Een manier om naar de afstanden te kijken is het vakgebied waarin de bus wordt ingezet. Een aantal sectoren staan hieronder, met de terugrekening naar gemiddelde dagelijkse afstand.
Wat zeggen deze getallen? In ieder geval dat veel ondernemers met een elektrische bus op pad kunnen gaan: gemiddeld legt een bestelauto volgens CBS-gegevens tussen 60 en 80 km/dag af. Zeker als de bus vol (op)geladen kan starten met de ‘dienst’. Op de snelweg en met belading of een aanhanger (veel bussen kunnen een aanhanger trekken, erg praktisch) moet je rekenen op een kleinere actieradius. Aan de andere kant, staat de bus stil, dan is er de mogelijkheid om op te laden. Dat kan bij de bestemming, bij een openbare laadpaal of een snellader onderweg. Met een speciale laadkabel kun je ook driefasenladen bij veel bouwplaatsen, industriële omgevingen, magazijnen of andere bedrijven. De actieradius alleen zegt dus weinig over de échte mogelijkheden om de bus in te zetten.
Voetnoot: de gegevens in dit bericht zijn natuurlijk tijdgebonden. We werken het bij voor actuele modellen maar ook die ontwikkelen zich (snel).
Branche | Gemiddelde km//jaar | Gemiddelde km/dag |
Transport en vervoer | 28.410 | 113,6 |
Bouw | 16.820 | 67,3 |
Handel | 16.820 | 67,3 |
Gezondheidszorg, welzijn | 14.460 | 57,8 |
Horeca | 14.080 | 56,3 |
Sport, cultuur en recreatie | 13.630 | 54,5 |
Bestuur, overheid | 11.460 | 45,8 |
Actieradius van een elektrische bestelbus
Hoe kun je dan tegen de actieradius van een elektrische bestelbus aankijken? Zijn deze gemiddelde afstanden per dag onhaalbaar? Je ziet hieronder de bereiken van verschillende elektrische bestelbussen als voorbeeld. Voor het dagelijkse gebruik staat ook tweederde van de opgegeven WLTP-norm vermeld. Dat is een actieradius die in de regel redelijk realistisch is maar in werkelijkheid hangt het zeker bij een bestelbus af van het eigen gebruik. Beladen en met aanhanger zal dit minder worden.Grootte | Merk, type | WLTP actieradius | Dagelijkse inschatting |
Klein | Citroën ë-Berlingo, Fiat Dobló, Peugeot e-Partner, Opel Combo-e, Toyota ProAce City Electric | 280 - 330 | 187 - 220 |
Mercedes-Benz eCitan | 280 | 187 | |
Renault e-Kangoo | 285 | 190 | |
Nissan Townstar Van | 301 | 200 | |
Ford E-Transit Courier | 293 | 195 | |
Midden | Nissan EV200 | 200 | 133 |
BYD ETP3 | 240 | 160 | |
Citroën ë-Jumpy, Peugeot e-Expert, Opel e-Vivaro, Fiat e-Scudo | 224 / 350 | 149 / 233 | |
Ford e-Transit Custom | 329 | 219 | |
Maxus eDeliver 3 | 327 | 218 | |
Maxus eDeliver 5 | 489 | 326 | |
Maxus eDeliver 7 (88 kWh) | 542 | 361 | |
Mercedes-Benz eVito | 280 | 187 | |
Renault Trafic E-Tech Electric | 294 | 196 | |
Volkswagen ID.Buzz Cargo | 459 | 306 | |
Volkswagen Transporter | 330 | 220 | |
Groot | Fiat e-Ducato, Opel Movano Electric, Citroën ë-Jumper, Peugeot e-Boxer | 230 / 420 | 151 / 280 |
Ford e-Transit | 402 | 268 | |
Maxus eDeliver 9 | 457 | 304 | |
Mercedes-Benz eSprinter (tot 2023) | 120 / 168 | 80 / 112 | |
Mercedes-Benz eSprinter (2024) | 220 / 440 | 147 / 293 | |
Nissan Interstar-e | 460 | 306 | |
Renault Master e-Tech Electric | 460 | 306 | |
VW e-Crafter | 115 | 75 |
Wat zeggen deze getallen? In ieder geval dat veel ondernemers met een elektrische bus op pad kunnen gaan: gemiddeld legt een bestelauto volgens CBS-gegevens tussen 60 en 80 km/dag af. Zeker als de bus vol (op)geladen kan starten met de ‘dienst’. Op de snelweg en met belading of een aanhanger (veel bussen kunnen een aanhanger trekken, erg praktisch) moet je rekenen op een kleinere actieradius. Aan de andere kant, staat de bus stil, dan is er de mogelijkheid om op te laden. Dat kan bij de bestemming, bij een openbare laadpaal of een snellader onderweg. Met een speciale laadkabel kun je ook driefasenladen bij veel bouwplaatsen, industriële omgevingen, magazijnen of andere bedrijven. De actieradius alleen zegt dus weinig over de échte mogelijkheden om de bus in te zetten.
Voetnoot: de gegevens in dit bericht zijn natuurlijk tijdgebonden. We werken het bij voor actuele modellen maar ook die ontwikkelen zich (snel).
Laatst bewerkt: