Eerste auto kopen!

Hotymoty

Startmotor
Beste Auto-fanaten,

Het is eindelijk zover, deze 25-jarige gaat eindelijk zijn eerste auto kopen. Hiervoor heb ik een budget van 5000 tot max 6000 euro. Ik heb zelf al ontzettend veel vooronderzoek gedaan, maar blijf het lastig vinden om afwegingen te maken. Zeker met betrekking tot de gereden kilometers en bouwjaar in combinatie van de kwaliteit van het model.

Wat zijn mijn voorkeuren?
- Moderne interieur, dus lekker met de tijd.
- Redelijk geluid met voldoende bass. Ik heb gelezen dat de Fiesta en Karl goed geluid heeft? En iemand ervaring met het geluid van de Punto Evo?
- AUX-ingang.
- Redelijk zuinig.
- Exterieur wil ik liefst ook modern.
- Airco
- Betrouwbaar (niet heel veel onderhoud)

Wat heb ik zelf al gevonden?
- Opel Karl (2016), €5.950: Link
- Ford Fiesta Ghia (2010) €4.995: Link
- Fiat Punto Evo (2011): €5.250:Link
- Seat Ibiza (2011): €5.250: Link

Ik ga de auto vooral gebruiken voor naar werk, dat is redelijk dichtbij. En daarbij komen ritjes van 100 km er ook bij voor naar mijn vriendin. Daarnaast haal ik de auto met de gedachte voor de langere termijn.

Mijn voorkeur gaat in eerste instantie naar de Opel, maar ik heb gehoord van iemand dat een A-segment met 100.000km aan de hoge kant is. Ik denk wel dat de eigenaar veel lange ritten heeft gereden gezien de jonge leeftijd.

Ik hoop dat jullie mij van advies kunnen voorzien! Alvast bedankt!

Heel belangrijk: proefritten maken in de auto's van jouw keuze, temeer daar het een auto wordt voor de langere termijn. Als je de geschiedenis kent van de Karl, zou ik me over de kilometers niet druk maken.

speedtouch zei:
Heel belangrijk: proefritten maken in de auto's van jouw keuze, temeer daar het een auto wordt voor de langere termijn. Als je de geschiedenis kent van de Karl, zou ik me over de kilometers niet druk maken.
1 kleine onderhoudsbeurt op 99.584, op 8 november. Is dat goed?

Jordy 1902259 zei:
speedtouch zei:
1 kleine onderhoudsbeurt op 99.584, op 8 november. Is dat goed?

De foto toont de laatst ingevulde pagina van het onderhoudsboekje, dus de laatste beurt. die is recent, dus dat is goed. Ik denk dat hij eerder ook al beurten heeft gehad. Je moet bij een proefrit gewoon even de boekjes nakijken. Nog mooier is het als je facturen kunt inzien, maar dat kan lang niet altijd.

Ahh oke thanks. Maar voor de langere termijn is het niet erg als er 108.000km op de teller staat? Dat in vergelijking met een Fiesta (b-segment). Niet dat ik binnenkort allemaal onderdelen moet vervangen van de Karl.

Kilometerstand zegt niet zoveel. De motor van je auto slijt net zoveel van je huis naar de oprit op de snelweg als de 200km die je daarna rijdt. Ik zou me daarover niet te druk maken.

Jordy 1902259 zei:
Ahh oke thanks. Maar voor de langere termijn is het niet erg als er 108.000km op de teller staat? Dat in vergelijking met een Fiesta (b-segment). Niet dat ik binnenkort allemaal onderdelen moet vervangen van de Karl.

108.000 kilometer is echt niet veel, zeker als de auto goed onderhouden is. Eigenlijk is belangrijker of er gewoon goed voor de auto gezorgd is. Veel hangt ook af van rijgedrag van de bestuurder, de een heeft de koppelingsplaten versleten bij 50.000 km, de ander rijdt er meer dan 300.000 kilometer mee.

Groot voordeel van de Opel Karl is dat die heel veel jonger is, en waarschijnlijk veel warme kilometers heeft gemaakt. Een auto verouderd ook gewoon. De Koreaanse Opel Karl heeft eenvoudige en degelijke techniek, en is zeker goed voor nog heel veel kilometers.

Een auto slijt veel minder van veel lange stukken, veel korte stukjes zijn heel slecht voor de techniek. Groot voordeel van een tellerstand van boven de 100.000 kilometer is dat ze veel goedkoper zijn om te kopen, maar vaak zeker net zo goed zijn. Immers veel mensen denken nog steeds dat er boven de 100.000 kilometer veel kapot gaat, de grootste kostenpost is echter vaak de afschrijving, en de onderhoudskosten stijgen maar heel langzaam.

Is een Chevrolet aveo misschien nog een optie, word net als de Opel Karl gemaakt in Zuid-Korea.

Model van na 2011 nemen overigens dan altijd in 5 Deurs

https://www.gaspedaal.nl/chevrolet/aveo?bmin=2012&kmax=100000&pmax=6000&srt=df-a

Van je originele lijstje zou ik alleen de Karl overwegen. De rest is import. Hoeft niet verkeerd te zijn, maar er wordt weleens gesjoemeld met kilometerstanden.

Thanks voor alle uitleg! Heel duidelijk. Ik heb vrijdag een testrit gepland en als alles naar wens is, dan ga ik hem denk ik wel kopen.

Jordy 1902259 zei:
- Redelijk geluid met voldoende bass. Ik heb gelezen dat de Fiesta en Karl goed geluid heeft? En iemand ervaring met het geluid van de Punto Evo?
- AUX-ingang.

Even op dit puntje; aftermarket speakers/subwoofers/audio systemen is best een grote business. Die kan je altijd aanpassen als je dat nodig vindt.

Doe die Karl maar s goed bekijken en testen. Komt op mij over als een auto van een uitzendbureau voor Oost Europeanen. A-segment. Grijs. Jong met veel kilometers. Veel Oost Europeanen zijn niet van die goede chauffeurs.

eerriikk zei:
Doe die Karl maar s goed bekijken en testen. Komt op mij over als een auto van een uitzendbureau voor Oost Europeanen. A-segment. Grijs. Jong met veel kilometers. Veel Oost Europeanen zijn niet van die goede chauffeurs.
Wat een onzin, op een deukje na ziet hij ervan binnen en buiten nog uit als nieuw.
Mijn keuze zal het niet zijn ben nog geen 75, maar het is een prima auto.

eerriikk zei:
Mijn gedachte ook bij deze Opel, Eerrrriikk!

goed opletten bij deze Karl! 1 zakelijke eigenaar, 30.000km per jaar geragd als huurslet/ polen-poolauto door een welbekend Oostblokken-uitzendbureau, daar durf ik wel om te wedden! En reken maar dat deze pas bij 99k km voor het eerst in de werkplaats was...

Als je zoiets wilt kopen, evt met relatief hoge km-stand, geen enkel probleem maar zoek dan gewoon eentje die klopt, en zeker geen ex rental. Ik heb normaal niks tegen ex-lease, in tegendeel zou ik zeggen, maar bij dit soort autootjes weet je gewoon voor 90% de inzet...

Jazzy Cool zei:
eerriikk zei:

goed opletten bij deze Karl! 1 zakelijke eigenaar, 30.000km per jaar geragd als huurslet/ polen-poolauto door een welbekend Oostblokken-uitzendbureau, daar durf ik wel om te wedden! En reken maar dat deze pas bij 99k km voor het eerst in de werkplaats was...

Als je zoiets wilt kopen, evt met relatief hoge km-stand, geen enkel probleem maar zoek dan gewoon eentje die klopt, en zeker geen ex rental. Ik heb normaal niks tegen ex-lease, in tegendeel zou ik zeggen, maar bij dit soort autootjes weet je gewoon voor 90% de inzet...

En dan kom je nu met een Honda Jazz uit het jaar kruik als voorstel?

De Fiesta lijkt me een optie, goed checken want verse import. De Punto: stoel bijna versleten bij nog geen 90.000km? Lijkt me sterk dus laat maar zitten...

Van je lijstje zou ik voor de Ibiza gaan, deze is al wat langer in NL, bedrijf ziet er wel ok uit,, al is deze Ibiza wel traaaaag. Maar ach, als je een relaxte chauffeur bent kom je net zo natuurlijk gewoon prima waar je wezen moet. Succes met je keuze!

Total Loss zei:
Jazzy Cool zei:
eerriikk zei:

En dan kom je nu met een Honda Jazz uit het jaar kruik als voorstel?
zie je dat ergens dan? Doe ff kalm, ik klets echt geen onzin hoor. Covebo, zegt je dat wat? Maar verder zelf lekker weten.

My 2 cents: Toyota Urban Cruiser net boven budget, maar misschien kom je daar wel uit. Leuke auto met hippe SUV-uitstraling, origineel NL Toyota bij een betrouwbaar adres (Vakgarage)

Als je naar een Opel Karl kijkt zou ik aanraden om niet op 1 adres te kijken, maar naar verschillende ( betrouwbare) adressen te gaan. En dan de auto te kiezen die de beste deal is.
In de boekjes staat ook meestal de eerste eigenaar, en kun je ook zien waar en wanneer de auto onderhoud heeft gehad. De auto lijkt er netjes uit te zien, en bij twijfel gewoon verder kijken er staan er immers genoeg.

Epica zei:
eerriikk zei:
Wat een onzin, op een deukje na ziet hij ervan binnen en buiten nog uit als nieuw.

Om hem weer als nieuw eruit te laten zien hebben ze autopoetsers uitgevonden. Misschien wel bij hetzelfde uitzendbureau. :LOL:

eerriikk zei:
Epica zei:
eerriikk zei:

Om hem weer als nieuw eruit te laten zien hebben ze autopoetsers uitgevonden. Misschien wel bij hetzelfde uitzendbureau. :LOL:
Zucht, sommige mensen zijn nog dommermdan ze zich voor doen, dus je poetst een hele auto en laat dan dat 1 deukje zitten wat er prima uit te halen is met uitdeuken zonder spuiten en ze stoppen er ook meteen maar een heel nieuw interieur in?

Vreemde zoektocht maken we er van met elkaar. TS komt met vier voorstellen, drie daar van worden afgeschoten dus blijft er maar één over die het vervolgens (afgaande op TS) dan in principe ook moet worden. Waarvan dan vervolgens weer gesuggereerd wordt dat deze door oost-blokkers is afgeragd. Tip van mijn kant Jordy: zoek even wat langer door. Fiësta's, Ibiza's en Punto's zijn door de bank genomen populaire auto's. Legio aanbod dus. Nu weet ik niet waarom je bovenstaande exemplaren hebt gekozen (wellicht gewoon de goedkoopste?) maar wees wijs en zoek even iets langer door. En wellicht kom je er na wat speurwerk wel achter dan alsnog achter dat het een Karl 'moet' worden, maar zet dan ook even een paar van die Opeltjes op een rij. Gewoon even kijken wat er zoal te koop is en gevoel krijgen voor wat zo'n auto zou moeten kosten. En ga ook vooral proefritjes maken, de ene auto is de andere niet. Gewoon even kijken hoe het rijdt, hoe het zit, hoe het schakelt, etc. Allemaal zaken die je online niet kan achterhalen. Je staat wel op het punt om 5 à 6 mille stuk te slaan op een automobiel, ik heb het gevoel dat het allemaal wat overhaast gaat nu.

Wat een gekke reactie's ineens. Ik vind het allemaal vergezocht hoor, zeker dat verhaal over Oost-Europeanen. Beetje jammer deze reacties.

Jordy 1902259 zei:
Wat een gekke reactie's ineens. Ik vind het allemaal vergezocht hoor, zeker dat verhaal over Oost-Europeanen. Beetje jammer deze reacties.
Sommige mensen zien dingen die er niet zijn.
De andere 3 auto's zijn inderdaad wel import auto's, maar de modellen op zich zijn prima.

