuwe dieselbus weer op 3500 kg staat, en er incl. aanhanger dus gewoon weer met een BE-rijbewijs mee gereden mag worden. (die E-daily is 4250 kg dankzij het accupakket)

Het zou voor ondernemers wel fijn zijn als er voor bedrijfsauto's tevens een WLTP actieradius gegeven gaat worden bij volle belading + max. trekgewicht, want dat zijn toch de waarden waarmee men in de praktijk regelmatig moet werken.

Een vriend van mij is hovenier. Geregeld met een zware aanhanger er achter en bus en aanhanger zwaar beladen (bv met graafmachine). Parkeren doe je doorgaans voor bij de klant. Die moet dan maar net een laadpaal hebben. Op een dag moet ie ook geregeld naar de kweker of naar een andere klant. Kan mij niet voorstellen dat een E-bus dan geschikt is.

Een vriend van me heeft een klusbedrijf en rijdt niet meer dan een straal van 15 km van zijn woning, waar hij altijd kan laden. Kan me niet voorstellen dat voor hem een E-bus ongeschikt is. (Hij rijdt er al 2 jaar in).

Een vriend van me heeft een klusbedrijf en rijdt niet meer dan een straal van 15 km van zijn woning, waar hij altijd kan laden. Kan me niet voorstellen dat voor hem een E-bus ongeschikt is. (Hij rijdt er al 2 jaar in).

Dus niet te vergelijken met de situatie die ik schetste dus wat is je punt?

Extreem lage cijfers volgens het CBS, maar goed gemiddelden zeggen eigenlijk helemaal niets door outliers. Nog geen 30k kilometers per jaar in de transport sector, is dat niet enorm weinig?

Maar kunnen we mensen niet gewoon zelf laten kiezen? Als een EV echt de superieure optie is voor een onderneming, of individu, dan kiezen ze daar vanzelf wel voor.

Kan mij alleen haast niet voorstellen dat je in de transport, waarbij je de hele werkdag zo'n beetje rijdt, maar gemiddeld 114km/dag rijdt.

^^ Transport is een breed begrip natuurlijk.

Amazon rijdt in Texas al met veel elektrische bestelbussen van Rivian. Als dat in Texas kan, kan dat in Nederland ook.

In Nederland houden ze het bij Vito's, volgens mij nog diesel ook én er is veel uitbesteed aan die sluwe .os uit Oss, d8 ik.

Maar goed, genoeg andere pakketbedrijven die volop rijden met elektrische Transits, Vito's, Masters en Ducato's.

Leuk overzicht.
Diesel bestelwagens zijn veel duurder geworden, en elektrische bestelwagens zijn snel beter geworden. Ik verwacht dan ook dat het marktaandeel van elektrische bestelwagens flink zal stijgen.
Grote pakketbezorgers zoals Post.nl en DHL gebruiken al heel veel elektrische bestelwagens.

In de OP: "De actieradius alleen zegt dus weinig over de échte mogelijkheden om de bus in te zetten." Ook anderen reageren daarop. Gewoon een voorbeeld om te laten zien dat een E-bus niet voor iedereen geschikt is. In de titel gaat het ook notabene over de praktische actieradius.

Bij ons in de stad rijden vrijwel alle pakketbezorgers al met een elektrische bus (terwijl dat hier nog geeneens moet). Als het voor pakketbezorgers kan kan het ook vior anderen lijkt me. Als je klussen op locatie doet kan je tijdens het werk de bus opladen indien nodig.

Theorie versus praktijk, je kunt hierbij niet gemakshalve alle branches maar even over 1 kam gaan scheren.
Een pakketbezorger bezorgt alleen maar pakketjes, een onderhoudsmonteur red zich al aardig met z'n gereedschapskoffer en wat kleinmateriaal, maar een aannemers- of hoveniersploeg gebruikt weer aanmerkelijk grotere machines, en verwerkt ook veel meer materialen en grotere afvalstromen.

