Eerste auto, max 15k, 25000km per jaar

Rik J

Net ingestapt
Dag Autokenners,

Mijn zus gaat beginnen met haar eerste baan en heeft voor haar functie een eigen auto nodig.
Ze is vooral opzoek naar een auto waar ze weinig omkijken naar heeft, ik snap dat je soms gewoon pech kan hebben met een 2e handsauto maar dat even buiten beschouwing gelaten. Zelf dachten wij aan 2015 of nieuwer en niet boven de 100000km. Maar wij staan volledig open voor suggesties.
Ze woont samen maar geen kinderen in het vooruitzicht dus 2 mensen van ca. 1,90.
Na overleg zijn we gekomen tot een formaat Up tot Polo, maar mochten mensen toch een wat grotere auto in gedachten hebben horen wij het graag. De V70 van onze ouders vindt zij te groot om in te rijden. Automaat of schakel is om het even.
Zoals de titel omschrijft zal er ongv 25000 km gereden worden per jaar en het budget is max 15k, alles eronder is natuurlijk mooi meegenomen.

Ohja ik weet dat het tegenwoordig achterhaald is maar volgens onze vader mag het geen Franse auto worden. Excuses voor de Franse fans.

Mocht ik info hebben gemist laat het even weten dat vul ik het aan.

- kleine kans op mankementen
- 25km/jaar
- max €15K
- "klein" formaat
- gezin van 2 (geen kid's)
- geen frans merk
- automaat of schakel

Alvast bedankt!

Yes, dat hebben we gedaan. Maar we willen ook kijken of we mogelijk merken/modellen over het hoofd hebben gezien. Vandaar dat ik hier ook op meningen vraag.

Ah, dan maak je je zoekfunctie niet meer VW gebonden.... Tussen 12.5 en 15K, bouwjaar vanaf 2015 en loop je even door de resultaten heen. Persoonlijk zou ik een Koreaan (Hyundai i20) of Japanner (Yaris) nemen, maar er zijn genoeg fans van de Duitse merken....

Een proefritje in een Renault Clio zou ik gewoon ook eens maken, het zijn hele goede auto's.

In andere topics al meermaals de Seat Ibiza vanaf 2017 aanbevolen (rij ikzelf al enkele jaren naar volle tevredenheid mee rond). In vergelijk met de polo vaak completer uitgerust voor hetzelfde geld. Of hetzelfde uitgerust voor minder geld. Hoewel bij mij weinig problemen, blijft het wel VAG. En daar zijn niet alle forumleden hier even sterk fan van. Kies voor een 1.0 TSI met 95pk of 116pk. De 1.0 MPI zou ik niet doen. Zowel bij Polo als Ibiza niet. Op hetzelfde platform heb je ook nog de Skoda Fabia.

De Renault Clio vanaf 2012 of eventueel de nieuwe generatie vanaf 2019 (weet niet of dat gaat passen binnen het budget) zijn ook fijne auto's. En leuk om te zien.

De Toyota liefhebbers zullen je de Yaris (al dan niet hybride) aanraden. Ook prima mogelijk met dit budget.

En dan hebben we o.m. de Mazda 2, de Opel Corsa, de Ford Fiesta , diverse Koreanse alternatieven etc. nog niet genoemd.

Als je weinig verstand van auto's hebt, dan zou ik meer waarde hechten aan een aankoop bij een betrouwbare garage in de buurt, dan aan een specifiek merk of model.

Veel modellen in een bepaalde klasse van VW, Seat, Skoda en Audi zijn technisch gezien veelal gelijk, net als bij Hyundai en Kia, Renault, Nissan en Mercedes (A), BMW en Mini.... Dus de keuze is reuze! Er blijven natuurlijk wel modellen of motoren die relatief veel problemen kennen of hebben gekend. De 1.0 tsi van VAG is super, de 1.4TSI is dan weer stukken onbetrouwbaarder in oudere bouwjaren (voor 2015). Ook sommige Ford 1.0 motoren kennen hun problemen afhankelijk van het bouwjaar. Bij 25.000 km/jaar kan een klein dieseltje ook nog wel goedkoop uitvallen. De Renault 1.5 Dci wordt in heel veel auto's toegepast (oa Mercedes, Nissan) en de 1.3JTD van Fiat is ook een fijne motor.

Zoals Rudyke al aangeeft: Zoek een autobedrijf in de buurt waar je vertrouwen in hebt.

Ik zou een diesel overwegen met bv 150.000 erop. Hou het simpel, niet teveel spullen erop die kunnen stuk gaan of duurder dan normaal zijn zoals grote velgen.

Toyota Auris 1.8 Hybrid​

m1ny4t9bc4lc_1200.jpg

Iets groter dan een Yaris maar met 427 cm nog behoorlijk compact. Wat hogere kilometerstanden is geen probleem. Zuinig en betrouwbaar!

Dag Autokenners,

Mijn zus gaat beginnen met haar eerste baan en heeft voor haar functie een eigen auto nodig.
Ze is vooral opzoek naar een auto waar ze weinig omkijken naar heeft, ik snap dat je soms gewoon pech kan hebben met een 2e handsauto maar dat even buiten beschouwing gelaten. Zelf dachten wij aan 2015 of nieuwer en niet boven de 100000km. Maar wij staan volledig open voor suggesties.
Ze woont samen maar geen kinderen in het vooruitzicht dus 2 mensen van ca. 1,90.
Na overleg zijn we gekomen tot een formaat Up tot Polo, maar mochten mensen toch een wat grotere auto in gedachten hebben horen wij het graag. De V70 van onze ouders vindt zij te groot om in te rijden. Automaat of schakel is om het even.
Zoals de titel omschrijft zal er ongv 25000 km gereden worden per jaar en het budget is max 15k, alles eronder is natuurlijk mooi meegenomen.

Ohja ik weet dat het tegenwoordig achterhaald is maar volgens onze vader mag het geen Franse auto worden. Excuses voor de Franse fans.

Mocht ik info hebben gemist laat het even weten dat vul ik het aan.

- kleine kans op mankementen
- 25km/jaar
- max €15K
- "klein" formaat
- gezin van 2 (geen kid's)
- geen frans merk
- automaat of schakel

Alvast bedankt!
Eigenlijk voldoen heel veel auto's aan deze wensen.

Als ze veel op de grote weg rijdt zou ik eerder een B segment auto kiezen. Die rijden comfortabeler en stabieler, en je hebt vaak meer motorvermogen.

De Seat Ibiza 1.0 TSI is goedkoper dan de VW Polo en een goede keus in dit segment.

Kijk ook zeker naar de Hyundai I20 en Kia Rio.

Je vader beperkt wel enorm de keus, de Nissan Micra en Toyota Yaris ( en Mazda 2 Hybrid) zijn gebouwd in Frankrijk, Franser dan dit gaat het niet worden.

( Zelf heb nu 4 jaar een Renault Clio 130 TCe uit 2020, super fijne, zeer degelijke, comfortabele en betrouwbare auto, tot nu toe is er geen enkele storing geweest, er is zelfs nog geen lampje vervangen, mijn auto kwam uit Turkije)

Succes met de proefritten.

Kleinste kans op mankementen heb je met een zo jong mogelijke Yaris. Zou wel een 1.3 nemen ipv de 1.0. Of de 1.5 hybrid maar die zijn iets duurder.

Na in mijn leven tig auto's te hebben gereden van allerlei merken, is mijn advies: stap over je aversie tegen de omvang van de V70 van je ouders. Neem die waarschijnlijk beste, veiligste en goedkoopste oplossing.

Terug
Bovenaan