Eigenschappen Cupra Formentor 1.4 Hybrid Plug-in 245 pk, lange ritten met caravan.

RenA Haverdings

Net ingestapt
Beste medelezers,
Het gaat om het volgende: Ik overweeg de aanschaf van bovenstaande Plug-in hybride auto. Wat mij nog doet twijfelen is het feit dat het mij niet duidelijk is wat de eigenschappen zijn op lange ritten, in het bijzonder als trekauto voor de caravan. Stel: ik ga op vakantie en rijdt van huis naar een buitenlandse bestemming, dat minimaal een dag of meer in beslag neemt. De benzinetank is vol en de accu ook. Hoe lang kunnen deze blijven samenwerken en heb ik dus de beschikking over het (beloofde) maximale koppel en vermogen? En raakt de accu op den duur leeg, zeg maar na een paar uurtjes? Dus ja, ga ik dan aan koppel en vermogen inleveren en wordt het zeer duur rijden op alleen benzine de rest van de reisdag(-en)? Of is er sprake van recuperatie van de accu, dus dat de auto aldoor de accu tijdens het rijden bijlaadt, zodat beide motoren altijd meedoen?
Volgens de verkopende dealer is het allemaal geen probleem en stelt dat er, in meer of mindere mate, altijd (!!) sprake is van werking van beide motoren, zoals bijvoorbeeld bij een (mild-) hybride. Ik ben daar dus niet zo zeker van.
Wie zou mij hier iets over kunnen melden?
Alvast bij voorbaat dank voor jullie reacties en met vriendelijke groet, René.

Ligt geheel aan in welke modus je gaat rijden. Ik ken dit specifieke model niet maar mijn vorige auto was ook een PHEV.

standaard werkt hij gewoon altijd samen met de elektromotor, als je puur en alleen op EV wil rijden moet je hem daar voor in een andere modus zetten.. Maar er zijn ook genoeg auto's die standaard eerst als EV rijden en als die leeg is op benzine verder gaan. Dat bepaald al hoe lang de accu vol blijft.

Daarnaast; elke hybride slaat energie op met remmen of gas los, niet zo sterk als elektrische auto's maar toch een beetje. Hoe dan ook; de batterij is vrij klein dus snel leeg, op zo'n lange rit zal vrijwel alles hoofdzakelijk van de benzinemotor af komen. Bij accelereren zal de elektromotor hoogstens iets mee doen van de energie wat je hebt opgewekt met remmen. Dat is het voordeel wat je dan hebt.

En raakt de accu op den duur leeg, zeg maar na een paar uurtjes?

dat ligt dus geheel aan de modus waar in je rijd. dat kan ook na 10 minuten al zijn in EV modus. Onder aan de streep heb je gewoon een x aantal energie mee in de batterij. Laatje de elektromotor veel ondersteunen zal hij snel leeg zijn (maar verbruik je in het begin weinig tot geen brandstof)
laat je hem weinig ondersteunen gaat hij lang mee. (maar gebruik je continu ook brandstof) Hoe lang de accu vol blijft is dus niet in tijd uit te drukken.

Mijn vorige auto kon je dan in sport zetten; dan werd de stroom alleen maar gebruikt voor acceleren en niet voor 'zeilen' of als je weinig vermogen vraagt dat hij dan alleen op de EV motor gaat rijden. Dan gaat hij wel lang mee maar doet hij met normaal rijden dus niks alleen als je wat extra's vraagt ter ondersteuning.

Uiteindelijk gaat een PHEV op lange afstand vrijwel geen voordeel bieden tov een gewone benzine, behalve wat meer koppel als je dat beetje extra nodig hebt

Volgens de verkopende dealer is het allemaal geen probleem en stelt dat er, in meer of mindere mate, altijd (!!) sprake is van werking van beide motoren, zoals bijvoorbeeld bij een (mild-) hybride

bij een (mild) hybride werken ook niet beide motoren , op de snelweg is het ook dan hoofdzakelijk puur en alleen de brandstofmotor. Die doen ook alleen maar wat met acceleren ter ondersteuning of lange snelheden. Maar idd, een PHEV werkt met lege accu net als een gewone hybride, met als nadeel dat je wel een veel grotere accu mee sleept dan een (mild) hybride.

s ja, ga ik dan aan koppel en vermogen inleveren en wordt het zeer duur rijden op alleen benzine de rest van de reisdag(-en)?

hij zal hoofdzakelijk alle energie van de benzinemotor vragen op zo'n dag. Geen idee wat je bedoeld met zeer duur? goedkoop is het rijden met een caravan nooit. Een PHEV voor een caravan bied vrijwel geen voordeel tov een normale benzineauto als je het over het verbruik / kosten.

Laatst bewerkt:
Bij een PHEV kun je meestal zelf bepalen via de instellingen, hoe je de aandrijflijn wilt gebruiken. Je kan ervoor kiezen om alleen op de benzinemotor te rijden, en de accu vol te laten om op latere momenten geheel elektrisch te rijden. Of je laat de elektromotor meewerken, voor meer prestaties en/of lager verbruik, ervan uitgaande dat er nog voldoende lading in de accu zit.

Is de accu leeg, dan kan deze onder het rijden weer door de benzinemotor worden opgeladen, maar dat kost dus extra brandstof. Beter is het dan om bij lange afdalingen de accu te laden door regeneratief te remmen. Ik meen dat de PHEV aandrijflijn van VAG daarvoor 3 standen heeft.

Indien de accu leeg is, dan zal de auto verder gaan als een gewone hybride auto zonder stekker. In dit geval komt dan wel alle energie uit de benzinemotor, en zal het verbruik dan ook dat van een gewone benzineauto bedragen.

Als je onderweg naar je bestemming tijdens pauzes de kans hebt om te stekkeren, zou ik dat zeker doen. Het kan je vele liters benzine besparen.

Als je onderweg naar je bestemming tijdens pauzes de kans hebt om te stekkeren, zou ik dat zeker doen. Het kan je vele liters benzine besparen.

ik zou dat laden ook niet doen. Meeste PHEV hebben geen snellaad functie. Je kunt alleen maar met 3.6 kwh laden. Ook al sta je een uur stil met pauze houden dan heb je slechts 3.6 Kwh geladen. Kost relatief veel geld langs de snelweg + je betaald ook nog vaak een startarief. Dan zij het relatief dure kilometers die je met die paar Kwh kunt afleggen. Zo heel efficient is een PHEV niet met stroom zoals een EV dat vaak wel is. Nog los van dat het laden met een caravan er achter heel onhandig is bij vrijwel alle palen.

Ik zou de auto met caravan er achter gewoon in sport of iets zetten , zit vast zo'n stand op, zodat hij altijd op benzine rijd en niet te vroeg opschakelt. (niet zuinig, maar wel fijner en veel beter voor de techniek)
En als je dan wat extra vermogen vraagt gaat de elektromotor wat meer mee helpt voor wat meer power. Op die manier kun je heel lang met een volle accu omdat de elektromotor weinig doet. Maar wel op de momenten dat je net dat beetje extra vermogen vraagt.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan