Eindkap drijfstang Nissan Patrol 2.8 losgeslagen

Antonia 4168155

Net ingestapt
Hallo,

Bij een andere Patrol zonder turbo, maar maar wel een RD2.8. De drijfstang bevestiging kap is afgebroken bij èèn cylinder, ik vraag me dan meteen af ....hoe is dat in vredesnaam mogelijk?

Wat zullen de neven / gevolg effecten zijn?

Ik zelf kan mij voorstellen dat het voor het hele blok gevolgen kan hebben, de zuiger met de afgebroken drijfstang leidt zijn eigen weg en de nokkenas zal ook de nodige tikken te verduren krijgen en hebben gekregen.

Mijn vraag is, zou het nog rendabel zijn om hier aan te beginnen? het is niet alleen de zuiger en de drijfstang die vervangen moet worden (mijn optiek) maar een complete revisie. Of zal het allemaal nog wel mee kunnen vallen?

Grt. Antonia

Antonia 4168155 zei:
Hallo,

Bij een andere Patrol zonder turbo, maar maar wel een RD2.8. De drijfstang bevestiging kap is afgebroken bij èèn cylinder, ik vraag me dan meteen af ....hoe is dat in vredesnaam mogelijk?

Ik neem aan dat het een diesel betreft?
Waarschijnlijk door versleten drijfstanglagers: er komt dan speling tussen drijfstang en krukas en daarmee wordt de kap of de bouten gemold.
Kan door leeftijd (slijtage) komen, maar ook door een te hoog opgedraaide brandstofpomp of door verkeerde/vervuilde/te weinig olie.

Antonia 4168155 zei:
Wat zullen de neven / gevolg effecten zijn?

Ik zelf kan mij voorstellen dat het voor het hele blok gevolgen kan hebben, de zuiger met de afgebroken drijfstang leidt zijn eigen weg en de nokkenas zal ook de nodige tikken te verduren krijgen en hebben gekregen.

Mijn vraag is, zou het nog rendabel zijn om hier aan te beginnen? het is niet alleen de zuiger en de drijfstang die vervangen moet worden (mijn optiek) maar een complete revisie. Of zal het allemaal nog wel mee kunnen vallen?

Kop (kleppen) en nokkenas kapot, krukas krom, cilinderwand kapot, distributie kapot.
Kortom het blok is rijp voor de schroothoop.
Google maar eens op de nissan/renault motor YD25DDTI (Nissan D22), is wel een andere motor maar de schade zal redelijk vergelijkbaar zijn.

Het is i.d.d. een Diesel, en heb die kap ook gezien. Gewoon verwrongen en ingevreten materiaal.
Lagerschalen zullen duidelijk een rol hebben gespeeld met vervuilde olie of misschien zelfs helemaal geen olie. De oliepomp wil ook wel eens scheuren of boutjes los te trillen, heb dat met het vorige blok meegemaakt. Daar waren de lagerschalen ook al gegroefd, dus zal nu ook wel het geval zijn. Als de boel afbreekt dan moet je dat volgens mij niet onderschatten, dat gaat toch met grote krachten.

Voor onderdelen zoals brandstofpomp, startmotor, injectie gebeuren, dynamo....zou het nog interessant kunnen zijn. Maar zie maar eens aan een fris blok te komen.

Het bevestigd in ieder geval mijn eerste gedachte, olie problemen wat je hier wel vaker tegenkom.

In ieder geval moet de motor uit elkaar. De oorzaak is dan wellicht te achterhalen. Alles hangt af hoe lang de motor nog na het incident gedraaid heeft 5 seconden ofnog enkele honderden meters.
Ga even naar een erkend revisie bedrijf.

Het is geen gebroken distibutie...
Als een lagerkap/drijfstang los komt dan is het al binnen 1 seconde (zelfs stationair draaiend) over en uit voor het onderblok en de kop, met 10 krukasomwentelingen is alles al volledig en onherstelbaar aan gort geslagen.
Een inspectie door een revisiebedrijf kun je dan ook rustig overslaan, die schade is totaal niet te vergelijken met de schade veroorzaakt door b.v. een gebroken distributie.

Ik denk ook niet dat in de contreien waar Antonia vertoeft, de erkende revisiebedrijven ruim voorradig zijn.
Een agentschap van een Europese leverancier misschien wel..

Er staat nog wel wat te koop aan Patrol's. (of het allemaal actueel is, weet ik niet)
https://www.autoscout24.nl/lst/nissan/patrol?sort=standard&desc=0&offer=J%2CU%2CO%2CD&ustate=N%2CU&cy=NL&atype=C&ac=0

Jongens jullie hebben gelijk, ik ken de originele eigenaar natuurlijk ook en die heeft hem verkocht aan iemand anders die nu pisneidig is. Deze persoon biedt het spul aan omdat hij weet dat hij belazerd is, opruimprijs.
Ik had al een vermoeden natuurlijk want ik had er een oogje op, maar hij rookte als een schoorsteen.

Nu ik die lagerkap heb gezien bevestigd dat het rookgebeuren niet voor niets was, vroeg me af of zoiets nog te fixen was maar mijn verstand zei eigenlijk al, nee.

Het is best een leuke Patrol, Nederlands import...maar ik blijf er liever vanaf dankzij ook jullie bijdrage. Bedankt.

Terug
Bovenaan