Elektrisch rijden goedkoper dan op brandstof?

Je ziet dat de ontwikkeling van de capaciteit van accu’s niet zo hard gaat. En daar zal toch echt wat moeten gebeuren wil het ook voor de particulier interessant worden. Daarnaast zijn er de kosten voor het rijden: 1 km kost 4 cent bij elektrisch vervoer. Bij een diesel die 1 op 25 rijdt 5,4 cent.
Betekend dat een accupakket niet maar dan zo’n 1500 a 2000 euro mag kosten om gelijk geprijsd te zijn. En dan graag ook een actieradius van 500 km.
Daar zitten we nog ver van af.

Hangt er van af hoe je de auto oplaad.
Bij bijvoorbeeld een fastnet laadpaal betaal je 0,69 cent per kWh excl. btw, dan ben je met een diesel in verhouding goedkoper uit per gereden kilometer.

Robert A zei:
Bij bijvoorbeeld een fastnet laadpaal betaal je 0,69 cent per kWh excl. btw, dan ben je met een diesel in verhouding goedkoper uit per gereden kilometer.
Als je van die prijs uitgaat zit je al o zo’n 12 cent/km. Dan is mijn auto op benzine nog goedkoper!!

zeebra zei:
Je ziet dat de ontwikkeling van de capaciteit van accu’s niet zo hard gaat. En daar zal toch echt wat moeten gebeuren wil het ook voor de particulier interessant worden. Daarnaast zijn er de kosten voor het rijden: 1 km kost 4 cent bij elektrisch vervoer. Bij een diesel die 1 op 25 rijdt 5,4 cent.
Betekend dat een accupakket niet maar dan zo’n 1500 a 2000 euro mag kosten om gelijk geprijsd te zijn. En dan graag ook een actieradius van 500 km.
Daar zitten we nog ver van af.

Waarom 500km? Zoals iemand elders schreef: ik rijd toch niet rond in een vliegtuig om eens te kunnen vliegen als dat eens nodig zou zijn? Met 200km komt de verre meerderheid toe, indien je meer wilt reizen heb je je mijns inziens maar aan te passen. Onbegrensde vrijheden zijn niet meer van deze tijd.

Robert A zei:

Reken je dan de dieselprijs van de onbemande discountpomp, of die van de dure pomp langs de snelweg? Die laatste is natuurlijk de juiste om mee te vergelijken. Thuis stroom laden mag je vergelijken met de discountprijzen voor diesel of benzine.

Moet elke 14 dagen een rit van 360 kilomeeter rijden, electrisch gaat het dus niet voor mij worden. Ook al rijd ik verder dagelijks maximaal 50 kilometer. Moet ik 2 auto's aanschaffen om aan mijn mobiele behoeften te kunnen voldoen.

Dan zou je dus elke 14 dagen een tussenstop moeten maken. Dat is toch niet zo rampzalig?

Alset zei:
Robert A zei:

Reken je dan de dieselprijs van de onbemande discountpomp, of die van de dure pomp langs de snelweg? Die laatste is natuurlijk de juiste om mee te vergelijken. Thuis stroom laden mag je vergelijken met de discountprijzen voor diesel of benzine.
Dan ga je ervan uit dat je thuis op kan laden. Dat is voor mij op dit moment niet mogelijk. Anderen kunnen weer gratis laden op kantoor. De kosten kunnen per persoon behoorlijk verschillen.

Dakloos zei:
Dan zou je dus elke 14 dagen een tussenstop moeten maken. Dat is toch niet zo rampzalig?

Alset zei:
Robert A zei:

Dan ga je ervan uit dat je thuis op kan laden. Dat is voor mij op dit moment niet mogelijk. Anderen kunnen weer gratis laden op kantoor. De kosten kunnen per persoon behoorlijk verschillen.

De vraag was vooral met welke dieselprijs hij rekent in zijn vergelijking.

Alset zei:
Dakloos zei:

Alset zei:
Robert A zei:

De vraag was vooral met welke dieselprijs hij rekent in zijn vergelijking.

