Electrische auto weinig gebruiken (loopt accu leeg?)

jan 23456789

Net ingestapt
Ik rij heel weinig en dus staat de auto veel stil (soms wel 1 of 2 weken). Wat gebeurd er met de accu van een electrische auto, als deze veel stil staat? Loopt deze langzaam leeg? Hoe snel zou dat ontladen gaan?

Ik heb geen mogelijkheid om aan huis te laden en zal toch een keer naar electrisch moeten. Maar is dat wel geschikt voor iemand die maar weinig gebruik maakt van een electrische auto?

Laatst bewerkt:
Betekent veel stil staan ook weinig kilometers per jaar? Tenzij uit idealisme, zou ik dan benzine blijven rijden in plaats van een relatief enorm bedrag voor een BEV neer te leggen. Hybride kan ook, maar veel moderne hybrides (zoals Yaris Cross) lijken daar ook niet blij van te worden - voor onze hybride uit 2011 lijkt het dan weer geen probleem, die staat regelmatig weken achtereen stil.

Dat ligt aan de auto zelf, ik verlies wellicht 1 km bereik per dag maar heb dan ook de auto gewoon “uit” staan. Ik heb bijv. mijn auto met 10% bereik vrijdag geparkeerd en gebruik hem maandag pas weer, geen probleem.

Ik rij heel weinig en dus staat de auto veel stil (soms wel 1 of 2 weken). Wat gebeurd er met de accu van een electrische auto, als deze veel stil staat? Loopt deze langzaam leeg? Hoe snel zou dat ontladen gaan?

Ik heb geen mogelijkheid om aan huis te laden en zal toch een keer naar electrisch moeten. Maar is dat wel geschikt voor iemand die maar weinig gebruik maakt van een electrische auto?
Wat is veel stilstaan? Als je ervoor zorgt, dat de auto niet continu met 100% volgeladen staat? Maar met 60% a maximaal 80% dan kan er eigenlijk niet zoveel mis gaan.

Ja de accu ontlaad wel, maar dat is echt zeer minimaal: de verhalen dat accus van electrische autos bij stilstand, leger raken. Komt vooral van systemen als Sentry Mode van Tesla, dat verbruikt simpelweg stroom.

Naar mijn mening zou een benzineauto beter geschikt zijn: maar ik zie genoeg electrische autos van bouwjaar 2018 te koop staan, die geeneens 10.000km per jaar gereden hebben. In mijn inzicht zou het geen probleem mogen zorgen?

Wat denk je dat nu met die electrische auto's gebeurt? Die staan soms wel een jaar, op een nieuwe eigenaar te wachten. Dan kunnen ze beter 1x per week, of hoe weinig je ook rijdt? Bereden worden? Maar echt veel kwaad kan het schijnbaar niet.

Over wat voor electrische auto hebben wij het? Bij een Nissan Leaf, kun je het haarfijn met Leafspy uitlezen. Bij andere electrische autos is dat lastiger, maar is de noodzaak ook minder. Aangezien die accupakketen in de regel wel gekoeld worden.

@Jeroen Octavia ze lopen niet leeg, maar de auto toont gewoon een andere accupercentage. Omdat bij kou, niet de volledige capaciteit beschikbaar is.

Kun je als het goed is, ook in het menu van zo'n Tesla zien: dan zie je een blauw stukje, wat je niet kunt gebruiken zolang het accupakket te koud is. Ook is het zo, dat bij lage temperaturen het BMS al automatisch minder vol zal laden.

Fabrikanten hebben hier echt wel over nagedacht: bij mijn Leaf zag ik in de zomer dan 100% in daadwerkelijk 97% was en nu met de min temperaturen, is het slechts 89% en daarom kom je dus ook minder ver. Buiten dat de verwarming een aardig slokje stroom lust en het verbruik in de winter hoger ligt.

Laatst bewerkt door een moderator:
Elektrische auto's hebben vrijwel altijd een lithium-ion accu. Dit type accu heeft van alle type accu's het minst last van zelfontlading. 1 of 2 weken stilstand is geen enkel probleem, er van uitgaande, dat er er geen stroom verbruikt wordt bij contact uit. Als de auto 2 weken niet gebruikt wordt, parkeer hem dan met 40~50% batterij lading, bij voorkeur in een ruimte waar het 15~25 ⁰C is. Zo blijft de batterij het langst goed.

Laatst bewerkt:
Een 2 weken is geen probleem. De 12V accu is de grootste beperking net als een gewone auto.

Een EV is natuurlijk wel heel goed geschikt als je vooral korte stukken ervan gebruik gemaakt want bij een brandstof motor krijg je dan allerlei gedoe vanwege alleen koude motor.

2 weken is geen enkel probleem. is verwaarloosbaar. Voor behoud van de accu zou ik hem niet zo lang op 100% laten staan.

Maar zolang jij nog zo weinig rijd zou ik gewoon lekker benzine kopen, dus de komende 10 jaar of nog (veel) langer voor jou nog geen enkel issue.

En als je dan benzine blijft rijden, controleer dan wel regelmatig je accu als de auto vaak lang stilstaat. Anders start ie niet meer als je 'm dan weer nodig hebt.

Onze mx30, loopt in het geheel niet leeg, tijdens stilstand.
Heeft 2 weken terug 10 dagen op schiphol gestaan. Dat we weg gingen was het bereik 101 km en dat we terug kwamen, was het nog steets 101km.
Tesla's hebben hier veel meer last van, door het accu verwarmingssysteem.

Onzin Marcel, het accu verwarmingssysteem doet helemaal niks als de auto uit staat. Vrijdag de auto weg gezet met 10% SoC en vanochtend weer ingestapt met 10% SoC, nu jij weer.

