Eerste auto - skoda citigo occasion

Sten 4490801

Net ingestapt
Ik ga morgen kijken naar mogelijk mijn eerste auto, een 2013 skoda citigo met 126k op de teller.

Ik heb met de kenteken check gezien dat hij dit jaar apk gekeurd is met code ac5 (remmen vertonen slijtage) wat waarschijnlijk binnen een jaar verholpen moet worden.
Nou heb ik gelezen over het beruchte kromme remschijven probleem van de vw up. Zou ik hm hiervoor moeten laten staan? Wellicht kan ik in de onderhoudshistorie terug zien hoe vaak de remschijven zijn vervangen.

Ook twijfel ik nog over de kwaliteit van deze auto's, ik lees op internet ook over vocht problemen en moeilijk schakelen in 1 en R.
Als 2e optie heb ik een kia Picanto in gedachten.
Deze vind ik qua exterieur eigenlijk ook wat mooier, maar het tegenvallende verbruik staat me niet aan. Of is het verschil in verbruik tussen beide toch maar minimaal? (Het gaat bij de citigo om de 75pk versie).

Ik hoor graag jullie mening, ook dingen waar ik mogelijk op moet letten bij de citigo hoor ik graag :)

Opel Karl, Kia Picanto en de Hyundai I10 zijn de modellen die je moet hebben in het A-segment.

Hoeveel ga je rijden? Bij weinig km maakt het verbruik niet zoveel uit.
Een 75pk Citigo, ik vermoed dat ie is geïmporteerd?
De remmen vervangen is niet heel duur.
De bak had in het eerste productiejaar, en misschien ook nog in 2013, inderdaad wat mogelijke issues.

Total Loss zei:
Opel Karl, Kia Picanto en de Hyundai I10 zijn de modellen die je moet hebben in het A-segment.

Waarom valt de up, aygo en varianten af?
Opel karl en Hyundai i10 zijn toch wel weer wat prijziger, of zou je zeggen dat je dit qua onderhoud er uit haalt?

Barri zei:
Hoeveel ga je rijden? Bij weinig km maakt het verbruik niet zoveel uit.
Een 75pk Citigo, ik vermoed dat ie is geïmporteerd?
De remmen vervangen is niet heel duur.
De bak had in het eerste productiejaar, en misschien ook nog in 2013, inderdaad wat mogelijke issues.

Tussen de 10 en 15 duizend per jaar.
Toch wel een origineel Nederlandse auto.
Als de bak slecht is, zou ik dat nu naar al die tijd en kilometers bij een proefritje direct merken?

Sten 4490801 zei:
Ik ga morgen kijken naar mogelijk mijn eerste auto, een 2013 skoda citigo met 126k op de teller.

Ik heb met de kenteken check gezien dat hij dit jaar apk gekeurd is met code ac5 (remmen vertonen slijtage) wat waarschijnlijk binnen een jaar verholpen moet worden.
Nou heb ik gelezen over het beruchte kromme remschijven probleem van de vw up. Zou ik hm hiervoor moeten laten staan? Wellicht kan ik in de onderhoudshistorie terug zien hoe vaak de remschijven zijn vervangen.

Ook twijfel ik nog over de kwaliteit van deze auto's, ik lees op internet ook over vocht problemen en moeilijk schakelen in 1 en R.
Als 2e optie heb ik een kia Picanto in gedachten.
Deze vind ik qua exterieur eigenlijk ook wat mooier, maar het tegenvallende verbruik staat me niet aan. Of is het verschil in verbruik tussen beide toch maar minimaal? (Het gaat bij de citigo om de 75pk versie).

Ik hoor graag jullie mening, ook dingen waar ik mogelijk op moet letten bij de citigo hoor ik graag :)

Als je nu al twijfelt dan moet je er gewoon niet aan beginnen, de versnellingsbak van de eerste bouwjaren was ook niet van fantastische kwaliteit. En het is gewoon fijn om een auto te hebben die lekker soepel schakelt en koppelt.

Het is een populaire auto, dus relatief duur voor wat je krijgt.

Minder populaire opties zijn de Renault Twingo 2, Ford Ka 2, Mitsubishi Spacestar, Opel Agila 2, Hyundai I10 en Fiat Panda 3 1.2. Deze auto's zijn heel betrouwbaar en bieden veel meer waar voor je geld.

Sten 4490801 zei:
Total Loss zei:

Opel karl en Hyundai i10 zijn toch wel weer wat prijziger, of zou je zeggen dat je dit qua onderhoud er uit haalt?

In ieder geval de Karl is een stukje nieuwer ( wellicht wel wat boven je budget daardoor ) en heeft altijd de 75 pk motor.

Deze 3 komen gewoon erg vaak goed uit de vergelijkende testen. Rijden bovengemiddeld volwassen of hebben een bovengemiddelde uitrusting en afwerking vergeleken met de 3-ling Up, Mi, Citigo en de andere 3-ling Aygo, 107 en C1

AK2 noemt hierboven ook al wat andere goede alternatieven.

Allen bedankt voor de reacties.
Even morgen afwachten, kijken hoe het rijdt, als ik niet onder de indruk ben (voor hoever dat kan met een a segment) laat ik hem mooi staan.

Vergeet de meest verkochte in dit segment in Europa niet : de Fiat Panda ! Erg goed en gemakkelijk om een mooi exemplaar te scoren !

Sten 4490801 zei:
Total Loss zei:

De Karl , i10 en Picanto zijn niet voor niets prijziger. Niet zozeer technisch beter of betrouwbaarder maar wel meer volwassen

Wij hebben hier een Up voor de deur staan, al 3 jaar en 50.000 km. (geen keuze, zakelijk aanbod, take it of leave it) Prima ding, doet wat hij moet doen, maar als ik mocht kiezen koos ik ook eerder een Picanto, i10 of Karl en wel om de volgende redenen;

afwerking
i10 en Picanto zijn zusjes van elkaar (net al de Up en Citigo), winnen keer op keer testen in het A segment. De Karl doet daarin ook gewoon goed mee. Als ik in een Up (en in een citigo geld dat nog meer) zit, dan zijn de materialen redelijk en de afwerking matig. Overal kijk je op het kale plaatwerk. Moet zeggen dat ik mij er niet aan stoor, maar als je dan bij de bovenste 3 kijk is alles veel mooier afgewerkt , niks geen kaal plaatwerk, mooiere materialen, etc.

motor;
Ook daar vind ik de bovenstaande beter, de meeste upjes en citigo zijn 60 PK modelletjes. 75PK was bijbetalen. Bij de Karl is 75PK gewoon standaard. Bij de Picanto kun je in die jaren zelfs gewoon kiezen voor een 4-cilinder die net wat mooier, meer volwassen en rustiger loopt.

luxe;
Ook daar ontstijgt de Up / Citigo niet bij de rest. Het zijn hele kale auto's. We hebben qua luxe fors moeten inleveren met de Up tov onze vorige twingo. Terwijl wij niet eens de kaalste Up hebben. Cruise control moet je voor bijbetalen, zit in een bepaald pakket. veel mensen hebben dit pakket niet genomen. (wij wel). Maar op een karl zit gewoon standaard op alle versies cruise control, niets bijbetalen. Bij de Up/ Citigo zitten achter van die klapraampjes. Op zich prima natuurlijk, maar bij de i10 / Picanto of Karl zijn het gewoon 'echte' ramen in de achterportieren. Al dan niet elektrisch te bedienen in luxere uitvoeringen. En zo zijn er tal van voorbeelden. Ook als je wat meer luxe wenst zul je bij de Karl, i10 of Picanto eerder wat meer luxe vinden in je budget.

Is er dan niets goed aan zo'n Up / picanto? Jawel, ik vind de auto ook volwassen en stil rijden en ook de stoelen vind ik een plus. Zelfs na een lange rit zit ik gewoon nog prima, geen idee of het de zelfde stoelen zijn als in de citigo. Veel vocht in de auto heb ik ook last van, zeker in de winter heel vervelend. De dealer erkent het probleem maar zegt dat het een producteigenschap is. Parafaan is vrij van rommel en water. Ook blijft er soms een relais enkele seconden hangen. Maar veder gewoon prima ding.

De C1/Aygo/108 zijn wel leuke auto's om te rijden. maar die vind ik minder dan een Up / Citigo. Alles wat je aan pakt voelt ook goedkoop, fragiel, dunne stoeltjes, lawaaierig op snelweg, etc. Kwalitatief is het prima hoor, maar zo voelt het niet. Is het echt een 2e boodschappen auto waar je geen lange stukken mee rijd dan voldoet het vast prima.

Wij hebben 7 jaar gereden met een in januari ‘13 nieuw gekochte citigo. De versnellingsbak van de onze was idd koud niet de fijnste. Als ik ‘smiddags uit mijn werk weer thuiskwam zette ik ‘m alvast in de versnelling voor de volgende ochtend (eerste of de achteruit). Ik ben wel eens in de tweede weggereden omdat het ding met geen mogelijkheid in de één wilde. Warm was er niets aan de hand. Maar goed, op zich vonden wij het beslist een prettig karretje waar we zelfs mee naar Kroatië en Italië gereden zijn. Nu hebben we een Punto en dat is toch wel een fijnere auto. Dus voor de proefrit even voelen of de motorkap “warm” is. (En dan niet omdat het zonnetje er op schijnt :)

AsconaGT zei:
De C1/Aygo/108 zijn wel leuke auto's om te rijden. maar die vind ik minder dan een Up / Citigo. Alles wat je aan pakt voelt ook goedkoop, fragiel, dunne stoeltjes, lawaaierig op snelweg, etc. Kwalitatief is het prima hoor, maar zo voelt het niet. Is het echt een 2e boodschappen auto waar je geen lange stukken mee rijd dan voldoet het vast prima.
De Up is toch letterlijk heel kaal? Mijn 106 daar kon je ook nog het plaatstaal bij zien, alleen die kwam uit 1993 en niet het moderne era van na 20xx o_O Oh sorry ik zie dat je dat al benoemde, inclusief het onderstaande wat ik noem.

Nu zou ik zelf ook geen C1/Aygo/108 kiezen, maar eerder uit de Aziatische hoek. Aangezien ik een Suzuki Celerio rij, mag het wel duidelijk zijn waar mijn keuze opgevallen is destijds.

De Upjes waren gewoon veel duurder, zo is was een airco pas standaard vanaf een duurdere uitvoering. Terwijl die bij de Suzuki Celerio al standaard was bij de comfort uitvoering. Het is en was nogal een groot prijsverschil en die Upjes worden gewoon in een Oostblok land in elkaar gezet, dus niks made in Germany....

@zuinogrijden skoda komt oorspronkelijk uit Tsjechië van toen nog Tsjechië Slowakije. De meeste modellen van skoda rollen nu nog steeds daar van de band in 1 van de 2 landen. De meeste modellen van seat rollen in Spanje van de band dn de mii in bratislava samen met de andere 2.

Maar jou suzuki rolt ook niet in Japan van de band maar ergens in India

Als je echt Japans wil dan moet je boor de laatste generatie cuore gaan.

Nu zou ik zelf ook geen C1/Aygo/108 kiezen, maar eerder uit de Aziatische hoek. Aangezien ik een Suzuki Celerio rij, mag het wel duidelijk zijn waar mijn keuze opgevallen is destijds.

Waarom per se aziatisch? Al die kleintjes staan als zeer betrouwbaar te boek), Ze worden in EU gemaakt, maar de C1 / aygo / 108 zijn ook heel Aziatisch onderhuids. Op het design na is grotendeels in japan ontwikkeld. Net al de Opel Karl bij GM in Korea is ontwikkeld.

De Up is gewoon op en top duits. Misschien worden ze niet in duitland gemaakt, maar ontwikkeling, testen, engineering wel. Het is ook gewoon echt een VW product. Er is eigenlijk weinig mis mee. Maar blinkt ook in weinig echt uit. Gemaakt om een breed koperspubliek aan te spreken.

De Up is toch letterlijk heel kaal?

Klopt, de Up is goedkoop afgewerkt. Veel kaal plaatwerk. Je ziet op veel plekken duidelijk waar op is bespaard (en dat zie je bij sommige eerder genoemde veel minder) maar de materialen in de Up voelen allemaal wel degelijk. Deuren, handgrepen, knopjes, stoelen, etc. Ook het rijden geeft een degelijke indruk. Zelfs na een paar jaar en intensief gebruik is het gewoon nog degelijk zonder rammels of slijtage.

Als je dan een C1 / Aygo / 108 gaat zitten. Deuren, knopjes, schakelaartjes, stuur, achterklep. Alles voelt ook gewoon echt heel goedkoop en kaal. (wat kwalitatief niet per definitie slecht hoeft te zijn). Als je heel weinig rijd en echt een 2e autotje zoekt begrijp ik dat je hier voor kiest. Het motortje rijd leuker / levendiger. Maar als je wat meer kilometers gaat maken zou ik deze snel laten staan en kiezen voor een i10 / picanto of Karl. De steevaste testwinnaars in veel autobladen. in dat segment

Auto encyclopedie zei:
Maar jou suzuki rolt ook niet in Japan van de band maar ergens in India

Als je echt Japans wil dan moet je boor de laatste generatie cuore gaan.
Nee mijn Suzuki Celerio komt uit Thailand en niet India: gezien mijn excellente ervaringen met vakantie in Thailand, vind ik dat eerlijk gezegd wel speciaal.

Sommige auto's van Japanse merken worden trouwens wel nog gewoon in Japan gemaakt, maar dat zijn er niet zoveel meer. Maar Thaise mensen zijn niet dom: dus waarschijnlijk kunnen die net zo goed een auto in elkaar zetten, als Japanners.

Alleen de loonkosten liggen lager daar: maar alsnog zijn de auto's die uit Azië komen, uiterst betrouwbaar. Dat kun je van Volkswagen niet zeggen, met alle Horror verhalen over motoren die liters olie verbruiken. En dat de fabrikant dat dan normaal vind o_O

Skoda was ooit Tsjechische, maar dat is nu net zo Tsjechische als MG Brits is: het is alleen nog maar een merknaam, waarmee Volkswagen consumenten over de streep probeert te trekken die een Volkswagen niet zouden kopen. Maar een Skoda wel... ik heb er eens eentje als huurauto gehad... wat een ramp was dat.

Het was een Skoda rapid: op een berg in Engeland, wilde ik achteruit omhoog rijden. Naja toen is er flinke rookontwikkeling ontstaat, wat ook het interieur inkwam en de rest van de rit functioneerde de auto weleens prima. Echter die stank van de verbrande koppeling ging niet meer weg.

Wellicht dat het ook gedeeltelijk aan mij zelf lag, maar het was een vrijwel nieuwe auto en een koppeling zou niet zo snel moeten gaan roken. Ohja was gelukkig niet mijn eigen auto :LOL:

AsconaGT zei:
Als je dan een C1 / Aygo / 108 gaat zitten. Deuren, knopjes, schakelaartjes, stuur, achterklep. Alles voelt ook gewoon echt heel goedkoop en kaal. (wat kwalitatief niet per definitie slecht hoeft te zijn). Als je heel weinig rijd en echt een 2e autotje zoekt begrijp ik dat je hier voor kiest. Het motortje rijd leuker / levendiger. Maar als je wat meer kilometers gaat maken zou ik deze snel laten staan en kiezen voor een i10 / picanto of Karl. De steevaste testwinnaars in veel autobladen. in dat segment
Mijn vader heeft een C1 uit 2009 en kan wel beamen, dat het inderdaad heel kaal is: een standaard telefoon houder, past niet eens omdat de auto geen normale ventilatie roosters heeft.

