Eerste auto kopen - E46 320D

Mathieu1605

Net ingestapt
Hoi allemaal, laat ik mij even voorstellen!

Mijn naam is Mathieu, 18 jaar oud, en ik kom uit Wassenaar. Ik heb net mijn rijbewijs gehaald en ben op zoek naar mijn eerste auto, en dacht dat dat samen met mijn liefde voor auto's een goede reden was om mij hier in te schrijven.

Nu heb ik al gelijk wat meningen nodig!

Ik heb zaterdag een BMW bezocht en proefgereden, die ik zeer waarschijnlijk ga kopen. Wat specificaties:

320D Sedan uit 2004 met 234.000 km, eerste eigenaar (nog van een collega van mijn ma ook, dat is fijn) altijd door BMW onderhouden

Volgende opties;

-Saffierschwarz Metallic
-Lifestyle Edition (eigenlijk gewoon een chroom pakket, lijsten, ringen rond de tellers, nieren in chroom)
-Comfortpakket
-Leren stoelen
-Climate Control
-Park Distance Control
-Automatisch dimmende binnenspiegel
-Open dak
-Verwarmde stoelen
-Elektrische ramen voor + achter
-Automatische koplampen
-Regensensor
- extra set velgen met winterbanden

Eigenlijk alles, behalve cruise control; ik weet niet waarom juist die optie niet, maar het maakt mij niet zoveel uit want deze auto gaat voor 90% in de randstad worden gebruikt waar het toch nutteloos is.

2 opmerkingen:

-Zomerbanden zijn aan hun einde, dus dat is sowieso 250 euro voor 4 nieuwe banden

-De auto trilt een beetje als je hem koud start, maar ik kan niet oordelen of dat een probleem kan zijn of dat ik gewoon niet ben gewend aan wat oudere diesels. Zodra hij wat in de toeren zit en rijdt voel je er niks meer van.

De eigenaar vraagt er €3000 voor, omdat dat de inruilprijs is die de BMW dealer hem geeft voor de auto. Wat vinden jullie?
 
Ga je veel kilometers maken, dat je voor een diesel kiest? Vergeet niet de hoge MRB. Weet je al voor jezelf wat de auto maandelijks mag kosten?
 
Als deze auto niet wordt ingeruild krijgt hij korting..... heeft'ie 3k van jou en de korting.... lijkt me dat dit voordeel dan tendele voor jou mag zijn.
 
speedtouch zei:
Ga je veel kilometers maken, dat je voor een diesel kiest? Vergeet niet de hoge MRB. Weet je al voor jezelf wat de auto maandelijks mag kosten?

Auto komt op CD-kenteken, dus ik betaal geen MRB. Diesel of benzine maakt dus niet uit :D

Qua maandelijkse kosten... ik zal rond de 600-700 km per maand rijden als het alleen om huis > universiteit en terug gaat. Tevens heb ik ook een tankpas dus dan zit ik misschien aan €30 aan diesel per maand.

Onderhoud voor een E46 kan ik wel aan denk ik, tevens zijn bij deze de remblokken + schijven en remleidingen onlangs nog helemaal vervangen dus daar zit ik iig binnenkort niet mee.
 
Pietzoveel zei:
Als deze auto niet wordt ingeruild krijgt hij korting..... heeft'ie 3k van jou en de korting.... lijkt me dat dit voordeel dan tendele voor jou mag zijn.

Zit er aan te denken om hem €2700 aan te bieden, kan ik voor onder de 3k nog bandjes erbij kopen
 
Heb je wel eens gekeken wat je per maand aan verzekering gaat betalen? Voor een 320D uit 2004 met 0 schade vrije jaren ga je ruim 249 euro betalen, dat is als je hem natuurlijk al verzekerd krijgt, op naam van iemand anders zou ik helemaal niet doen, gaat het mis is het risico voor jou.
 
Het trillen van de motor zou ik wel veel beter laten onderzoeken, en laten kijken door een specialist wat de oorzaak daar van is. Dit kan anders betekenen dat je binnenkort (zeer) dure reparaties aan de BMW kan krijgen.

Overigens is een oude BMW 3 serie diesel vaak niet duur om te kopen. Maar is wel duur in de verzekering, motorrijtuigenbelasting en onderhoud. Een BMW heeft een geweldig en geavanceerd onderstel, maar om dit zo te houden vergt dit wel goed en regelmatig onderhoud. Ook heeft de auto veel moderne, dure techniek aan boord. Het is belangrijk om de kosten vooral niet te onderschatten.

Verzekeraars staan ook meestal niet in de rij als een 18 jarige zijn krachtige BMW 3 serie wil verzekeren, of vragen hele hoge premies.

Reken dus vooral heel goed alle kosten goed door, een kleinere niet premium auto met minder vermogen is in alles een stuk goedkoper om te rijden. Ook hier kun je erg leuke auto's in vinden.
 
Ondergetekende heeft twee 320d's E46 gehad. Een van voor de facelift en een van erna (degene waar jij ook in gereden hebt). Als je het plaatje financieel rond krijgt zeg ik: doen. Fijne auto's. Eigenlijk geen problemen mee gehad. Verlichting voor ging bij mij wel regelmatig stuk.
Wel bijzonder dat er geen cc in zit. Voor de zekerheid: Bij de E46 gaat dat nog met knopjes op het stuur, niet met een hendel achter het stuur.
 
Epica zei:
Heb je wel eens gekeken wat je per maand aan verzekering gaat betalen? Voor een 320D uit 2004 met 0 schade vrije jaren ga je ruim 249 euro betalen, dat is als je hem natuurlijk al verzekerd krijgt, op naam van iemand anders zou ik helemaal niet doen, gaat het mis is het risico voor jou.

Verzekering is geen probleem; mijn moeder is namelijk diplomaat, en dan is er andere regelgeving. Auto komt op haar naam, met haar schadevrije jaren, en directe familieleden mogen er dan in rijden; €60 per maand all risk. :D
 
De Schaduw zei:
Ondergetekende heeft twee 320d's E46 gehad. Een van voor de facelift en een van erna (degene waar jij ook in gereden hebt). Als je het plaatje financieel rond krijgt zeg ik: doen. Fijne auto's. Eigenlijk geen problemen mee gehad. Verlichting voor ging bij mij wel regelmatig stuk.
Wel bijzonder dat er geen cc in zit. Voor de zekerheid: Bij de E46 gaat dat nog met knopjes op het stuur, niet met een hendel achter het stuur.

Dank voor de info! Ja, bij deze E46 is het stuur helemaal blank... geen knopjes. Zat er aan te denken om een retrofit te doen maar dat lijkt me onzinnig als ik het toch nauwelijks ga gebruiken. En zover de eigenaar mij heeft verteld heeft hij nog nooit een probleem gehad met de auto, alleen een defecte sleutel waardoor de auto niet meer startte. Met de auto zelf buiten normaal onderhoud nog nooit wat mee geweest, dus iig is het geen maandags-auto!
 
Mathieu1605 zei:
Epica zei:
Heb je wel eens gekeken wat je per maand aan verzekering gaat betalen? Voor een 320D uit 2004 met 0 schade vrije jaren ga je ruim 249 euro betalen, dat is als je hem natuurlijk al verzekerd krijgt, op naam van iemand anders zou ik helemaal niet doen, gaat het mis is het risico voor jou.

Verzekering is geen probleem; mijn moeder is namelijk diplomaat, en dan is er andere regelgeving. Auto komt op haar naam, met haar schadevrije jaren, en directe familieleden mogen er dan in rijden; €60 per maand all risk. :D
Daarom begin ik een beetje een hekel an diplomaten te krijgen. Het is goed dat ze beschermd worden tegen allerlei dubieuze regeringen door ze onschendbaar te maken, maar als ze er vervolgens misbruik van maken kan dat niet de bedoeling zijn. Waarom zou je je als diplomaat niet gewoon aan de regels houden? Ga je straks ook maar overal parkeren omdat er voor diplomaten andere regels zijn?
 
En we zijn los! :D
Als Diplomaatszoontje uit Wassenaar zit je vast niet om een paar knaken verlegen, gewoon schuiven zoals we dat allemaal moeten doen, krijg je karakter van (y)

Ontopic, laat vooral de ketting even checken, ik heb dezelfde motor in mijn 1-serie en die trilt of ratelt absoluut niet bij koude start.
 
Mathieu1605 zei:
Epica zei:
Heb je wel eens gekeken wat je per maand aan verzekering gaat betalen? Voor een 320D uit 2004 met 0 schade vrije jaren ga je ruim 249 euro betalen, dat is als je hem natuurlijk al verzekerd krijgt, op naam van iemand anders zou ik helemaal niet doen, gaat het mis is het risico voor jou.

Verzekering is geen probleem; mijn moeder is namelijk diplomaat, en dan is er andere regelgeving. Auto komt op haar naam, met haar schadevrije jaren, en directe familieleden mogen er dan in rijden; €60 per maand all risk. :D

Ik zou zeggen; koop een fatsoenlijke auto inplaats van zo'n gare ouwe diesel. Dat willen ze vast wel voor je ophoesten als je je moesje lief aankijkt. Minimaal 300pk want anders schiet het niet echt op. Dan kun je je daarmee heerlijk misdragen als de bengel dat je er bent!
 
Pietzoveel zei:
Als deze auto niet wordt ingeruild krijgt hij korting..... heeft'ie 3k van jou en de korting.... lijkt me dat dit voordeel dan tendele voor jou mag zijn.

Dat is lang niet altijd zo. Garages verdienen graag 2 x aan de consument. 1 x aan de auto die jij van hun koopt en 1x aan de auto die jij inruild en die ze door verkopen aan bijvoorbeeld de handel.
 
Bij een BMW dealer zal deze auto gezien de leeftijd en km stand altijd naar de handel worden doorgeschoven. Iets met garantie en imagoschade.
 
3 mille inruil bij de dealer? Voor een oude diesel met >2ton op de klok? Lijkt me sterk eerlijk gezegd.
 
Met CD platen, tankpas en die verzekering zou ik wel wat leukers uitzoeken. Iets met V8 ofzo. Lijn 6. Een mooie Jaguar, Range Rover, Phaeton, 350Z, CLK, E, 5 serie.

Door het wegvallen van MRB kan je juist iets rijden dat een normaal persoon links laat liggen. Een 320d is eigenlijk te bereikbaar voor de veelrijder met laag budget.
 
TYN zei:
3 mille inruil bij de dealer? Voor een oude diesel met >2ton op de klok? Lijkt me sterk eerlijk gezegd.

Inruil is natuurlijk maar wat show, het is gewoon korting op de nieuwe.

Leuke auto, ik heb ook 2 e46's gehad. Maar het zijn nu toch wel oude auto's, die in verhouding erg duur rijdend te houden zijn.
 
Tja leuk. Zonder enige schroom en gêne hier op kosten van de maatschappij een cd kentekentje erop plakken. En dan ook nog tips vragen. Ach ja,Wassenaar. Alle vooroordelen worden bevestigd. Ik ben echt een redelijk persoon, maar hier kan ik Zó niet goed tegen.

Jaloers? Deels wel, want zonder kosten wil iedereen wel rijden. Maar zeker niet jaloers op deze mentaliteit.
 
Marcel 4745100 zei:
... Ik ben echt een redelijk persoon, maar hier kan ik Zó niet goed tegen....

Besef wel dat diplomaten nu eenmaal nodig zijn en ze vallen om diverse redenen niet onder het Nederlands belastingstelsel. Dat is onder andere fijn voor de ambassades uit de armere landen. Voor goedverdienende diplomaten van de internationale organisaties komt er natuurlijk ook veel geld in onze economie, terwijl dat eigenlijk over heel europa of de wereld verdeeld zou moeten worden.
 
