Eeuwigdurende remproblemen seat mii (vw up)

A

Anoniem

Guest
Hoi,

Deze week voor de 3e keer nieuwe remschijven + blokken laten plaatsen ivm trillende remmen.

Historie:
Juli 2017: stuur trilt tijdens remmen, wordt steeds erger
Dec 2017: remschijven + blokken vervangen (+complete koppeling)
Feb 2018: versnellingsbak vervangen
April 2018: remmen trillen weer, wordt steeds erger. diagnose: linksvoor==krom
Juni 2018: remschijven+blokken vervangen ("garantie")
Aug 2018: remmen trillen weer, wordt steeds erger
Okt 2018: remschijven+blokken vervangen alsmede wiellager + naaf linksvoor.

Eerste dagen beetje rustig gereden, remmen inrijden.

Vandaag rondrit gemaakt, 80-km wegen en stuk snelweg. Valt me op dat het stuurt trilt (bij rijden zonder te remmen).
En de auto trekt (iets) naar rechts, vooral op de snelweg en 80km wegen. Dit was voorheen niet zo, de up/mii/citigo staat juist bekend om zijn stabiele rechtuit gedrag.

Na de rit de velgen/schijven gechecked op temperatuut. De rechter is heter, zal kijken of kan meten hoeveel.
Wellicht loopt rechtsvoor dus iets aan, remklauw vervangen?

Wat zou het nog meer kunnen zijn wat ik mijn garage kan meegeven om uit te zoeken?
Het is een leaseauto dus in principe zijn de kosten voor de lease maatschappij. Echter zijn de marges volgens mij zo klein dat de garagehouder niet al te veel moeite lijkt te doen?

Groet,
 
Ik ben niet technisch maar als het een private lease auto betreft, zou ik hem laten staan en een ander eisen. Je betaald immers voor een goede auto waar je alleen nog voor hoeft te tanken. En anders het contract 'verscheuren'.
 
Ik heb ook een VW UP gehad met soortgelijke problemen. Bij mij zat er een slingering in de wielnaaf. Deze hebben ze toen in combinatie met de remschijf vervangen, en toen was het probleem weg.
 
Die is bij mij dus afgelopen week vervangen om die reden, maar mogelijk dus niet de oplossing.
 
Ja en daarom is links vervangen, zat een slinger in. Rechts was goed zeggen ze.
 
Na rechts trekken zou behalve door een niet gangbare remklauw ook nog door spanningsverschil in de banden kunnen worden veroorzaakt.
Trillen in het stuur zou ook kunnen worden veroorzaakt door onbalans in de wielen/banden.
 
Remmen moeten juist de eerste km's flink op hun donder krijgen, niet rustig in remmen, maar op een rustige polderweg een paar flinke noodstops achter elkaar tot de rook er af slaat en dan rustig rijdend laten afkoelen.
Vaak zijn kromme remschijven niet krom, maar hebben de schijven een ongelijkmatige patina opbouw, wat wrijvingsverschillen geeft op het schijfoppervlak, wat ervaren wordt als trillen. Die ongelijkmatige patina opbouw krijg je van verkeerd inremmen.
 
Wat marcel zegt klopt en is te testen door het remschijfopprvlak met fijn schuurpapier op te schuren. Als het trillen dan verminderd is, heb je een reden. Alleen, de garage heeft met een micrometer een slinger in de naaf geconstateerd en dat heeft een andere reden.
 
Dank voor alle reacties:
- bandendruk is gelijk (opgepompt bij de pomp)
- de schijven zijn net nieuw dus nu (nog) niet krom en ook geen ongelijk patina opgebouwd
- de vorige 2x waren ze echt krom en niet alleen ongelijmatige patina
- op het moment trilt het dus onder het remmen NIET
- gewoon rijdend trekt de auto naar rechts en SOMS trilt het stuur (je ziet het trillen als je het los laat bij 100-120).
- die slinger in de naaf was onverklaarbaar volgens de garage. gebeurt soms. het zat nog wel binnen de normen zei hij.
- de auto heeft ooit een tik op het rechtervoorwiel gehad dus ik vermoed dat het ze het aan die kant moeten zoeken en niet links
 
De nieuwe schijven en blokken zijn geplaatst door garages. Geen van beide heeft instructies gegeven over de beperkte remcapaciteit in de eerste kilometers of de noodzaak tot inremmen.
Overige inremmen zijn waarschijnlijk net zoveel meningen als over het inrijden van een nieuwe auto. De een zegt rustig inrijden, de ander zegt flink doortrekken
 
Heb je winterbanden in je contract? Probleem bij deze auto's is niet geheel onbekend, en heeft met het aanhaalmoment van de wielbouten te maken.
Veel wielen wisselen + verkeerd moment zorgt ervoor dat er een minieme slinger in de naaf komt. Daardoor geraakt de schijf krom en dat wordt van kwaad tot erger.
 
Nee, geen winterbanden. Wel probleemloos 2,5 jaar gereden totaan de eerste bandenwissel (voor) in sept 2016. Half jaar daarna begonnen de problemen.
Garage vandaag met 2 monteurs los van elkaar ermee gereden en vinden hem allebei strak rechtuit rijden. Remmenbank score ook in orde. Binnenkort tijd voor beurt en nieuwe achterbanden. Tot die tijd maar even aankijken en bij die beurt meteen laten uitlijnen.
 
Dat klinkt het punt van Tom wel plausibel; iets misgegaan bij de eerste wissel? Ik zou ook de wielen eens voor en achteren wisselen, om uit te sluiten dat het in de wielen zit.
 
TomTom zei:
Heb je winterbanden in je contract? Probleem bij deze auto's is niet geheel onbekend, en heeft met het aanhaalmoment van de wielbouten te maken.
Veel wielen wisselen + verkeerd moment zorgt ervoor dat er een minieme slinger in de naaf komt. Daardoor geraakt de schijf krom en dat wordt van kwaad tot erger.

Uit nieuwsgierigheid: hoe kan dat? Als de vlakken van naaf en velg recht tegen elkaar liggen, hoe kun je dan door een verkeerd aanhaalmoment iets in de naaf krom trekken? Dat zou suggereren dat er ergens in het ontwerp van naaf of velg ruimte zit waar geen ruimte hoort te zitten. En hoe zit dat dan bij het rijden? De krachten van de wielbouten op een naaf tijdens het nemen van een snelle bocht zijn nog aanzienlijk hoger.
 
Bij de bandenwissel gaan de huidige voorbanden naar achter en komen er voor nieuwe op.
Ik ben aan dat dus de voorwielen naar achter gaan.
 
Heel erg ver gezocht misschien, maar icm met de schade misschien ook weer niet: kapotte stuurkogel. Ooit zelf gehad bij een oude Polo, rechter zijkant vol met blikschade en kleine 2 ton ervaring: binnenwerk stuurkogel zat er scheef in (door slijtage of door schade: zeg 't maar, ik weet 't niet), normaal rijden + optrekken geen probleem, speling was niet waarneembaar (kwam gewoon door de apk), maar bij remmen begon de boel te trillen.
 
s velthuis zei:
TomTom zei:
Heb je winterbanden in je contract? Probleem bij deze auto's is niet geheel onbekend, en heeft met het aanhaalmoment van de wielbouten te maken.
Veel wielen wisselen + verkeerd moment zorgt ervoor dat er een minieme slinger in de naaf komt. Daardoor geraakt de schijf krom en dat wordt van kwaad tot erger.

Uit nieuwsgierigheid: hoe kan dat? Als de vlakken van naaf en velg recht tegen elkaar liggen, hoe kun je dan door een verkeerd aanhaalmoment iets in de naaf krom trekken? Dat zou suggereren dat er ergens in het ontwerp van naaf of velg ruimte zit waar geen ruimte hoort te zitten. En hoe zit dat dan bij het rijden? De krachten van de wielbouten op een naaf tijdens het nemen van een snelle bocht zijn nog aanzienlijk hoger.

Wanneer je de wielen te hard aantrekt trek je min of meer het deel om de schroefdraad uit de naaf naar buiten waardoor het wiel niet meer recht op de naaf ligt. Wanneer tijdens remmen de boel warm wordt en weer afkoelt begint het materiaal van de naaf hierop te reageren en is deze niet meer vlak. Wanneer je gaat meten zie je dan dar er een soort hobbel om de schroefdraad zichtbaar is en moet deze vervangen worden.

Jos.
 
jos_br_001 zei:
s velthuis zei:
TomTom zei:
Heb je winterbanden in je contract? Probleem bij deze auto's is niet geheel onbekend, en heeft met het aanhaalmoment van de wielbouten te maken.
Veel wielen wisselen + verkeerd moment zorgt ervoor dat er een minieme slinger in de naaf komt. Daardoor geraakt de schijf krom en dat wordt van kwaad tot erger.

Uit nieuwsgierigheid: hoe kan dat? Als de vlakken van naaf en velg recht tegen elkaar liggen, hoe kun je dan door een verkeerd aanhaalmoment iets in de naaf krom trekken? Dat zou suggereren dat er ergens in het ontwerp van naaf of velg ruimte zit waar geen ruimte hoort te zitten. En hoe zit dat dan bij het rijden? De krachten van de wielbouten op een naaf tijdens het nemen van een snelle bocht zijn nog aanzienlijk hoger.

Wanneer je de wielen te hard aantrekt trek je min of meer het deel om de schroefdraad uit de naaf naar buiten waardoor het wiel niet meer recht op de naaf ligt. Wanneer tijdens remmen de boel warm wordt en weer afkoelt begint het materiaal van de naaf hierop te reageren en is deze niet meer vlak. Wanneer je gaat meten zie je dan dar er een soort hobbel om de schroefdraad zichtbaar is en moet deze vervangen worden.

Jos.

Dank. Maar het verbaast me dat dat wel recht blijft tijdens bv het nemen van een bocht. Aanhaalmoment van de wielbouten + zijwaartse belasting van het wiel (met hefboomeffect!) zorgt voor nog veel grotere krachten op de bouten in de naaf. Waarom trekt het op dat moment dan niet krom? Is het aanhaalmoment van een luchtsleutel dan nog weer zo veel hoger?
 
s velthuis zei:
jos_br_001 zei:
s velthuis zei:
TomTom zei:
Heb je winterbanden in je contract? Probleem bij deze auto's is niet geheel onbekend, en heeft met het aanhaalmoment van de wielbouten te maken.
Veel wielen wisselen + verkeerd moment zorgt ervoor dat er een minieme slinger in de naaf komt. Daardoor geraakt de schijf krom en dat wordt van kwaad tot erger.

Uit nieuwsgierigheid: hoe kan dat? Als de vlakken van naaf en velg recht tegen elkaar liggen, hoe kun je dan door een verkeerd aanhaalmoment iets in de naaf krom trekken? Dat zou suggereren dat er ergens in het ontwerp van naaf of velg ruimte zit waar geen ruimte hoort te zitten. En hoe zit dat dan bij het rijden? De krachten van de wielbouten op een naaf tijdens het nemen van een snelle bocht zijn nog aanzienlijk hoger.

Wanneer je de wielen te hard aantrekt trek je min of meer het deel om de schroefdraad uit de naaf naar buiten waardoor het wiel niet meer recht op de naaf ligt. Wanneer tijdens remmen de boel warm wordt en weer afkoelt begint het materiaal van de naaf hierop te reageren en is deze niet meer vlak. Wanneer je gaat meten zie je dan dar er een soort hobbel om de schroefdraad zichtbaar is en moet deze vervangen worden.

Jos.

Dank. Maar het verbaast me dat dat wel recht blijft tijdens bv het nemen van een bocht. Aanhaalmoment van de wielbouten + zijwaartse belasting van het wiel (met hefboomeffect!) zorgt voor nog veel grotere krachten op de bouten in de naaf. Waarom trekt het op dat moment dan niet krom? Is het aanhaalmoment van een luchtsleutel dan nog weer zo veel hoger?

Je geef zelf bijna het antwoord. De kracht die je met de bout (schroefdraad) genereert is vele malen hoger dan die door een bocht ontstaat. Daarbij is een wiel wat goed op moment aangedraaid is min of meer een eenheid met de naaf die dan nog goed vlak is. Ook is de kracht die je zet met een bout veel plaatselijker waardoor je maar een klein deel van de naaf vervormt.

Jos.
 
jos_br_001 zei:
s velthuis zei:
Dank. Maar het verbaast me dat dat wel recht blijft tijdens bv het nemen van een bocht. Aanhaalmoment van de wielbouten + zijwaartse belasting van het wiel (met hefboomeffect!) zorgt voor nog veel grotere krachten op de bouten in de naaf. Waarom trekt het op dat moment dan niet krom? Is het aanhaalmoment van een luchtsleutel dan nog weer zo veel hoger?

Je geef zelf bijna het antwoord. De kracht die je met de bout (schroefdraad) genereert is vele malen hoger dan die door een bocht ontstaat. Daarbij is een wiel wat goed op moment aangedraaid is min of meer een eenheid met de naaf die dan nog goed vlak is. Ook is de kracht die je zet met een bout veel plaatselijker waardoor je maar een klein deel van de naaf vervormt.

Jos.

Dat eerste betwijfel ik een beetje, maar dat laatste zal zeker een issue zijn. Niet voor niets zet je de boel altijd kruislings vast.
 
s velthuis zei:
jos_br_001 zei:
s velthuis zei:
Dank. Maar het verbaast me dat dat wel recht blijft tijdens bv het nemen van een bocht. Aanhaalmoment van de wielbouten + zijwaartse belasting van het wiel (met hefboomeffect!) zorgt voor nog veel grotere krachten op de bouten in de naaf. Waarom trekt het op dat moment dan niet krom? Is het aanhaalmoment van een luchtsleutel dan nog weer zo veel hoger?

Je geef zelf bijna het antwoord. De kracht die je met de bout (schroefdraad) genereert is vele malen hoger dan die door een bocht ontstaat. Daarbij is een wiel wat goed op moment aangedraaid is min of meer een eenheid met de naaf die dan nog goed vlak is. Ook is de kracht die je zet met een bout veel plaatselijker waardoor je maar een klein deel van de naaf vervormt.

Jos.

Dat eerste betwijfel ik een beetje, maar dat laatste zal zeker een issue zijn. Niet voor niets zet je de boel altijd kruislings vast.

Wanneer het eerst niet zou kloppen breekt de boel snel af :)......dit moet sterker zijn dan de belasting van het wringen...

Jos.
 
Iets soortgelijks heb ik ooit met een Skoda Fabia gehad. Steeds kromme remschijven voor. In een jaar tijd 6 setjes gehad...
Uiteindelijk hebben ze op mijn aandringen naar de achterremmen gekeken en wat bleek, er zat achter een remklauw vast waardoor (omdat het een diagonaal gescheiden circuit is) de handel voor ook niet goed werkte.
Nadat achter de zaak losgemaakt was en voor een laatste setje nieuwe schijven was gemonteerd heb ik daar nooit meer last mee gehad.
 
Vw up 2012 196000 km.
Afgelopen april heb ik voor de vijfde keer mijn remschijven en blokken vervangen als gevolg van kromme remschijven. Eerste keer binnen een half jaar en 10000 km, coulance van a-point evengoed 70 euro betaald.
Daar na twee keer brembo sportschijven laten monteren en tussendoor nog en set afgedraaid.
Nu weer bosch schijven en blokken.
Niemand heeft echt met zekerheid de oplossing op dit inmiddels niet onbekende probleem.
Mijn vrouw heeft sinds vorig jaar ook een VwUp en de ellende begint ook bij deze.
Mijn garage roept dat de koeling slecht is van de schijven.
Een ander roept wielnaven en de volgende zegt dat 14 inch t o v 16 inch heter wordt maw slechter koelt.
Wat mij begint op te vallen, ik rij nu weer 15000 km met nieuwe schijven en met 16 inch lm velgen en tot nu toe geen problemen, is dat de problemen eerder ontstaan bij de 14 inch standaard velgen, bij mij de winterwielen. En bij mijn vrouw zomer/winter. Om in te haken op de theorie van aanhaalmomenten heb ik het idee dat het contact vlak van stalen velgen tov lm velgen veel kleiner is. Maar ik heb in al die tijd nog nooit de wielnaven laten vervangen.
Aan de andere kant heb ik voor de afgelopen winter lm velgen van 14 inch met winterbanden en nieuwe schijven laten monteren en tijdens de laatste wintersport (4de deze winter en binnen 10000 km) was het alsof het stuur er bijna afviel bij hard remmen op de autobahn en dat is geen pretje.
Ik rij stevig door 140-150kmh met de 75pk en vaak zwaar beladen auto dus de remmetje worden echt loeiheet. De theorie van de 14 inch wielen die moeilijker hun warmte kwijtraken klinkt mij als een mogelijke oorzaak. Wellicht is het de combi van slecht geventileerde remmen met 14 inch wielen.
Iemand uit rotterdam opperde om gti remmen te monteren, schijnt te kunnen zonder aanpassingen.
Enige nadeel is da je dan geen 14 inch velgen meer kan monteren dus aan bredere winterbanden zit wat niet wenselijk ivm grip in de sneeuw en de ruimte voor kettingen.
 
Rob 5951728 zei:
Mijn vrouw heeft sinds vorig jaar ook een VwUp en de ellende begint ook bij deze.
Mijn garage roept dat de koeling slecht is van de schijven.
Een ander roept wielnaven en de volgende zegt dat 14 inch t o v 16 inch heter wordt maw slechter koelt.

Grotere velgen zullen veel bijdragen in een betere koeling van de schijven.

Maar, ik zou inderdaad (golfdiesel) ook eens naar de achterremmen kijken, de hydrauliek zorgt er voor dat een wisselende uitslag van de achterremmen (trommel krom) te voelen is als trillen in de voorremmen. Omdat de achterremmen normaal gesproken nauwelijks meedoen met remmen, kan de fabrikant deze remmen wel eens ontworpen hebben met erg weinig marge - en jij schrijft dat je vaak met een zwaar beladen auto rijdt.
 
rke zei:
Rob 5951728 zei:
Mijn vrouw heeft sinds vorig jaar ook een VwUp en de ellende begint ook bij deze.
Mijn garage roept dat de koeling slecht is van de schijven.
Een ander roept wielnaven en de volgende zegt dat 14 inch t o v 16 inch heter wordt maw slechter koelt.

Grotere velgen zullen veel bijdragen in een betere koeling van de schijven.

Maar, ik zou inderdaad (golfdiesel) ook eens naar de achterremmen kijken, de hydrauliek zorgt er voor dat een wisselende uitslag van de achterremmen (trommel krom) te voelen is als trillen in de voorremmen. Omdat de achterremmen normaal gesproken nauwelijks meedoen met remmen, kan de fabrikant deze remmen wel eens ontworpen hebben met erg weinig marge - en jij schrijft dat je vaak met een zwaar beladen auto rijdt.

Lijkt mij toch, dat als een trillende rem veroorzaakt wordt door een probleem met een ovale remtrommel, dat dit direct terug keert na hetvervangen van de remschijven en niet pas weer na x-duizend km. Hetzelfde gaat op voor als je een kromme naaf zou hebben.
 
Ik zou investeren in een setje goede remschijven, bijvoorbeeld:

https://taroxcat.com/index.php/browsecars/single/23434

met bijbehorende blokken.
 
Terug
Bovenaan