Eerste auto tips

Shelly 6256337

Net ingestapt
Hallo allemaal!

Op het moment ben ik nog bezig met het behalen van mijn rijbewijs maar ik ben alvast onderzoek aan het doen naar mijn eerste auto. Ik ben namelijk helemaal klaar met het dagelijks reizen met de trein en wil zo snel mogelijk de overstap maken naar een auto. De auto zal voornamelijk gebruikt worden in de stad en het dagelijks rijden naar mijn werk (Rotterdam - Breda).

Ik heb een budget van maximaal 4000 euro maar geef het liefst minder uit. Ik ben op zoek naar het volgende:

- Leuk uiterlijk (het liefst een beetje retro)
- Niet te groot i.v.m wonen in het centrum/weinig parkeerplek
- Handgeschakeld
- Zuinig in gebruik
- Licht in wegenbelasting
- Voorkeur voor een cabrio maar niet essentieel.
- Airco

De auto's waar ik momenteel zelf naar aan het kijken ben zijn de: Volkswagen Beetle (deze heeft mijn voorkeur), Mini Cooper en Fiat 500. Ik merk wel dat ik door mijn niet bestaande kennis van auto's op het moment veel meer bezig ben met het uiterlijk van de auto dan de betouwbaarheid/zuinigheid.

Ik hoop daarom dat jullie mij wat tips kunnen geven zodat ik een verstandige aankoop kan doen. Alvast bedankt en ik ben benieuwd naar jullie reacties!

De auto's waar ik momenteel zelf naar aan het kijken ben zijn de: Volkswagen Beetle (deze heeft mijn voorkeur), Mini Cooper en Fiat 500.

Dat zijn echter wel auto's uit compleet verschillende klasses, een Beetle is groter, zwaarder en dus duurder dan een 500. Tevens zit je voor dit budget dan vast aan de eerste generatie (wat in wezen een Golf IV is).

Als het zuinig, betrouwbaar en ook nog eens "aaibaar" eruit moet zien, zou ik de Daihatsu Trevis willen tippen. Die wordt gek genoeg nogal eens over het hoofd gezien door vrouwen die een retro karretje zoeken.;)

Een forfour met 1.3 of 1.5. deze is betrouwbaar en deelt techniek met de Mitsubishi Colt.

De 1.0 en 1.1 laten staan, deze zijn traag en langzaam en nerveus omdat het 3 cylindrrs zijn.

Je wilde sowieso geen automaat, maar de semi automaat idd laten staan, die zijn onbetrouwbaar.

Ik heb de volgende voor je gevonden

Gevonden via Gaspedaal.nl
https://www.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/124235151/Android?s=460-50-216-7-1-11

En nog een 1.5 in het hoge noorden
https://www.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/118556777/Android?s=460-50-216-7-1-21

Misschien is een materia ook nog een optie een Trevis komt denk ik vermogen. Te kort op traject Rotterdam Breda

https://www.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/122773207/Android?s=6-6-0-0-1-3

Oh ja ff wat anders geen zaken doen met jetcars

De eerste serie Beetles en Mini's blinken niet uit in betrouwbaarheid... Verbruiken relatief veel brandstof en soms veel olie. Daarnaast wegen ze nogal wat. Blader eens door de Koreaanse en Japanse merken....

Idd Beetle met TSI blokken niet doen en mini met thp blokken ook laten staan, het wereld wijde web staat er vol van ellende.

Als een cabrio wil kun je ook voor een Colt cabriolet gaan, persoonlijk vind ik hem niet mooi, maar wel betrouwbaar

Auto encyclopedie zei:
Als een cabrio wil kun je ook voor een Colt cabriolet gaan, persoonlijk vind ik hem niet mooi, maar wel betrouwbaar

Of een Peugeot 206 CC. Niet de meest bomproof auto ooit, maar wel gangbare techniek en voor dit budget een heel ruime keuze in nette exemplaren.

Zoiets: https://www.autowereld.nl/mitsubishi/colt-czc/1-5-limited-edition-30491960/details.html

mitsubishi-colt-czc-1-5-limited-edition-1-5-limited-edition.jpg

Leuk, niet écht praktisch: https://www.autowereld.nl/smart/roadster/0-7-cabrio-softtop-automaat-youngtimer-30781790/details.html

smart-roadster-0-7-cabrio-softtop-automaat-youngtimer.jpg

Panoramadak, maar kan er niet af... :( : https://www.autowereld.nl/smart/forfour/1-3-passion-panorama-bj-04-139dkm-nap-30760816/details.html

smart-forfour-1-3-passion-panorama-bj-04-139dkm-nap.jpg

Meer kleur, minder kilometers, vast dak: https://www.autotrack.nl/tweedehands/smart/forfour/45102870?policy=accepted-20190101&utm_referrer=https%3A%2F%2Fwww.gaspedaal.nl%2Fsmart%2Fforfour%3Fpmax%3D4000%26pmin%3D3000%26srt%3Ddf-a

0-b6323b5c-06dd-464b-99e0-c4bb367556c8.jpg

Ziet er écht niet uit o_O , maar wél een cabrio: https://www.autowereld.nl/nissan/micra/1-4-tekna-31128480/details.html

nissan-micra-1-4-tekna-1-4-tekna.jpg

Of een MX-5? https://www.autotrader.nl/auto/voertuig/-/8fe9b7a3-d72e-48ff-b500-9faaa141e1e6/?utm_source=gaspedaal.nl&utm_medium=coop&utm_campaign=listings-thirdparty

1280x960.jpg

1280x960.jpg

O dat had ik even niet gezien :) Inderdaad, stuur links is wel handig, of je moet permanent in de UK rondrijden.

Bedankt voor de tips! De MX-5 heb ik altijd al een mooie auto gevonden maar ben toch bang dat ik spijt krijg van een tweezitter. Ik ben de eerste in mijn vriendegroep die een auto gaat halen dus ik verwacht dat het vaak voor gaat komen dat ik mensen rond moet rijden..

Een Beetle is onderhuids gewoon een Golf (en daarmee wel een klasse hoger/zwaarder dan een Mini of 500), maar verder een prima auto. Ga wel voor de 1.6, de 2.0 zuipt enorm.
Een Mini is eigenlijk alleen aan te raden vanaf bouwjaar 2005/2006; daarvoor waren ze niet al te goed.

Auto encyclopedie zei:
Idd Beetle met TSI blokken niet doen en mini met thp blokken ook laten staan, het wereld wijde web staat er vol van ellende.

?
Het budget is 4 mille, niet 14.

TYN zei:
Een Beetle is onderhuids gewoon een Golf (en daarmee wel een klasse hoger/zwaarder dan een Mini of 500), maar verder een prima auto. Ga wel voor de 1.6, de 2.0 zuipt enorm.
Een Mini is eigenlijk alleen aan te raden vanaf bouwjaar 2005/2006; daarvoor waren ze niet al te goed.

Auto encyclopedie zei:

?
Het budget is 4 mille, niet 14.
Daar is hij goed in ongevraagde adviezen geven, hij moet ook altijd melden dat bepaalde automaten volgens hem niet goed zijn, al word er helemaal niet gezocht naar een auto met automaat.
Ook de eerste Mini's zijn goed, maar nog steeds wel erg duur.

D Elzinga zei:
Deze zet ik zeker op het lijstje! Mooie auto's voor dat geld.

Auto encyclopedie zei:

Of een Peugeot 206 CC. Niet de meest bomproof auto ooit, maar wel gangbare techniek en voor dit budget een heel ruime keuze in nette exemplaren.

Shelly 6256337 zei:
Deze zet ik zeker op het lijstje! Mooie auto's voor dat geld.

Ik lees overigens net dat je wel verwacht regelmatig met meerdere mensen rond te rijden. Ga dan wel eerst even passen, want hoewel er in theorie meer dan twee mensen in een 206 CC passen, zitten de achterste passagiers in de praktijk niet bepaald ruim.

https://www.autowereld.nl/peugeot/206-cc/2-0-16v-leer-climate-control-navigatie-systeem-29347846/details.html

peugeot-206-cc-2-0-16v-leer-clima.jpg

Shelly 6256337 zei:
Bedankt voor de tips! De MX-5 heb ik altijd al een mooie auto gevonden maar ben toch bang dat ik spijt krijg van een tweezitter. Ik ben de eerste in mijn vriendegroep die een auto gaat halen dus ik verwacht dat het vaak voor gaat komen dat ik mensen rond moet rijden..

