Eerste snelling trilling

Guest
Beste lezers,

Op mijn vorige post over het bonken/clutch judder in de eerste versnelling heb ik geen reacties gekregen. Na meerdere gesprekken met BMW specialisten bleek het ook geen " Oh dit is het probleem" te zijn. Ik ben zelf op onderzoek gegaan.

Vandaag heb ik de BMW die in de eerste versnelling hard schudde bij het op laten komen van de koppeling richting aangrijpingspunt. Vooral bij het punt is het dramatisch. Ik dacht aan vliegwiel, koppeling of zelfs de versnellingsbak zelf.

Vandaag heb ik de handrem erop gegooid, 5e versnelling en toeren maken en goed laten slippen. Super slecht voor de koppeling natuurlijk. MAAR. het was weg. Het getril was compleet weg en de auto schakelde weer perfect vanaf start. Een paar uur stilstaan later is het weer terug. Waar kan dit aan liggen ? Een olielekkage intern, die op de koppelingsplaat komt? Iemand tips, hints?
 
mij lijkt het een geval dat de veren in de koppeling kapot zijn.

maar ben bang dat de enige manier om er echt achter te komen is de koppeling er tussen uithalen. een dagje werk.


indien de koppelings veren nog goed zijn zit je met een revisie van je versnellingsbak.

die problemen komen vaak door flink gasgeven en je koppeling op te laten schieten.
 
Dat laatste wordt dus nooit gedaan met de auto. Als het aan de veren ligt, waarom pakte de veren dan wel goed na mijn 'test" methode?
 
Ilias Lolzolo zei:
Dat laatste wordt dus nooit gedaan met de auto. Als het aan de veren ligt, waarom pakte de veren dan wel goed na mijn 'test" methode?

daarom zul je hem eruit moeten halen.

kan ook zijn dat je eerste versnelling gewoon versleten is.
 
snelle willy zei:
Ilias Lolzolo zei:
Dat laatste wordt dus nooit gedaan met de auto. Als het aan de veren ligt, waarom pakte de veren dan wel goed na mijn 'test" methode?

daarom zul je hem eruit moeten halen.

kan ook zijn dat je eerste versnelling gewoon versleten is.

Ik lees online wat over een Prise-as keerring(lekkage) in de versnellingsbak, is dat wat je bedoelde met versnellingsbak revisie?
 
Ilias Lolzolo zei:
snelle willy zei:
Ilias Lolzolo zei:
Dat laatste wordt dus nooit gedaan met de auto. Als het aan de veren ligt, waarom pakte de veren dan wel goed na mijn 'test" methode?

daarom zul je hem eruit moeten halen.

kan ook zijn dat je eerste versnelling gewoon versleten is.

Ik lees online wat over een Prise-as keerring(lekkage) in de versnellingsbak, is dat wat je bedoelde met versnellingsbak revisie?


neen meer in de zin van, dat er tandwielen kapot zijn.

maar lijkt me meer dan de koppekings veren kapot zijn.
in eerste versnelling moet de koppeling nog eem beetje op gang komen. van geen toeren naar 800-1000 toeren+/-. en die veren pakken wat stress van op. maar als die oudet worden roesten ze en soms breken ze of zijn ze stroef. enige wat je dan kan doen is de koppeling vervangen.
je koppeling is ook wat hoog.

vergeet je keerring niet te vervangen(zit achter de vliegwiel en de lager midden in de vliegwiel)

misschien kunde de koppeling gelijk upgraden voor meer vermogen.
 
Sommige koppelingen reageren wat bruut als ze nog koud zijn.
Maar gezien wat je schrijft vermoed ik eerder dat de bediening van de koppeling het probleem is, en niet de koppeling zelf.
Want wat je namelijk als "het aangrijpingspunt" omschrijft is het punt waarop de plaat en drukgroep al zoveel kracht op elkaar zetten dat er al geen sprake meer is van een vloeiende slip maar van een situatie slip/grip, en dat laatste geeft dat hakkige effect... het aangrijpingspunt ligt hier net iets voor.
Leren iets meer gas te geven als je de koppeling op laat komen, en de koppeling ook in een vloeiende beweging op laten komen.
 
