Eerste auto, een Suzuki Swift?

Bart 2303335

Net ingestapt
Lieve mensen,

Ik wil mijn eerste auto gaan kopen en nu kom ik er zelf toch niet helemaal uit dus ik hoop hier wat sturing te vinden binnen de goedbedoelde adviezen die ik al eerder van vrienden/familie heb gehad. Mijn budget is tussen de 2.000 en 3.000 euro. (Was eerst lager, maar na advies bijgesteld), ik ben van plan 10.000 kilometers per jaar te maken waarvan zo'n 80% snelweg kilometers zullen worden. Ik vind betrouwbaarheid en lage kosten de twee belangrijkste elementen. Ik geef in principe niet veel om hoe een auto eruit ziet en verwacht voor deze prijs ook niet veel comfort. Enige verdere noodzakelijkheid is dat ik mijn kiteboard er in kwijt kan als de achterbank plat ligt. Vind het ook niet erg om een auto helemaal af te rijden.

Aanvankelijk had ik mijn oog laten vallen op de Aygo/C1/107, vanwege vooral de reputatie van de Aygo. Nu lees ik alleen overal dat vanwege de populariteit de prijs relatief hoog is, voor het weinige auto dat je krijgt. Vervolgens kreeg ik verschillende adviezen. De een adviseert auto's die jonger dan 10 jaar op te zoeken met weinig kilometers en de ander adviseert juist een bewezen model te kiezen die ouder is maar een hoger segment zodat ik 'meer auto' krijg.

Ik heb dus verder gezocht en nu heb ik mijn oog laten vallen op de Suzuki Swift. Het is een van de weinige auto's die ik esthetisch aan vind spreken in deze prijsklasse. Ik heb twee verschillende modellen in de buurt gevonden die me op verschillende manieren aanspreken. Eentje uit 2006 https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/suzuki/m1456114697-suzuki-swift-1-3-3d-2006-zwart-zuinig.html?c=efb2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr
en een uit 2002 https://www.automulder.nl/nl/occasions (een keer doorklikken). Ik neig naar de 2006 versie maar omdat ik ook advies heb gekregen om gewoon wat goedkoper te gaan zitten (dan heb je minder pijn als hij er toch al snel de brui aan geeft), heb ik deze er ook maar bij gezet.

Ik ben benieuwd wat jullie van deze auto's vinden. Ik las dat de Swifts snel last van roest kunnen hebben, klopt dit? Nog dingen waar ik op moet letten? Mocht je na mijn verhaal nog andere aanbevelingen hebben dan hoor ik dat graag!

Bij voorbaat dank.
Bart

Ik weet het, aan de bovenkant van jouw prijskaartje, maar 'als nieuw'!
https://www.autotrack.nl/tweedehands/peugeot/206/45662301

Ik vind het '06 model Swift nog steeds een hele vlotte auto om te zien. Een leuke wagen om mee te starten. Het oude type Swift is echt wel een oud model nu en rijdt volgens mij ook een stuk minder. Als het budget het toe laat, zou ik dus voor de '06 gaan.

De Swift uit 2006 is gewoon veel meer auto dan zijn voorganger de Swift uit 2002.
Ik zou zelf de Swift uit 2006 (model vanaf 2005) kiezen, deze auto is gewoon een stuk moderner, en dat merk je. Ik vind zelf het model vanaf 2005 gewoon een hele leuke en geslaagde auto.

De Suzuki Swift staat bekend als een betrouwbare auto.
Zwakke punten zijn de versnellingsbak, dus maak altijd een uitgebreide proefrit, en kijk of die soepel en vlot schakelt en geen bijgeluiden maak. En roest is ook een zwak punt, zet de auto dus altijd op de brug.

Kijk ook altijd goed of de auto goed en op tijd is onderhouden. De jongste auto is al 13 jaar oud. Controleer goed of alles werkt of laat een aankoopkeuring doen.

Even ter overweging, voor het geld van een Suzuki Swift uit 2006 koop je ook een keurige Renault Twingo uit 2009, 2010 of 2011. Dit is ook een hele goede auto.

Mechanix zei:
Het oude type Swift is echt wel een oud model nu en rijdt volgens mij ook een stuk minder.

Dat klopt, al is dat op zichzelf ook geen verkeerde auto. De oude Swift is wel nog roestgevoelig terwijl dat bij het nieuwere model geen groot issue meer is, daar tegenover staat weer dat ze qua aanschaf nu echt spotgoedkoop zijn (ook de latere exemplaren, vaak actiemodellen met airco enzo) en qua mrb net wat lager zitten, tevens is de techniek voor de zelfsleutelaars wat toegankelijker.

Moet het zo goedkoop mogelijk, zowel qua aankoop als rijden? Oude Swift.
Ben je in staat om je budget een a tweeduizend hoger te leggen en wat meer per maand kwijt te zijn, in ruil voor een sportiever en veel moderner aanvoelende auto? Nieuwe Swift.

En in elk topic hier worden ze wel genoemd : naast de Swift kan je ook kijken naar een Mitsubishi Colt of Daihatsu Sirion. Ook prima auto's. En de modellen vanaf 2005 ongeveer zijn gewoon fijne auto's, ook voor de snelweg. Dat zou ik met een oudere generatie Swift toch iets minder graag doen.
Zo'n Swift vanaf 2005 is gewoon een echt leuke auto, rijdt ook fijn. Inderdaad bij de proefrit opletten of ie goed schakelt. Ik reed er eens eentje waarbij het voelde alsof je in een bak stevige erwtensoep roert, dat is niet goed.

Dat is erg makkelijk, de 2006 Swift, het model uit 2002 is als sinds begin jaren 90 op de markt dus het is al een model van dik 28 jaar oud met alle veiligheidsmaatregelen van die tijd.

Ik zal voor de smart forfour gaan, die heeft altijd 5 deuren deelt techniek en onderstel met de Mitsubishi Colt en heeft een verschuifbare achterbank. Altijd voor de 1.3 of 1.5 gaan ,want dat zijn langlopers en hebben een distributie ketting

Het zwakke punt van de forfour is de semi automaat die is namelijk van smart en die zijn storingsgevoelig en stuk gaan ze! Overigens bij de Swift ook met een grote boog om de semi automaat heen. Er staat onder het stukje techniek ook een topic over een Swift met semi automaat. Drama!

Het oude model Swift is wel ongeveer het goedkoopste waarmee je kunt rijden: lekker licht, erg zuinig en nog niet gehinderd door een hoop elektronica en milieumeuk…. ik zou het dan wel weten wat te nemen.
Qua roest goed letten op de staat van de dorpels en aansluiting bodemplaat/dorpel, de ophangpunten aan de koets van de draagarmen voor en de staat van de draagarmen achter, daarmee heb je de zwakke plekken van dit model wel gehad.
Verder nog even een NAP-rapport vragen i.v.m. de kilometerstand, er kan zo maar een 1 of 2 bij voor moeten staan.;)

Muddy Bandit zei:
Qua roest goed letten op de staat van de dorpels en aansluiting bodemplaat/dorpel, de ophangpunten aan de koets van de draagarmen voor en de staat van de draagarmen achter, daarmee heb je de zwakke plekken van dit model wel gehad.

En bij de vijfdeurs (GLX) ook de wielkasten achter. Maar goed, dat zijn wel de meest notoire plekken inderdaad.

Het punt is inderdaad dat bij de oudere Swift er geen NAP rapport beschikbaar is, ik vermoed eigenlijk dat de kilometerstand dus ook 180.000 IPV 80.000 is.

Ik ga een afspraak maken om een proefrit te maken met het model uit 2006 en ik let dan vooral op de schakelbak dus. Is roest bij deze modellen ook nog een ding?

@ak2, wat bedoel je precies met zet hem even op de brug? Bedoel je dat ik tijdens de proefrit langs een garage moet? Ik heb hier nog geen ervaring mee dus weet niet wat er gebruikelijk is.

Dank ook voor de andere suggesties! Maar ik vind de Swift toch het mooist en voor mijn eerste eigen auto vind ik dat toch ook wel leuk. Zeker als ik jullie reacties lees is het geen onverstandige aankoop. Al weet je het natuurlijk nooit met oude autos.

Bart 2303335 zei:
Het punt is inderdaad dat bij de oudere Swift er geen NAP rapport beschikbaar is, ik vermoed eigenlijk dat de kilometerstand dus ook 180.000 IPV 80.000 is.

Op zich ook totaal geen probleem voor die G13 motorblokjes, ik heb ze (in een Suzuki Samurai) al ruim richting de 400.000 km gereden.
Historie volgens Carfax:
https://www.autotrack.nl/tweedehands/45254448/carfax/icr?policy=accepted-20190101&utm_referrer=https%3A%2F%2Fwww.autotrack.nl%2Ftweedehands%2Fsuzuki%2Fswift%2F45254448%3Fpolicy%3Daccepted-20190101%26utm_referrer%3Dhttps%253A%252F%252Fwww.gaspedaal.nl%252Fsuzuki%252Fswift%253Fbmax%253D2002%2526bmin%253D2002%2526srt%253Ddf-a

Wat denk je te gaan zien als je de onderkant bekijkt? Zeker als je er niet heel veel verstand van hebt zie je dan niks.

Mechanix zei:
Ik denk vooral om te checken op roest en bijvoorbeeld olielekkages.

Klopt, en op schade.

Als je geen verstand van auto's hebt kun je ook een aankoopkeuring laten doen, bij bijvoorbeeld een Vakgarage kost dit ongveer
€ 150,00. Dit is het geld zeker waard.

Barri zei:
Wat denk je te gaan zien als je de onderkant bekijkt? Zeker als je er niet heel veel verstand van hebt zie je dan niks.
Rare redenering, dus je hebt geen verstand van auto's dus zie je niet dat hij roest, dat er olie aan de onderkant zit, dat er eventueel deuken in de dorpels of onderkant zitten of onderdelen los hangen?

Epica zei:
Barri zei:
Rare redenering, dus je hebt geen verstand van auto's dus zie je niet dat hij roest, dat er olie aan de onderkant zit, dat er eventueel deuken in de dorpels of onderkant zitten of onderdelen los hangen?
Dat zie je ook zo wel. Als je geen verstand van auto's hebt zie je het alleen als het heel erg aanwezig is, maar dan zal de algemene staat van de auto dat ook al tonen.

Aygo/C1/107 prima autootjes als je tevreden bent met een halve brommobiel, heb ze wel eens al vervanger gehad van de garage..Op B wegen wel grappig. Eigenlijk vind ik een Swift (Sport 1.6) waarin ik wel eens proefgereden heb niet zoveel toevoegen, behalve dat 'ie veel sneller was, maar ook lawaaiig.

Je kunt ook voor een oudere E11 Toyota Corolla kiezen, stiller en zit beter, en zeker zo betrouwbaar mits uiteraard een beetje goed onderhouden. Ze worden oud, maar de E11 Corolla is zo ongeveer de betrouwbaarste auto ooit.

Terug
Bovenaan