Elektrische auto wordt betaalbaar

Volt

Kilometervreter
Al jaren wordt er geheimzinnig gedaan over de prijzen van lithium-ion accu's voor elektrische auto's, schattingen variëren van 250 tot 400 dollar per kWh. Nu blijkt dat de prijzen van de accucellen van LG Chem eind 2016 al zakken naar 145 dollar per kWh. Deze cellen komen in de Chevrolet Bolt, ook de Renault ZOE heeft accu's van LG Chem. Volkswagen gaat ook met LG in zee.

De elektrische auto met een actieradius van 200-300 kilometer voor de massa lijkt in 2017 al bewaarheid te worden. Ik ben benieuwd. Zie onderstaande links:

LG Chem accucellen voor 145 dollar per kWh

Volkswagen kiest voor LG

Ik moet het nog zien. Sowieso hoop ik het niet want het is een zeer vervuilende industrie die we eigenlijk niet zouden moeten gebruiken!

Nou,

De elektrische auto heeft wel degelijk een bestaansrecht. Auto's die in hun bestaan nooit goed op temperatuur kunnen komen (de bus van een loodgieter die alleen in het dorp werkt, de klassieke SRV-wagen) kan je beter elektrisch maken. Dan stinken ze niet op de werkplek (maar in de centrale) en ze gaan veel langer mee.

Ik denk dat het hetzelfde gaat als met transistoren, ic's, zonnecellen en dergelijke. De eerste transistoren betaalde je in guldens per stuk, de eerste ic's gingen voor tientjes over de toonbank en de eerste zonnecellen waren het gewicht in goud waard. Deze prijzen zijn tegenwoordig nog maar een fractie van wat het ooit geweest is.

Ik hoop wel dat de vervuiling van de fabricage van accu's op een of andere manier ingeperkt kan worden. Misschien recyclen, misschien andere materialen, men zoekt in ieder geval wel naar oplossingen op dat vlak.

Er is wel een ding wat wordt vergeten,

Wij kunnen in principe over 10 jaar schoon rijden. Ware het niet dat wij dan als autoindustrie (student voor nu nog) de grote oliemaatschappijen mee moeten nemen in het proces om dat om te gooien.
In dat geval buiten wij hun monopolie uit om de infrastructuur snel van de grond te krijgen. Dan kun je de mensen die nu langere afstanden rijden op diesel overgooien op waterstof en de rest die inderdaad niet het dorp uit komt met een accuutje verblijden.

In dat geval omzeilen we even vlug de overheid die zich ermee bemoeit maar voor de rest niet heel veel doet. En zorgen we dat het zo snel mogelijk gebeurt.

Nissan GT-R zei:

Wij kunnen in principe over 10 jaar schoon rijden. Ware het niet dat wij dan als autoindustrie (student voor nu nog) de grote oliemaatschappijen mee moeten nemen in het proces om dat om te gooien.
In dat geval buiten wij hun monopolie uit om de infrastructuur snel van de grond te krijgen. Dan kun je de mensen die nu langere afstanden rijden op diesel overgooien op waterstof en de rest die inderdaad niet het dorp uit komt met een accuutje verblijden.

In dat geval omzeilen we even vlug de overheid die zich ermee bemoeit maar voor de rest niet heel veel doet. En zorgen we dat het zo snel mogelijk gebeurt.

Ik denk dat we veel meer van de elektrische fiets en elektrische scooter gebruik moeten gaan maken. Een elektrische fiets gebruikt slechts een fractie van de stroom van een auto en je kan het ding overal kwijt.

Ik vind een elektrische auto alleen gerechtvaardigd als het vervoer in bebouwde omgeving betreft en er is sprake van het vervoer van gereedschappen / materialen. Buiten de bebouwde kom is het een ander verhaal, maar ook buiten de bebouwde kom kunnen we nog heel veel besparen op CO2-uitstoot. In mijn optiek onderschatten we het gevaar van CO2 uitstoot in ernstige mate; een voor mensen onleefbare aarde dankzij een overschot aan CO2 is net zo min wenselijk als een onleefbare aarde dankzij vervuiling.

Voor mijn woon-werkverkeer lijkt het me wel wat.
Zo'n eerste smart en die met een elektro-ombouwkit. Maarja, de ombouwkit kost nu nog ruim €10.000. Gaat zoiets naar de helft van dat geld, of minder, dan wordt het wel interessant.

Die ombouw is relatief 'duur' inderdaad. Ik ben wel nieuwsgierig waar al die Amsterdamse Car2Go Smart's terecht zijn gekomen.
Ik ben ze in advertenties op verkoopsites nog niet echt tegen gekomen. Zal ook wel enigszins gedoseerd worden door MB NL, want anders heb je ineens wel een groot aanbod ;)

Het lijkt mij dat je zo'n ding toch wel voor rond de 15 - 17 duizend euro moet kunnen kopen. Dan is zo'n ombouw van een 1e generatie Smart financieel niet echt interessant.

===

Als ik kijk naar mijn kilometergedrag, dan kan ik ook makkelijk EV rijden. Ik doe zelden meer dan 80 km op een dag. Zo goed als regionaal. Echter, als ik naar belangrijke familie wil, is het ineens 180 km..enkele reis.
Als ik de centen ervoor had, zou ik dus kiezen voor C-zero / iMiev. Die kan snel laden en dat netwerk is er nu wel op de route.
Een Zoë is dan nog ff wat duurder, 2e hands.

Ik zie zeker de voordelen en absoluut de nadelen van EV. Je kan nu als particulier kiezen voor een mooie zuinige ICE occasion van 20k of een i3/leaf voor de hoofdprijs die bij de onontkoombare langere rit tot gedoe leidt.

auto's zijn een van de vervuilers (zekers diesels LOL)... maar bij lange na niet de grootste....

eerst de grote klappers aanpakken...dan de rest..

Nissan GT-R zei:

Ik waardeer je optimisme, maar ik zou iets minder luisteren naar een docent/hoogleraar die overduidelijk een gebreide trui draagt.....;)

Ook al is het mogelijk met betere accu's en nieuwe technologie onze auto's met hetzij waterstof, hetzij elektriciteit te bewegen zodra dat mogelijk is en dat zelfs lukt voor andere vormen van lange afstandsvervoer (vrachtauto's, schepen, vliegtuigen...) levert dat alleen nog steeds niets op. Hoewel ik niet geloof dat dit in 10 jaar gaat lukken, ligt daar een andere veel essentiëlere vraag achter: Hoe wekken we de basisenergie op om de accu's te laden en de waterstof te produceren? Zo lang die uit kolen/gas/olie centrales komt is het een volstrekt overbodig streven...

Met de huidige opslagtechnologie voor grote hoeveelheden energie vanuit centrales kunnen we de pieken/dalen in groene energieproductie voorlopig (en dan denk ik aan enkele tientallen jaren)niet opvangen. Zonne- en windenergie produceren niet constant en vooral ook niet precies op het moment dat de behoefte er is. Ik werk zelf in de groene energiesector, maar het enige nu beschikbare CO2 vrije alternatief is kernenergie en de acceptatie daarvan zal politiek nog een hele toer worden; a.u.b. niet de hypocriete oplossing zoals in Duitsland, die hun eigen centrales sluiten, vervolgens tientallen windparken bouwen en op dit moment op grote schaal kernenergie uit Frankrijk importeren omdat die a. goedkoop en b. altijd beschikbaar is......

Ik ben persoonlijk niet tegen kernenergie, maar volgens mij is op dit moment de enige oplossing, die waarin we per gebruiksvorm kijken, wat voor dat gebruik de beste propositie is. Deze mix kan nog steeds massale vermindering van CO2 betekenen, maar met behoud van (een beperkt) gebruik van fossiele brandstoffen in omstandigheden, waar zij dan nog steeds de beste oplossing zijn....

- Quatrelle - zei:
auto's zijn een van de vervuilers (zekers diesels LOL)... maar bij lange na niet de grootste....

Inderdaad. Zo hoeven we niet naar onszelf te kijken en kunnen we lekker blijven wijzen naar de rest, zonder ook maar een stap in de goede richting te zetten.

Majortom zei:
Met de huidige opslagtechnologie voor grote hoeveelheden energie vanuit centrales kunnen we de pieken/dalen in groene energieproductie voorlopig (en dan denk ik aan enkele tientallen jaren)niet opvangen. Zonne- en windenergie produceren niet constant en vooral ook niet precies op het moment dat de behoefte er is. Ik werk zelf in de groene energiesector, maar het enige nu beschikbare CO2 vrije alternatief is kernenergie en dat zal politiek nog een hele toer worden; a.u.b. niet de hypocriete oplossing zoals in Duitsland, die hun eigen centrales sluiten, vervolgens tientallen windparken bouwen en op dit moment op grote schaal kernenergie uit Frankrijk importeren omdat die a. goedkoop en b. altijd beschikbaar is......

Ik ben persoonlijk niet tegen kernenergie, maar volgens mij is op dit moment de enige oplossing een oplossing om per gebruiksvorm te kijken, wat voor dat gebruik de beste propositie is. Deze mix kan nog steeds massale vermindering van CO2 betekenen, maar met behoud van (een beperkt) gebruik van fossiele brandstoffen in omstandigheden waar zij dan nog steeds de beste oplossing zijn....

Kernenergie is in verhouding met fossiele brandstoffen erg gevaarlijk. Maar.... kernenergie produceert vast afval, afval wat je (beter niet) kan beetpakken. Geen CO2 wat onzichtbaar in de atmosfeer verdwijnt.

Ik denk dat we andere manieren van energieopslag zullen moeten benutten. Je zou kunnen denken aan een ronde dijk in de Noordzee en zeewater in dat bassin pompen als je energie over hebt. Laat het hoogteverschil turbines aandrijven als je energie te kort komt. Laat windmolens rondom het bassin zeewater in het bassin pompen.

Maar, ik denk dat we vooral de CO[sub]2[/sub] uitstoot moeten beperken. Met het blikken doosje, maar ook thuis, op de werkplek en op vakantie. Zodat we straks nog steeds een klimaat hebben wat voldoende voedsel kan leveren voor deze gigantische hoeveelheid mensen.

Rob0032 zei:
- Quatrelle - zei:

Inderdaad. Zo hoeven we niet naar onszelf te kijken en kunnen we lekker blijven wijzen naar de rest, zonder ook maar een stap in de goede richting te zetten.

Wat is een stap in de goede richting?

De gemiddelde mens produceert door te ademen ongeveer 300 kg CO2 per jaar, en door inspanning kan dit zelfs met 50% toenemen... sport is dus vervuilend, mensen die niet sporten zijn eigenlijk veel beter voor het milieu.
De moderne mens wil levensmiddelen uit de supermarkt, inclusief bijbehorende verpakkingrommel: transport is CO2-uitstoot, productie verpakkingen is CO2- uitstoot, verwerking verpakkingen/afval iss CO2- uitstoot... weg met die supermarkten, iedereen weer moestuinieren en konijnen/kippen fokken net zoals 150 jaar geleden.
(de inspanning die moestuinieren kost is trouwens CO2-neutraal, voor sport is dan immers geen tijd meer)

Kort gezegd: alles wat welvaart en luxe brengt is ook gewoon extra CO2-productie, wil je daadwerkelijk de CO2-uitstoot verminderen zul je de welvaart opzij moeten zetten.
Maar de gehele economie draait juist op welvaart, dus echte CO2-reductie is funest voor de welvaart... en dat beseffen alle hoge heertjes in de wereldpolitiek donders goed, de oliekraan mag absoluut niet dicht dus als schijnvertoning wordt de uitstoot wat verplaatst en doen ze aan emissiehandel.

Wist je trouwens dat bij een gemiddelde vulkaanuitbarsting ongeveer evenveel CO2 vrij komt als de hoeveelheid CO2 die auto's wereldwijd in een jaar produceren, en dat er gemiddeld 60 vulkaanuitbarstingen zijn per jaar?... stop die vulkaanuitbarstingen maar, dan kan de economie gewoon in stand blijven.

rke zei:
Majortom zei:
Met de huidige opslagtechnologie voor grote hoeveelheden energie vanuit centrales kunnen we de pieken/dalen in groene energieproductie voorlopig (en dan denk ik aan enkele tientallen jaren)niet opvangen. Zonne- en windenergie produceren niet constant en vooral ook niet precies op het moment dat de behoefte er is. Ik werk zelf in de groene energiesector, maar het enige nu beschikbare CO2 vrije alternatief is kernenergie en dat zal politiek nog een hele toer worden; a.u.b. niet de hypocriete oplossing zoals in Duitsland, die hun eigen centrales sluiten, vervolgens tientallen windparken bouwen en op dit moment op grote schaal kernenergie uit Frankrijk importeren omdat die a. goedkoop en b. altijd beschikbaar is......

Ik ben persoonlijk niet tegen kernenergie, maar volgens mij is op dit moment de enige oplossing een oplossing om per gebruiksvorm te kijken, wat voor dat gebruik de beste propositie is. Deze mix kan nog steeds massale vermindering van CO2 betekenen, maar met behoud van (een beperkt) gebruik van fossiele brandstoffen in omstandigheden waar zij dan nog steeds de beste oplossing zijn....

Kernenergie is in verhouding met fossiele brandstoffen erg gevaarlijk. Maar.... kernenergie produceert vast afval, afval wat je (beter niet) kan beetpakken. Geen CO2 wat onzichtbaar in de atmosfeer verdwijnt.

Ik denk dat we andere manieren van energieopslag zullen moeten benutten. Je zou kunnen denken aan een ronde dijk in de Noordzee en zeewater in dat bassin pompen als je energie over hebt. Laat het hoogteverschil turbines aandrijven als je energie te kort komt. Laat windmolens rondom het bassin zeewater in het bassin pompen.

Maar, ik denk dat we vooral de CO[sub]2[/sub] uitstoot moeten beperken. Met het blikken doosje, maar ook thuis, op de werkplek en op vakantie. Zodat we straks nog steeds een klimaat hebben wat voldoende voedsel kan leveren voor deze gigantische hoeveelheid mensen.

Eens met de strekking, hoewel ik me persoonlijk, gezien de huidige stand van zaken in de technologie, nog maar even niet zal wagen een mogelijke oplossing te noemen.

Ik heb alleen een "gloeiende" hekel aan de luchtfietserij van degenen die beweren dat we overmorgen kunnen stoppen met fossiele brandstoffen en ook geen kernenergie nodig hebben....
Het economische model dat daaraan ten grondslag ligt kan de huidige wereldbevolking niet van voedsel voorzien....
Hopelijk komt die toekomst er wel, maar tot die tijd zullen we een balans moeten vinden tussen de techniek die beschikbaar is en de energiebronnen die nodig zijn om op een acceptabele manier te kunnen leven....
Dat het daarbij hier en best iets minder mag moeten we misschien wel op de koop toe nemen, maar dat de voltallige wereldbevolking, inclusief China, Rusland, India en nog vele andere opkomende economieën morgen weer tien stappen terug zal willen zetten in hun welvaartsniveau is wishful thinking...

Muddy Bandit zei:
Rob0032 zei:
- Quatrelle - zei:

Wat is een stap in de goede richting?

De gemiddelde mens produceert door te ademen ongeveer 300 kg CO2 per jaar, en door inspanning kan dit zelfs met 50% toenemen... sport is dus vervuilend, mensen die niet sporten zijn eigenlijk veel beter voor het milieu.
De moderne mens wil levensmiddelen uit de supermarkt, inclusief bijbehorende verpakkingrommel: transport is CO2-uitstoot, productie verpakkingen is CO2- uitstoot, verwerking verpakkingen/afval iss CO2- uitstoot... weg met die supermarkten, iedereen weer moestuinieren en konijnen/kippen fokken net zoals 150 jaar geleden.
(de inspanning die moestuinieren kost is trouwens CO2-neutraal, voor sport is dan immers geen tijd meer)

Kort gezegd: alles wat welvaart en luxe brengt is ook gewoon extra CO2-productie, wil je daadwerkelijk de CO2-uitstoot verminderen zul je de welvaart opzij moeten zetten.
Maar de gehele economie draait juist op welvaart, dus echte CO2-reductie is funest voor de welvaart... en dat beseffen alle hoge heertjes in de wereldpolitiek donders goed, de oliekraan mag absoluut niet dicht dus als schijnvertoning wordt de uitstoot wat verplaatst en doen ze aan emissiehandel.

Wist je trouwens dat bij een gemiddelde vulkaanuitbarsting ongeveer evenveel CO2 vrij komt als de hoeveelheid CO2 die auto's wereldwijd in een jaar produceren, en dat er gemiddeld 60 vulkaanuitbarstingen zijn per jaar?... stop die vulkaanuitbarstingen maar, dan kan de economie gewoon in stand blijven.

Precies, je bevestigt exact m'n punt. Wijzen naar en verschuilen achter de massa, en dan wat dommig wijzen naar natuurlijke processen. Gelukkig hebben die 'hoge heertjes' een iets beter functionerend denkvermogen.

Majortom zei:
rke zei:

Eens met de strekking, hoewel ik me persoonlijk, gezien de huidige stand van zaken in de technologie, nog maar even niet zal wagen een mogelijke oplossing te noemen.

Ik heb alleen een "gloeiende" hekel aan de luchtfietserij van degenen die beweren dat we overmorgen kunnen stoppen met fossiele brandstoffen en ook geen kernenergie nodig hebben....
Het economische model dat daaraan ten grondslag ligt kan de huidige wereldbevolking niet van voedsel voorzien.

Die "ronde dijk in de Noordzee" is ook een voorbeeld van luchtfietserij. Ik noem het bassin in de Noordzee ook als voorbeeld alternatief, in praktijk zal het nog flink tegenvallen een goed waterdichte bak te maken van enkele km[sup]2[/sup] groot. Dan zou een Noords fjord meer geschikt zijn, maar het bouwen van een dam in een fjord en dan het stuwmeer er achter volpompen zal vast hier en daar een groen links protestje tot gevolg hebben.

Qua economie zal er inderdaad een omslag moeten plaatsvinden. Helaas zijn we al sinds mijn jeugd bewust van het feit dat "dit niet langer kan" en netto loopt nog steeds iedere zichzelf respecterende malloot achter het vullen van de zakken te jagen. Meer, meer en nog eens meer, consuminderen is een vergeten kreet uit het oude linkse dorp.

Hopelijk komt die toekomst er wel, maar tot die tijd zullen we een balans moeten vinden tussen de techniek die beschikbaar is en de energiebronnen die nodig zijn om op een acceptabele manier te kunnen leven....
Dat het daarbij hier en best iets minder mag moeten we misschien wel op de koop toe nemen, maar dat de voltallige wereldbevolking, inclusief China, Rusland, India en nog vele andere opkomende economieën morgen weer tien stappen terug zal willen zetten in hun welvaartsniveau is wishful thinking...
Tja, Rusland, China, India... over hoeveel mensen hebben we het dan? En hoeveel mensen kennen nu "welvaart"....

Dit gaan nie pas..

Rob0032 zei:
- Quatrelle - zei:

Daar is een mooie uitspraak over...

Vraag niet wat je land voor jou kan doen, maar wat jij voor je land kan doen.

Majortom zei:
Nissan GT-R zei:

Ik waardeer je optimisme, maar ik zou iets minder luisteren naar een docent/hoogleraar die overduidelijk een gebreide trui draagt.....;)

Ook al is het mogelijk met betere accu's en nieuwe technologie onze auto's met hetzij waterstof, hetzij elektriciteit te bewegen zodra dat mogelijk is en dat zelfs lukt voor andere vormen van lange afstandsvervoer (vrachtauto's, schepen, vliegtuigen...) levert dat alleen nog steeds niets op. Hoewel ik niet geloof dat dit in 10 jaar gaat lukken, ligt daar een andere veel essentiëlere vraag achter: Hoe wekken we de basisenergie op om de accu's te laden en de waterstof te produceren? Zo lang die uit kolen/gas/olie centrales komt is het een volstrekt overbodig streven...