Laten we even uit gaan van een Nissan leaf, die kost 24 KWH om op te laden. En daar haal je in de praktijk 140 km mee rijden.
Een diesel zal in de praktijk zo 1:20 halen dus gebruik je voor die zelfde 140 km 7 liter diesel.

Elektrisch (Fastnet laadpaal)
24 X 0,69 = 16,65 + 21% BTW = 20,04€

Elektrisch (Thuis)
24 X 0,22 = 5,28

Diesel (landelijke advies prijs)
7 X 1.437= 10,06

Diesel (Tango Utrecht)
7 X 1.339= 9,36

Dus als je thuis of op kosten van het werk kan laden is het een stuk goedkoper.
Maar als je aan gewezen bent op een van de commerciële laadpalen is het in eens stuk duurder.

En als je nou eens 1/3 thuis laadt, 1/3 aan de dure straatpaal, en 1/3 gratis bij de baas, dan is dat gemiddeld € 8,43 en dus goedkoper dan de goedkoopste dieseloptie.

Mooi hoe auto's altijd onzuiniger zijn dan die oh zo onbetrouwbare testcyclus, behalve als daarmee de elektrische auto onderuit gehaald kan worden. Dan rij je er zo 1:20 mee!

Laat ze lekker 1:20 rijden met hun dieseltje. Goedkoper dan elektrisch is het niet.

Rob0032 zei:
Mooi hoe auto's altijd onzuiniger zijn dan die oh zo onbetrouwbare testcyclus, behalve als daarmee de elektrische auto onderuit gehaald kan worden. Dan rij je er zo 1:20 mee!
(y) x 100.000.000.000

Rob0032 zei:

Met bijvoorbeeld een Ford Fiesta, rij je in de praktijk gewoon 1:20 hoor. 4,9 per 100 km/h gemiddeld volgens de autoweek verbruiksmonitor.
Die 1:30,3 uit folder ga je nooit halen ... maar 1:20 wel. Ford Fiesta 1.6 TDCI

Het was ook geen poging om elektrische auto's onder uit te halen dan had ik wel 1:30 aan gehouden .... Immers thuis of op het werk laden is nog steeds bijna de helft goedkoper !.
En ik denk dat als elektrische auto's er steeds meer komen dat het laad tarief ook wel zal dalen wegens een grote vraag en omdat nu de investeringen eerst terug moeten worden verdient.

Overigens is er ook een Fastned unlimited dan kan je voor 121€ per maand onbeperkt laden.
Dan ben je dus 1.452 kwijt per jaar.
Voor een diesel ben je alleen al minimaal 900 euro kwijt aan wegenbelasting.
Dus houd je 552 euro verschil daar rij je met een diesel 7683 kilometer mee.
Dus rij je meer dan 7683 kilometer per jaar ben je met de EV goedkoper uit met Fastned unlimited.

De kosten zijn dus gewoon afhankelijk van het gebruik, dat geld voor zowel: EV, benzine, diesel, CNG/LPG, bio-brandstoffen en andere toekomstige brandstoffen.

Vergeet ook niet de verdere vaste/variabele lasten lasten:

-De veel hogere aanschafprijs van de elektrische auto(daardoor is ook de verzekering duurder)
-De lagere onderhoudskosten en wegenbelasting(nu nog helemaal mrb-vrij)

Vooral die hogere aanschafprijs is een groot nadeel. Feitelijk is elektrisch vervoer alleen zakelijk interessant.

Rob0032 zei:

Niet onrealistisch, voor een diesel in de Leaf-klasse. Ik vergeet in de hele kostenberekening trouwens nog LPG. Dan wordt een klasse hoger als de Leaf ineens ook kostenvergelijkbaar. 1 op 12 op LPG a 63 cent/liter is dan ineens niet meer heel veel duurder.

zeebra zei:
der Magistrat zei:
Onbegrensde vrijheden zijn niet meer van deze tijd.

Ik deel die mening niet. Als iemand 500 km wil rijden dan mag dat van mij.

