Eerste auto

A

Anoniem

Guest
Hallo iedereen,

Ik ben Sarina, ik ben 18 jaar en ik ben aan het zoeken naar een eerste auto, maar dit is een groot dilemma...

k ben op zoek naar het volgende;
- Japanse of Duitse auto
- €1000-€5000
- Sportief ( snelle 0-100 / hoge topsnelheid / sportieve uitstraling).
- Minder dan 1250kg vanwege de wegenbelasting.
- Verbruik maakt me niet uit
- En bluetooth zou handig zijn.

Ik heb momenteel al wat gekeken naar een 1 reeks van BMW, maar deze zijn vaak met veel kilometers, wat ik wil beperken zodat ik er niet teveel kosten zou aan hebben.

Wat denken jullie?
Alvast bedankt!

Het model is smaakgevoelig maar ik zou voor zo iets gaan:

[size=x-large]Honda Civic - 1.8 Comfort ECC Cruise NAP[/size]

honda-civic-1-8-comfort-ecc-cruise-nap.jpg

Besef wel dat een sportieve auto vaak een dure kostganger is in de verzekering, zeker als beginnend bestuurder! Als oude wijze man zou ik je adviseren om eerst een jaartje te oefenen in een oude kleine en goedkope knakenbak zoals bv een Swift, Micra, Starlet, Yaris, Fiesta, Clio, Corsa, dat soort spul.

Je opmerkingen over wegenbelasting en je budget staan eigenlijk recht tegenover de wensen op het gebied van sportiviteit. Zelfs als je dan iets zou vinden wat redelijk bij je past dan heb je op je 18e weer een torenhoge verzekeringspremie (weinig ervaring en redelijk veel PK op een lichte wagen).

Ik zou nu verstandig doen: Zoek gewoon iets waarbij je voordelig kan rijden en schadevrije jaren kan opbouwen. Een paar blitse velgen en strepen kan natuurlijk altijd.

Je noemt bijvoorbeeld ook niet wat je denkt te gaan rijden per jaar. Als je ook nog eens veel rijdt dan ga je ook nog eens op verbruik en onderhoud leeglopen met vlotte karretjes.

Wat wij denken? In ieder geval mijn gedachten: Ik zou nog even doorsparen zodat je een BMW 1 kunt kopen met wat minder kilometers. Tot dan zou ik lekker een goedkope Aygo of zo kopen. Is de auto alleen maar voor privé doeleinden of om naar je werk te gaan?
Voorbeeldje van een Aygo:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/toyota-aygo-5-deurs-airco-parrot-benzine-blauw-768a4758-a8fe-4e2b-8dd7-e9445e88c21d?cldtidx=35&cldtsrc=listPage&searchId=-1324787561&cldtsrc=listPage&searchId=-1324787561

Om mee naar school te gaan en van Gent naar Kortrijk wat 30 minuten rijden is.

Sarina 9842550 zei:
Hallo iedereen,

Ik ben Sarina, ik ben 18 jaar en ik ben aan het zoeken naar een eerste auto, maar dit is een groot dilemma...

Wat wil / kan je maximaal per maand aan verzekeringspremie betalen?
Wat wil je per maand aan brandstofkosten uitgeven?
Welk budget heb je per maand voor onderhoud c.q. reparaties?

Met die info kan er gerichter advies gegeven worden zonder dat we aannames doen over wat je kan / wil betalen...

Eens met de reacties van mijn voorgangers. Net je rijbewijs en een snelle auto levert gegarandeerd een hele hoge verzekeringspremie op. Dat is trouwens niet voor niets. De statistieken wijzen uit dat er met deze combinatie relatief veel ongelukken worden gemaakt.

Dat maakt allemaal niet uit, ik weet ook dat de service van BMW niet goedkoop is.
Ik wil gewoon een sportautootje of vlotte auto met een mooie look voor 4000-5000 euro.

Ik word ingeschreven als tweede bestuurder, dat is dus geen probleem.

Sarina 9842550 zei:
Ik word ingeschreven als tweede bestuurder, dat is dus geen probleem.

Tot je een zwaar ongeval hebt en de verzekeraar een privé detective inschakelt om uit te zoeken of het klopt dat je "maar tweede" bestuurder bent, om aldus op basis van valse verklaringen aan hoge schadeuitkeringen te ontsnappen of ze bij jou terug te vorderen.

- Sportief ( snelle 0-100 / hoge topsnelheid / sportieve uitstraling).

- wat is in jou ogen sportief? wat de een sportief vind, vind de ander niks. de een vind een golf sportief, de ander saai. Mijn collega vind zijn Dacia stepway sportief, tjah, ik vind van niet ;)

- wat vind jij een snelle 0-100 tijd. Een BMW 116i gaat in 10 seconden naar de 100? Daar mee kom je prima in het verkeer mee, maar snel is het absoluut niet, zeker niet vergeleken met de moderne turbo blokjes van nieuwere auto's is het zelfs langzaam

- hoge topsnelheid? Waarom? Maar indien relevant; wat vind jij een hoge topsnelheid? Ik vind 250 km/h of hoger een hoge topsnelheid. Maar dat ga je met jou wensen mbt gewicht en zuinigheid niet halen

Ik zou gewoon eens rondkijken wat je zelf mooi vind, wat je zelf sportief vind, en wat je zelf snel genoeg vind.

Wegenbelasting in België is toch afhankelijk van motorinhoud en niet van gewicht? Of ga je de auto in Nederland registreren en in België rijden? :confused:

Verder inderdaad maar net wat je zelf wil, misschien handig iets duidelijker aan te geven wat jij snel en sportief vindt. Als het niet praktisch hoeft te zijn, dan zou je kunnen denken aan iets als een Mazda MX5. Rijdt leuk en redelijk sportief en je kan lekker met open dak naar school. Hou in die prijsklasse wel rekening met meer onderhoud.

Een Honda Civic lijkt mij dan ook een goede optie.

Om binnen dit budget een goede BMW 1 te vinden zonder achterstallig onderhoud zal nog niet meevallen. In Nederland is een BMW 1 ook (relatief) duur in de verzekering, zeker voor jonge bestuurders. Ook is de BMW 1 duurder in onderhoud. En er zijn bekende zwakke punten zoals de spanners en distributieketting, olieverbruik en een (reparatie) gevoelig onderstel.

Als beginnend bestuurder kun je beter beginnen met een B segment auto, die wegen meestal minder en voelen met minder vermogen ook lekker vlot aan. En zijn vaak relatief betaalbaar in verzekering en overige lasten.

De Ford Fiesta lijkt mij nog een goede optie.
(Kijk ook naar Franse en Italiaanse auto's zeker in deze prijsklasse heb je gewoon veel keus. Zelf vind ik de Renault Clio en Fiat Grande Punto prima opties. Of kijk naar een A segment Renault Twingo met 100 of 133 pk)

Terug
Bovenaan