Ja, je kunt als diplomaat prima de regels ontduiken.
Maar houdt er wel rekening mee dat de verzekering niets uitkeerd bij een grote schade.
Na een onderzoek, zal blijken dat jij de vaste bestuurder bent en je dus niet de aanvraag naar waarheid hebt ingevuld.
 
MX6 zei:
Ja, je kunt als diplomaat prima de regels ontduiken.
Maar houdt er wel rekening mee dat de verzekering niets uitkeerd bij een grote schade.
Na een onderzoek, zal blijken dat jij de vaste bestuurder bent en je dus niet de aanvraag naar waarheid hebt ingevuld.

Goede kans dat de verzekering gewoon voor alle gezinsleden is. Als je -als kind van een ambassadeur- elke 3 tot 5 jaar naar een ander land moet verhuizen, kun je ook niet verwachten dat gezinsleden ter plekke alles zelf moeten regelen.

Lekker Nederlandse reactie weer van Marcel, zodra iemand iets goedkoper heeft dan hijzelf worden ze pissig :D
 
Megatron zei:
Mathieu1605 zei:
Epica zei:
Heb je wel eens gekeken wat je per maand aan verzekering gaat betalen? Voor een 320D uit 2004 met 0 schade vrije jaren ga je ruim 249 euro betalen, dat is als je hem natuurlijk al verzekerd krijgt, op naam van iemand anders zou ik helemaal niet doen, gaat het mis is het risico voor jou.

Verzekering is geen probleem; mijn moeder is namelijk diplomaat, en dan is er andere regelgeving. Auto komt op haar naam, met haar schadevrije jaren, en directe familieleden mogen er dan in rijden; €60 per maand all risk. :D

Ik zou zeggen; koop een fatsoenlijke auto inplaats van zo'n gare ouwe diesel. Dat willen ze vast wel voor je ophoesten als je je moesje lief aankijkt. Minimaal 300pk want anders schiet het niet echt op. Dan kun je je daarmee heerlijk misdragen als de bengel dat je er bent!

De jaloezie druipt er van af.

Schitterend om iemand zo te zien reageren.
 
Gullwing zei:
MX6 zei:
Ja, je kunt als diplomaat prima de regels ontduiken.
Maar houdt er wel rekening mee dat de verzekering niets uitkeerd bij een grote schade.
Na een onderzoek, zal blijken dat jij de vaste bestuurder bent en je dus niet de aanvraag naar waarheid hebt ingevuld.

Goede kans dat de verzekering gewoon voor alle gezinsleden is. Als je -als kind van een ambassadeur- elke 3 tot 5 jaar naar een ander land moet verhuizen, kun je ook niet verwachten dat gezinsleden ter plekke alles zelf moeten regelen.

Lekker Nederlandse reactie weer van Marcel, zodra iemand iets goedkoper heeft dan hijzelf worden ze pissig :D
Ik zit te smullen van de reacties. Man, man, man wat een niveau. En dan te bedenken dat het gros gewoon volwassen is.:)

Als het een net exemplaar is gewoon doen. De e46 is wat dat betreft een prima auto om mee te beginnen.
 
Ik heb plaatsvervangende schaamte als ik de reacties zo lees. Ik zie nergens waar TS 'misbruik' maakt van zijn situatie, wel gebruik. En logisch toch? Ga je het een leaserijder ook kwalijk nemen als hij een auto voor 4% bijtelling least? Oja dat is waar, dat doen sommigen inderdaad.

@TS: Je bevindt je in een mooie situatie, ik zou me weinig zorgen maken om de 320. Alleen is het misschien een idee een aankoopkeuring te laten. Niet uit wantrouwen, maar omdat het fijn is te weten wat eventuele toekomstige kosten zullen gaan zijn. Oh en neem de zure opmerkingen hier aub met een korrel zout.
 
Terug
Bovenaan