Eerste zakelijke leaseauto. Geen idee wat nu

Noblesse oblige

Net ingestapt
Bijna 'per ongeluk' heb ik een nieuwe baan aangeboden gekregen en kreeg tot mijn verrassing ook nog eens een leaseauto aangeboden in de contractonderhandelingen. In eerste instantie superblij mee en in tweede instantie nog steeds, maar nu komt het probleem. Ik heb geen flauw idee wat nu...

M'n budget is €925,- ex BTW. Contracten worden aangegaan voor 4 jaar met 37500 kilometer inclusief brandstof waarbij er wordt uitgegaan van de fabrieksopgave voor het brandstofcomponent. Er wordt bij 2 leasemaatschappijen een offerte opgevraagd door de wagenparkbeheerder en aan de hand hiervan wordt de goedkoopste aanbieder uitgekozen en deze krijgt de opdracht.
Verder mag ik benzine, hybride of volledig elektrisch rijden. Ik heb thuis geen plek voor een eigen laadpaal (wel 2 in de straat en 2 een paar honderd meter verder), dus valt volledig elektrisch eigenlijk wel af(toch?).

Verder rijd ik nu private lease, dus ben ik wel gewend aan de maandelijkse kosten. Maximale bijtelling vind ik daarom niet zo'n probleem.
Op zich heb ik ook heel weinig eisen, wat het waarschijnlijk niet makkelijker maakt doordat je heel veel keus krijgt. Harde eis is een automaat en ik wil eigenlijk ook per se een zwarte auto, maar dat heeft natuurlijk iedere leverancier. Verder ben ik na jaren een soort van underdog geweest te zijn aardig opgeklommen en vind ik het wel tof om een dikke bak uit te kiezen nu. Dus een audi, bmw, lexus of mercedes lijkt me echt lachen, al heb ik geen idee of dit realistisch is. Ik wil hoe dan ook geen Ford rijden, maar verder ben ik niet merkgebonden. Al heb ik geen ervaring met warmtewerend glas, dat klinkt wel heel prettig. Een stationwagen of mpv is ook niet echt nodig, we zijn thuis met z'n 3en en allemaal niet heel groot (zeker de kleine die achterin moet niet en over 4 jaar ook nog niet).

Maar nu ik dus serieus wat te kiezen heb, heb ik eigenlijk geen idee wat te doen en waar te beginnen...

Kan je gewoon een willekeurige dealer binnenstappen en het gesprek aangaan? Wetende dat de bestelling uiteindelijk toch naar een leasemaatschappij zou gaan, zou ik me daar wel soort van bezwaard door voelen. Zeker in deze periode overigens vind ik het niet sjiek om ergens binnen te trappelen wetende dat de business toch niet naar hen gaat. Of zit ik hier helemaal naast?

Zijn er nog zaken waar een rookieleaserijder rekening mee moet houden?

Is dit überhaupt een fatsoenlijk budget?

Hebben jullie nog tips voor auto's waar ik zeker naar moet kijken.

Hopelijk kunnen jullie me helpen!

Noblesse oblige zei:
Verder rijd ik nu private lease, dus ben ik wel gewend aan de maandelijkse kosten. Maximale bijtelling vind ik daarom niet zo'n probleem.

Wat gebeurt er met die private lease auto? Dat contract ben je privé aangegaan. Blijft die auto (als tweede auto of zo)? Of koop je het contract af (en heb je dat met je nieuwe werkgever besproken, om te compenseren)? Of kun je misschien dat contract voorlopig om laten zetten naar de zakelijke lease, tot de looptijd voltooid is?

Tydelyck zei:
Noblesse oblige zei:

Wat gebeurt er met die private lease auto? Dat contract ben je privé aangegaan. Blijft die auto (als tweede auto of zo)? Of koop je het contract af (en heb je dat met je nieuwe werkgever besproken, om te compenseren)? Of kun je misschien dat contract voorlopig om laten zetten naar de zakelijke lease, tot de looptijd voltooid is?

Dat contract loopt in juli af. Met de contractonderhandeling nog wel wat compensatie voor uit het vuur gesleept.

Noblesse oblige zei:
Kan je gewoon een willekeurige dealer binnenstappen en het gesprek aangaan? Wetende dat de bestelling uiteindelijk toch naar een leasemaatschappij zou gaan, zou ik me daar wel soort van bezwaard door voelen. Zeker in deze periode overigens vind ik het niet sjiek om ergens binnen te trappelen wetende dat de business toch niet naar hen gaat. Of zit ik hier helemaal naast?