Onzin Marcel, het accu verwarmingssysteem doet helemaal niks als de auto uit staat. Vrijdag de auto weg gezet met 10% SoC en vanochtend weer ingestapt met 10% SoC, nu jij weer.
Leg mij dan even uit, waarom bij zowel onze 3 als x de accu 6 a 7% capaciteit verloor in een winternacht terwijl die stil stond op de oprit!
En dat "probleem" hebben vele met hun tesla.
Het begint een beetje lachwekkend te worden, hoe jij je geliefde wanproduct verdedigd.

Laatst bewerkt:
Ja tuurlijk kerel, precies dat dus, de haat zit zo diep bij jou, dat er ook maar niks goed kan gaan met Tesla. man man man.

Heb je er wel eens over nagedacht dat het wellicht niet aan het product ligt, maar aan de gebruiker? Niet elke gebruiker is capabel genoeg om met moderne techniek om te gaan...

Als je weet wat je doet, dan verlies je 0%, zie mijn post er boven. 0% verlies van vrijdag t/m maandag!

Dus als jij 6-7% SoC verliest per dag, dan doe jij dus iets verkeerd!

Fijne dag verder kerel haha.

Hoe komt het dat jij zo zeker bent dat hij iets fout doet? Is het niet mogelijk dat er een gebrek is in zijn auto, een productiefout? Zeker als meerdere gebruikers dit ervaren (ik lees hier dat dat zo is, dus daar ga ik vooralsnog even van uit) lijkt het mij niet evident dat het aan onkunde van de gebruiker ligt.

Als je zeker weet dat hij iets fout doet, zou het helpen (ook voor anderen) als je suggesties deelt hoe dit opgelost zou kunnen worden.

Nee want de auto’s werken op dezelfde software basis, deze wordt regelmatig geupdate , updates zijn in de basis gelijk, dus in principe werken deze, onafhankelijk van het model, op vergelijkbare manieren. Het systeem is zo opgebouwd dat het als niet gebruikt wordt ook geen stroom verbruikt.

Dus met andere woorden, meestal ligt het aan de gebruiker!

Op enkele gevallen na, maar dan moet je dus gewoon naar de garage.

Die kans acht ik echter zeer gering, omdat Marcel Tesla hater nr 1 is en alles wat het merk doet pertinent fout of slecht is.

Ik deel overigens verder graag m’n ervaringen en geef mijn advies waar nodig, zie ook mijn reviews over de jaren die ik actief bijhoudt.

Marcel daarintegen, omdat ie het allemaal toch beter weet, mag het lekker zelf uit zoeken.

Ik weet niet niet hoe je er bij komt dat ik een tesla hater ben! Omdat ik kritiek heb op bepaalde zaken, maakt mij geen hater. Ik vind gewoon dat ze tekort schieten, voor het geld dat je er voor betaald. Van elke willekeurige BMW audi mercedes, zou het compleet onacceptabel zijn, maar jij wuift alles weg als onzin, terwijl het internet er vol mee staat. Los daarvan ken ik ook gewoon mensen die ook een tesla hebben en hebben gehad, die de problemen die wij hadden ook gewoon herkennen.
Zul je wel weer terugkomen, met je mazda praatje, maar als je gewoon mijn reviews serieus leest, dan heb ik ook gewoon kritiek op onze MX30 en voormalige CX60.
Wat ik zeg, je begint gewoon lachwekkend te worden. En dit is ook het laatste wat ik er over zeg, want mijn onderbuik gevoel is, dat je gewoon weer aan het stoken ben en ik je maar weer een keer moet rapporteren ofzo.

Je reageeert anders toch, want heb je er een nachtje over nagedacht wat je wilde schrijven? Je ongepaste reactie gisteren heb je namelijk in een paar minuten weer verwijderd... Laten we er beide mee stoppen.

Marcel, zoals hierboven al ergens werd genoemd is dat waarschijnlijk de schuld van sentry mode. Als je dat uitzet is het sluipverbruik waarschijnlijk over.

Marcel, zoals hierboven al ergens werd genoemd is dat waarschijnlijk de schuld van sentry mode. Als je dat uitzet is het sluipverbruik waarschijnlijk over.
De tesla's zijn inmiddels weg, wat het is geweest is het geweest, maakt mij verder ook niet meer uit.
Maar doe het dan niet af als onzin, want duidelijk kan het wel het geval zijn als je bepaalde functies hebt aan staan.
Ik heb me er verder nooit in verdiept wat de oorzaak er van was, eerlijk is eerlijk, omdat ik er ook in het geheel geen interesse in had, maar zo zullen er ongetwijfeld vele zijn.
Los daarvan, voor een stukje software en een paar camera's en sensoren, vind ik 6 a 7 % verlies op een nacht nog steeds heel veel.

Tja, dat is 360 graden rondom volcontinu streamen en processen van megabytes aan data per seconde om te kijken of er iets gebeurt met je auto, die kan dan niet in sleepmode gaan omdat hij continue aan het data verwerken is. Dat vind ik niet zo raar. Het is een krachtige computer die dan best wel wat moet doen.

Tja, dat is 360 graden rondom volcontinu streamen en processen van megabytes aan data per seconde om te kijken of er iets gebeurt met je auto, die kan dan niet in sleepmode gaan omdat hij continue aan het data verwerken is. Dat vind ik niet zo raar. Het is een krachtige computer die dan best wel wat moet doen.
Tja, daar heb je ook wel een punt.

Het ligt dus aan de gebruiker en niet aan de auto, want als gebruiker zet je sentry mode aan of uit. De auto zet dat niet zelf automatisch aan als jij de command daar niet voor geeft. Als de auto in sleep mode is verbruikt hij namelijk geen energie. Maar het zal wel weer mijn schuld zijn zeker :ROFLMAO:

Terug
Bovenaan