De motor klinkt bij het wegrijden meer als een brommobiel en zonder naar buiten te kijken, kun je horen dat een C1/Aygo/107/108 wegrijdt o_O

Maar mensen kiezen hiervoor, omdat het hele simpele auto's zijn zonder toeters en bellen: onderhoud? Ha mijn vader heeft nog nooit onderhoud aan de C1 laten uitvoeren, buiten 1x een oliewissel en vier nieuwe banden. Toch rijdt dat ding al bijna drie jaar zonder problemen. ( Sinds hij hem in bezit heeft )

Ik heb die auto ook echt specifiek voor hem uitgekozen drie jaar geleden: want telkens is het weer, dat ze geen geld hebben. Dus een auto met airco? Bij korte stukjes gaat die toch kapot, dus het is beter dat er geen airco in de auto zit.

De meningen zijn er over verdeeld, maar men zegt dat een airco per 50 a 80 gram koelmiddel verliest.
Zie ANWB, een partij die geen belang in autogarages hebben...

Wat niet erop zit, kan dus ook niet stuk gaan en dat scheelt gewoon geld. Overigens kunnen Koreanen geen brandstof efficiënte motoren maken, dus ze zijn wel vaak rijk uitgerust voor hun klasse. Maar ze zuipen benzine: met name de Kia Picanto en Hyundai i10, die hebben ja dezelfde motoren.

Voor benzine efficiënte motoren, moet je bij de Japanners zijn: 26KM/L is mijn gemiddeld met de Suzuki Celerio, dat geen ander automerk na. Behalve hybrides komen in de buurt, maar dat is een vertekend beeld. Die hebben ja een elektro motor en benzine motor...

Idd gelukkig niet je eigen auto, je hebt gelijk de hier geleverde celero is thaiis. De Alto en de pixo kwamen uit India en splash en de agila weer uit Hongarije. Die thaien zullen idd wel goede auto's bouwen de mitsubishi spacestar, hoor ik zelden horror verhalen over.

Ik doelde meer dat er nog weinig a en b segment wat hier rond rijdt nog uit Japan van een band is gerold.. Ik denk. Dat de urbaiincruiser de verso s en de trezia de laatste waren. En de Mazda 2 schiet me nu te binnen

Koreanen die hier geleverd worden komen nog wel veel uig Korea zelf en verder uit Turkije en Slowakije. Vaak tollen Kia en hyundai in het zelfde segment niet eens uit de zelfde fabriek.

En dan gaan we over tot de orde van dit topic: de Skoda Citigo.

Ivanov
AutoWeek Moderator

Ikzelf bezit een VW up. Hij is nieuw aangeschaft in 2012. In grote lijnen zijn het betrouwbare auto's. Elke auto heeft wel iets. Aangezien het allemaal dezelfde wagens zijn, zal er weinig verschil zijn in onderhoud en slijtage.

Een klein overzicht van euvels welke redelijk makkelijk op te lossen zijn, en ik heb ervaren:

130.000 km tot nu toe gereden.

Harde klap in Frankrijk drempel over het hoofd gezien (kale weg bij wegwerkzaamheden) in NL nieuwe voorwiel. Ophanging onder garantie gekregen.

Rood lampje dashboard ik meende abs: sensor 150 euro
Lekkage derde remlicht, 1x vervangen onder garantie en 2e keer laten kitten, is nu waterdicht.

2x nieuwe schijven, huidige setje wilt ook niet helemaal rustig remmen (ik rij maar 20km per dag max 80 km/u dan geen last van).
Via vwupforum zijn talloze oplossingen te vinden waaronder geperforeerde schijven.

Koppeling giert, eigen schuld, heb tijd te sportief gereden. Functioneert prima verder. Auto kan er oud mee worden. Kwestie van rustig koppelen.

Klein beetje roest bij rechter wielkast, zitten standaard bandenop dus zou mogelijk gewoon steenslag kunnen zijn geweest.

1 hoekje blanke lak een beetje los en wat verf los bij het voorraam. ( Dat smeer ik zelf weer mooi met een lakstift)

Verder jaarlijks beurtje 250/300 euro. 1x700 euro (grote beurt, banden, schijven en blokken)

Al met al niet echt stuk te krijgen, rijden fijn, al heb ik een driedeurs. Mooi ruim instappen.

Terug
Bovenaan