Op zich is er niks mis met een Fiat 500, behalve dat je voor minder geld een nettere Panda (onderhuids grotendeels dezelfde auto, maar natuurlijk minder leuk om te zien) vindt met meer binnenruimte. Of een Grande Punto, gewoon overall een klasse meer auto. Door de enorme populariteit van de 500 betaal je een flinke duit voor zo'n dreumes, die €4000 ga je wel nodig hebben om een knappe te vinden (staar je hierbij niet blind op de kilometerstand, veel hebben voor deze prijs al een redelijke boodschap gereden
maar zijn dan lang niet allemaal al op). Voordeel is wel weer dat ze ook haast niet afschrijven.
Van de drie die je voorstelt, is een 500 degene waar ik het eerste voor zou gaan, op basis van techniek en gemiddelde onderhoudskosten. En ja, ze zijn gewoon leuk.
Verder (excuus, ik zie nu ik klaar ben dat dit een lang verhaal is geworden

):
De
New Beetle heeft een beetje dezelfde strekking: een Golf 4 in een retro jas, maar dan helaas met de koets zo onhandig over die Golf basis heengetrokken dat je een reusachtig diep dashboard voor je neus hebt waar je niks mee kan, en vervolgens nauwelijks beenruimte op de achterbank. Tenzij je echt op het uiterlijk kickt ben je dus
eigenlijk stukken beter af met een Golf. Op zich is het model verder degelijk genoeg, maar al wel wat ouder en het weegt en drinkt ook gewoon wat meer.
Ook vind ik dat de 500 dat hele retro gedoe achteraf echt een stuk beter deed, de Beetle is van binnen totaal sfeerloos. =/
Mini's zijn uitkijken, die hebben hun nukken, en die nukken kunnen best duur worden. Vooral als je in de verleiding komt om je onderhoud bij de dealer te laten doen, Mini is van BMW en hanteert dan ook BMW-prijzen.
TYN heeft wel gelijk dat je het beste een laat exemplaar van 2005 of 2006 kan zoeken, omdat het eerste model eigenlijk elk jaar een stukje beter gebouwd werd. De zwakke plekken verdwenen langzaam uit het ontwerp en zo'n late is dus in de basis relatief goed, beter eigenlijk dan generatie 2.
MINI R50/R53 Buyers Guide
Een belangrijke update van de normale (non-S) Coopers was er trouwens al in
juni 2004 toen de kwalitatief waardeloze Midlands versnellingsbak werd vervangen door eentje van Getrag, dus vanaf dat moment zit je al gelijk een stuk beter dan daarvoor. Maar met een 2005 facelift weet je zeker dat er nog veel meer is aangepakt. Probleem is dan alleen weer dat die exemplaren budgettair een lastiger verhaal worden.
Ze zeggen weleens dat de
Suzuki Swift vanaf 2005 wat op een Mini lijkt door z'n daklijn, met het verschil dat ze veel betrouwbaarder zijn. Misschien vind je die wel wat?
https://www.autowereld.nl/suzuki/swift/1-3-exclusive-1ste-eigenaar-airco-nap-apk-nieuw-bak-koppeling-dealer-onderhouden-30765870/details.html
Eerste eigenaar, een hele stapel onderhoudsfacturen die aantonen dat er naar omgekeken moet zijn, en de enige zwakke plek van dit model (de bak) is blijkbaar al aangepakt.
...Oké, ik weet eigenlijk niet of hele specifieke advertenties aanwijzen nou veel zin heeft als je je rijbewijs nog niet hebt.

Ach ja.
Om dan weer even terug op Fiat te komen (met een iets grotere auto): misschien is zo'n
Grande Punto ook wel iets? Kijk, de 500 rijdt nog redelijk volwassen op snelwegtempo ondanks zijn korte wielbasis, lage gewicht en weinige vermogen (hoewel de 1.2 een erg soepel en betrouwbaar motortje is kun je hem moeilijk sterk noemen), maar ik denk wél dat je na een retour Rotterdam - Breda net even frisser uit een Punto stapt. En je kunt makkelijker mensen kwijt; de achterbank van een 500 is geen hele fijne plek om te zijn als je ouder dan 12 bent.
Dit afgezien van dat je inderdaad maar beter niet bekend kunt komen te staan als de chauffeur waar iedereen ritjes bij kan bietsen.
Komt bij dat ik het in de juiste kleur nog steeds een knap model vind.

Niet retro maar wel mooi.
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/fiat/m1435239338-fiat-grande-punto-1-4-16v-emotion-clima-velg-cruisse-n.html
De topmotor bij deze auto is de 1.4 16v T-Jet, die ontzettend gemakkelijk rijdt en eigenlijk amper meer verbruikt dan deze 95 pk zónder turbo. Maar die zijn wat lastiger te vinden binnen je budget, vooral als 5-deurs, en de wegenbelasting zit een klasse hoger. Er zijn zuinigere auto's dan de Grande Punto, desondanks moet je op zo'n snelwegrit met deze hier de 1 op 15/16 wel kunnen halen, dankzij de fijne zesbak en cruise control. Een veelvoorkomende 1.4 8v (77 pk) zou ik dan minder snel voor kiezen gezien je beoogde gebruik, want die maakt veel meer rumoer op hoge snelheid.
Dit 1.4 16v blok ligt trouwens ook in de Fiat 500 Sport en Panda 100 HP, wederom met zes versnellingen i.p.v. vijf. Voor voornamelijk snelweggebruik zou ik denk ik persoonlijk DIE versie van de 500 willen, maar goed, budget...
[size=small]Eén dingetje om wel even op te letten bij deze motoren is de distributieriem, want die moet officieel elke vier jaar worden vervangen. Jep, da's vlot. Dus extra goede reden om te checken of dat niet alweer bijna zolang geleden is. Het is toch weer een rekening van zo'n 400 euro. Overigens heeft de Swift een ketting waardoor je dit gedoe nooit hebt.[/size]