Mooi hoe je de illusie hebt dat je de as bent waar de wereld om draait.
Toch heeft der Magistrat een zeer goed punt. Omdat de wereld infrastructureel kleiner wordt (alles is bereikbaar), ontstaan er tegelijkertijd ook nieuwe grenzen, te weten het nauwelijks bereikbare universum. Zelfs op sociaal niveau ontstaan er steeds meer grenzen, door allerlei economische verplichtingen om te leven en te overleven. Pakte je vroeger je os en ging je lopen, nu wachten er thuis een hypotheek op je en kun je bijna nergens gratis voedsel vinden.

Maar toch als ik nu in m'n Sierra of Capri stap kom ik ongeveer 700km ver voordat ik in een paar minuten de 60liter tank weer volgooi en weer een stuk kan rijden voor dat ik een hotel binnen stap (onderweg natuurlijk af en toe de benen strekken ;)

Als ik nu zo'n elektrisch onding heb
Ik wou een Focus EV als voorbeeld nemen maar dat bereik is echt drama, 122km (n)

Dus dan maar een Tesla model S (de 85kwh versie, wel een beetje power natuurlijk ;) )
Daarmee kom je volgens opgave 500km, als je geen snel-laadpaal hebt ben je na 500km rijden uren kwijt om het kreng op te laden. Een uur of 4 voor je op 80% zit ofzo

Dan weet ik toch wel wat ik liever heb als ik op vakantie ga richting de middelandse zee :);)

Rob0032 zei:
zeebra zei:
der Magistrat zei:
Onbegrensde vrijheden zijn niet meer van deze tijd.

Ik deel die mening niet. Als iemand 500 km wil rijden dan mag dat van mij.

Mooi hoe je de illusie hebt dat je de as bent waar de wereld om draait.
Toch heeft der Magistrat een zeer goed punt. Omdat de wereld infrastructureel kleiner wordt (alles is bereikbaar), ontstaan er tegelijkertijd ook nieuwe grenzen, te weten het nauwelijks bereikbare universum. Zelfs op sociaal niveau ontstaan er steeds meer grenzen, door allerlei economische verplichtingen om te leven en te overleven. Pakte je vroeger je os en ging je lopen, nu wachten er thuis een hypotheek op je en kun je bijna nergens gratis voedsel vinden.
Veel van de zaken die je boven beschrijft leg je je zelf op. Je kijkt hier niet verder dan overleven. En waarom zou je dat een ander opleggen?
De grenzen, die er zijn moeten/mogen wij ons zelf opleggen. Zo weinig mogelijk gestoord door regels van anderen. Waarom zou een ander het beter weten dan ik?

Lycan_Capri (TSC) zei:
Maar toch als ik nu in m'n Sierra of Capri stap kom ik ongeveer 700km ver voordat ik in een paar minuten de 60liter tank weer volgooi en weer een stuk kan rijden voor dat ik een hotel binnen stap (onderweg natuurlijk af en toe de benen strekken ;)

Ik wou een Focus EV als voorbeeld nemen maar dat bereik is echt drama, 122km (n)

Dus dan maar een Tesla model S (de 85kwh versie, wel een beetje power natuurlijk ;) )
Daarmee kom je volgens opgave 500km, als je geen snel-laadpaal hebt ben je na 500km rijden uren kwijt om het kreng op te laden. Een uur of 4 voor je op 80% zit ofzo

Dan weet ik toch wel wat ik liever heb als ik op vakantie ga richting de middelandse zee :);)
Een Ford Sierra/Capri of een Tesla Model S? Ik zou het ook wel weten ja...

Dakloos zei:
Lycan_Capri (TSC) zei:

Een Ford Sierra/Capri of een Tesla Model S? Ik zou het ook wel weten ja...

Ja idd die prachtige / comfortabele / praktische Fords ;)

Toegegeven de Tesla S is redelijk mooi, maar als je niet om de 500km een snel-laad paal tegen komt duurt het best lang eer je in Zuid-Italië bent. Terwijl je toch wil genieten van je vakantie.

Laat mij maar lekker op fossiele brandstoffen rondrijden in auto's zonder overbodige foefjes. Vooral lekker met de V6-roffel van de Capri (ik zal onthouden om het gaspedaal extra in te trappen als ik een EV of hybride inhaal, "kun je me het milieu pijn horen doen" [als je dat tenminste nog steeds geloofd] )

Lycan_Capri (TSC) zei:

Bij 130 red je die 500 km ook niet, eerder 300-350 km.

