Elektrisch raam VW Polo

Drunkdriver

Net ingestapt
Het elektrische raam aan de bestuurderskant begaf het en ik ben langs de sloop gegaan voor een vervangend motortje. Dat was namelijk wat er aan scheelde volgens de monteur die vervolgens het motortje plus mechanisme in de auto geplaatst heeft. Hij merkte op dat het niet helemaal paste en hoewel het raam weer werkt hoor ik een tik bij het openen en het sluiten. Heeft iemand een idee waar dit door kan komen? Had ik toch beter een nieuw origineel mechanisme kunnen aanschaffen?
 
Misschien handig om te vermelden welk model & bouwjaar Polo dit betreft.

1e gedachte: 3-deurs versus 5-deurs.
 
En daarna had je ineens de waterlekkage? ;) (was de andere kant, i know)

Heb je het deurmechanisme wel uit eenzelfde auto aan dezelfde kant gehaald?
Alleen die van een 6N en 6N2 met hetzelfde aantal deuren zullen goed passen. Al het andere wat er op lijkt past niet.

Wat betreft de tik. Op welk moment hoor je dat? direct na het indrukken van de knop. Alleen boven of alleen onder of maakt de positie van het raam niet uit? Of is het juist op een bepaald punt dat je het hoort?

Meest logische oorzaak is dat de kabels van het mechanisme niet met het middelste klemmetje zijn vastgezet aan de deur. Dit kan komen omdat het klemmetje niet meer functioneert en uit de deur plopt. Ik heb dit vervangen voor een ruim zittende ty wrap, omdat zelfs een nieuw klemmetje niet bleef zitten waar die hoorde.
Kabels kunnen nog enigszins bewegen (moeten ze kunnen) maar blijven wel van de ruit af. Klik was bij mij toen verholpen.

Overigens is een aftermarket mechanisme vaak ook niet echt passend. Dis als je de pech hebt dat je dat hebt gekocht, zou je dat ook kunnen merken.
Het monteren van die ruitmechanismes is sowieso prutwerk.
 
Lol @ Pobresh daarna liep de auto meteen vol water (geintje).

De tik hoor ik als ik het raam helemaal opendoe of helemaal dicht. Als het raam dan sluit of in het portier gaat is de tik op z'n luidst. En soms als ik het raam op een kier zet hoor ik ook een zachte tik bij zowel open als dichtdoen.
Op de sloop waar ik het raammechanisme + motortje vandaan heb is gezocht op het chassisnummer van mijn auto en men heeft mij nadrukkelijk gevraagd of het een 3 of 5 deurs was. Dus, je zou verwachten dat ik dan de goeie heb. Ik heb het raammechanisme er in laten zetten door mijn monteur en die zei al dat het niet helemaal paste.
 
was het van een baliesloop? Dan heb je kans dat het uit een schadedeur komt. En je hebt altijd de kans dat je een aftermarket exemplaar krijgt. In beide gevallen kan er verschil in de pasvorm zitten.

Je kan altijd kijken om een ander te monteren?

Ik weet niet of deze ramen ingeleerd moeten worden, maar ik kan me er weinig bij voorstellen. Indien wel zou dat ook nog het probleem kunnen zijn als dat niet goed gedaan is.
 
Het raam inleren heb ik nog niet eens aan gedacht want ook ik kan me daar weinig bij voorstellen, maar ik zal de auto straks eens even uitlezen en zien wat het oplevert. Overigens hoor ik de tikken niet als ik het raam in etappes sluit of open.
 
Terug
Bovenaan