Elektrisch rijden is leuk

Nico GTR

Asfaltkampioen
Een statement waar niet iedereen het mee eens lijkt te zijn, sterker nog de maatschappelijke verdeeldheid aangaande dit onderwerp lijkt steeds sterker te worden. Mensen willen niet naar een elektrische auto want ze zien de nadelen van de auto te groot in beeld. De actieradius is beperkt, de auto is duurder dan zijn benzinebroertje, de laadpalen zijn nog niet te vinden op elke straathoek, vakantie word een uitdaging en de caravan kan er niet meer achter. Ook is er de onzekerheid van de levensduur van de Li-ion accu die onder de auto gemonteerd zit en de roep dat een elektrische auto helemaal niet zo goed is voor het milieu als word beweerd.

Omdat het vanuit een objectief oogpunt nog steeds lastig is om een goed onderzoek te doen naar de uiteindelijke “carbon footprint” van de EV vs. een reguliere ICE vergeten wij in dit verslag even dat dit maatschappelijke debat ook gaande is. Feit blijft immers dat er vanuit politiek oogpunt zwaar word ingezet op het elektrisch rijden waarbij de resultaten die dit gaat opleveren tegen 2040 of nog later waarschijnlijk pas tegen het licht worden gehouden en worden geanalyseerd. Met het loslaten van het milieukundig vraagstuk opent zich de mogelijkheid om te kijken naar de voordelen en de leuke kanten van volledig elektrisch rijden.

De roep dat autorijden in de hedendaagse verkeersstroom steeds minder leuk word is ook een die veelvuldig in de media komt. Files en opstoppingen zijn aan de orde van de dag en de redenatie dat een “robot” dit allemaal beter kan is er een die ondertussen ook terrein wint. De verbondenheid met de auto is in de jaren verminderd en de gemiddelde auto komt op zoveel vlakken overeen met de concurrent dat ze soms maar lastig uit elkaar te houden zijn qua rijeigenschappen. Door het gemak en de hoeveelheid brandstofafgiftepunten voor de ICE is er nooit meer de vrees dat je een eindbestemming niet gaat halen en kijken we pas naar een plek om te tanken als het lampje gaat branden op het instrumentarium. Ook de uiteindelijke reikwijdte van de ICE is een gok, de precieze inhoud van de tank is niet bekend en daarbij heb je dus maar een gemiddeld idee van de uiteindelijke afstand die op deze tankinhoud te rijden is.

Met de komst van de EV wordt een langere reis weer een spannende onderneming en een die je moet plannen en waarin je geconcentreerd bent om je eindbestemming te halen. Waar de gemiddelde afstand van de Nederlander in 2016 naar zijn werk tussen de 15 en 35 km lag en dit voor vrijwel alle EV’s ruim te halen is op een accu die vol is geladen en daarmee de tijdsbesparing al komt doordat je nooit meer hoeft te tanken, plug de auto thuis aan het stopcontact of op je werk en je hoeft nooit meer tijd te besteden aan het einde van de dag omdat het brandstoflampje net is aangegaan. Een reis die verder reikt dan dit gemiddelde geeft de Nederlander de kans om het hoofdrekenen weer te trainen. Je weet immers precies hoeveel energie er in je accu zit opgeslagen, deel dit door de afstand die je wil afleggen vermenigvuldig met 100 en je weet hoeveel kWh/100 km je mag gebruiken. Op het moment dat je ziet dat het vrijwel onmogelijk is om dit met een normale rijstijl te halen of dat het sneller is om tussentijds een snellader te zoeken komt de planning goed van pas, er moet immers zorg gedragen worden voor de snelst mogelijke laadsnelheid om de stoptijd zoveel mogelijk te beperken. Dit verschilt per EV maar de vuistregel dat je rond de 10% SoC moet zitten staat nog steeds.

Met een EV is er dus altijd een spelelement in het rijden, mits goed voorbereid geen een waarbij je hoeft te vrezen voor het niet halen van de eindbestemming. Wel een waarbij het niet opletten kan leiden tot niet halen van je eindbestemming, of langer dan nodig onderweg zijn doordat je verkeerd hebt gerekend en een ongeplande stop moet maken. Seizoen en weer is een factor en soms kan er een gokje worden gedaan. Volledige concentratie en naarmate je er aan gaat wennen word een reis steeds makkelijker en leuker.

Geschreven voor Future powertrain, Fontys Automotive 2020

Goed stuk, Nico. Vanwege het niet willen plannen van mijn (buitenlandse) reizen vind ik de (PHEV) benzine-hybride voor nu het beste compromis. Hoewel Tesla Europees gezien een goede infrastructuur heeft neergezet. Maar voor de niet-Tesla EV rijder is een buitenlandse reis een knappe uitdaging. Een wintersportreisje kan zomaar - inclusief kids op de achterbank - 24 uur in beslag nemen.

Mij (nog) niet gezien.

