Ik rij heel weinig en dus staat de auto veel stil (soms wel 1 of 2 weken). Wat gebeurd er met de accu van een electrische auto, als deze veel stil staat? Loopt deze langzaam leeg? Hoe snel zou dat ontladen gaan?
Ik heb geen mogelijkheid om aan huis te laden en zal toch een keer naar electrisch moeten. Maar is dat wel geschikt voor iemand die maar weinig gebruik maakt van een electrische auto?
Wat is veel stilstaan? Als je ervoor zorgt, dat de auto niet continu met 100% volgeladen staat? Maar met 60% a maximaal 80% dan kan er eigenlijk niet zoveel mis gaan.
Ja de accu ontlaad wel, maar dat is echt zeer minimaal: de verhalen dat accus van electrische autos bij stilstand, leger raken. Komt vooral van systemen als Sentry Mode van Tesla, dat verbruikt simpelweg stroom.
Naar mijn mening zou een benzineauto beter geschikt zijn: maar ik zie genoeg electrische autos van bouwjaar 2018 te koop staan, die geeneens 10.000km per jaar gereden hebben. In mijn inzicht zou het geen probleem mogen zorgen?
Wat denk je dat nu met die electrische auto's gebeurt? Die staan soms wel een jaar, op een nieuwe eigenaar te wachten. Dan kunnen ze beter 1x per week, of hoe weinig je ook rijdt? Bereden worden? Maar echt veel kwaad kan het schijnbaar niet.
Over wat voor electrische auto hebben wij het? Bij een Nissan Leaf, kun je het haarfijn met Leafspy uitlezen. Bij andere electrische autos is dat lastiger, maar is de noodzaak ook minder. Aangezien die accupakketen in de regel wel gekoeld worden.
@Jeroen Octavia ze lopen niet leeg, maar de auto toont gewoon een andere accupercentage. Omdat bij kou, niet de volledige capaciteit beschikbaar is.
Kun je als het goed is, ook in het menu van zo'n Tesla zien: dan zie je een blauw stukje, wat je niet kunt gebruiken zolang het accupakket te koud is. Ook is het zo, dat bij lage temperaturen het BMS al automatisch minder vol zal laden.
Fabrikanten hebben hier echt wel over nagedacht: bij mijn Leaf zag ik in de zomer dan 100% in daadwerkelijk 97% was en nu met de min temperaturen, is het slechts 89% en daarom kom je dus ook minder ver. Buiten dat de verwarming een aardig slokje stroom lust en het verbruik in de winter hoger ligt.