Met de huidige opslagtechnologie voor grote hoeveelheden energie vanuit centrales kunnen we de pieken/dalen in groene energieproductie voorlopig (en dan denk ik aan enkele tientallen jaren)niet opvangen. Zonne- en windenergie produceren niet constant en vooral ook niet precies op het moment dat de behoefte er is. Ik werk zelf in de groene energiesector, maar het enige nu beschikbare CO2 vrije alternatief is kernenergie en de acceptatie daarvan zal politiek nog een hele toer worden; a.u.b. niet de hypocriete oplossing zoals in Duitsland, die hun eigen centrales sluiten, vervolgens tientallen windparken bouwen en op dit moment op grote schaal kernenergie uit Frankrijk importeren omdat die a. goedkoop en b. altijd beschikbaar is......

Ik ben persoonlijk niet tegen kernenergie, maar volgens mij is op dit moment de enige oplossing, die waarin we per gebruiksvorm kijken, wat voor dat gebruik de beste propositie is. Deze mix kan nog steeds massale vermindering van CO2 betekenen, maar met behoud van (een beperkt) gebruik van fossiele brandstoffen in omstandigheden, waar zij dan nog steeds de beste oplossing zijn....

Ik ben in principe niet voor kernenergie, maar het is niet zo erg dat ik zou gaan protesteren als ze een nieuwe centrale gaan bouwen.

Elektriciteit opwekken via een fossiele brandstof is beter dan het verbranden in de auto.

Maar ik ben niet blij met elektrische auto's, tuurlijk rijden de i8 en de model S fantastisch, maar om te zeggen dat ik er blij van wordt?
Ik ben een echte petrolhead maar ook ik zie dat er iets anders moet. En voor dat anders zou ik zeggen dat we op een waterstof omgeving over moeten. Mede ook omdat je dat kunt verbranden in een rotatie motor, en we dus nog steeds geluid hebben.
Dat idee van de autoindustrie komt trouwens niet van een hoogleraar maar van ingenieurs bij Volvo.

Maar wat ik dan me afvraag vanuit de energieopwekking, waarom jullie niks met de straalstroom doen zoals Wubbo Ockels had bedacht.
Is dat onmogelijk vanwege vliegverkeer? Of welke problemen hebben jullie daarmee?

Maar ja wat we sowieso allemaal mee kunnen nemen is dat je best bij je zelf kunt beginnen, en het toch nog wel even gaat duren.

Nissan GT-R zei:
(..)
Maar ik ben niet blij met elektrische auto's, tuurlijk rijden de i8 en de model S fantastisch, maar om te zeggen dat ik er blij van wordt?
Ik ben een echte petrolhead maar ook ik zie dat er iets anders moet. En voor dat anders zou ik zeggen dat we op een waterstof omgeving over moeten. Mede ook omdat je dat kunt verbranden in een rotatie motor, en we dus nog steeds geluid hebben.
(..).

Ben jij dan pertrolhead vanwege het geluid dat auto's produceren?

rke zei:

Een vergelijkbaar idee is onlangs nog afgeketst in belgie. Die wilde een dergelijk eiland voor de kust om energie op te wekken
En waarom een bassin maken, die is er al IJsselmeer, alleen de afsluitdijk ingrijpend verbouwen...
Eventueel ook de dijk tussen enkhuizen al lelystad verbouwen, kun je die als buffer gebruiken bij dood tij.

Verder denk ik dat we wereldwijd ook veel meer moeten gaan doen aan het herstellen van bossen en terug dringen van woestijn vorming

Durashift zei:
Nissan GT-R zei:
(..)
(..).

Gelukkig ben ik geen petrolhead meer, maar heb ik me omgeschoold naar liefhebber van auto's en motoren. Dat maakt de weg open naar alternatieve aandrijflijnen.

Twix zei:
Durashift zei:
Nissan GT-R zei:
(..)
(..).

Gelukkig ben ik geen petrolhead meer, maar heb ik me omgeschoold naar liefhebber van auto's en motoren. Dat maakt de weg open naar alternatieve aandrijflijnen.

Is inderdaad een betere manier om ertegen aan te kijken.

Rob0032 zei:
Precies, je bevestigt exact m'n punt. Wijzen naar en verschuilen achter de massa, en dan wat dommig wijzen naar natuurlijke processen. Gelukkig hebben die 'hoge heertjes' een iets beter functionerend denkvermogen.

Terecht wijzen op een genegeerd iets wat wel forse invloed heeft is niets mis mee, zegt zelfs iets over denkvermogen.

Het komt wel vaker voor dat men door gebrek aan kennis een blindelings vertrouwen heeft opgebouwd in alles wat economisch gedreven 'hoge heertjes' verkondigen, en helaas meent men dan blijkbaar ook dat tegenargumenten van anderen gelijk op een afkrakende wijze als niet relevant afgedaan moeten worden.
Vul zelf maar in bij wie het denkvermogen nog aanwezig is... kom je vast niet bij iemand die nog niet eens in staat is om een onderscheid te maken tussen enige ironie en dommig wijzen.;)

Ik begrijp die mensen die zo zeuren over het geluid niet zo. Tuurlijk er zijn auto's die een prachtig geluid produceren. Maar doorgaans rijden deze mensen zelf in een burgerbak die door de fabrikant juist vol is gepropt met een lading isolatiemateriaal om dat ding nog enigszins stil te krijgen. Niet verwonderlijk want van de gemiddelde downsize driecilinder of diesel sound wordt toch niemand warm?

Durashift zei:
Ik ben wel nieuwsgierig waar al die Amsterdamse Car2Go Smart's terecht zijn gekomen.
Wat denk je van bij Car2Go? En een enkeling in de gracht...

@Muddy Bandit: "Er is echter geen twijfel dat de vulkanische uitstoot minstens 100 keer zo klein is als de jaarlijkse antropogene (=het verbranden van fossiele brandstoffen) CO2 uitstoot door verbranding van fossiele brandstoffen."

https://www.knmi.nl/kennis-en-datacentrum/achtergrond/uitstoot-van-koolstofdioxide-door-vulkanen

Ik snap die weerstand tegen elektrisch rijden niet zo. Maar ik zie het vooral als een achterhoedegevecht. De omschakeling is in volle gang, over 10 jaar is het zo gewoon dat ook veel occasionrijders zullen kiezen voor elektrisch. En er zullen ondertussen meer verschillende vormen van vervoer komen (tussenvormen van fiets - elektrische fiets - elektrische motor - 'Twizzy's' - elektrische stadsauto - hybride lange afstandsauto's, al dan niet zelfsturend).

