Welkom in de wereld op vier wielen
Ook al is dit een autoforum vol liefhebbers, ik roep het toch één keer: er zijn héél véél betere dingen te doen met € 9.000 spaargeld op je 18e dan een auto kopen. Een paar jaar rijden met een auto die 10% daarvan kost, is voor die 150km per week niet zo erg.
Knappe prestatie om op je 18e al € 9.000 te hebben gespaard. Dat doen niet veel jongeren je na. Dan heb je dus de potentie om echt verstandig met je centen om te gaan
Je lijkt je al te hebben verdiept in de maandelijkse kosten. Goed zo. Brandstof zal zo'n € 75 per maand zijn. Wegenbelasting voor de auto's die je noemt, ongeveer € 50 per maand. Onderhoud heb je blijkbaar een 'sponsor' voor. Wanneer je afschrijving meerekent in jouw budget van € 300 per maand, kun je dan al helemaal niets meer kopen.
Verzekering is de grote onbekende. Een GTI verzekeren op je 18e kost de hoofdprijs. De Audi A3 heeft ook wel een beetje zo'n reputatie bij verzekeraars. De Aygo totaal niet, want dat is een auto die hoofdzakelijk als 2e auto voor de stereotype "boodschappen en de vrouw" wordt gekocht. De Volvo zal er tussenin zitten, verwacht ik. Overwegend degelijke, rustige doelgroep als privé-kopers (naast de leaserakkers die een paar jaar geleden massaal de lage bijtelling op 190pk diesel wilden).
Hoe reëel vind je jouw wensen qua model en bouwjaren ten opzichte van je budget?
Volvo V40 onder 9k: er staat er één op gaspedaal.nl (naast een schadeauto)
https://www.autotrack.nl/a/volvo-v40-benzine-2012-50327880
A3 (2013) onder 9k: er staat één nette Sportback te koop op gaspedaal.nl (naast een schadeauto en een 3-deurs)
https://www.autotrack.nl/a/audi-a3-benzine-2013-50354676
VW Polo GTI vanaf 2010 onder 9k: keuze uit een stuk of 10.
Aygo's te over maar echt heel ander soort auto dan voorgaande. Lijkt mij wel het meest verstandig <-- zie mijn opening
Mijn suggestie, enerzijds op basis van jouw lijstje en anderzijds op basis van wat "oude-l*llen-levensadvies"?
Een VW Polo zonder 'GTI' er achter of een Audi A3 Sportback van een model ouder (en met de oerdegelijke 1.6 of 2.0 van vóór de TFSI olieverbruikproblemen). Allebei behoorlijk tijdloze ontwerpen waarvan met goed zoeken nog wel snoepjes zijn te vinden.
PS: zoek zeker een auto met achterdeuren want op je 18e een eigen auto hebben, maakt jou tot grote vriend van iedereen om je heen... oftewel in plaats van 'vriend' kun je lezen 'chauffeur'