Lycan_Capri (TSC) zei:
Toegegeven de Tesla S is redelijk mooi, maar als je niet om de 500km een snel-laad paal tegen komt duurt het best lang eer je in Zuid-Italië bent. Terwijl je toch wil genieten van je vakantie.
Ik pak naar Zuid italie toch liever een vliegtuig eigenlijk. Vanuit NL al een aardig stukje rijden, vanuit mijn woonplaats helemaal een flink eind. Die 500 km voldoet als enkele reis voor ong. 90% van mijn kilometers. Zelfs als ik ga skien (in Midden Zweden, vanuit mijn woonplaats 470 km) zou het moeten kunnen. En anders hang je hem halverwege even aan een laadpaal. Gaat bij een volledige 3fasen aansluiting met 10 minuten/100 km.

Het enige echte praktijknadeel is nog steeds dat de bruikbare elektrische auto's nog steeds te duur zijn. Zelfs als je bedenkt dat je geen olie, distributieriemen of bougies hoeft te vervangen kan het niet uit. Ik heb nog eens gekeken naar een elektrische motorfiets. Maar ook die zijn bijna 2x zo duur.
Lycan_Capri (TSC) zei:
Dus dan maar een Tesla model S (de 85kwh versie, wel een beetje power natuurlijk winking smiley )
Die is wel heel grappig. De 85 kwh slaat op de batterij capaciteit, niet op het vermogen. Wil je echt vermogen, dan moet je de Performance versie nemen van de 85.

Lycan_Capri (TSC) zei:
Laat mij maar lekker op fossiele brandstoffen rondrijden in auto's zonder overbodige foefjes. Vooral lekker met de V6-roffel van de Capri (ik zal onthouden om het gaspedaal extra in te trappen als ik een EV of hybride inhaal, "kun je me het milieu pijn horen doen" [als je dat tenminste nog steeds geloofd] )

Kijken wie het laatst lacht als jouw Capri over vijftig jaar in de schuur staat te verstoffen omdat er geen brandstof meer is. Ik ben blij dat er pioniers zijn die wel verder durven en (vooral) kunnen kijken dan hun neus lang is. De oermens die alleen met z'n hoofd tegen een rots kan slaan is gelukkig allang verleden tijd en ik ben blij dat er mensen zijn die wel durven te kijken naar oplossingen, in plaats van hun spreekwoordelijke kop in het zand te steken.

Haha, noway dat je een Tesla S voorbij komt met een Capri (mits die Tesla "gas" geeft). Sjonge, wat was dat ding snel.

En voor het sportieve geluid.
001_logistiek-image-AMT30600I01.jpg

Nu ben ik echt niet ongevoelig voor mooie stampende techniek en brullende machines. Maar het is toch wel een ongelooflijk duidelijk voorbeeld van aangeleerde smaak. Toen men overging van de trekschuit naar de stoomlocomotief en van vervoer per paard naar vervoer per auto vond men motorgeluid maar vervelend.

Functioneel bezien is een fluisterstille elektromotor perfect en is een brullende motor puur irritant. Maar we zijn het gaan zien als een onmiskenbaar onderdeel van autobeleving. Waarom? Is een flinke douw in je rug van een elektromotor in volstrekte stilte niet veel fascinerender?

Wat ik nog niet snap in de vergelijking tussen elektrische auto's en brandstofauto's, is waarom de elektrische auto's geen versnellingsbak hebben.

Ja, een elektromotor levert alle trekkracht bij elk toerental, maar toch maakt het uit voor het verbruik hoe hard hij moet werken. Dat is ook waarom Tesla in de S, model D de ene elektromotor met een kortere overbrenging laat werken en de andere met een langere overbrenging. Bij lage snelheden werkt de ene motor meer, en bij hoge snelheden de andere. Op die manier wordt de beschikbare energie efficiënter benut en kan de auto meer km's afleggen met een volle acculading.

Waarom dan niet bij elke e-auto een eenvoudige versnellingsbak ertussen, bijvoorbeeld een CVT? Verlies je daarmee zoveel dat je rendement uiteindelijk lager uitkomt dan zonder versnellingsbak?