Jordy 1902259 zei:

Indien mijn reactie je schoffeert, mijn excuses voor de wat boude verwoording, maar ik wil je oprecht waarschuwen alert te zijn op de inzet en historie van de Karl. In tegenstelling tot velen & wat men misschien nu van mij ook denkt, heb ik niets tegen Oost Europeanen en zeker ook niet tegen hen die werk doen dat wij zelf niet meer willen of kunnen. Blijft een feit dat honderden Opels Karl, Nissan Pixo en Mitsubishi Spacestars ingezet worden (oa door het genoemde uitzendbureau c.s.) als goedkoope poolauto en die worden niet gespaard kan ik je uit eerste hand garanderen.

Résume: doe met het advies wat je wilt, het is echt niet uit de lucht gegrepen zoals anderen hier beweren; doe gedegen onderzoek naar de betreffende auto. Op je andere opties heb ik volgens mij ook steekhoudend gereageerd én ik heb je nog een m.i. passend alternatief voorgelegd dus volgens mij heb ik je netjes proberen te helpen.

Als je het allemaal anders en er slechte intenties in ziet, tsja danneh... weet ik het ook niet.

Succes met je keuze.

Jazzy Cool zei:
Jordy 1902259 zei:

Indien mijn reactie je schoffeert, mijn excuses voor de wat boude verwoording, maar ik wil je oprecht waarschuwen alert te zijn op de inzet en historie van de Karl. In tegenstelling tot velen & wat men misschien nu van mij ook denkt, heb ik niets tegen Oost Europeanen en zeker ook niet tegen hen die werk doen dat wij zelf niet meer willen of kunnen. Blijft een feit dat honderden Opels Karl, Nissan Pixo en Mitsubishi Spacestars ingezet worden (oa door het genoemde uitzendbureau c.s.) als goedkoope poolauto en die worden niet gespaard kan ik je uit eerste hand garanderen.

Résume: doe met het advies wat je wilt, het is echt niet uit de lucht gegrepen zoals anderen hier beweren; doe gedegen onderzoek naar de betreffende auto. Op je andere opties heb ik volgens mij ook steekhoudend gereageerd én ik heb je nog een m.i. passend alternatief voorgelegd dus volgens mij heb ik je netjes proberen te helpen.

Als je het allemaal anders en er slechte intenties in ziet, tsja danneh... weet ik het ook niet.

Succes met je keuze.
Het zijn alleen maar trieste vooroordelen zonder enige feiten. Zoals ik al zei de auto ziet er vele te netjes uit voor jou vooroordelen, dus ja als je advies geeft kom met wat nuttigs en niet met deze onzin.

Epica zei:
Jazzy Cool zei:
Jordy 1902259 zei:

Succes met je keuze.
Het zijn alleen maar trieste vooroordelen zonder enige feiten. Zoals ik al zei de auto ziet er vele te netjes uit voor jou vooroordelen, dus ja als je advies geeft kom met wat nuttigs en niet met deze onzin.
leer lezen wat er staat en blijf niet zo hangen. En wat is jouw ot bijdrage waar ts wat aan heeft?

Jazzy Cool zei:

Blijft een feit dat honderden Opels Karl, Nissan Pixo en Mitsubishi Spacestars ingezet worden (oa door het genoemde uitzendbureau c.s.) als goedkoope poolauto

goedkoope poolauto

source.gif

Ik wi even een lans breken voor Jazzy Cool. Hij is altijd oprecht en betrokken in zijn reacties en zoals hij al aangeeft, hij probeert alleen maar TS voor een mogelijke miskoop te behoeden. Daar is niets mis mee lijkt me.

Kalm an zei:
Ik wi even een lans breken voor Jazzy Cool. Hij is altijd oprecht en betrokken in zijn reacties en zoals hij al aangeeft, hij probeert alleen maar TS voor een mogelijke miskoop te behoeden. Daar is niets mis mee lijkt me.
Daar is ook niks mis mee, alleen helpen doe je niet door complete onzin te verspreiden.

Hmmm jazy cool heeft zijn profiel inmiddels verwijderd

Maar Jordy winkelt volgens mij wel bij handelaren die nergens bij zijn aangesloten. Als je 6.000 te besteden hebt,dan heb je ook genoeg keuze bij meer betrouwbare adressen.

Maar bestaan echt handelaren die wrak van de week gaan poetsen. Maar meestal gaan zulke types met je mee proefrijden en proberen je constant af te leiden.

Auto encyclopedie zei:

Maar Jordy winkelt volgens mij wel bij handelaren die nergens bij zijn aangesloten. Als je 6.000 te besteden hebt,dan heb je ook genoeg keuze bij meer betrouwbare adressen.

Maar bestaan echt handelaren die wrak van de week gaan poetsen. Maar meestal gaan zulke types met je mee proefrijden en proberen je constant af te leiden.

Deze (Drechtsteden) handelaar zit aangesloten bij Bovag. Dat is toch wel enigszins betrouwbaar?

Jordy 1902259 zei:
Auto encyclopedie zei:

Deze (Drechtsteden) handelaar zit aangesloten bij Bovag. Dat is toch wel enigszins betrouwbaar?

Das idd belangrijk! De garage wel goed googlen op reviews. Heeft vele goede als ik het zo lees,maar ook aanzienlijk veel lage. Denk dat het een grote speler is.

Drechtsteden Auto's

https://g.co/kgs/U8VV3A

De nieuwste review ging over een auto uit 2016 , misschien handig om die persoon een bericht te sturen of het over de Opel Karl ging? Ik denk dat er meer mensen op de Opel afgaan.

Auto encyclopedie zei:
De nieuwste review ging over een auto uit 2016 , misschien handig om die persoon een bericht te sturen of het over de Opel Karl ging? Ik denk dat er meer mensen op de Opel afgaan.

Thanks, ik kan alleen die vent geen bericht sturen helaas. Of ik zou niet weten hoe.

Jordy 1902259 zei:
Auto encyclopedie zei:

Thanks, ik kan alleen die vent geen bericht sturen helaas. Of ik zou niet weten hoe.
Waarom in hemelsnaam een bericht sturen aan een derde? Als je interesse hebt in die Karl dan ga je toch gewoon kijken?

Leon in zn Fiesta zei:
Jordy 1902259 zei:
Auto encyclopedie zei:

Waarom in hemelsnaam een bericht sturen aan een derde? Als je interesse hebt in die Karl dan ga je toch gewoon kijken?
Inderdaad ga kijken of het wat is en maak als het kan een proefrit is het niks dan weet je in ieder geval of het wat voor je is.

Leon in zn Fiesta zei:
Jordy 1902259 zei:
Auto encyclopedie zei:

Ja je hebt ook gelijk haha. Komt goed.

Leon in zn Fiesta zei:
Jordy 1902259 zei:
Auto encyclopedie zei:

Klopt goed voorbereid de Opel Karl bekijken. Ik weet ook niet wat een 2ehands Karl kost met deze kilometerstand elders. Soms kan het zijn te mooi om waar te zijn, maar soms beseffen garages niet dat ze een parel bezitten. Ik zag een x een sirion 1.3 met automaat ergens staan die wel heel goedkoop was, toen ik belde waren er al veel voor mij aan, en 3 dagen later stond die al niet meer op gaspedaal. Daihatsu staat bij veel mensen voor knullig en daarnaast helpt het ook niet mee dat het merk niet meer geleverd wordt. Zelfde is bij Koreaanse Chevrolets de spark en de laatste generatie aveo zijn goede auto's maar staan voor mooie prijzen te koop. Als de Karl er voor een mooie prijs staat, dan was die denk k al verkocht, dus snel gaan kijken met alle argumenten in je achterhoofd die je hier hebt gekregen.

Trouwens wat mij opvalt, meestal reageren bedrijven op zowel positieve als negatieve reviews. Dat doet bedrijf kennelijk niet.

Maar zoals epica zegt , als het niks is, dan heb je dat ook ervaren. En staan oom reviews over bedrijf dat ze niet altijd open staan voor proefritten.

Ik hoop dat we sowieso nog een terugkoppeling van je krijgen

Auto rijklaar laten maken bij een garage als dit kan ook zijn dat de bekende slager zijn eigen vlees keurt.

Nogmaals neem de informatie die je niet goed uitkomt hier ook mee in je achterhoofd bij bezoek

Bij RDW kun je ook nog betaalfe uitgebreide kenteken check aanvragen

Thanks voor alle tips!

Ik kwam trouwens de Chevrolet Spark 1.2 LT tegen met relatief weinig kilometers op de teller. Heeft iemand ervaring met dit model?

Jordy 1902259 zei:
Thanks voor alle tips!

Ik kwam trouwens de Chevrolet Spark 1.2 LT tegen met relatief weinig kilometers op de teller. Heeft iemand ervaring met dit model?

In mijn schoonfamilie hebben ze twee Chevrolet Sparks, de auto is een betrouwbare auto en goedkoop op de weg te houden. Je koopt ze voor weinig, en de kwaliteit is goed. De Opel Karl is eigenlijk de Chevrolet Spark van de volgende generatie (is hier niet geleverd), en is dus moderner, meer auto en luxer.

Als je kijkt naar de Chevrolet Spark kijk dan ook naar de Renault Twingo 2, die biedt verrassend veel ruimte en comfort voor deze klasse. Ze staan te koop voor weinig geld, en de kwaliteit is goed.

Heb er ooit een als leenauto meegekregen, echt met afstand het meest gammele autootje wat ik ooit gereden heb en het ding was toen nog zo goed als nieuw. Alles leek echt ieder moment af te kunnen breken ( schakelen/koppelen ) ding kwam niet vooruit, maakte heel veel herrie, etc.
Draak van een auto wat mij betreft, maar kan persoonlijk zijn.

Total Loss zei:
Heb er ooit een als leenauto meegekregen, echt met afstand het meest gammele autootje wat ik ooit gereden heb en het ding was toen nog zo goed als nieuw. Alles leek echt ieder moment af te kunnen breken ( schakelen/koppelen ) ding kwam niet vooruit, maakte heel veel herrie, etc.

Zeker de 1.0 versie gekregen? Ik lees juist heel veel positieve reviews. Ervaringen blijven relatief natuurlijk!

Jordy 1902259 zei:
Total Loss zei:

Zeker de 1.0 versie gekregen? Ik lees juist heel veel positieve reviews. Ervaringen blijven relatief natuurlijk!

Ja was inderdaad een 1.0. Mijn verbazing was destijds juist dat ding nog gloedje nieuw was en toch reed als een oud versleten barrel.

Total Loss zei:
Jordy 1902259 zei:
Total Loss zei:

Ja was inderdaad een 1.0. Mijn verbazing was destijds juist dat ding nog gloedje nieuw was en toch reed als een oud versleten barrel.

Dacht ik al. Volgens mij is de 1.2 versie wel stuk beter. Logisch met 82PK.

Jordy 1902259 zei:
Total Loss zei:
Jordy 1902259 zei:
Total Loss zei:

Had ook echt niet te maken met pk's of vermogen, was gewoon meer het algehele gevoel.
Voelde allemaal heel fragiel en gammel aan, kreeg zeker niet het gevoel van betrouwbaarheid of gebouwd om lang mee te gaan.

Total Loss zei:
Jordy 1902259 zei:
Total Loss zei:
Jordy 1902259 zei:
Total Loss zei:

Had ook echt niet te maken met pk's of vermogen, was gewoon meer het algehele gevoel.
Voelde allemaal heel fragiel en gammel aan, kreeg zeker niet het gevoel van betrouwbaarheid of gebouwd om lang mee te gaan.
Toch wel gek dat ik vooral hele positieve reviews lees.

Terug
Bovenaan