Op een ander forum loopt ook een draad, of eigenlijk 2, van iemand die met een 3 op wintersport is. Reis kost 1,5 tot 2u meer tijd en dat heb ik er niet voor over, je kan dat vergoelijken met 'lekker even pauze', 'geeft rust', 'goed voor het hoofdrekenen' e.d. maar, euh, nee.
Daarnaast ging het daar naar IT en, ondanks dat EV daar ook in opkomst is, bleek het laden lokaal nogal een uitdaging. Zeker als je bedenkt dat je nu nog redelijk uniek bent en het beschikbare laadgebeuren min of meer voor jezelf hebt. Ik vind de techniek mooi en zou over een aantal jaar best geïnteresseerd zijn maar voor nu is het concept is mij nog niet genoeg uitontwikkeld om bruikbaar te zijn.

Ik ben pro-EV, niet voor de CO2 (ik ben trots ontkenner) wel voor de techniek en minder vervuiling. Ik rij nu nog benzine.

Ik snap dat Nico een lange EV trip een leuke puzzeltochtachtige uitdaging noemt, ik zie er ook wel wat in. Echter, Idefiqs slaat de spijker op de kop, "kinderen op de achterbank" en voor de meesten "vrouw op de passagiersstoel".

Neem daar ook een wat minder leuke trip als vakantie bij en dan krijg je dit:

Je zal naar tante Truus (van je vrouw) moeten precies 150km, makkie, kom je daar staat de laadpaal in storing, bezet, afwezig of precies 800 meter verderop terwijl het stormt en regent.

"Nou schatje en kids, deze peperrrrrdure, maar toch voordelige bolide, haalt makkelijk 400km" Je was alleen even vergeten dat je maar 90% geladen had thuis (tbv accubehoud) dus je hebt nog 210 over, nog steeds een makkie.

Tante Truus blijkt haar tas ergens vergeten, je vrouw stelt voor even heen en weer te rijden, 170km range over.

Nou krijg ik toch hoofdpijn van het hoofdrekenen als ik met windkracht 6 tegen en kou en regen 150km terug moet. Lekker even gezellig even ergens 20 minuten koffie drinken heb ik net al 3 uur lang bij tante Truus gedaan. Ik wil geen koffie meer, ook geen 5 minuten omrijden en nog 15 minuten bijladen, maar dan niet boven de 120 rijden want range.

Ik rij zelf erg weinig (meer kort). Ik zou een EV makkelijk aandurven. Alleen heb ik toch wat vrees dat wij ineens een 'Tante Truus' blijken te hebben, of gewoon een broer, die naar een laadpaalarmgehucht verhuist. Voor een wintersport kan je nog wel iets huren of anders reizen, maar voor een familielid of goede vriend die ineens 200km verhuist ligt het onpraktischer. Helemaal als je de 400km van hierboven door een respectabele 200km accu vervangt.

Ik ben niet zo'n spelletjesmens. Voor een keer lijkt het me wel leuk om uit te proberen hoever je nu echt komt. Maar als ik gewoon van A naar B moet wil ik daar niet teveel mee bezig zijn. Niets tegen elektrisch rijden verder hoor, maar dit 'spelelement' is gewoon niet mijn ding. Een automobiel met ouderwetse plofmotor tank ik ook liever vol voordat het lampje gaat knipperen.

Je spreekt in de tekst van een verslag, Nico. Is dit een stukje uit het voorwoord ofzo? Ik mis een beetje de kop en kont in jouw tekst. Wat wil je er precies mee zeggen?

Ik deel wel je strekking van het verhaal dat EV rijden (ook zonder spelelement wat mij betreft...) leuk en best 'makkelijk' kan zijn.

Iedereen heeft z'n eigen redenen om wel of niet voor en EV te gaan: voor de één zal het meer emotioneel liggen, voor de ander zal het praktische deel wat zwaarder meetellen.

Even los van of het leuk is (ik vind niets leuk aan al dat moderne computergestuurde spul) zijn het voor mij voornamelijk de praktische dingen die zwaar wegen om (nog) geen EV te nemen.

- ik heb geen oplaadmogelijkheid bij huis op eigen terrein, ben dus altijd afhankelijk van openbare laadpalen met (te) dure laadtarieven... geen garantie dus dat er werkelijk geladen kan worden in de nachtelijke uurtjes
- autocapaciteit laadvermogen en trekgewicht is nog lang niet toereikend (met name aanhanger 3 ton is een harde eis)
- de aanschafprijs, max. € 10.000,= vind ik al meer als genoeg voor een gebruikt stuk blik van 5 tot 6 jaar jong

Verder vind ik de politiek veel te wispelturig m.b.t. het EV autobeleid: wat het ene jaar financieel gezien nog aantrekkelijk is wordt een jaar later al weer de nek omgedraaid.
Van een duurzaam beleid is totaal geen sprake, ik krijg steeds vaker het idee dat de BOVAG daar een dikke vinger in de pap heeft waarmee zowel de consumptie als afschrijving kunstmatig binnen de leasetermijnen gedwongen wordt.

Hier komt er in de toekomst zeer zeker een EV in het huishouden, maar ik heb geen haast. Ik wil nog even genieten van de ouderwetse motoren nu het nog kan, maar ik neem mijn petje af voor de mensen die nu al gewoon 100% elektrisch rijden. Aan de andere kant zit ik wel al stiekem naar de Model 3 te loeren, maar ik zou er eerst wel eentje voor een weekje willen huren ofzo om te kijken hoe het bevalt. Een andere optie is misschien een i3 REX, aldanniet met een mooie BMW motorfiets ernaast :)

Maar ik herken het spelelement ook wel een beetje in de Prius, daar is het ook een spelletje om een zo laag mogelijk verbruik te halen, of om zo lang mogelijk op de accu te rijden.

Ik ben niet voor of tegen een EV, maar in het bovenstaande stukje erger ik mij wel aan het volgende:

=met een EV is er altijd een spelelement tijdens het rijden.

Dat is nu net de reden dat er steeds meer ongelukken gebeuren, het deelnemen aan het verkeer is namelijk geen spelletje alsof je een computerspelletje aan het doen bent.
Als je deelneemt aan het verkeer moet je je aandacht bij het verkeer houden en niet met je hoofd met allerlei spelletjes bezig zijn.

Zadelsnuiver zei:
Hier komt er in de toekomst zeer zeker een EV in het huishouden, maar ik heb geen haast. Ik wil nog even genieten van de ouderwetse motoren nu het nog kan, maar ik neem mijn petje af voor de mensen die nu al gewoon 100% elektrisch rijden. Aan de andere kant zit ik wel al stiekem naar de Model 3 te loeren, maar ik zou er eerst wel eentje voor een weekje willen huren ofzo om te kijken hoe het bevalt. Een andere optie is misschien een i3 REX, aldanniet met een mooie BMW motorfiets ernaast :)

Maar ik herken het spelelement ook wel een beetje in de Prius, daar is het ook een spelletje om een zo laag mogelijk verbruik te halen, of om zo lang mogelijk op de accu te rijden.
Dat laatste klopt. Maar de enige reden dat dat vermakelijk is is omdat je daarna over kan schakelen op benzine. Verder heb ik helemaal geen tijd noch zin in een spelelement tijdens het rijden. Spelen doe ik niet op de weg.

Ah, meneer werkt aan iets elektrisch en is nu om;)
Zitten trouwens enorm veel spel- en grammaticafouten in je verhaal, maakt het lezen niet prettiger. Ook termen als SoC zijn niet heel handig om te gebruiken op een openbaar forum. Lijkt nu nogal een vakjargon artikeltje...
Verder nogal veel beweringen zonder bron of onderbouwing. Sorry, maar ik ben afgehaakt...

Verder wel eens met de stelling. Vroeg of laat zal iedereen om moeten, blijven hangen in het verleden is nooit de oplossing geweest;)

ScaniaV8 zei:
Ik ben niet voor of tegen een EV, maar in het bovenstaande stukje erger ik mij wel aan het volgende:

=met een EV is er altijd een spelelement tijdens het rijden....

Nu is het woord 'altijd' ook wat overdreven. Iemand die een 400km+ EV heeft elke dag keurig oplaadt en niet veel verder komt dan aangrenzende provincies, zal bij wijze van spreken nooit naar z'n batterij status kijken.

Het 'spel-element' wordt inderdaad wat minder grappig als vrachtwagens de EV gaan inhalen omdat er nog met zeer krappe marge een bepaald laadstation gehaald moet worden. Verder raken mensen met benzine ook wel eens zonder, statistisch zal dit met EV's alleen maar meer gebeuren. Meer auto's langs de kant van de snelweg (of stilgevallen op lastige punten) zijn natuurlijk ook een gevaar.

Gelukkig zijn de EV's in het algemeen wel goed uitgerust op het gebied van connectiviteit, botswaarschuwing e.d. Ik ben groot voorstander dat een stilgevallen auto zich automatisch meldt bij partijen als Tomtom, Waze en Flitsmeister. Theoretisch kan de sleepwagen al gaan rijden als de auto merkt dat er met 0,1% lading weer een afslag is gemist.

Elektrisch rijden is geweldig en wordt steeds meer de norm volgens mij. Als je alleen al kijkt naar de groei cijfers van het aandeel elektrische auto's in Nederland, dan groeit dat behoorlijk hard. Verder rijdt het gewoon heerlijk, laatst nog in een Tesla Model S gereden, dat optrekken daar wen je nooit aan :cool:

Jeroen 4670189 zei:
Elektrisch rijden is geweldig en wordt steeds meer de norm volgens mij. Als je alleen al kijkt naar de groei cijfers van het aandeel elektrische auto's in Nederland, dan groeit dat behoorlijk hard. Verder rijdt het gewoon heerlijk, laatst nog in een Tesla Model S gereden, dat optrekken daar wen je nooit aan :cool:

Dat is ook een puur persoonlijke mening...
Ik vind het elektrisch rijden eerder doodsaai, gevoelloos en slaapverwekkend als geweldig, kan er nog steeds niet warm voor lopen laat staan er aan wennen en bijbehorend gehannes met stroomtouwtjes/laadperikelen accepteren.
De enigste elektrische auto waaraan ik tot nu toe veel plezier heb beleeft is deze:

Terug
Bovenaan