Eigenaren-terminologie in de Finnik-app

A

Anoniem

Guest
Voor de aanschaf van mijn volgende auto gebruik ik veelvuldig de Finnik-app om snel een overzicht te krijgen van bijvoorbeeld het aantal eigenaren. Alleen snap ik nog niet exact hoe ik het eigenarenoverzicht moet duiden. Er worden fleetowners genoemd (ongetwijfeld leasemaatschappen e.d), erkende bedrijven (ongetwijfeld garages, maar ook opkopers en tussenhandelaren), en verder zijn er nog particulieren en rechtspersonen. Bij een aantal auto's zie ik soms maar twee of drie particuliere eigenaren maar een hele rits aan (erkende) bedrijven die de auto binnen een paar maanden tijd doorschuiven. Is dat een gunstig of ongunstig teken? Of is gewoon een normaal aspect van de autohandel met opkopers e.d. Voorbeeld is een S80 met 2 particuliere eigenaren en 12 bedrijven. Die twee particuliere eigenaren hebben de auto dan wel 6 resp. 8 jaar in hun bezit gehad, dus dat lijkt me wel weer een gunstig teken. Iemand meer ervaring hierin?

Veel bedrijven hebben natuurlijk als doel om te verkopen en als dat niet lukt wordt, zoals je zelf al aangeeft, de auto doorgeschoven naar een ander bedrijf of naar een handelaar of zelfs export. Hoeft niet eens altijd aan de auto zelf te liggen. Vaak speelt een hoge kilometerstand wel mee of dat een model misschien minder populair is. Modellen als de S80 zie je steeds minder dus zou kunnen dat er weinig animo voor is, ondanks dat het misschien best een hele fijne auto kan zijn.

Inderdaad wat JW aangeeft. Recent een auto gekocht via outlet leasebedrijf, deze ging in de voorraad van een wagenpark beheerder, daarna in voorraad v poetser en daarna weer op naam van de leaseoutlet. Zo gaat het hard met de tenaamstellingen :) Ik zou kijken naar aantal particulieren als graadmeter

Ik kende Finnik nog niet, maar het staat wel garant voor en trip down memory lane. Mijn eerste Polo uit 1998 is vorig jaar gesloopt, maar mijn Octavia uit 2000 rijdt nog rond. Nog APK tot half 2021 :) (al mijn leaseauto zijn direct na inleveren ge-exporteerd).

Een kennis heeft pas een nieuwe auto aangeschaft via private lease, ze is de eerste bestuurster van de auto sinds 17 oktober.

In Finnik staat:

Fleetowner 30-9-2020 - 15-10-2020
(erkend bedrijf) 15-10-2020 - 17-10-2020
lease op naam 17-10-2020 - heden

Het begrip 'erkend bedrijf' slaat op de RDW erkenning (die schildjes die je aan de buitenzijde van een pand (verplicht) ziet.
Hiermee kan het bedrijf de voertuigen dus in de zgn, bedrijfsvoorraad zetten. Daarmee vervalt de verzekeringsplicht (voor de openbare weg) en betalen van houderschapsbelasting + APK keuringsplicht.

Terug
Bovenaan