Rob0032 zei:
Lycan_Capri (TSC) zei:

Kijken wie het laatst lacht als jouw Capri over vijftig jaar in de schuur staat te verstoffen omdat er geen brandstof meer is. Ik ben blij dat er pioniers zijn die wel verder durven en (vooral) kunnen kijken dan hun neus lang is. De oermens die alleen met z'n hoofd tegen een rots kan slaan is gelukkig allang verleden tijd en ik ben blij dat er mensen zijn die wel durven te kijken naar oplossingen, in plaats van hun spreekwoordelijke kop in het zand te steken.
Is een EV de oplossing dan? Ik zie deze nog niet. Elektriciteit opwekken kost ook fossiele energie. Zonder dat gaat het niet ook niet over 10 jaar.

zeebra zei:
Rob0032 zei:
Lycan_Capri (TSC) zei:

Is een EV de oplossing dan? Ik zie deze nog niet. Elektriciteit opwekken kost ook fossiele energie. Zonder dat gaat het niet ook niet over 10 jaar.

Niet dé, wel een oplossing. Energie is prima op te wekken zonder fossiele brandstoffen direct te verbruiken.

Rob0032 zei:
zeebra zei:
Rob0032 zei:
Lycan_Capri (TSC) zei:

Niet dé, wel een oplossing. Energie is prima op te wekken zonder fossiele brandstoffen direct te verbruiken.
Op landelijk niveau niet. Sterker: Bij 20% elektriciteit via windmolens wordt de CO2 uitstoot met 5% verhoogd!! Het grote probleem is dat opgewekte energie niet(dan tegen hoge kosten) opgeslagen kan worden. En er is nog geen oplossing. Dit noemen ze de groene leugen die alleen op subsidie draait

zeebra zei:
Rob0032 zei:
zeebra zei:
Rob0032 zei:
Lycan_Capri (TSC) zei:

Op landelijk niveau niet. Sterker: Bij 20% elektriciteit via windmolens wordt de CO2 uitstoot met 5% verhoogd!! Het grote probleem is dat opgewekte energie niet(dan tegen hoge kosten) opgeslagen kan worden. En er is nog geen oplossing. Dit noemen ze de groene leugen die alleen op subsidie draait

Maar ik heb het niet over de uitstoot, maar over het verbruik van fossiele grondstoffen. Als die op zijn geraakt, zal er namelijk sowieso minder uitstoot zijn. Op dit moment wordt energie nog maar voor een heel klein percentage opgewekt op een 'groene' manier, terwijl dit veel meer zou kunnen zijn. De opslag van energie is inderdaad een probleem, maar zonder subsidies zal niemand de moeite doen om te zoeken naar oplossingen hiervoor. Jij noemt dit een leugen, ik noem dit zoeken naar een oplossing van een probleem dat de betrokkenen liever ontkennen.

zeebra zei:

Dat is nou precies een van die punten waar e-auto's een oplossing kunnen vormen: zolang ze ingeplugd zijn en de accu nog niet vol, vormen hun accu's de opslagplek waar alle geproduceerde maar niet gebruikte wind-, zonne-, en getijdestroom terechtkan. Dat wordt al tijden geroepen, ik bedenk dat niet zelf. Hoe meer e-auto's, des te meer opslagcapaciteit.

Alset zei:
zeebra zei:

Dat is nou precies een van die punten waar e-auto's een oplossing kunnen vormen: zolang ze ingeplugd zijn en de accu nog niet vol, vormen hun accu's de opslagplek waar alle geproduceerde maar niet gebruikte wind-, zonne-, en getijdestroom terechtkan. Dat wordt al tijden geroepen, ik bedenk dat niet zelf. Hoe meer e-auto's, des te meer opslagcapaciteit.
Dat is nou jammer. Op het moment dat wij de energie nodig hebben moeten de auto’s ook vol zijn omdat ze heel snel gebruikt gaan worden. Er zou hier en daar overdag wel sprake kunnen zijn van afvlakking, maar dat weegt niet op tegen de investering die zo moeten gebeuren. Je hebt minstens 2 laadpalen per auto nodig(keer 8 miljoen) Daarnaast zal de hele elektrische infrastructuur aangepast moeten worden. Netto levert het geen energie op(het kost energie) de accu’s gaan veel minder lang mee(accu’s kunnen maar een beperkt aantal keer opgeladen worden) en je hebt evenveel energiecentrales nodig die op fossiele energie werken(voor de piekmomenten als het niet waait, de zon niet schijnt en er te weinig E-auto’s beschikbaar zijn omdat ze op de weg rijden)

zeebra zei:
Alset zei:
zeebra zei:

Dat is nou jammer. Op het moment dat wij de energie nodig hebben moeten de auto’s ook vol zijn omdat ze heel snel gebruikt gaan worden. Er zou hier en daar overdag wel sprake kunnen zijn van afvlakking, maar dat weegt niet op tegen de investering die zo moeten gebeuren. Je hebt minstens 2 laadpalen per auto nodig(keer 8 miljoen) Daarnaast zal de hele elektrische infrastructuur aangepast moeten worden. Netto levert het geen energie op(het kost energie) de accu’s gaan veel minder lang mee(accu’s kunnen maar een beperkt aantal keer opgeladen worden) en je hebt evenveel energiecentrales nodig die op fossiele energie werken(voor de piekmomenten als het niet waait, de zon niet schijnt en er te weinig E-auto’s beschikbaar zijn omdat ze op de weg rijden)

Een keer gelezen, met de berekeningen er bij, dat, als elke auto in NL elektrisch is, het elektriciteitsnet 2 x zo zwaar belast wordt.
Aangezien het huidige net nauwelijks nog overcapaciteit heeft, betekent dat, dat het huidige net qua capaciteit verdubbeld moet worden.
Of te wel, wat er reeds is aan infra structuur hiervoor, dient nogmaals aangelegd te worden, zowel bovengronds (hoogspanning), als ondergronds.
De kosten hiervoor zijn onnoemelijk hoog.

Hansyii zei:
Een keer gelezen, met de berekeningen er bij, dat, als elke auto in NL elektrisch is, het elektriciteitsnet 2 x zo zwaar belast wordt.
Aangezien het huidige net nauwelijks nog overcapaciteit heeft, betekent dat, dat het huidige net qua capaciteit verdubbeld moet worden.
Of te wel, wat er reeds is aan infra structuur hiervoor, dient nogmaals aangelegd te worden, zowel bovengronds (hoogspanning), als ondergronds.

Was daarbij ook iets meegerekend over zelf opgewekte stroom? Iedereen die zonnepanelen op het dak heeft (of een molen op het erf), en dat aantal blijft groeien, voorziet in principe in zijn eigen behoefte. Doordat niet alle opgewekte stroom wordt gebruikt wanneer het 'ontstaat', moet een deel aan het net geleverd worden. Maar toch zal een wezenlijk deel nooit over het openbare net lopen. Dus ik vraag me af of men hiermee rekening had gehouden.

Alset zei:
Hansyii zei:

Was daarbij ook iets meegerekend over zelf opgewekte stroom? Iedereen die zonnepanelen op het dak heeft (of een molen op het erf), en dat aantal blijft groeien, voorziet in principe in zijn eigen behoefte. Doordat niet alle opgewekte stroom wordt gebruikt wanneer het 'ontstaat', moet een deel aan het net geleverd worden. Maar toch zal een wezenlijk deel nooit over het openbare net lopen. Dus ik vraag me af of men hiermee rekening had gehouden.

Ja, er is rekening gehouden met groei, en wel, zoals de overheid die cijfers berekend heeft.

De vraag, die bij mij opkomt, is, hoeveel van de energiebehoefte (thuis) uiteindelijk maximaal door groene stroom kan worden geleverd, althans, wat hierin reëel is. Hierin ben ik nog geen onderzoeken tegen gekomen.

Ik denk niet dat er in de toekomst alleen EV's zullen komen.

Ik verwacht dat zoals we nu ook hebben in de toekomst ook meerdere brandstoffen blijven houden.
Binnen een paar jaar zullen de eerst auto's met brandstofcellen ook wel beginnen te komen.
En als door olie tekort in de toekomst de prijzen voor benzine en diesel stijgen, zullen CNG/Bio-gas en E85 ook nog wel eens een stukje marktaandeel kunnen gaan winnen.