In de dagelijkse praktijk staan de laadpalen echter nooit bij de opdrachtgever voor de deur, zijn openbare laadplekken ook totaal niet berekend op de lengte van een metertje of 12 voor een bus met aanhanger, en zijn de laadkabels ook nooit lang genoeg om die afstand tussen werklocatie en laadpaal te overbruggen... kortom kunnen laden tijdens werk op locatie zal in de praktijk voor vele branches maar zelden een werkbare optie gaan zijn.
Nu kan ik m'n aanhanger nog wel afkoppelen (mits de kiepfuncties en laadkraan niet nodig zijn), maar je gaat in de praktijk ook echt niet continu een eind heen en weer lopen naar de laadpaal om weer de zoveelste kruiwagen met benodigde materialen en/of gereedschappen/machines op te halen c.q. op te ruimen... en wat je 's middags pas nodig bent op je werkplek wil je 's ochtends ook niet al gelijk in de weg hebben staan.

In theorie klinkt/werkt het allemaal wel mooi en perfect, maar als je de dagelijkse praktijk niet eerst goed leert kennen dan zou je je eigenlijk niet eens met een theorie bezig moeten gaan houden... door totaal gebrek aan praktijkkennis bij de overheden loopt de bedachte theorie immers ook continu weer spaak in de praktijk.

Hoeveel fossiele grondstoffen zijn er nodig voor de laadpakketten van dergelijke grote diesel voertuigen, hoeveel electriciteit moet er met fossiele brandstoffen opgewekte worden als de zon niet schijnt?

Hoeveel fossiele grondstoffen zijn er nodig voor de laadpakketten van dergelijke grote diesel voertuigen, hoeveel electriciteit moet er met fossiele brandstoffen opgewekte worden als de zon niet schijnt?
Minder dan voor een dieselbus over de levensduur van een bus. Maar dat wist je natuurlijk zelf ook al en post dit alleen maar om te trollen.

Die kilometers per jaar, is dat alleen elektrisch, of alle brandstoffen. Want in dat laatste geval lijkt et me aan de lage kant voor transport en vervoer.
De cijfers komen van het CBS inmiddels een paar jaar geleden. Ik vermoed dus over alle brandstoffen. Transport en vervoer: dat hoeft niet alleen betrekking te hebben op lange afstand, je zou er versteld van staan hoe (relatief) weinig qua afstand een enkele bus hoeft te rijden; bij ons in het dorp zie ik soms op een dag twee (verschillende) DHL busjes en enkele PostNL's. En in een stad als Amsterdam zullen verschillende busjes de 100 km op een dag nog niet halen. Wel veel stops over een kleinere afstand. Maar dat is speculatie.

De cijfers komen van het CBS inmiddels een paar jaar geleden. Ik vermoed dus over alle brandstoffen. Transport en vervoer: dat hoeft niet alleen betrekking te hebben op lange afstand, je zou er versteld van staan hoe (relatief) weinig qua afstand een enkele bus hoeft te rijden; bij ons in het dorp zie ik soms op een dag twee (verschillende) DHL busjes en enkele PostNL's. En in een stad als Amsterdam zullen verschillende busjes de 100 km op een dag nog niet halen. Wel veel stops over een kleinere afstand. Maar dat is speculatie.
Ok, dank. Dan zal et in de definitie van transport en vervoer zitten denk ik. Die 113,6 zou inderdaad wel een gemiddelde kunnen zijn van routes van pakketboeren maar transport en vervoer omvat wel wat meer dan alleen Zalando doosjes over de schutting gooien.

Maar goed, wij zitten op een gemiddelde van 105.000 km per jaar per auto, voor ons is et wat lastiger allemaal. Niettemin rijden we wel deels elektrisch, erg goed over nagedacht van te voren (en dus niet uit marketing overwegingen gedaan). De praktijk is wat weerbarstiger soms, wat dat betreft eens met @Muddy Bandit . Et verschilt ook per dag. De planners zijn er niet altijd even blij mee. ;)

Die kilometers per jaar, is dat alleen elektrisch, of alle brandstoffen. Want in dat laatste geval lijkt et me aan de lage kant voor transport en vervoer.
Dat kan prima kloppen. Albert Heijn had in 2023 74 elektrische vrachtwagens die distributie reden. Die 74 vrachtwagens reden gezamenlijk 2,5 miljoen kilometer, oftewel net geen 34K per vrachtwagen. Laden en lossen kost gewoon veel tijd.

Terug
Bovenaan