Eerste auto - duur & elektrisch (i4/i5 e.d.) op de zaak vs. goedkopere prive tweedehands

ND 9692251

Net ingestapt
Hoi allen,

Korte achtergrond: Ik ben begin 30, na het hier en daar lenen van de oude corsa van mijn ouders over de jaren heen word het nu toch echt tijd voor mijn eigen auto. Laat het nu ook zo zijn dat ik dit jaar als zzp'er ben begonnen en de optie heb om prive of zakelijk te rijden, al rijd ik op moment niet echt zakelijk (trein is sneller en goedkoper). Ben benieuwd of mensen in een vergelijkbare situatie hebben gezeten.

Verder momenteel goed inkomen, geen kids, geen extreem duur huis of andere ongein dus zit ik in een situatie waar ik nu qua auto iets doms mag kiezen tussen wat ik ' wil' en iets wat verstandiger is ;) . De auto zou vooral voor de alledaagse zaken (boodschappen, naar de ouders), dagjes uit, weekendjes weg en in de toekomst mogelijk voor werk zijn.

Ik kom eigenlijk uit op de volgende opties.

1. Zakelijk een nieuwe (en voor mijn begrippen toch aardig dikke) elektrische auto kopen (financial lease - ofwel koop op afbetaling). Op de zaak is het financieel gezien aantrekkelijker om een nieuwe auto te kopen (ivm afschrijving, bijtelling, btw) en lijkt het ondanks te bijtelling nog wel op z'n minst 10-15% goedkoper te zijn o.b.v. 5 jaar cost of ownership (daarna moet ik een nieuwe, of hem prive overkopen oid). Elektrisch heeft dan wel de voorkeur, oa omdat ik dan de aanschafprijs aan mezelf kan rechtvaardigen door de lagere rijkosten.

2. Prive een 'normale' tweedehands auto van zeg 10-25k +- om een aantal jaar enigszins kostenefficient mee kunnen te rijden.

Bij de zakelijke optie vind ik zelf de BMW i4 eDrive 40 (ca. 75K nieuw) of de (nog niet uitgekomen) i5 eDrive 40 (ca 85K) mooie auto's.
De i4 presteert blijkt erg goed in de praktijk en ik vind het sportievere design cool. Hij is niet bijzonder praktisch (hij oogt misschien groter dan dat ik het interieur vond, vooral achterin). Hatchback design is wel handig. Lange levertijd (gok ik).

De i5 is nog niet uit. Vind ik ook een mooi design in de M Sport versie, anders is die ietsje te zakelijk voor me. Ik meen wel dat deze standaard aardig wat opties heeft inbegrepen t.a.v. de i4 maar alsnog is het een dure hobby. De i5 zou wat groter moeten zijn dan de i4 zodat de achterstoelen ook daadwerkelijk bruikbaar zijn bijv. voor het rondsjouwen van lompe bovengemiddeld grote mankinderen (de meeste van mijn vrienden). Verder is de i5 wellicht nog eerder leverbaar. Van wat ik gauw zie is de 5-serie in Nederlands doorgaans populairder dan de 4, dus misschien dat deze wat beter z'n waarde weet te behouden (grote aanname).

Verder heb je natuurlijk nog de andere EV's uit ongeveer die prijsklasse (al zijn de BMWs wel duurder) zoals:
- Tesla Model 3 of Y LR/Performance: zeer goed (lees: enigszins verstandig) op papier, maar esthetisch niet echt mijn ding en iedereen en z'n moeder heeft er een.
- Polestar 2 refresh: Wellicht een optie, iets minder goed gevolgd maar wel dat er nu een geupdate versie van is. Polestar 4 is pas vanaf 2024.
- Ford Mustang Mach-e: Op zich cool, maar onderhand een beetje middelmatig qua performance en prijs t.a.v. concurrentie.
- Hyundai Ioniq 5 (op zich prima, maar de Model Y lijkt dan weer ' beter' ), en 6 (banaan).
- KIA EV 6 mag niet van m'n vriendin.

Bij de prive optie heb ik eerlijk gezegd niet echt een idee, omdat het uitzoeken van een dure patserauto veel interessanter is dan een verstandiger en praktisch alternatief ;) . Ik zou dan wel een automaat willen en dan is een benzine of hybride bak prima, en hij er een beetje oke uit ziet. Het gaat me dan om een beetje kostenefficiënt kunnen rijden, kijkend naar de cost of ownership over een aantal jaar ipv de aanschafprijs.