Highland zei:
...
Ik snap die weerstand tegen elektrisch rijden niet zo. Maar ik zie het vooral als een achterhoedegevecht. De omschakeling is in volle gang, over 10 jaar is het zo gewoon dat ook veel occasionrijders zullen kiezen voor elektrisch. En er zullen ondertussen meer verschillende vormen van vervoer komen (tussenvormen van fiets - elektrische fiets - elektrische motor - 'Twizzy's' - elektrische stadsauto - hybride lange afstandsauto's, al dan niet zelfsturend).

Ik snap hem wel. Kijk vooral naar het gros: geen eigen oprit, straat zonder laadpalen, kantoorterrein zonder palen, als die palen er komen dan moet toch nog iets verzinnen waardoor je niet uit je werk/bed hoeft te stappen om in te pluggen of juist te ontkoppelen. Hoe gaat dat bij vorst en hitte? Met je eigen paal kan je de auto voorwarmen, maar als je accu wel vol is maar niet aan de paal staat zal je toch flink wat vermogen voor verwarming of airco nodig hebben.

De omschakeling zou inderdaad in volle gang zijn als elk merk bezig was met iets onder de 30k, volgens mij kom je dan alleen uit bij de LEAF en ZOE met accu huur? Volgens mij zijn we juist over de hype heen, Tesla is (de komende jaren) nog steeds schreeuwend duur maar niet meer volledig bijtellingsvrij, EV met range extenders zijn ook niet meer interessant voor de bijtelling. Particulieren moeten helemaal diep in de buidel tasten, Zoek maar eens op "elektrisch" op de ocassionsites, niets dan een enkele LEAF onder de 20k, die dingen laten je 150km rijden geloof ik.

V0RQ zei:
De omschakeling zou inderdaad in volle gang zijn als elk merk bezig was met iets onder de 30k, volgens mij kom je dan alleen uit bij de LEAF en ZOE met accu huur? Volgens mij zijn we juist over de hype heen, Tesla is (de komende jaren) nog steeds schreeuwend duur maar niet meer volledig bijtellingsvrij, EV met range extenders zijn ook niet meer interessant voor de bijtelling. Particulieren moeten helemaal diep in de buidel tasten, Zoek maar eens op "elektrisch" op de ocassionsites, niets dan een enkele LEAF onder de 20k, die dingen laten je 150km rijden geloof ik.

Elektrisch is nog steeds peperduur. Ik heb gekeken naar een elektrische motorfiets... meer dan twee keer zo duur als de benzinegestookte concurrent.

Zelfs als ik het verschil in prijs van brandstof meereken, (waarbij ik de elektriciteit uit het stopcontact van de werkgever steel...) moet ik nog bijna dik 100.000 km rijden voordat ik het BEP bereikt heb.

Hier wat onderbouwing met cijfers waarom ik denk dat de omslag in volle gang is: https://www.rvo.nl/onderwerpen/duurzaam-ondernemen/energie-en-milieu-innovaties/elektrisch-rijden/stand-van-zaken/cijfers

Groeicurve%20elektrische%20voertuigen.png

Op dezelfde pagina staat als eerste download een onderzoekje met een inventarisatie welke 26 elektrische modellen er de komende jaren op de markt komen. Een van de bronnen: www.Autoweek.nl/nieuweautos :)

En de prijs is nog hoog, het aantal laadpalen is nog beperkt, de praktische bezwaren in de modellen aanwezig. Maar de beweging is overduidelijk en we zitten in eenzelfde doorbraakfase als enkele jaren terug zonnepanelen (inmiddels zonder subsidie rendabel) of in de jaren '90 de thuiscomputer (aanschaf van pc's werd toen fiscaal gestimuleerd).

Met wat insight. valt dat wel mee.

Ze rekenen dat PHEV spul ook mee, en dat is misschien wel redelijk grappig, maar wel zwaar.
Waren al die dingen niet zo vriendelijk in de bijtelling was het cijfer wel wat lager geweest, als je kijkt naar puur elektrisch blijft het aantal wat hangen.
Wat mijns inziens een slechte zaak is. maar goed.

Daarnaast richt de autoindustrie zich nog voornamelijk op de brandstofmotor omdat er veel investeringen zijn gedaan in fabrieken en meer van dat soort saai spul.
Dat is de reden dat Tesla het zo goed doet, de gedachtegang is van een compleet elektrische auto vanaf het moment dat het bedrijf starte, al die investeringen kun je dus daartoe richten.
Het grappige daarvan is dat VW dit in principe zou kunnen doen door bedrijfsresultaat nu af te schrijven en vervolgens ook vol op de elektrische toer.

Maar eerst moeten de fabrikanten hun investeringen van 10 jaar geleden terugverdienen en dat duurt nog minimaal 10 jaar, dus de eerstvolgende revolutie kan inderdaad snel zijn. Maar dat hangt van de consument af. Als die nu niet massaal op de elektrische auto springt, kan het echt nog wel een tijdje duren voordat er werkelijk een goed alternatief komt, voor een betaalbare prijs.

Nissan GT-R zei:
Maar dat hangt van de consument af. Als die nu niet massaal op de elektrische auto springt, kan het echt nog wel een tijdje duren voordat er werkelijk een goed alternatief komt, voor een betaalbare prijs.

Als de fabrikant niet tegen een betaalbare prijs (lees: vergelijkbaar met verbrandingsmotor) een elektrische auto kan leveren dan duurt het nog wel een tijdje voordat de gemiddelde particuliere rijder over gaat op elektrisch rijden.
De oplaadmogelijkheden zijn nog steeds verre van ideaal: het merendeel van het particuliere wagenpark heeft namelijk geen beschikking over de mogelijkheid voor een privé-laadstation aan huis, en zin om een half uur te wachten bij een snellaadpaal ontbreekt bij de meesten ook.
(vanaf mijn woning staat de dichtstbijzijnde laadpaal 2,4 km verderop en ook nog eens in een "niet al te frisse buurt"... dat nodigt ook niet uit om elektrisch te gaan rijden)
Daarnaast is het voertuigaanbod nog steeds zeer beperkt, vooral de keuze in wat ruimere auto's met aanhangermogelijkheid is praktisch nihil.

Wat dan resteert zijn de hybrides, in verhouding duur in aanschaf en alleen rendabel dankzij de vele subsidies die erop gegeven worden.
Eigenlijk alleen maar zeer interessant voor diegenen die het voertuig bedrijfsmatig kunnen boeken (dat hebben we inmiddels gezien aan de Mitshubishi Outlander PHEV waarbij zo'n 70% van de aanschaf middels subsidies en regelingen direct en indirect terug gekregen kon worden), of het voertuig als auto van de zaak ook privé kunnen rijden.
Voor de particuliere koper/rijder vallen vele van deze voordelen al weg, en dan is het financieel ook al niet meer rendabel.

Verder zie je ook dat de 2e hands elektrische auto's al massaal op de export gaan, de subsidievoordeeltjes in Nederland zijn dan verlopen en de consument wordt hier alleen maar gestimuleerd om nieuw te kopen.
Ik vraag me wel eens af waar al die subsidievoordeeltjes werkelijk voor bedoeld zijn... om (zoals beweert) het milieu te ontlasten, of om de omzet van de autobranche (dus inkomsten schatkist) te stimuleren?

Verkregen MIA / VAMIL / KIA 'subsidie' moet wel verrekent (terug betaald) worden met de belastingdienst indien het voertuig korter dan 5 jaar in bezit is.

Muddy Bandit zei:
Nissan GT-R zei:
Maar dat hangt van de consument af. Als die nu niet massaal op de elektrische auto springt, kan het echt nog wel een tijdje duren voordat er werkelijk een goed alternatief komt, voor een betaalbare prijs.

Als de fabrikant niet tegen een betaalbare prijs (lees: vergelijkbaar met verbrandingsmotor) een elektrische auto kan leveren dan duurt het nog wel een tijdje voordat de gemiddelde particuliere rijder over gaat op elektrisch rijden.
De oplaadmogelijkheden zijn nog steeds verre van ideaal: het merendeel van het particuliere wagenpark heeft namelijk geen beschikking over de mogelijkheid voor een privé-laadstation aan huis, en zin om een half uur te wachten bij een snellaadpaal ontbreekt bij de meesten ook.
(vanaf mijn woning staat de dichtstbijzijnde laadpaal 2,4 km verderop en ook nog eens in een "niet al te frisse buurt"... dat nodigt ook niet uit om elektrisch te gaan rijden)
Daarnaast is het voertuigaanbod nog steeds zeer beperkt, vooral de keuze in wat ruimere auto's met aanhangermogelijkheid is praktisch nihil.

Als je een caravan wilt blijven trekken heb je sowieso een probleem want dan kun je beter diesel blijven rijden. Het gaat nog wel even duren voordat er een koeling is die de hitte van die motor zo kan wegkoelen zodat je er iets mee kunt trekken.

En dat bovenste heeft dus te maken met investeringen, je hebt productie nodig, ontwikkeling, testing, enzovoort en daarbij is de marge op een nieuwe auto al zo klein dat een besparing van 3 cent al wordt doorgevoerd.
Onderschat de kosten niet die ermee te maken hebben, wederom de reden dat Elon Musk het goed doet, veel investeringen in het begin waardoor die al jaren verlies draaide. Maar nu begint ie de vruchten te plukken daarvan.

En laten we niet vergeten dat een gemiddelde EV 30 KW max in zijn accupakket heeft, tegenover de 85 van de Tesla, stop 85 in een Leaf en kijk dan eens wat er gebeurt. Maar ja.......kosten. Dat is gewoon makkelijker te realiseren bij een auto die meer dan een ton kost.

Zou dit helpen om het betaalbaar te maken? Een auto die op AA-batterijen loopt, de Mercedes-Benz AA-klasse...

Mercedes-Benz vond de grap van deze televisieshow Saturday Night Live wel goed, en reageerde zo:

33k39u8.png

Nissan GT-R zei:

Grappig, als ik zeg dat we over 10 jaar schoon kunnen rijden, wordt ik zo ongeveer voor gek uitgemaakt...
zie topic https://www.autoweek.nl/forum/read.php?1,5567704,page=1
Nou zeg je zelf dat het in principe haalbaar is...

marcel21674 zei:
Nissan GT-R zei:

Grappig, als ik zeg dat we over 10 jaar schoon kunnen rijden, wordt ik zo ongeveer voor gek uitgemaakt...
zie topic https://www.autoweek.nl/forum/read.php?1,5567704,page=1
Nou zeg je zelf dat het in principe haalbaar is...

Op de manier zoals in het akkoord staat is het niet haalbaar. Ik meen dat er een andere oplossing is. Want zoals het op het moment gaat heb je de olieindustrie tegen je. Mensen gaan echt niet over op elektriciteit als normale brandstof nog een echt alternatief is.
Daarom moet je het omdraaien en de olieindustrie erbij betrekken. Dat is anders....

Maar sorry als ik te overdreven was. Had ik het even iets moeten terugnemen en de verwachting uitspreken dat het op de manier die het akkoord meent dat goed is het niet gaat lukken. Met name omdat we het daar over EV hebben. En ik neem nu de H-auto.

cirKel zei:
Zou dit helpen om het betaalbaar te maken? Een auto die op AA-batterijen loopt, de Mercedes-Benz AA-klasse...

Mercedes-Benz vond de grap van deze televisieshow Saturday Night Live wel goed, en reageerde zo:

33k39u8.png

AA batterijen zijn een van de duurste energie"bronnen"die bestaat. Reken maar eens uit wat een kilowatt aan AA batterijen kost.

Inderdaad.

Inmiddels is het betaalbaar, voor mij is het zelfs flink goedkoper dan de 14% Seat Leon. De genoemde 170 km is wel erg krap voor vakanties, maar voor het dagelijkse filekruipwerk moet het voldoende zijn.

grade_packshot_env200evalia_7_zitter_white.png.ximg.l_4_m.smart.png

Het kan een alternatief zijn.

Ga d'r eerst maar eens inzitten.
Ik was snel genezen.

Waar een Zoe of een Leaf nog wel wat is qua uitstraling en interieur, is dit echt vreselijk "plastic fantastic".
Leek mij ook wel wat. Vol electrisch en genoeg plek voor het hele gezin. Maar dit wil ik ze niet aandoen.
We sparen door voor een Model X.:)

Dan hoop ik voor je dat die beter is dan de Model S qua bouwkwaliteit Rembrandt.

Anders ga je daar ook niet echt blij van worden, ziet er leuk uit. Maar het is volledig amerikaans ;)
Wat dat betreft is die NV200 wellicht nog wel beter......maar we gaan het zien, het is niet het eerste model voor Tesla dus ben benieuwd!

