EGR klep go or nogo?

Guest
Beste lezers,

Here i come again. BMW 525D e39. Egr klep functioneert goed, geen rook achter(tenzij je een tijdje rustig rijdt en dan vlamt :LOL:). Heeft het zin om deze af te doppen en eigenlijk dus de functie van de EGR te verwijderen? Heeft het voordelen of juist nadelen? Elke specialist geeft zijn eigen mening:

- Meer vermogen
- lager verbruik
- Langzamer warmer worden van de motor
- Hogere uitstoot
- Betere motorloop

Nu is mijn vraag! Klopt deze dingen allemaal? En gaat het vermogen voelbaar omhoog? Wordt de auto daadwerkelijk zuiniger?

Wat zeggen jullie? Afdoppen die handel of lekker zo laten?
 
Mijn advies is om de EGR klep niet uit te schakelen/ af te doppen. De EGR klep zit er niet voor niets en zorgt dat de auto veel minder stikstofoxides uitstoot, eigenlijk maak je de auto veel vervuilender. De auto voldoet niet meer aan de type goedkeuring, nu mag het nog voor de APK, maar de vraag is natuurlijk hoe lang nog.

In vermogen zul je waarschijnlijk geen merkbaar effect zien, of de EGR klep moet al ernstig vervuilt zijn. Of het veel effect op het brandstofverbruik heeft dat weet ik niet, dat hangt meer af van je rijstijl.
 
Afdoppen heeft alleen zin voor wat betreft het tegen gaan van vervuiling van de motor, voor al de rest is het zeker niet nodig.
 
Die paar pk winst zal je niet gaan merken en dat verbruik ook niet opvallend. Dat merk je pas als je gaat chippen. Je zal wel je interne motor een stuk beter schoon houden doordat je roet en vuil niet opnieuw het inlaattraject in stuurt.
 
Aangezien het bij mijn bmw gaat om een pneumatische EGR klep vroeg ik me af of je die simpelweg kon afdoppen, dat ik er dan mee rij en kijk of er wat is veranderd. En indien nee ik hem bij wijze van weer naar het oude kan zetten?
 
Ilias Lolzolo zei:
Aangezien het bij mijn bmw gaat om een pneumatische EGR klep vroeg ik me af of je die simpelweg kon afdoppen, dat ik er dan mee rij en kijk of er wat is veranderd. En indien nee ik hem bij wijze van weer naar het oude kan zetten?

https://www.youtube.com/watch?v=Gs9bkXxdcF4

Zegt dit genoeg?

Uitstoot die het minder geeft is een schijntje ten opzichte wat het aan uitstoot kost om elke zoveel duizend km de egr klep te vervangen, te reinigen en/of het hele inlaattraject te reinigen.
Vermogenswinst is echter wel nihil.

Je dopt die dingen inderdaad vooral af vanwege de enorme vervuiling die het in het inlaattraject geeft. Zeker bij diesels.
Kan aardig wat problemen geven als je er niks aan doet. Als een EGR klep niet meer werkt is dat vaak slechts het topje van de ijsberg (of moet ik zeggen koolberg?)

Officieel is het trouwens verboden, ook voor de apk.
Vandaar dat ze in het filmpje ook aangeven om de leiding iets verderop af te doppen zodat het niet direct zichtbaar is (tuv controleert er wat strenger op).

Let op dat bij die bmw's ook een aantal kleppen in de inlaat kunnen zitten. Die breken nog wel eens af met alle gevolgen van dien. (op datzelfde kanaal is er ook ergens een filmpje over)
Dus als je toch bezig bent, doe het gelijk goed:
Inlaat demonteren, schoonmaken, kleppen eruit en egr klep afdoppen. Gasklep ook even schoonmaken.
Heb je voorlopig geen gezeik meer wat betreft de inlaat.
 
Terug
Bovenaan