rke zei:
Laat het rendement van een dieselmotor in een busje nu eens de helft zijn van het rendement van die grote centrale. Dan zou je voor een batterijbus ongeveer de helft per kilometer moeten neerleggen: pakembeet 6 ct/km. In praktijk kost een batterijauto iets in de ordegrootte van 1 ~ 2 ct/km, dus tel uit de winst. Ook is het rendementsverschil tussen een moderne commonrail diesel en een centrale minder groot dan die halvering.
Tsja, dan kijk je alleen naar de autokosten zonder rekening te houden met andere factoren.
Ik bekijk het zakelijk afgespiegeld op m'n bedrijf en dan krijg ik wel een heel ander rekensommetje:
M'n 2e hands Ford Transit loopt gemiddeld 1:12 met 2 ton aan de trekhaak, en heeft op 1 tank diesel een bereik van ruim 800 km.
Afschrijving en onderhoud pakweg € 2500,= per jaar ex. verzekering en brandstof.... tanken duurt ongeveer 10 minuten en kan voor of na werktijd door 1 persoon worden gedaan bij m'n buurman een paar panden verderop.
Elektrisch is dat trekgewicht nog steeds niet mogelijk (alleen Iveco heeft momenteel een stroommobiel waar 2 ton achter mag à een kostenplaatje van € 90.000,=), maar laten we daar maar even van uit gaan:
Actieradius max. beladen in gemengd verkeer 130 km, laadtijd snellaadstation 2 uur. (dus zo'n 6x vaker tanken t.o.v. de diesel)
Dat betekent dat ik met zo'n bus bijna dagelijks 2 uur aan de laadpaal zou moeten staan met 3 betaalde krachten in de bus... die 6 uren moet ik dan wel bij de stroomrekening op tellen, en dan kom ik voor stroom € 25,= + 6x kostprijs uurtarief à € 30,= nog op 205,= per tankbeurt (dus ruim 1,50 per gereden kilometer)
Onderhoudskosten en afschrijving van zo'n stroombus (op nieuwbasis bij 5 jaar gebruik) schat ik op 10.000 euro per jaar, maar dat zal waarschijnlijk weer overeen komen met het totale subsidiebedrag ver 5 jaar wat ik terug kan vangen dus dat kan tegen elkaar weg gestreept worden.
Nog afgezien van het feit dat ik 1x per 3 jaar hooguit 10% van dat aankoopbedrag wil investeren in een vervoermiddel (investeren in een kostenpost doe ik liever zo weinig mogelijk) betekent dat dat de laadduur i.c.m. het beperkte bereik zo'n stroombus gewoon niet rendabel te gebruiken is in mijn situatie, de financiële ballans slaat voor mij ondanks alle subsidies nog steeds ver door naar de diesel.
Zou de techniek qua bereik en trekgewicht wat beter worden en de aanschafprijs van een net en goed stroommobiel van 5 jaar jong max. € 10.000 (ex subsidies) bedragen dan wordt het voor mij pas interessant om over te stappen, maar tot die tijd zal ik wel moeten blijven dieselen om economisch verantwoord te kunnen werken.
Voor mij blijft het dus gewoon afwachten de komende jaren tot het moment daar is dat het elektrisch rijden in mijn situatie ook eens betaalbaar gaat worden, en daar zal nog wel 10 jaar overheen gaan als de export van gebruikt zo door blijft gaan.
rke zei:
Als de overheid dus meer gaat uitgeven aan subsidies voor batterij-auto's, moet de geldstroom op een of andere manier gecompenseerd worden. Echt bezuinigen lukt overheden alleen in oorlogssituaties, dus blijft meer geld aanvoeren de overgebleven optie.
Dat is dus net wat ik zeg: iedereen betaalt er wel voor maar slechts een beperkte groep consumenten die de mogelijkheid en de middelen ervoor heeft kan er maar van profiteren, en dat is niet de meest eerlijke verdeling van gelden die door iedereen ingebracht zijn.
Want hoe meer geld iedereen in moet brengen hoe minder er netto te besteden blijft, slechts voor de beter gesitueerden blijft de financiële mogelijkheid tot gebruik van de gezamelijke subsidiekraan nog vrij toegankelijk.