Als EV's echt de toekomst gaan worden zullen er natuurlijk nog wel wat dingen moeten veranderen.
Beter accu's, en sneller laad tijden.
Het elektriciteitsnetwerk zal ook een flinke upgrade/modernisering zo als een smart grid moeten krijgen.
En momenteel zijn ze ook nog (te) duur in aanschaf.

Hoe EV's zich gaan ontwikkelen over 10-20 jaar kan nu niemand met zekerheid zeggen. Het is dan ook nog te vroeg om te zeggen of EV's wel of niet wat gaan worden in de toekomst.

Overigens zie ik EV's niet (direct) als oplossing voor het milieu maar voor de slinkende olie voorraden. Het produceren van de huidige lithium accu's niet erg milieu vriendelijk.

Alset zei:
Wat ik nog niet snap in de vergelijking tussen elektrische auto's en brandstofauto's, is waarom de elektrische auto's geen versnellingsbak hebben.

Ja, een elektromotor levert alle trekkracht bij elk toerental, maar toch maakt het uit voor het verbruik hoe hard hij moet werken. Dat is ook waarom Tesla in de S, model D de ene elektromotor met een kortere overbrenging laat werken en de andere met een langere overbrenging. Bij lage snelheden werkt de ene motor meer, en bij hoge snelheden de andere. Op die manier wordt de beschikbare energie efficiënter benut en kan de auto meer km's afleggen met een volle acculading.

Waarom dan niet bij elke e-auto een eenvoudige versnellingsbak ertussen, bijvoorbeeld een CVT? Verlies je daarmee zoveel dat je rendement uiteindelijk lager uitkomt dan zonder versnellingsbak?

Voor de Roadster heeft Tesla wel een versnellingsbak ontwikkeld maar voor zover ik weet kon deze het enorme koppel van de elektromotor niet (lang) aan waardoor deze nooit het produktiestadium heeft gehaald.

Als ik een goedkoop tankstation vind en zuinig rij kom ik met mijn LPG auto op 4 cent per kilometer aan brandstof (1:15 a 60 cent per liter). En als je bij de Belgische grens woont kan je voor 40 cent per liter tanken en kom je uit op 2,7 cent. Dan moet je met elektrisch rijden nog aardig je best doen.

Alset zei:
Laat ze lekker 1:20 rijden met hun dieseltje. Goedkoper dan elektrisch is het niet.

Sorry Alset, je zit er naast. Wij hebben poolauto's van de zaak, Renault Megane, Opel Corsa diesel, die krijg ik niet boven de 1 op 20 al zou ik willen.
Mijn Volvo V60 D6 hybride verbruikt electrisch 0,32 Kwh per km.

De Nissan Leaf uit het voorbeeld doet het bijna de helft zuiniger: 0,17 Kwh per km. Als je die aan de commerciele laadpaal in de stad hangt kost een rit van 140 km 24 Kwh x0,35 = 8,40 euro
Voor die 140 km kost een Megane diesel 140/20 = 7 l x 1,20 = 8,40 euro
Heee... precies dezelfde kosten !!

Ja, dan heb ik wel gerekend met wat goedkopere diesel uit bv de Tango pomp in de stad. Maar voor de electra heb ik ook niet de FastNed prijs van eh... 69 verdomme cent per Kwh gerekend - dat zijn diefstalprijzen. En ik kan met de Megane of Corsa ook wel op 4,5l / 100 km komen zonder te kruipen.

Lijkt erop dat electrisch rijden niet echt wordt gepromoot in ons land door onze overheid.... al bijna spijt dat ik de hybride V60 heb gekocht, dacht dik te besparen na het lezen van alle berichten... voortaan laad ik alleen maar thuis anders ben ik duurder uit dan bij gewoon dieselen, of op de zaak als het gratis is van de baas, dat moet ik nog even uitzoeken. Vind electrisch rijden wel fijn en lekker schoon in de stad maar het moet me niet opeens het dubbele gaan kosten van benzine of diesel !!

Terug
Bovenaan