Bij voorkeur verkoopt of verleast een dealer een auto. Als je gewoon aangeeft dat je op zoek bent naar een bepaalde auto van dat merk, vinden ze dat geen probleem. Bij de dealers werken merkliefhebbers, die je graag in een auto van dat merk willen laten rijden.
Ik zou eerst kijken welke auto's haalbaar zijn voor dat bedrag (want brandstofkosten is inclusief). Als je bij de genoemde merken gaat kijken, en je kijkt nog even bij de opties dan gaat het snel.

Ik ben wel benieuwd welke baan je 'per ongeluk' hebt gekregen...

beretta zei:
Noblesse oblige zei:

Bij voorkeur verkoopt of verleast een dealer een auto. Als je gewoon aangeeft dat je op zoek bent naar een bepaalde auto van dat merk, vinden ze dat geen probleem. Bij de dealers werken merkliefhebbers, die je graag in een auto van dat merk willen laten rijden.
Ik zou eerst kijken welke auto's haalbaar zijn voor dat bedrag (want brandstofkosten is inclusief). Als je bij de genoemde merken gaat kijken, en je kijkt nog even bij de opties dan gaat het snel.

Ik ben wel benieuwd welke baan je 'per ongeluk' hebt gekregen...

Ok, dat is een meevaller. Heb je een idee waar ik me fatsoenlijk kan oriënteren op haalbaarheid?

Ik heb via een oud-collega iets aangeboden gekregen bij een grote uitgever. Hij blij want aanbrengbonus, ik blij want nieuwe baan (en auto).

Ik vind zelf de site van DirectLease altijd wel handig als indicatie wat mogelijk is met een bepaald budget. Als de twee leasemaatschappijen soortgelijke tarieven hebben, dan moet een redelijk aangeklede versie van de BMW 1-serie, 2-serie, Audi A3 of Mercedes A of CLW er wel in zitten. Met deze =48&contractSettings[yearlyKm]=37500&contractSettings[ownRisk]=500&contractSettings[includeFuelCard]=N&contractSettings[includeReplacementVehicle]=N&contractSettings[winterTires]=N&contractSettings[contribution]=0&contractSettings[incomeTaxBracket]=1&contractSettings[dealerChoice]=DL&options[optionsSelected]=&options[requiredChoices]=&options[optionsAdded]=&options[optionsRemoved]=]BMW 2 Gran Coupe komt die daar op 906 euro.

Wat rij je nu voor auto?
Je kan voor jou bedrag bij de site die Renault F1 laat zien zelfs een dik aangeklede BMW 320iA rijden.

Doe eens gek :)

https://directlease.nl/leasen/lexus/ux/250h-hybrid-business-line-pro/1114484?contractSettings[duration]=48&contractSettings[yearlyKm]=40000&contractSettings[ownRisk]=300&contractSettings[includeReplacementVehicle]=B&contractSettings[winterTires]=AW&contractSettings[dealerChoice]=DL&contractSettings[incomeTaxBracket]=1&contractSettings[contribution]=0&options[optionsSelected]=7,34&options[requiredChoices]=&options[optionsAdded]=34&options[optionsRemoved]=

Lexus UX250h

Je nieuwe werkgever zal je vanzelf inzage gaan geven in wat er mogelijk is met je budget. De publiek toegankelijke calculatiepagina's (zoals dat directlease) geven geen representatief beeld want houden geen rekening met de specifieke voorwaarden die jouw wagenparkbeheerder hanteert. Dus ga je niet vooraf rijk rekenen.

Je budget is netjes maar eerlijk gezegd denk ik dat die BMW/Mercedes/Audi wel eens lastig zou kunnen worden, tenzij je een compromis kiest qua uitvoering of ervoor kiest om over je budget heen te gaan (als je werkgever dat toestaat).

Warmtewerend glas is bij mijn weten vrij gangbaar op auto's van de laatste 10 jaar of langer.

Het hoeft niet al te groot te zijn.
Ik zou een mooie (eventueel hybride) Mercedes-Benz A klasse of Audi A3 samenstellen.

Misschien is het handig om een lijst op te vragen met modellen die aan je budget voldoen, dat maakt het kiezen eenvoudiger. Ik zat net dit uit te rekenen voor een Mercedes A, als je niet te gek doet dan zou die binnen het budget passen.

Ik zou ook kijken naar niet premium merken, vaak krijg je aanzienlijk meer uitrusting en blik voor minder geld.

Onlangs stond er een vergelijkende test van de Mercedes CLA Shooting Brake met de Kia Proceed in Autoweek, de Kia won de test.

Leuke zoektocht.

DeeTwee zei:
Je nieuwe werkgever zal je vanzelf inzage gaan geven in wat er mogelijk is met je budget. ..........Dus ga je niet vooraf rijk rekenen. .

Dat dus. Ik zie hier idd al mensen jou flink rekenen. Een 318 incl brandstof en als enige optie metallic lak is als €1010 ex btw per maand. :rolleyes:

Eerst even nagaan wat de eisen zijn mbt winterbanden regeling, vervangend vervoer, eigen risico. Wat is mogelijk qua eigenbijdrage? Ik zou een evt eigen bijdrage tot € 20 direct voor 24 maanden moeten aftikken. Dat doet flink zeer op je loonstrookje.

En misschien krijg je wel een voorloop auto of een poolauto voor het eerste jaar

Aras zei:
Eerst even nagaan wat de eisen zijn mbt winterbanden regeling, vervangend vervoer, eigen risico. Wat is mogelijk qua eigenbijdrage? Ik zou een evt eigen bijdrage tot € 20 direct voor 24 maanden moeten aftikken. Dat doet flink zeer op je loonstrookje.

En misschien krijg je wel een voorloop auto of een poolauto voor het eerste jaar
Ook goede opmerkingen. Pool- of voorloopauto betekent meestal geen of weinig keuze maar ook geen inhouding igv budgetoverschrijding.

Aangezien TS aangeeft geen ervaring met zakelijk leasen te hebben: Als je een auto uitzoekt waarvan het leasetarief hoger is dan je budget, dan is dat niet per se een probleem maar wordt de overschrijding ingehouden op je salaris. Maar, wat prettig is, ook op de bruto bijtelling. Dat wordt in principe gewoon elke maand verrekend. Maar er zijn ook werkgevers die een eigen bijdrage voor privégebruik rekenen (dat is dus ongeacht eventuele budgetoverschrijding en ook iets anders dan bijtelling). Dit soort dingen zijn werkgeverafhankelijk.

Staar je inderdaad niet blind op het merk. Is een 1-serie een 'dikke bak'? Een Fiesta ST of Kia Proceed of Mazda 3 vind ik persoonlijk veel meer karakter hebben. Of het logo moet je erg veel waard zijn...
Via de sites van Leaseplan Direct en Directlease krijg je inderdaad een redelijk beeld van de leaseprijzen. Leuk om een beetje rond te kijken.

Wat vind je hier van, de genoemde prijs is de vanaf prijs:
https://polestar-2-leasen.activlease.nl/?gclid=Cj0KCQjwm9D0BRCMARIsAIfvfIbvkMWyZFKCZWJelq4l2uPbMQvf2zQe-41wmVldH2Wuz1TLFAOxVIgaAqYyEALw_wcB

Bedankt voor alle reacties!
Ik heb nog even de stukken erop nageslagen en ik zie dat winterbanden ook in het budget opgenomen zijn. Eventuele overschrijding van het budget wordt inderdaad toegevoegd aan het bedrag eigen bijdrage. Verder wordt er voor het verbruik bij een hybride gekeken naar realistisch gebruik op basis van een database ergens en mag je dat dan met 10% overschrijden. Zit je daar weer boven worden de brandstofkosten doorberekend. Verder moet je dan ook een administratie bijhouden over wanneer je tankt en ik weet niet of ik daar zin in heb.

Ik snap uiteraard dat ik moet wachten tot ik een inlog krijg, maar enthousiasme zorgt ervoor dat je toch een shortlist wil gaan maken. M'n hoop en voorkeur gaat voorlopig uit naar een Mercedes CLA of een Mercedes A-limousine, maar ik denk dat het er om gaat spannen of dit in het budget past. Een BMW 2 gran coupe vind ik ook gaaf, maar dan loop ik tegen dezelfde beperkingen aan. Wanneer deze 3 niet mogelijk zijn, zal ik gaan kijken naar een Audi A3 of een BMW 1 serie. Maar wat misschien terecht ook wel gezegd wordt hier, moet ik me misschien niet teveel blindstaren op een merk (al is het me eerlijk gezegd wel wat waard). Al met al wordt het een leuke zoektocht denk ik.

speedtouch zei:
Is de genoemde Polestar geen optie?

TS heeft al aangegeven in de OP dat elektrisch afvalt i.v.m. laadmogekheden in de buurt.
Weliswaar met een ? Maar als ik niet op eigen terrein zou kunnen laden zou ik geen EV overwegen.

Die polestar is heel gaaf, maar is een apparaat van rond de €60.000. Deze gaat niet in het budget passen gok ik. In combinatie met de onmogelijkheid om thuis te laden zie ik dat nog niet gebeuren.

Zelfs een Tesla Model 3 past binnen het budget(via de eerder genoemde site) rij je volledig elektrisch met een groot bereik en je kan bij veel plaatsen snelladen bij hun eigen snellaappalen en anders op je werk oid.

Tesla Model 3 en Polestar 2 zijn qua catalogusprijs duur, maar gunstig in de lease tov fossiele auto's doordat bijvoorbeeld de factor wegenbelasting vervalt, dat scheelt al gauw honderd euro of meer, zeker als je met een diesel vergelijkt. Ook de kosten voor onderhoud en afschrijving worden naar mijn idee gunstig ingeschat en dat is een belangrijke factor voor de hoogte van het leasetarief.

Desondanks zou het kunnen dat je je leasebudget vrij ver overschrijdt met deze keuze, maar door de gunstige bijtelling en doordat je de budgetoverschrijding aftrekt van de bijtelling zoals ik eerder al aangaf, zou het goed kunnen dat je even gunstig of zelfs gunstiger uitkomt dan met een normale auto binnen budget maar met 22% bijtelling. Vergeet daarbij echter niet dat de budgetoverschrijding ook van je netto salaris af gaat.

Voor volledig elektrisch geldt 8% bijtelling over de eerste 45k, 22% over de rest. Een Tesla Model 3 is er vanaf ongeveer 50k, dat komt dus neer op een bijtelling van minder dan 10%. Peanuts. Dus maak gewoon de rekensom zou ik zeggen. Zelf zou ik het wel doen, ookal heb ik geen eigen terrein om op te laden.

noblesse oblige zei:
Verder wordt er voor het verbruik bij een hybride gekeken naar realistisch gebruik op basis van een database ergens en mag je dat dan met 10% overschrijden. Zit je daar weer boven worden de brandstofkosten doorberekend.
Dat is inderdaad tricky, iets dergelijke doen wel meer bedrijven. Het lullige is, als je reisafstand binnen de elektrische range valt is het supergunstig (helemaal als je ter plekke kunt laden), stuurt je werkgever naar een klant (igv detachering) buiten die range schiet je brandstofverbruik omhoog en dan ben je de sjaak. Maar wat je dan natuurlijk zou moeten achterhalen is welke database gebruikt wordt als referentie. Als dat enigszins realistische cijfers zijn valt het te overwegen.

noblesse oblige zei:
Verder moet je dan ook een administratie bijhouden over wanneer je tankt en ik weet niet of ik daar zin in heb.
Ik vermoed dat dit niet samenhangt met de keuze voor een plug-in hybrid (de logica ontgaat mij iig), maar dat dit geldt wanneer je besluit je leaseauto (ongeacht aandrijvingstype) niet privé te rijden. Dan moet je een rittenadministratie bijhouden.

DeeTwee zei:
Tesla Model 3 en Polestar 2 zijn qua catalogusprijs duur, maar gunstig in de lease tov fossiele auto's doordat bijvoorbeeld de factor wegenbelasting vervalt, dat scheelt al gauw honderd euro of meer, zeker als je met een diesel vergelijkt. Ook de kosten voor onderhoud en afschrijving worden naar mijn idee gunstig ingeschat en dat is een belangrijke factor voor de hoogte van het leasetarief.

Voor volledig elektrisch geldt 8% bijtelling over de eerste 45k, 22% over de rest. Een Tesla Model 3 is er vanaf ongeveer 50k, dat komt dus neer op een bijtelling van minder dan 10%. Peanuts. Dus maak gewoon de rekensom zou ik zeggen. Zelf zou ik het wel doen, ookal heb ik geen eigen terrein om op te laden.
Deze rekensom snijdt wel echt hout, daar had ik nog niet aan gedacht en ga ik zeker meenemen, bedankt!

DeeTwee zei:
maar dat dit geldt wanneer je besluit je leaseauto (ongeacht aandrijvingstype) niet privé te rijden. Dan moet je een rittenadministratie bijhouden.
Nee dit is niet het geval. Er moet bij 80% van de tankbeurten vastgelegd worden bij welke kilometerstand dat was. Na een jaar volgt er dan een eventuele afrekening met een bedrag voor teveel tanken. Wat het nut dan is van deze tussentijdse administratie begrijp ik niet helemaal (of helemaal niet).

Noblesse oblige zei:
DeeTwee zei:
maar dat dit geldt wanneer je besluit je leaseauto (ongeacht aandrijvingstype) niet privé te rijden. Dan moet je een rittenadministratie bijhouden.
Nee dit is niet het geval. Er moet bij 80% van de tankbeurten vastgelegd worden bij welke kilometerstand dat was. Na een jaar volgt er dan een eventuele afrekening met een bedrag voor teveel tanken. Wat het nut dan is van deze tussentijdse administratie begrijp ik niet helemaal (of helemaal niet).
Ik heb het vermoeden dat ze proberen mensen normaler te laten rijden ipv van te hard te rijden. Of je nou 1op20 of 1op15 rijdt voor de bestuurder maakt het niet uit, je tankt vaker maar asls bedrijf kan dat een hoop geld schelen zeker als het groot bedrijf is met veel lease auto's.

Epica zei:
Noblesse oblige zei:
DeeTwee zei:
Ik heb het vermoeden dat ze proberen mensen normaler te laten rijden ipv van te hard te rijden. Of je nou 1op20 of 1op15 rijdt voor de bestuurder maakt het niet uit, je tankt vaker maar asls bedrijf kan dat een hoop geld schelen zeker als het groot bedrijf is met veel lease auto's.

Die snap ik en vind ik volkomen logisch en terecht. Echter snap ik het nut van de administratie niet. Als je 80% vastlegt wordt het benzinegebruik over een jaar toch niet meer of minder?

Noblesse oblige zei:
DeeTwee zei:

Dat is dan waarschijnlijk om tussentijds de afwijking van de norm te kunnen bepalen en monitoren, dat is voor de berijder denk ik ook prettiger dan pas bij einde contract een rekening te krijgen.

Registratie van tankbeurten en kilometerstand stelt overigens niet zoveel voor, dit gebeurt gewoon middels de tankpas. Bij afrekenen voer je de km-stand in via het pinapparaat. In principe kun je daar ook een 0 invoeren of een foutje maken, vandaar waarschijnlijk de 80%. Bij mijn werkgever heeft het geen consequenties maar ik voer het wel altijd correct in, vind ik interessant. De transacties kun je namelijk online ophalen.

Als je een bedrijf bent met een landelijke spreiding van je werknemers is dit wel een beetje dubieus. Mijn collega met rayon, Groningen, Drenthe en Friesland, heeft een heel ander verbruik als ik met driehoek, Amsterdam, Utrecht en Den Haag.

Aras zei:
Als je een bedrijf bent met een landelijke spreiding van je werknemers is dit wel een beetje dubieus. Mijn collega met rayon, Groningen, Drenthe en Friesland, heeft een heel ander verbruik als ik met driehoek, Amsterdam, Utrecht en Den Haag.
Precies. Kan me de discussies nog wel herinneren toen die plug-ins met lage bijtelling kwamen. Mijn werkgever (groot detacherings- en consultingbedrijf) destijds had ook een dergelijk beleid waarbij je dus een probleem hebt zodra je klant (ver) buiten de elektrische range is. De klant waar je naartoe gestuurd wordt om geld te verdienen voor je werkgever en waarvan je geacht wordt zonder te zeuren naartoe te gaan. De werkgever die ik daarna had stond plugins dan ook gewoon niet toe. Alleen was dat een klein bedrijf met korte lijntjes, zeg maar. Je wilt niet weten hoeveel van de Phoutlanders (die we dus officieel niet mochten leasen) er regelmatig op het parkeerterrein stonden bij te laden.

Noblesse oblige zei:
Ok, dat is een meevaller. Heb je een idee waar ik me fatsoenlijk kan oriënteren op haalbaarheid?

Ik heb via een oud-collega iets aangeboden gekregen bij een grote uitgever. Hij blij want aanbrengbonus, ik blij want nieuwe baan (en auto).

Weet je al van je toekomstige werkgever (Sanoma, DPG, Telegraaf, NewSkool, Vakmedianet, Misset, ...?? ) of er een merkenbeleid is? Of welke leasemaatschappij ze leasen?

Wellicht heb ik er overheen gelezen. Ik mocht in 2013 voor het eerst leasen, en dat betekent inderdaad veel uitzoekwerk. Hoe zit het nou met de bijtelling. Hoe bereken je dat? Wat betekent overschrijding van het leasebudget, etc. etc.

Qua merk had ik een makkelijke keuze toen, want het was vrij kiezen en ik reed al jaren een Frans merk. Met de paplepel ingegoten dus al snel was een auto flink aangekleed. Ook nog wel een uitdaging. Ga je voor een luxe aankleding, een vlotte motor onder de kap, of een combinatie van beide? En wil je dan zoals Barri al aangeeft een premium-auto, (en dus een kalere Audi / Mercedes / BMW), of juist een dikkere vlotte auto als een Seat, Ford, Renault, etc.

Verbruiksdiscussies zijn er altijd. Wat langer geleden besloot ons bedrijf (ook een uitgeverij overigens ;) ) dat je ook maximaal X % mocht afwijken van het brandstofverbruik. Maar ze gebruikten het fabrieksverbruik. Tja, dat werkt niet, leverde een storm aan kritiek op en inmiddels wordt er niet meer zo naar gekeken. Via Leaseplan is er een mooi dashboard waarop je het kan bijhouden. Ik rij inmiddels een 205pk Mégane IV Estate GT en daarmee 1:10,3. Nee, niet zuinig, maar door de relatief korte stukjes én sportieve rijstijl wel te verklaren. Rij ik langere ritten dan wordt het al snel 1:13. Het is voor een bedrijf dan ook best lastig om een goede regulering van de brandstof te regelen. Je hebt altijd medewerkers die het makkelijk halen (lange afstanden), en diegenen die er veel moeite voor moeten doen.

Qua budget is voor 925,- incl. Brandstof, winterbanden, pechhulp (ongetwijfeld) wel een en ander te krijgen, maar een dikke premium kon nog wel eens een uitdaging zijn.
Ik begon met € 980,- in 2013 en ging met een Mégane III Estate GTline TCe130 er overheen meen ik. De huidige IV GT205 heb ik geen idee van wat de leasekosten zijn. Vast een stuk meer :) (Barri een idee?)

Goed, veel succes met keuzes maken én je nieuwe baan natuurlijk. Welkom in de branche ;)

adinsx zei:
Noblesse oblige zei:

Weet je al van je toekomstige werkgever (Sanoma, DPG, Telegraaf, NewSkool, Vakmedianet, Misset, ...?? ) of er een merkenbeleid is? Of welke leasemaatschappij ze leasen?

Wellicht heb ik er overheen gelezen. Ik mocht in 2013 voor het eerst leasen, en dat betekent inderdaad veel uitzoekwerk. Hoe zit het nou met de bijtelling. Hoe bereken je dat? Wat betekent overschrijding van het leasebudget, etc. etc.

Qua merk had ik een makkelijke keuze toen, want het was vrij kiezen en ik reed al jaren een Frans merk. Met de paplepel ingegoten dus al snel was een auto flink aangekleed. Ook nog wel een uitdaging. Ga je voor een luxe aankleding, een vlotte motor onder de kap, of een combinatie van beide? En wil je dan zoals Barri al aangeeft een premium-auto, (en dus een kalere Audi / Mercedes / BMW), of juist een dikkere vlotte auto als een Seat, Ford, Renault, etc.

Verbruiksdiscussies zijn er altijd. Wat langer geleden besloot ons bedrijf (ook een uitgeverij overigens ;) ) dat je ook maximaal X % mocht afwijken van het brandstofverbruik. Maar ze gebruikten het fabrieksverbruik. Tja, dat werkt niet, leverde een storm aan kritiek op en inmiddels wordt er niet meer zo naar gekeken. Via Leaseplan is er een mooi dashboard waarop je het kan bijhouden. Ik rij inmiddels een 205pk Mégane IV Estate GT en daarmee 1:10,3. Nee, niet zuinig, maar door de relatief korte stukjes én sportieve rijstijl wel te verklaren. Rij ik langere ritten dan wordt het al snel 1:13. Het is voor een bedrijf dan ook best lastig om een goede regulering van de brandstof te regelen. Je hebt altijd medewerkers die het makkelijk halen (lange afstanden), en diegenen die er veel moeite voor moeten doen.

Qua budget is voor 925,- incl. Brandstof, winterbanden, pechhulp (ongetwijfeld) wel een en ander te krijgen, maar een dikke premium kon nog wel eens een uitdaging zijn.
Ik begon met € 980,- in 2013 en ging met een Mégane III Estate GTline TCe130 er overheen meen ik. De huidige IV GT205 heb ik geen idee van wat de leasekosten zijn. Vast een stuk meer :) (Barri een idee?)

Goed, veel succes met keuzes maken én je nieuwe baan natuurlijk. Welkom in de branche ;)

Volgens mij krijg ik een inlog bij Alphabet en kan ik daar een auto samenstellen. Aan de hand van deze samenstelling wordt er daarna bij 1 of 2 andere maatschappijen nog een offerte aangevraagd en krijgt de goedkoopste aanbieder de opdracht. Er is geen merkbeleid, maar de auto moet een representatief uiterlijk hebben (maar aangezien ik dat zelf ook niet heb maak ik me daar niet zo druk om:)).

Ik ga denk ik vooral voor de looks en een fijn interieur ga en minder voor de prestaties. Ik ben (volgens mij) een vrij relaxte automobilist en hoef dus niet zo nodig overal keihard voorbij te kunnen flitsen. Ik ga er hoe dan ook ruim op vooruit met wat ik nu rijd, dus in het begin zal sowieso alles lekker zijn. Een premium merk lijkt me vooral ook leuk om een lange neus te kunnen maken en als je uitstapt ff met een soort van voldaan gevoel over m'n schouder te kunnen kijken.

Omkijken naar je auto (of die van de baas) is sowieso een aanrader. Ik begon dus in 2013 met leasen en koos voor de portemonnee de 20% bijtellings TCe130. Ik kwam uit een hothatch met 260 pk, dus eh ja dat viel tegen. Heel wat forumleden herkennen het nog wel. :). Maar, de auto was prima aangekleed en de looks waren dik voor elkaar. Geen premium want daar geef ik minder om plus wil ik de bijtelling niet kwijt daaraan. 4,5 jaar van genoten, en nu heb ik zowel een lekker aangeklede, als snelle, als prima looks. Misschien neem ik hem wel over in 2023 :).

Heerlijk wat dat betreft als je keuze vrijheid hebt, succes met samenstellen en laat ons vooral meekijken / denken als je wat verder bent (y).

Lekker zoekwerk toch ? Maar eh.... Stap af van dat "premium" gevoel.... Er zullen meerdere non "premium" auto's zijn die veel beter in de spullen zitten dan een basis A, A3 of 1 serie. Dan is het al snel "ik wil wel, maar ik had geen budget" keuze.
Wat adinxs al schrijft; een lekkere auto, dik in de spullen en ook nog wat vermogen onder de kap. Dat is de beste keuze.
Heel veel plezier met zoeken en we gaan het wel lezen hier wat het geworden is (y)

Noblesse oblige zei:
Volgens mij krijg ik een inlog bij Alphabet en kan ik daar een auto samenstellen. Aan de hand van deze samenstelling wordt er daarna bij 1 of 2 andere maatschappijen nog een offerte aangevraagd en krijgt de goedkoopste aanbieder de opdracht. Er is geen merkbeleid, maar de auto moet een representatief uiterlijk hebben (maar aangezien ik dat zelf ook niet heb maak ik me daar niet zo druk om:)).
Zo doet mijn werkgever het ook. Weet dat Alphabet een relatief dure is. Toen ik mijn Focus bij elkaar geklikt had en na een paar keer pingpongen de offerte ook nog klopte (een foutje maken doen ze ook nog wel eens) werd deze offerte opgevraagd bij Athlon en Prolease. Athlon was duurder maar bij de offerte van Prolease heb ik voor de zekerheid nagevraagd of er niet iets misging met BTW ofzo, zoveel lager was die! Uiteindelijk bleek dat ProLease wel iets teveel korting had berekend (een foutje maken doen ze ook nog wel eens) maar uiteindelijk nog steeds meerdere tientjes per maand lager. Voorts is Alphabet eigendom van BMW maar dat zag ik daar niet meteen terug in de leasetarieven voor BMW's. Wel gaf Peug duidelijk flink korting op de nieuwe 508, die was erg aantrekkelijk (geprijsd).

Maar goed, leuk vooruitzicht! Wat je wel nodig hebt is geduld, er kunnen rustig weken overheen gaan tussen jouw keuzemoment en de feitelijke bestelling bij de dealer. Maar er moeten nogal wat handtekeningen gezet worden op de achtergrond, en gekeken worden of er niet al 1 op voorraad staat, of ze je niet stiekem tóch een poolauto door de strot kunnen douwen, etc. En check dus de offerte goed, zoals ik hierboven aanstip ;)

Happy hunting!

Het is al even geleden, maar zal jullie even een kleine update geven. Er is concreet eigenlijk nog niets gebeurd omdat ik met de werkgever heb afgesproken het bestellen af te wachten totdat er wat meer zicht is op het ook daadwerkelijk gebruiken van een auto.
Voor mezelf ben ik er eigenlijk wel uit. Ik wil een Mercedes CLA of een A-limousine en zoals ik het nu kan zien een Business Solution Luxury. Dan heb ik een prima aangeklede auto die net wel of net niet in m'n leasebudget valt. Als deze er net buiten valt, kan ik dit coveren met eigen bijdrage. Ik verwacht dat ik deze week een concrete afspraak maak en dan eens langs ga bij de dealer.

Lastig kiezen tussen die twee. De limo zie je minder vaak wat een leuk argument kan zijn, en is denk ik net iets ruimer achterin vanwege de daklijn (wielbasis e.d. is hetzelfde, toch?). Maar de CLA is wel echt een gave auto. De afhangende kont is niet ieders smaak, ik vermoed dat voor MB een reden is geweest om ook de limo aan te bieden.

Overigens, is de Peugeot 508 geen optie? Zeer vergelijkbaar qua concept maar een stuk meer spullen voor je geld. Minder doorsnee ook. En ik durf de gok aan dat ie qua rijgedrag misschien wel fijner is dan de Mercedes. Niet in de laatste plaats vanwege de veel betere automaat.

DeeTwee zei:
Lastig kiezen tussen die twee. De limo zie je minder vaak wat een leuk argument kan zijn, en is denk ik net iets ruimer achterin vanwege de daklijn (wielbasis e.d. is hetzelfde, toch?). Maar de CLA is wel echt een gave auto. De afhangende kont is niet ieders smaak, ik vermoed dat voor MB een reden is geweest om ook de limo aan te bieden.

Overigens, is de Peugeot 508 geen optie? Zeer vergelijkbaar qua concept maar een stuk meer spullen voor je geld. Minder doorsnee ook. En ik durf de gok aan dat ie qua rijgedrag misschien wel fijner is dan de Mercedes. Niet in de laatste plaats vanwege de veel betere automaat.

De wielbasis is hetzelfde, CLA-wielen staan 5cm verder uit elkaar. Ik vind de CLA echt schitterend, maar misschien iets minder praktisch. Ik denk dat dat vooral de afweging wordt. De 508 is wel nog een outsider, maar dan moet er iets geks gebeuren.

de A-klasse sedan is de toekomstige mercedes 190 echt mooi en ingetogen sjiek ik denk dat die heel mooi oud gaat worden door zijn tijdloze verschijning , de CLA is meer wat schreeuwerig. Maar aangezien je er geen 10 jaar in gaat rijden, maakt het niet veel uit.

Pas bij de dealer geweest en een proefrit gemaakt in de A-limousine (MBUX werkt echt handig) en de CLA natuurlijk ook uitgebreid bekeken.
Zoals jij het beschrijft is het eigenlijk precies de afweging die ik aan het maken ben. Ga ik voor de wat uitgesprokenere CLA of de tijdloze (qua exterieue) A-limousine? Het ruimteverschil achterin is voor ons geen punt. Ik neig voorlopig naar de CLA, misschien dat de offertes van de leasemaatschappij doorslag kunnen geven.

Wordt vervolgd:)

De buren hebben ook zo'n nieuwe CLA (180). Schitterend ding! Ze klagen alleen dat de motor (renault blokje) behoorlijk traag is en ze er soms uit gereden worden door kleinere gebakjes :) en het niet echt een premium gevoel geeft als je smos flink moet doorhalen. Hiervoor hadden ze een skoda octavia die niet alleen veel luxer was maar ook sneller. Bij hun gaf MBUX de doorslag en nu hun kinderen eigen vervoer hebben mocht het iets minder praktisch.

Als beide te duur uitvallen zou je natuurlijk ook nog naar een gewone A kunnen kijken, zal misschien net een fractie goedkoper zijn

AsconaGT zei:
De buren hebben ook zo'n nieuwe CLA (180). Schitterend ding! Ze klagen alleen dat de motor (renault blokje) behoorlijk traag is en ze er soms uit gereden worden door kleinere gebakjes :) en het niet echt een premium gevoel geeft als je smos flink moet doorhalen. Hiervoor hadden ze een skoda octavia die niet alleen veel luxer was maar ook sneller. Bij hun gaf MBUX de doorslag en nu hun kinderen eigen vervoer hebben mocht het iets minder praktisch.

Als beide te duur uitvallen zou je natuurlijk ook nog naar een gewone A kunnen kijken, zal misschien net een fractie goedkoper zijn

Ik laat me er met alle plezier uitrijden. Heb gisteren inderdaad gemerkt dat het geen racewagen is (daarom sowieso ook geen AMG-pakket voor mij), maar wel een hele relaxte comfortabele cruiser op de snelweg. Als je extra toeren maakt, kwam er wel wat herrie bij kijken, maar die zal ik gezien mijn rijstijl niet veel maken. MBUX vond ik errug fijn werken en een absolute meerwaarde. Enige optie die ik eigenlijk echt nog graag zou willen hebben is stoelventilatie, maar dat gaat volgens mij niet in combinatie met Business Solution.

Ik heb datzelfde motortje in mijn zware Grand Scenic zitten en heb helemaal niet het idee dat deze traag is. Als ik voor de CLA kijk dan zijn de prestaties voor een 1.300 kg zware auto met een 1.3 motor echt niet verkeerd, de 180 is echt een instapper qua motor, de CLA 200 heeft dezelfde motor met 30 pk meer.

Topsnelheid 216 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,4 s

Terug
Bovenaan