Eind demper vervangen Punto 2006

V8 power

Net ingestapt
De Fiat Punto van mijn moeder heeft een lekke einddemper. Nu zijn we gaan informeren wat dit kost om dit te (laten) vervangen.

Onze vaste garage vraagt er €100 inclusief montage voor. Bij de brezan vertelde ze ons dat de demper €98 kost.

Online bij auto-onderdelen24 kost het ongeveer €35 https://www.auto-onderdelen24.nl/fiat/punto-188/12751/10414/einddemper

Waar kan dit prijsverschil vandaan komen? Zou zie van auto-onderdelen24 ook goed zijn?

Lijkt mij een keurige prijs van de garage, als je nagaat dat de Brezan al 98 euro vraagt voor een demper.

Waar dat verschil in zit lijkt mij vrij duidelijk, de beste man moet de kachel laten roken, heeft baat bij een stukje kwaliteit onderdelen, aangezien die niet zin heeft in elke keer garantie gevallen.

Als je het goedkoper wilt, besteld je de demper op internet en knutsel je hem er onder.

Waarschijnlijk gaan we hem zelf bestellen en plaatsen. De rede dat we de prijs ook hebben opgevraagd bij de garage is dat als het verschil in prijs tussen het onderdeel en het onderdeel +plaatsen klein was, we het hadden laten doen.

Ik had er zelf ook al rekening mee gehouden dat de brezan ook zelf meer kosten heeft en daardoor hogere prijzen hanteert, maar ik vind een verschil €60 wel erg groot :)

De reden dat auto-onderdelen24 zo goedkoop is, komt omdat zij een duits bedrijf zijn. Hier liggen de prijzen van nieuwe delen vaak een stuk lager. Je wacht echter wel langer op je spullen en retourzenden kan een probleem opleveren.
Je hebt het daarnaast ook over C kwaliteit onderdelen. Die gaan dus minder lang mee.
Dezelfde goedkope kwaliteit vind je in nederland ook voor 40-50 euro.

Ik denk dat brezan en de garage je een beter merk demper leveren dan je krijgt van die website.
Sterker nog. ik denk dat brezan je Walker leverd. Je garage iets lager gaat zitten en de Bosal pakt. (ik heb even vlug opgezocht wat de prijzen daarvan zijn en die komen redelijk overeen met wat je aangeeft en montagekosten meegerekend)
Beide zijn A-merken en voldoen aan wat je origineel onder je auto had hangen in kwaliteit, duurzaamheid en dempingsvorm.

Als je dezelfde demper koopt via internet als van brezan of bij de garage (want dat is een juiste vergelijking) Zit er dus weinig verschil in de prijs.

Dus ja, zelf bestellen is goedkoper. Maar ik denk dat je in dit geval een slechter onderdeel geleverd krijgt, wat minder lang mee zal gaan en mogelijk slechter past.
Hou er ook nog rekening mee dat bij verzending uitlaten niet altijd even recht op de bestemming aankomen als dat ze verstuurd zijn.
Oftewel in dit geval zeg ik: goedkoop is duurkoop.

Terug
Bovenaan