Met een klein budget is het denk ik verstandiger om geen vierpersoons cabriolet te nemen, immers die zijn vaak duurder om te kopen en zwaarder. Beter is dan denk ik een compacte auto zoals de Lancia Ypsilon, Fiat Grande Punto, Renault Twingo 2 (vanaf 2007) deze zijn ook geleverd met heel groot open dak, Renault Clio, heel bijzonder is ook bijvoorbeeld de vrij onbekende maar best goede Rover Streetwise. De al genoemde Daihatsu Trevis vind ik ook een leuke keus

En als je toch een niet al te zware 4 persoons cabriolet/ semi cabriolet zoekt kijk dan eens naar de Peugeot 306, of Citroen C3.

@ epica dat komt omdat semi automaten nog wel eens worden aangezien voor een handbak dus vandaar dat ik het benadrukt. Dat dat niet in jouw straatje past is niet mijn probleem

Als ruimte belangrijk is, dan is een materia zeer geschikt, als je meer alleen met zijn 2-en of 3-en gaat rijden dan zijn de Colt, 206 en Micra abrio geschikte auto's. Ik denk dat de Colt het betrouwbaarste is. De 1.5 is een langloper en heeft een distributie ketting die een leven lang mee gaat.

Auto encyclopedie zei:
@ epica dat komt omdat semi automaten nog wel eens worden aangezien voor een handbak dus vandaar dat ik het benadrukt. Dat dat niet in jouw straatje past is niet mijn probleem
Jij verzint dingen ter plekke die er niet zijn, heeft niks met mijn straatje te maken, hou je gewoon aan wat er gevraagd word en ga geen dingen roepen die niks toevoegen. Net zoals de opmerking van de TSI en THP voegt ook niks toe.
@total loss die Astra ziet er mooi uit vooral in combinatie met dat leer, maar is dit nog wel licht en zuinig?

Epica zei:
@total loss die Astra ziet er mooi uit vooral in combinatie met dat leer, maar is dit nog wel licht en zuinig?

Nou ehhh... hij weegt zo'n 1300 kg. Wegenbelasting per kwartaal € 157 - € 176.
Werkelijk gemeten verbruik gemiddeld 1:12 https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/35-Opel/322-Astra.html?fueltype=2&constyear_s=2002&constyear_e=2006&power_s=145&power_e=150&minkm=10000&exactmodel=Cabrio&powerunit=2

Maar inderdaad: hier pas je met z'n vieren wel fatsoenlijk in. Dat dan weer wel...

Zo.n Colt CZC 1.5 weegt 1085 kilo (€ 115 - € 128 per kwartaal) en verbruikt gemiddeld zo'n 1: 14,7 https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/31-Mitsubishi/277-Colt.html?fueltype=2&constyear_s=2002&power_s=105&power_e=110&minkm=10000&gearing=1&exactmodel=CZC&powerunit=2
Niet écht een wereld van verschil, maar toch... Achterin wel krapjes (understatement).

@ epica zoals je terug kunt lezen neemt ts , wel de colt cabrio mee in haar overweging waar ik mee op de proppen kwam. Jou aandeel dan "behalve de astra cabrio van iemand anders noemen" heb ik in deze topic nog niet gezien.

Kunnen Epica en Auto encyclopedie voor hun discussie misschien de optie "Privéberichten" gebruiken? (Rechts bovenaan de pagina: op dat poppetje met ballonnetje klikken et voilà!).

QUOTE :

Een 4-persoon Cabrio zal nooit superlicht zijn.
Zocht naar een 1.6 of 1.8 met airco maar zag zo snel geen mooie versies, vandaar even deze 2.2.
Heb zelf bijna 10 jaar gereden met een 2.2 Coupe, gemiddeld verbruik bij mij was 1 op 12. Aangezien het langere stuk snelweg van topicstarter ( Breda - Rotterdam ) moet dat nog wel wat beter kunnen.

Ik mag aannemen dat je er al bij stilgestaan hebt, wat de auto maandelijks mag kosten? Verzekering, MRB, onderhoudskosten, brandstof.
Iets boven je budget, maar ziet er als nieuw uit:
https://www.autotrack.nl/tweedehands/peugeot/106/42163948
en een goedkopere versie:
https://www.autotrack.nl/tweedehands/peugeot/106/43755010

speedtouch zei:
Iets boven je budget, maar ziet er als nieuw uit:
https://www.autotrack.nl/tweedehands/peugeot/106/42163948

Een 106 met een leeftijd van 23 jaar voor een (vraag)prijs van € 5000,-? :rolleyes:

Ruim 1000 kilometer per jaar afgelegd... heeft zelfs al stuurbekrachtiging, maar hoe zit het met ABS, ESP etc.? Misschien nog op de originele bandjes?

Zonder gekheid: hij ziet er geweldig uit voor z'n leeftijd, met een [size=x-large]ENORME[/size] KORTING misschien...

Shelly 6256337 zei:
...Ik ben de eerste in mijn vriendegroep die een auto gaat halen dus ik verwacht dat het vaak voor gaat komen dat ik mensen rond moet rijden..

Pas hier voor op. Al die vriendenritjes zorgt ervoor dat je eerder schade, slijtage, boetes en gedoe hebt, dus ook als ze elke druppel benzine voor je betalen: wordt geen taxi voor je vrienden.

Ik zou zeggen Fiat 500, de rest is duurder en groter. Een meer doorsnee auto is waarschijnlijk voordeliger. Fiesta, 208, Picanto, i10, i20 etc... Cabrio is ook duurder rijden en onderhoudsgevoeliger.

Cabrio's met electrische kappen, niet aan beginnen voor dit geld. Tenzij je een paar ruggen hebt liggen voor een tegenvaller.

Zo'n VW Beetle (is haar voorkeur) moet toch mogenlijk zijn voor het geld? FF geen zin om op te zoeken nu. Zijn die er niet nog als ongeblazen 1.6 of 2.0 , en niet met die tsi rommel?

Het is vast al genoemd maar een goede MX-5 krijg je prima voor het genoemde bedrag. Niet onderhoudsgevoelig en ik rijd met mijne rond de 1 op 15 gemiddeld. Dat je maar 1 ander persoon kunt meenemen is een voordeel m.i. :)

Op zich is er niks mis met een Fiat 500, behalve dat je voor minder geld een nettere Panda (onderhuids grotendeels dezelfde auto, maar natuurlijk minder leuk om te zien) vindt met meer binnenruimte. Of een Grande Punto, gewoon overall een klasse meer auto. Door de enorme populariteit van de 500 betaal je een flinke duit voor zo'n dreumes, die €4000 ga je wel nodig hebben om een knappe te vinden (staar je hierbij niet blind op de kilometerstand, veel hebben voor deze prijs al een redelijke boodschap gereden maar zijn dan lang niet allemaal al op). Voordeel is wel weer dat ze ook haast niet afschrijven.

Van de drie die je voorstelt, is een 500 degene waar ik het eerste voor zou gaan, op basis van techniek en gemiddelde onderhoudskosten. En ja, ze zijn gewoon leuk. :)

Verder (excuus, ik zie nu ik klaar ben dat dit een lang verhaal is geworden :) ):

De New Beetle heeft een beetje dezelfde strekking: een Golf 4 in een retro jas, maar dan helaas met de koets zo onhandig over die Golf basis heengetrokken dat je een reusachtig diep dashboard voor je neus hebt waar je niks mee kan, en vervolgens nauwelijks beenruimte op de achterbank. Tenzij je echt op het uiterlijk kickt ben je dus eigenlijk stukken beter af met een Golf. Op zich is het model verder degelijk genoeg, maar al wel wat ouder en het weegt en drinkt ook gewoon wat meer.

Ook vind ik dat de 500 dat hele retro gedoe achteraf echt een stuk beter deed, de Beetle is van binnen totaal sfeerloos. =/

Mini's zijn uitkijken, die hebben hun nukken, en die nukken kunnen best duur worden. Vooral als je in de verleiding komt om je onderhoud bij de dealer te laten doen, Mini is van BMW en hanteert dan ook BMW-prijzen.

TYN heeft wel gelijk dat je het beste een laat exemplaar van 2005 of 2006 kan zoeken, omdat het eerste model eigenlijk elk jaar een stukje beter gebouwd werd. De zwakke plekken verdwenen langzaam uit het ontwerp en zo'n late is dus in de basis relatief goed, beter eigenlijk dan generatie 2.

MINI R50/R53 Buyers Guide

Een belangrijke update van de normale (non-S) Coopers was er trouwens al in juni 2004 toen de kwalitatief waardeloze Midlands versnellingsbak werd vervangen door eentje van Getrag, dus vanaf dat moment zit je al gelijk een stuk beter dan daarvoor. Maar met een 2005 facelift weet je zeker dat er nog veel meer is aangepakt. Probleem is dan alleen weer dat die exemplaren budgettair een lastiger verhaal worden.

