Eigenarenhistorie

Rick 9447092

Wegverkenner
Goedemorgen allen,

Iets waar je toch naar kijkt bij het kopen van een occasion is de eigenarenhistorie. Echter ben ik niet geheel bekend daarmee en lees ik soms verschillende verhalen hierover wat goed en slecht zou zijn m.b.t. het aantal eigenaren. Daarom post ik hier even mijn vraag wat jullie van deze eigenarenhistorie vinden:

Eigenarenhistorie

rapportdatum: 25-02-2025

Eigenaar 1
Eigenaar vanaf 2020-08-28
Eigenaar tot 2020-12-14
Type eigenaar Rechtspersoon
Aantal dagen in bezit 108
Land Nederland

Eigenaar 2

Eigenaar vanaf 2020-12-14
Eigenaar tot 2020-12-14
Type eigenaar (erkend) bedrijf
Aantal dagen in bezit 0
Land Nederland

Eigenaar 3
Eigenaar vanaf 2020-12-14
Eigenaar tot 2021-01-29
Aantal dagen in bezit 46
Land Nederland

Eigenaar 4
Eigenaar vanaf 2021-01-29
Eigenaar tot 2025-01-30
Type eigenaar Fleetowner
Aantal dagen in bezit 1462
Land Nederland

Eigenaar 5
Eigenaar vanaf 2025-01-30
Eigenaar tot heden
Aantal dagen in bezit 26
Land Nederland

Is dit nou wel of niet positief? Hoe moet ik hier nu naar kijken?

Fleetowner is lease?

Ik zie jullie reacties graag tegemoet!

Bedankt!

Met vriendelijke groet,
Rick

In feite zijn er maar 2 eigenaren geweest. De eerste rechtspersoon (dat is een bedrijf of een stichting, maar niet een die een auto op handelsvoorraad kan zetten) en de fleetowner. Die kan een lease firma zijn maar er zijn meer vormen mogelijk. Op basis van dit zijn er 2 voor de hand liggende mogelijkheden:
1) De auto is een voorraad auto en bij die 1e eigenaar is de auto wel tenaamgesteld maar is er niet mee gereden. Dan is eigenaar 4 (de fleetowner) eerder te zien als de 1e eigenaar en dan is er kans dat het een lease auto is geweest. Dit kan je zien aan de hand van de NAP kilometeradministratie. De km stand is dan tot aan eigenaar 4 heel erg laag gebleven.
2) De eerste eigenaar was een bedrijf of stichting en deze hadden of maar kort een auto nodig maar wilden niet leasen, of de omstandigheden veranderde waardoor ze wilden/moesten verkopen. Dan zijn er dus al wel wat kilometers geweest in het begin.

Beide zijn geen slechte scenario's. Een auto van 5 jaar oud die 1 of 2 echte eigenaren heeft gehad is niet vreemd. Wel is deze auto nog altijd BTW vrij waardoor deze voor een firma interessant kan blijven om te kopen.

Bekijk eigenaren historie altijd samen met km stand registratie; dat zegt vaak veel meer. Verder is het heel normaal dat er een hele keten aan erkende autobedrijven tussen zitten waar de auto dan maar kort is. Een auto gaat tegenwoordig bijna altijd via een opkoper en veiling tussen autobedrijven heen en weer; het is maar af en toe dat een autobedrijf een auto inkoopt en direct weer aan een andere eigenaar verkoopt.

Oke, bedank voor je antwoord!

Hierbij de kilometerstand registratie:

Tellerrapport

KM registratie Nederland
RDW & NAP uitslag: Logisch
De kilometerregistraties in Nederland zijn logisch opgebouwd. Dit betekent dat er tijdens de controles oplopende
kilometerstanden zijn geregistreerd.

RDW
KM registratie Buitenland
RDW & NAP uitslag: n.v.t.
Dit voertuig is niet geregistreerd geweest in het buitenland.

RDW

Registratie 3

KM-stand 81.475
Datum 25-02-2025

Registratie 2
KM-stand 5.812
Datum 05-11-2020

Registratie 1
KM-stand 38
Datum 28-08-2020

Dit is dus logisch opgebouwd en dus positief?

Niet of heel moeilijk en dan moet je nog uitvinden wie de fleetowner was en of dat een eindgebruiker was of een tussenpersoon.

Ik bedoel eigenlijk te schrijven dat een eigenaar historie niet alles zegt. Twee eigenaren klinkt misschien leuk maar als die auto in die vier jaar bij nummer 4 elke dag een ander persoon achter het stuur had die allemaal heel verschillend met de auto omsprongen, dan kan ie daar meer van slijten dan met drie extra eigenaren die ook daadwerkelijk de dagelijkse bestuurders waren.

Dus de auto heeft tussen november 2020 en februari 2025 75.000 km gereden en geen garage gezien?

Dus de auto heeft tussen november 2020 en februari 2025 75.000 km gereden en geen garage gezien?
kmstand gaat toch alleen bij APK? 4-5 jaar één oliebeurt (40k longlife) maar ik dacht dat simpel onderhoud geen RDW registratie heeft.

Verder is hier weinig over te zeggen een eigenaar kan een lokaal fietsende en meest thuiswerkende leaseauto bezitter zijn die één keer per week uit een warme garage een lang stuk naar zijn werk met een andere warme garage rijdt en na 2 uur (motor nog warm) nog een langer stuk naar een klant rijdt (en daar ook weer met warme motor vertrekt). Het kan ook een gehaast baasje zijn dat elk wissewasje met volgas de koude auto doet of laat doen door en met stagiares en kinderen mag baggerschoenen en -honden

Qua onderhoud zit je eigenlijk wel goed omdat dat nog niet echt nodig is geweest behalve wat olie. Een auto van 15 jaar met 20 eigenaren kan natuurlijk veel meer mankementjes hebben die nooit zijn aangepakt..

Ik dacht dat een bovag garage in principe altijd de km stand registreert.
Zie de link van Durashift, de auto van ts heeft dus wel wat gemist.

Terug
Bovenaan