Daar denken Model S eigenaren toch anders over.
https://insideevs.com/consumer-reports-tesla-model-s-rated-1-in-customer-satisfaction/

Ik blijf het toch typisch vinden dat de criticaster er alles over weten terwijl ze nog geen kilometer met een auto hebben gereden, laat staan dat ze uitgebreide rijervaringen hebben met een EV.

revolution-nl zei:
https://insideevs.com/consumer-reports-tesla-model-s-rated-1-in-customer-satisfaction/

Ik blijf het toch typisch vinden dat de criticaster er alles over weten terwijl ze nog geen kilometer met een auto hebben gereden, laat staan dat ze uitgebreide rijervaringen hebben met een EV.

Ik heb met een Nissan Leaf gereden.

Het reed veel beter dan ik aanvankelijk verwachtte. Nul naar honderd is een makkie en gaat ongelofelijk soepel. Je gooit de ouderwetse schakel-automaat per direct op de vuilnishoop, een CVT kan een beetje in de schaduw staan.

De snelheidservaring is heel anders. Zo anders dat ik direct 90 km/uur aantikte (in de bebouwde kom) terwijl ik helemaal niet de intentie had om "eens lekker te scheuren". Dan mis je het stinkende, ratelende, grommende roetbrakende monster in het vooronder.

Maar, ik ben nog van de generatie dat ik getunede tweetakt motoren heb gehad. Het rijdt op papier waardeloos, maar het geeft toch speciale ervaring om de toerenteller traag naar 5000 rpm te zien kruipen en dan, alsof Thor himself even helpt, de naald richting het rode 9000 rpm gebied te zien verspringen. Op papier is zo'n motor die alleen prestaties levert tussen 5000 en 9000 rpm een onding. In praktijk ervaar je die "schop onder het achterwerk" als verslavend lekker.

Toch, ik besef echt wel dat de verbrandingsmotor eigenlijk niet kan. We verstoken enorme hoeveelheden energie en met een auto met verbrandingsmotor doen we dat ook nog eens in onze directe leefomgeving. We moeten zien rond te komen met minder en schonere (op andere plekken vuile) energie per passagier. De Nissan die ik laat zien is een voorbeeld voor de bouwvakker die echt niet zonder zijn bus met gereedschapjes kan (of voor de consultant met een gij-zult-geen-motorfiets-leasen werkgever). Ik gebruik de auto ook regelmatig om vracht te vervoeren en daarvoor is mijn favoriete voertuig minder geschikt.

Ik zou voor mijzelf liever een elektrische motorfiets kiezen. Ik zag er toevallig zo een in het lokale winkelcentrum staan:
zero-sr-2014-electric-motorcycle-47.jpg

Mjammie, mjammie. Modern, schoon en een motortje...

rke zei:
Inderdaad.

Inmiddels is het betaalbaar, voor mij is het zelfs flink goedkoper dan de 14% Seat Leon. De genoemde 170 km is wel erg krap voor vakanties, maar voor het dagelijkse filekruipwerk moet het voldoende zijn.

Ik vind hem met z'n vanaf prijs van ruim 20k excl. accupakket (die moet je dan huren) nog stevig aan de prijs vergeleken met de dieselversie à ruim 14k of de benzineversie à ruim 13k, waarbij de laatsten ook nog een aanhangertje van 1100 kg mogen trekken.
Ook hier zullen de subsidies weer de doorslag moeten geven...:(

Muddy Bandit zei:
rke zei:
Inderdaad.

Ik vind hem met z'n vanaf prijs van ruim 20k excl. accupakket (die moet je dan huren) nog stevig aan de prijs vergeleken met de dieselversie à ruim 14k of de benzineversie à ruim 13k, waarbij de laatsten ook nog een aanhangertje van 1100 kg mogen trekken.
Ook hier zullen de subsidies weer de doorslag moeten geven...:(
Ja.
En wie betaalt al die subsidie?

Bedenk ook eens dat die dieselbus accijns betaalt en de batterijbus niet.

Even een grove inschatting
Dieselbus: 1 op 10. Diesel kost €1,20 per liter waarvan 48% accijns en 21% BTW. Dat is ongeveer 7 ct / km wat de schatkist in loopt.

Hoe lang gaat het feestje duren als "het volk" massaal met batterij auto's gaat rijden?

Dat, samen met de halve oplossing die elektrisch rijden is en de technische problemen die elektrisch rijden geeft, is een mooi voorbeeld van
"Is dit beleid of is hier over nagedacht" .

Maar de stelling van TS klopt helaas wel. Elektrisch rijden wordt betaalbaar.

Toch? Niet dan?

Die subsidies betalen we gewoon met ons allen, en helaas heeft slechts een beperkt deel van de consument de mogelijkheid om van die subsidies te kunnen profiteren.:(

Elektrisch rijden wordt gesubsidieerd betaalbaarder gemaakt voor diegenen die het startkapitaal voor nieuw op kunnen (willen) hoesten, maar voor diegenen die niet zoveel kunnen/willen investeren zijn de mogelijkheden op de 2e-hands markt echter een fors stuk minder en tevens minder aantrekkelijk.
De praktijk is dat het meeste nieuwe spul via de lease of op naam van een bedrijf gaat, en eenmaal uit de lease of het bedrijf verdwijnt het al snel op de export omdat het buitenland wel gebruikt elektrisch rijden stimuleert en Nederland zo goed als niet.

Wat ik jammer vind is dat Nederland alleen maar nieuw stimuleert met forse subsidies, en de vervolgmarkt een paar jaar later al gewoon in het export afvoerputje laat verdwijnen.
De helft van de gesubsidieerde milieuwinst wordt hiermee gewoon weggegeven aan het buitenland i.p.v. beschikbaar gehouden voor de nederlandse markt, en de consument die financieel alleen maar gebruikt kan/wil rijden blijft hiermee gewoon aangewezen op de vervuilende fossiele brandstoffen.
En dat kan in mijn ogen ook heel simpel anders geregeld worden door bij export van een elektrische auto bijvoorbeeld 10% van het verstrekte subsidiebedrag als exportheffing te nemen, daarmee ontmoedig je de export en blijft de milieuwinst behouden voor de nederlandse markt.

Ik vraag me daarom ook vaak genoeg af wie uiteindelijk nog het meeste baat heeft bij al dat huidige gesubsidieerde rijden in nederland... de bovag of het milieu?

En wat accijns/btw op diesel betreft: ook voor een kWh stroom betaal je energiebelasting en btw wat de schtkist in loopt, de overheid heeft zich echt wel inedekt.;)

revolution-nl zei:

Het zal ondertussen 100km zijn waarvan 65 in een model S met een non P 85kWh accu.
Laat ik het anders zeggen. Ik had beter verwacht. Er zitten redelijk grote sleuven bij de deuren en het plaatwerk sloot niet overal goed aan.
Het panoramische dak gaf prettig licht maar er zat een duidelijke kraak in bij het rijden over een normale klinkerweg.

De tablet was mooi van kwaliteit, goed scherm, mooi helder. Snel en duidelijk.
Ook de weergave van het dashboard was mooi. Stuur lag prettig in de handen, reed heel snel en was lekker stil op enkele kraakjes en rammeltjes na. En die rammeltjes doen het hem.
Als je een auto zo stil maakt hoor je alle geluiden. Zeker op onze wegen moet de auto geen geluid maken. En dat doet ie wel. Dat is jammer en heeft te maken met de kwaliteit van het dashboard.

Dan is het in mijn ogen geen verschil of je 100.000 neerlegt of 105.000
Dat viel mij tegen zeker toen ik merkte dat de Zoe stil was. Echt stil!

Dat wil ik Tesla vergeven want ze zijn een nieuw merk. Maar het is een van de dingen die ze moeten oplossen. Het komt binnenkort in het stadium dat het geen nieuw concept meer is. Dan gaat de nieuwe eigenaar er ook op letten.
Dat is mijn volledige onderbouwde kritiek. Want ik was daarvoor ook altijd verbaasd als het werd gezegd. Maar inderdaad. Als je erop let! Zie je die kleine dingen. En in die prijsklasse....moet dat nu toch wel opgelost zijn.

Muddy Bandit zei:
En wat accijns/btw op diesel betreft: ook voor een kWh stroom betaal je energiebelasting en btw wat de schtkist in loopt, de overheid heeft zich echt wel ingedekt.;)
Laat het rendement van een dieselmotor in een busje nu eens de helft zijn van het rendement van die grote centrale. Dan zou je voor een batterijbus ongeveer de helft per kilometer moeten neerleggen: pakembeet 6 ct/km. In praktijk kost een batterijauto iets in de ordegrootte van 1 ~ 2 ct/km, dus tel uit de winst. Ook is het rendementsverschil tussen een moderne commonrail diesel en een centrale minder groot dan die halvering.

Daarnaast is de schatkist niets meer dan het woord al aangeeft: Het is een verzamelplek. 100 euro uitgeven betekent ook 100 euro binnenslepen. Er is wel een (grote) opslagcapaciteit, maar het is en blijft een kist.
Als de overheid dus meer gaat uitgeven aan subsidies voor batterij-auto's, moet de geldstroom op een of andere manier gecompenseerd worden. Echt bezuinigen lukt overheden alleen in oorlogssituaties, dus blijft meer geld aanvoeren de overgebleven optie.

rke zei:
Laat het rendement van een dieselmotor in een busje nu eens de helft zijn van het rendement van die grote centrale. Dan zou je voor een batterijbus ongeveer de helft per kilometer moeten neerleggen: pakembeet 6 ct/km. In praktijk kost een batterijauto iets in de ordegrootte van 1 ~ 2 ct/km, dus tel uit de winst. Ook is het rendementsverschil tussen een moderne commonrail diesel en een centrale minder groot dan die halvering.

Tsja, dan kijk je alleen naar de autokosten zonder rekening te houden met andere factoren.
Ik bekijk het zakelijk afgespiegeld op m'n bedrijf en dan krijg ik wel een heel ander rekensommetje:
M'n 2e hands Ford Transit loopt gemiddeld 1:12 met 2 ton aan de trekhaak, en heeft op 1 tank diesel een bereik van ruim 800 km.
Afschrijving en onderhoud pakweg € 2500,= per jaar ex. verzekering en brandstof.... tanken duurt ongeveer 10 minuten en kan voor of na werktijd door 1 persoon worden gedaan bij m'n buurman een paar panden verderop.

Elektrisch is dat trekgewicht nog steeds niet mogelijk (alleen Iveco heeft momenteel een stroommobiel waar 2 ton achter mag à een kostenplaatje van € 90.000,=), maar laten we daar maar even van uit gaan:
Actieradius max. beladen in gemengd verkeer 130 km, laadtijd snellaadstation 2 uur. (dus zo'n 6x vaker tanken t.o.v. de diesel)
Dat betekent dat ik met zo'n bus bijna dagelijks 2 uur aan de laadpaal zou moeten staan met 3 betaalde krachten in de bus... die 6 uren moet ik dan wel bij de stroomrekening op tellen, en dan kom ik voor stroom € 25,= + 6x kostprijs uurtarief à € 30,= nog op 205,= per tankbeurt (dus ruim 1,50 per gereden kilometer)
Onderhoudskosten en afschrijving van zo'n stroombus (op nieuwbasis bij 5 jaar gebruik) schat ik op 10.000 euro per jaar, maar dat zal waarschijnlijk weer overeen komen met het totale subsidiebedrag ver 5 jaar wat ik terug kan vangen dus dat kan tegen elkaar weg gestreept worden.

Nog afgezien van het feit dat ik 1x per 3 jaar hooguit 10% van dat aankoopbedrag wil investeren in een vervoermiddel (investeren in een kostenpost doe ik liever zo weinig mogelijk) betekent dat dat de laadduur i.c.m. het beperkte bereik zo'n stroombus gewoon niet rendabel te gebruiken is in mijn situatie, de financiële ballans slaat voor mij ondanks alle subsidies nog steeds ver door naar de diesel.
Zou de techniek qua bereik en trekgewicht wat beter worden en de aanschafprijs van een net en goed stroommobiel van 5 jaar jong max. € 10.000 (ex subsidies) bedragen dan wordt het voor mij pas interessant om over te stappen, maar tot die tijd zal ik wel moeten blijven dieselen om economisch verantwoord te kunnen werken.
Voor mij blijft het dus gewoon afwachten de komende jaren tot het moment daar is dat het elektrisch rijden in mijn situatie ook eens betaalbaar gaat worden, en daar zal nog wel 10 jaar overheen gaan als de export van gebruikt zo door blijft gaan.

rke zei:
Als de overheid dus meer gaat uitgeven aan subsidies voor batterij-auto's, moet de geldstroom op een of andere manier gecompenseerd worden. Echt bezuinigen lukt overheden alleen in oorlogssituaties, dus blijft meer geld aanvoeren de overgebleven optie.

Dat is dus net wat ik zeg: iedereen betaalt er wel voor maar slechts een beperkte groep consumenten die de mogelijkheid en de middelen ervoor heeft kan er maar van profiteren, en dat is niet de meest eerlijke verdeling van gelden die door iedereen ingebracht zijn.
Want hoe meer geld iedereen in moet brengen hoe minder er netto te besteden blijft, slechts voor de beter gesitueerden blijft de financiële mogelijkheid tot gebruik van de gezamelijke subsidiekraan nog vrij toegankelijk.

Terug
Bovenaan