Eerste auto; Hyundai i30, Mercedes b serie of Seat Ibiza ST?

A

Anoniem

Guest
Hi allemaal,

Ik ben Josje, moeder van een zoontje van 4 jaar en op zoek naar een auto. (klinkt als de intro voor een AAclub..)
Iets waar ik naar uit had gekeken, mijn eerste auto, lijkt langzamerhand in een teleurstelling uit te lopen.
Ik hoop dan ook dat jullie mij kunnen helpen!

Mijn wensen zijn als volgt:
Budget € 8000,-
Weinig euvels/onderhoud/gezeik
Ruime kofferbak min 400L (ik wil op vakantie kunnen met kind en man met alleen de achterbak gevuld)
Automatic Airco, liever nog climate control
Cruise Control
Ruime achterbank, qua hoogte (manlief zit achterin en is lang, bijrijder stoel kan natuurlijk stukje naar voren, maar dak niet omhoog ;))
Wegenbelasting max tot 1250kg

Qua KM zullen we niet veel afleggen op uitstapjes, familiebezoek en vakanties na. Ik schat zo'n 10.000,-
Klopt de redenering om te kiezen voor een hogere KM stand i.v.m. onze lage verwachtte rij kilometers?

Zelf kwam ik uit op:
Hyundai i30 CW
Mercedes B160 (b200 was beter?)
Seat Ibiza ST
Skoda Fabia Combi (is die niet te plastiekerig?)
Ford Focus

Zelf had ik mijn oog laten vallen op de hyundai i30cw, maar mijn stiefvader zegt dat het een slechte keuze is i.v.m. de harde vering, ongevoelig sturen en lawaaiig.

Graag hoor ik wat jullie mening is en/of evt. andere aanbevelingen.

Groet,
Josje

Het beste kun je gaan voor onbekend maakt onbemind, de i30 is daar een goed voorbeeld van ,voor een Mercedes betaal je de hoofdprijs en skoda en Seat kampen met met TSI blokken.

Ik ga ondertussen ff op zoek naar alternatieven.

De meeste C-segment stationwagons van een jaar of 10 oud blijven wel onder de 1250kg, en voldoen ruimschoots aan je ruimte-eisen. Dat zou mijn keuze zijn. Naast de I30 en Ford Focus moet je denken aan een Kia Ceed, Opel Astra of Renault Megane. Icm een klassieke 1.6 16v (geen downsize motortje met turbo) heb je de minste kans op gezeik. Welke van deze je het meest aanspreekt is persoonlijke voorkeur, volgens mij kun je aan elk model geen buil vallen. (Mijn keuze zou de Focus zijn, omdat die het lekkerst stuurt.)

De Seat en Skoda op je lijstje zijn B-segmenters en daarmee duidelijk krapper.

Van jouw lijstje zou de I30CW ook mijn keuze zijn, met de Focus als goede tweede. De bezwaren die je schoonvader noemt heeft hij waarschijnlijk uit een autotest, niet uit de praktijk. In dit segment rijden alle auto's best prima, er zijn natuurlijk wel wat verschillen en die worden door journalisten benoemd en benadrukt. Logisch anders hebben ze niets om over te schrijven. In de praktijk valt het echt allemaal wel mee. Je trekt namelijk nooit maximaal op en gaat nooit met piepende banden door de bocht en rijdt ook geen 200km per uur.
Met jouw budget zou ik gaan voor betrouwbaarheid en daar heeft de i30 hele goede papieren. Lees maar eens .

Kalm an zei:
Van jouw lijstje zou de I30CW ook mijn keuze zijn, met de Focus als goede tweede. De bezwaren die je schoonvader noemt heeft hij waarschijnlijk uit een autotest, niet uit de praktijk. In dit segment rijden alle auto's best prima, er zijn natuurlijk wel wat verschillen en die worden door journalisten benoemd en benadrukt. Logisch anders hebben ze niets om over te schrijven. In de praktijk valt het echt allemaal wel mee. Je trekt namelijk nooit maximaal op en gaat nooit met piepende banden door de bocht en rijdt ook geen 200km per uur.
Met jouw budget zou ik gaan voor betrouwbaarheid en daar heeft de i30 hele goede papieren. Lees maar eens .
Is niet helemaal waar. De i30 is vrij strak geveerd en veel rolgeluiden binnenin. Ik heb een tijdje met een 1.5 diesel rondgestuurd maar het onderstel irriteerde mij wel. Verder wel een probleemloze auto. Mij keus zou de Focus zijn.