Ze zeggen weleens dat de Suzuki Swift vanaf 2005 wat op een Mini lijkt door z'n daklijn, met het verschil dat ze veel betrouwbaarder zijn. Misschien vind je die wel wat?

https://www.autowereld.nl/suzuki/swift/1-3-exclusive-1ste-eigenaar-airco-nap-apk-nieuw-bak-koppeling-dealer-onderhouden-30765870/details.html

hgG54w0.png

Eerste eigenaar, een hele stapel onderhoudsfacturen die aantonen dat er naar omgekeken moet zijn, en de enige zwakke plek van dit model (de bak) is blijkbaar al aangepakt.

...Oké, ik weet eigenlijk niet of hele specifieke advertenties aanwijzen nou veel zin heeft als je je rijbewijs nog niet hebt. :) Ach ja.

Om dan weer even terug op Fiat te komen (met een iets grotere auto): misschien is zo'n Grande Punto ook wel iets? Kijk, de 500 rijdt nog redelijk volwassen op snelwegtempo ondanks zijn korte wielbasis, lage gewicht en weinige vermogen (hoewel de 1.2 een erg soepel en betrouwbaar motortje is kun je hem moeilijk sterk noemen), maar ik denk wél dat je na een retour Rotterdam - Breda net even frisser uit een Punto stapt. En je kunt makkelijker mensen kwijt; de achterbank van een 500 is geen hele fijne plek om te zijn als je ouder dan 12 bent.

Dit afgezien van dat je inderdaad maar beter niet bekend kunt komen te staan als de chauffeur waar iedereen ritjes bij kan bietsen.

Komt bij dat ik het in de juiste kleur nog steeds een knap model vind. :) Niet retro maar wel mooi.

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/fiat/m1435239338-fiat-grande-punto-1-4-16v-emotion-clima-velg-cruisse-n.html

T6aMC0J.png

De topmotor bij deze auto is de 1.4 16v T-Jet, die ontzettend gemakkelijk rijdt en eigenlijk amper meer verbruikt dan deze 95 pk zónder turbo. Maar die zijn wat lastiger te vinden binnen je budget, vooral als 5-deurs, en de wegenbelasting zit een klasse hoger. Er zijn zuinigere auto's dan de Grande Punto, desondanks moet je op zo'n snelwegrit met deze hier de 1 op 15/16 wel kunnen halen, dankzij de fijne zesbak en cruise control. Een veelvoorkomende 1.4 8v (77 pk) zou ik dan minder snel voor kiezen gezien je beoogde gebruik, want die maakt veel meer rumoer op hoge snelheid.

Dit 1.4 16v blok ligt trouwens ook in de Fiat 500 Sport en Panda 100 HP, wederom met zes versnellingen i.p.v. vijf. Voor voornamelijk snelweggebruik zou ik denk ik persoonlijk DIE versie van de 500 willen, maar goed, budget... :eek:

[size=small]Eén dingetje om wel even op te letten bij deze motoren is de distributieriem, want die moet officieel elke vier jaar worden vervangen. Jep, da's vlot. Dus extra goede reden om te checken of dat niet alweer bijna zolang geleden is. Het is toch weer een rekening van zo'n 400 euro. Overigens heeft de Swift een ketting waardoor je dit gedoe nooit hebt.[/size]

Auto encyclopedie zei:
Ik zou sowieso 3deurs niet doen, ik ken geen vrouw die het niet ongemakkelijk vindt om achter in een 3 Deurs auto te komen.

I know, deze leek alleen verder te goed om niet te gebruiken. (y)

Daarnaast, als driedeurs blijft die Cooper-vergelijking wat beter overeind.

Waarom geen driedeurs? Je koopt een auto voor jezelf, niet voor de profiteurs die mee willen rijden :)
Ik zou geen cabrio nemen, die zijn zwaarder, minder zuinig en onderhoudsgevoeliger. De voordelen zijn wel leuk, maar ik zou er iets teveel nadelen tegenover zien staan. Dan liever wat leuks met een schuifdakje ofzo. Zo'n Smart Forfour vind ik een leuke suggestie. Lekker eigenwijs modelletje en technisch op orde.

Terug
Bovenaan