De clutch judder, heftig trillen bij wegrijden in de eerste versnelling, is een typisch BMW probleem. Meestal veroorzaakt door versleten veertjes in de koppeling. Net als de E39 is ook de E90 slachtoffer van deze aandoening.
 
snelle willy zei:
Ilias Lolzolo zei:
snelle willy zei:
Ilias Lolzolo zei:
Dat laatste wordt dus nooit gedaan met de auto. Als het aan de veren ligt, waarom pakte de veren dan wel goed na mijn 'test" methode?

daarom zul je hem eruit moeten halen.

kan ook zijn dat je eerste versnelling gewoon versleten is.

Ik lees online wat over een Prise-as keerring(lekkage) in de versnellingsbak, is dat wat je bedoelde met versnellingsbak revisie?


neen meer in de zin van, dat er tandwielen kapot zijn.

maar lijkt me meer dan de koppekings veren kapot zijn.
in eerste versnelling moet de koppeling nog eem beetje op gang komen. van geen toeren naar 800-1000 toeren+/-. en die veren pakken wat stress van op. maar als die oudet worden roesten ze en soms breken ze of zijn ze stroef. enige wat je dan kan doen is de koppeling vervangen.
je koppeling is ook wat hoog.

vergeet je keerring niet te vervangen(zit achter de vliegwiel en de lager midden in de vliegwiel)

misschien kunde de koppeling gelijk upgraden voor meer vermogen.

Ik begin daar helaas ook aan te denken ja. De koppeling die hoog zat is verholpen door een nieuwe hulpcilinder. Hij pakt nu vroeg op als nieuw. Alleen het getril he. Zal ik naar moeten kijken. Zal wel 3 a 4 uur werk zijn onder de brug
 
FH126560 zei:
Volgens mij een typisch BMW e39 probleem bij de handbakken.

Ik lees heel veel over CLUTCH JUDDER online, voornamelijk bij de e90 modellen maar ook dus de E39. Verder lees ik dat het getril weggaat soms na het verwijderen van de clutch delay valve ( 15-20min werk) dus dat doe ik eerst. Kan nooit kwaad al denk ik niet dat dit em is.
 
Muddy Bandit zei:
Sommige koppelingen reageren wat bruut als ze nog koud zijn.
Maar gezien wat je schrijft vermoed ik eerder dat de bediening van de koppeling het probleem is, en niet de koppeling zelf.
Want wat je namelijk als "het aangrijpingspunt" omschrijft is het punt waarop de plaat en drukgroep al zoveel kracht op elkaar zetten dat er al geen sprake meer is van een vloeiende slip maar van een situatie slip/grip, en dat laatste geeft dat hakkige effect... het aangrijpingspunt ligt hier net iets voor.
Leren iets meer gas te geven als je de koppeling op laat komen, en de koppeling ook in een vloeiende beweging op laten komen.

Inderdaad. Helaas rijdt er ook een dame in de wagen en die kan de koppeling niet zo goed controleren af en toe(sinds het probleem). Daarom wil ik het eigenlijk oplossen en anders moet hij weg.
 
FH126560 zei:
Of zij moet weg. Beetje out of the box denken, haha.

hahahaha :D, ik was al aan het kijken naar een opvolger(voor de auto). Maar omdat ik de e39 best een verfijnd en betrouwbaar model vind wou ik hem houden. Het is nu warmer weer, de auto bonkt nu veel minder. Gistermiddag was het verwaarloosbaar. Ik zit met een mysterie waar ik alleen achter kom als de bak eraf is en ik de koppeling kan zien, als ik zo ver ben kan ik net zo goed een nieuwe koppeling plaatsen. Maar dan ben ik al 650-800 euro kwijt. Moeilijke keuze.
 
Terug
Bovenaan