Over welke i30 hebben we het hier eigenlijk? Voor 8000 euro zie ik zowel het oude model tot 2011 als de nieuwe van na 2011. Ik zou zelf in dit geval altijd voor de nieuwere gaan. Ik heb geen ervaring met de i30 maar de Koreanen maken bij elke modelwisseling enorme sprongen wat betreft kwaliteit en rijgedrag. En vergeet de Kia Cee'd niet want dat is de technisch gelijke broer van de i30.

Een auto in de categorie onder jouw motto van weinig gezeik is de Mitsubishi lancer station, het is niet de mooiste auto ,maar stuk blijken ze niet te gaan.

dit vind de anwb er van

https://www.anwb.nl/auto/tests-en-specificaties/detail/merk=mitsubishi/model=/occasiontest/f72b4cc4-25e8-df11-a731-000c29d2a1e4

en deze heb ik gevonden voor je in IJmuiden met een mooie km stand en je houdt nog wat zakgeld over

https://www.vakgaragekoelemeijer.nl/occasions?u=https%253A%252F%252Fvoorraad.vakgaragekoelemeijer.nl%252Fmitsubishi%252Flancer%252Focc14289851-b9451812

Daarnaast kun je natuurlijk ook voor de kia ceed gaan.

IK heb ook nog een Nissan cube voor je gevonden, ik weet niet of die ruim genoeg is , maar zelf vind ik hem niet mooi.

https://www.autotrack.nl/tweedehands/nissan/cube/44420559

Verder nog een golf 4 station gevonden uit 2006

https://www.autotrader.nl/auto/voertuig/-/3b70eaa8-4318-4763-94dc-4e3eae988d30/?utm_source=gaspedaal.nl&utm_medium=coop&utm_campaign=listings-thirdparty

Is dit niet wat?

mitsubishi-lancer-station-wagon-1-6-intense-1-6-intense.jpg

Super degelijke auto's en je houdt nog geld over voor een leuke vakantie...

edit: Auto encyclopedie was me voor. :p 2 zielen.....

Ik weet ook niet of Josje uit gaat van 1e generatie i30 of tweede generatie i30, Ik kan tot nu toe nog geen tweede generatie i30 station vinden op benzine binnen haar budget. Zelfde geldt voor de ceed. Het is zeker te overwegen waard om door te sparen voor een tweede generatie van de I30 of de ceed en dan vooral de 2e generatie ceed. Dat is zoveel meer auto dan de 1e generatie en je rijdt eens in wat anders dan die eeuwige megane of focus.

De 2e generatie station heb ik inderdaad ook niet gevonden, de gewone 5 deurs wel. Ik had niet helemaal goed gekeken. Het zal dan wel om een gen 1 gaan.

he SVX

Je komt met dezelfde Lancer aanzetten als mij! Dat komt omdat ik niet weet hoe je hier afbeeldingen krijgt. Oh idd je geeft het al toe dat ik je voor was :)

michel1975 zei:
Ik heb een tijdje met een 1.5 diesel rondgestuurd maar het onderstel irriteerde mij wel. Verder wel een probleemloze auto. Mij keus zou de Focus zijn.

Nooit geweten dat de i30 er ook met een 1.5 diesel was. Ik weet niet beter dat er een 1.6 diesel en 2.0 diesel is. Ten zij je het over de getz , of kia rio of cerato hebt.

Auto encyclopedie zei:
he SVX

Je komt met dezelfde Lancer aanzetten als mij! Dat komt omdat ik niet weet hoe je hier afbeeldingen krijgt. Oh idd je geeft het al toe dat ik je voor was :)
Naast het knopje voor de link zit een knopje waar je de link van de foto kan plaatsen.
Maar zo'n Lancer is een goede optie.
Maar misschien een hele gekke vraag, waarom zit je man op de achterbank?
Skoda Octavia
skoda-octavia-combi-1-6-elegance-1-6-75kw-elegance.jpg

Je trekt hier niet de straatstenen mee uit de weg maar het is wel de ruimste in zijn klasse

Auto encyclopedie zei:
michel1975 zei:
Ik heb een tijdje met een 1.5 diesel rondgestuurd maar het onderstel irriteerde mij wel. Verder wel een probleemloze auto. Mij keus zou de Focus zijn.

Nooit geweten dat de i30 er ook met een 1.5 diesel was. Ik weet niet beter dat er een 1.6 diesel en 2.0 diesel is. Ten zij je het over de getz , of kia rio of cerato hebt.
Nope. Typefout op de telefoon. Ik heb er ook nog een review van staan:
https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/hyundai-i30-16-crdi-vgt-hp-dynamicversion-2008/

j 8630918 zei:
Hi allemaal,

Ik ben Josje, moeder van een zoontje van 4 jaar en op zoek naar een auto. (klinkt als de intro voor een AAclub..)
Iets waar ik naar uit had gekeken, mijn eerste auto, lijkt langzamerhand in een teleurstelling uit te lopen.
Ik hoop dan ook dat jullie mij kunnen helpen!

Mijn wensen zijn als volgt:
Budget € 8000,-
Weinig euvels/onderhoud/gezeik
Ruime kofferbak min 400L (ik wil op vakantie kunnen met kind en man met alleen de achterbak gevuld)
Automatic Airco, liever nog climate control
Cruise Control
Ruime achterbank, qua hoogte (manlief zit achterin en is lang, bijrijder stoel kan natuurlijk stukje naar voren, maar dak niet omhoog ;))
Wegenbelasting max tot 1250kg

Qua KM zullen we niet veel afleggen op uitstapjes, familiebezoek en vakanties na. Ik schat zo'n 10.000,-
Klopt de redenering om te kiezen voor een hogere KM stand i.v.m. onze lage verwachtte rij kilometers?

Zelf kwam ik uit op:
Hyundai i30 CW
Mercedes B160 (b200 was beter?)
Seat Ibiza ST
Skoda Fabia Combi (is die niet te plastiekerig?)
Ford Focus

Zelf had ik mijn oog laten vallen op de hyundai i30cw, maar mijn stiefvader zegt dat het een slechte keuze is i.v.m. de harde vering, ongevoelig sturen en lawaaiig.

Graag hoor ik wat jullie mening is en/of evt. andere aanbevelingen.

Groet,
Josje

Uit dit lijstje is de Ford Focus 3 vanaf 2011 denk ik de beste keus. In deze prijsklasse zou ik ook zeker aanraden om naar de Renault Megane 3 Estate te kijken, de auto biedt veel ruimte, comfort en kwaliteit voor relatief weinig geld.

De Hyundai I30 is ook een goede auto, wel verstandig is om een uitgebreide proefrit te maken, ga wel op zoek naar de 2e generatie vanaf 2011, vaak zijn ze dan wel wat duurder. Je ziet dat Hyundai en Kia gewoon hele grote stappen maken, dat zie je ook bij broertje de 2e generatie Kia Ceed.

De focus 3 is er pas vanaf 2011, maar desondanks staan er genoeg te koop die binnen je budget vallen. Persoonlijk vind ik instrumentarium van de focus 2e generatie mooier dan die van de focus 3e generatie.

ak2 zei:
j 8630918 zei:
Uit dit lijstje is de Ford Focus 3 vanaf 2010 denk ik de beste keus. In deze prijsklasee zou ik ook zeker aanraden om naar de Renault Megane 3 Estate te kijken, de auto biedt veel ruimte, comfort en kwaliteit voor relatief weinig geld.

De Hyundai is ook een goede auto, wel verstandig is om een uitgebreide proefrit te maken, ga wel op zoek naar de 2e generatie vanaf 2011, vaak zijn ze dan wel wat duurder. Je ziet dat Hyundai en Kia gewoon hele grote stappen maken.

Terug
Bovenaan