Een duurdere auto (prive) rijden (bijv. een Audi A4 of A5) heb ik niet echt overwogen, dat lijkt net tussen wal en schip te vallen, maar misschien heb ik het mis.

Anyways lang verhaal maar hopelijk kunnen jullie wat input geven! Ga al een tijdje heen en weer tussen extremen, beetje afhankelijk van de dag.

Da's allemaal gewoon een kwestie van smaak/ hoe je in het leven wil staan , dus heel persoonlijk.
Een advies geven zegt dus meer over de adviseur dan wat JIJ zou moeten kiezen...

Ik zou niet zo snel een duur iets rijden als je het niet zo kan aftikken. Als ZZP-er heb je bepaalde risico's die je moet afdekken (AOV, pensioen, wat als je geen opdrachten hebt) dat ik niet zo'n grote financiële verplichting aan zou gaan, maar die beslissing moet iedereen voor zichzelf nemen.

Da's allemaal gewoon een kwestie van smaak/ hoe je in het leven wil staan , dus heel persoonlijk.
Een advies geven zegt dus meer over de adviseur dan wat JIJ zou moeten kiezen...
Wat een onzin.
Ik zou momenteel nog niet kopen op naam van je zaak. Je bent net begonnen en het loopt dus allemaal net, nu al een dure auto aanschaffen geeft een verkeerd beeld, dus ik zou voorlopig eerst maar eens zorgen dat je bedrijf goed loopt en dan kan je altijd nog iets kopen. Ik zou dus eerst een zelf een auto kopen voor iets van een paar duizend euro en daarna als alles goed gaat iets leukers kopen.

Thanks voor de input! Was vooral benieuwd naar mensen die vergelijkbare keuzes hebben gemaakt (met name of je eens een dure bak wil of een goedkopere auto) en hoe men erop terug kijkt.

Wat betreft de financiële keuze is het meer dat ik nu niet 'verplicht' een auto nodig heb voor werk, als ik dagelijks lang op en neer moest had ik al wel al een auto op de zaak gezet. Verhoudingsgewijs zou zo'n i4 of i5 of vergelijkbare auto netto ongeveer (incl. afschrijving, e.d.) 10-12% van mijn netto inkomen zijn, wat ik best redelijk vind. Direct contant betalen zonder schuld lukt ook prima, en mijn opdrachten zijn stabiel/van langere termijn met een laag risico. Wil natuurlijk niet wegnemen dat het alsnog veel geld is. Vandaar mijn vraag eigenlijk naar wat goede opties zouden zijn in het goedkopere (tweedehands) segment.

Hoe je het ook doet, als mensen weten wat je net een nieuw bedrijf gestart bent en je nu al in een dure auto kan rijden dan ga je krijgen dat ze gaan roddelen dat je te duur bent en zij dus voor jou auto betalen.
Maar wat zoek je precies voor een soort auto, want elektrisch wordt lastiger met een beperkt budget.

Een exclusieve Lexus RZ 450e? Deze moet goed zijn waarde behouden vanwege de uitstekende levensduur en prima garantie, vanaf € 67.495. Iets minder luxe een Toyota bZ4X Business voor slechts € 48.485,-

Een exclusieve Lexus RZ 450e? Deze moet goed zijn waarde behouden vanwege de uitstekende levensduur en prima garantie, vanaf € 67.495. Iets minder luxe een Toyota bZ4X Business voor slechts € 48.485,-
Die zitten boven het budget, Ps ik moest ook 3x terug lezen om td kijken wat het budget ook alweer was

Als auto 's van >€1200 lease per maand je maar 10% netto raken, geen gezin, dan kocht ik meteen een Porsche en Ferrari.

Ik zou 'lichtvoetig' blijven, geen zware lease EV bakken met lease contracten. Koop iets leuks of juist beetje saaiig dat al 4-5 jaar is afgeschreven en toch lekker waarde houdt.

Het kan allemaal prima en zonder risico lijken tot het grote onverwachte: ziekte, ongeluk, recessie, robots, aliens...

Als ik om me heen kijk en ook naar mezelf: ik had liever een stapje kleiner gemaakt met auto's. Vermogen en luxe went allemaal snel, je wordt van een i5 niet gelukkiger dan een 5 jaar oude mooie 340i of hothatch of nog oudere sportwagen etc..

Gevoelsmatig zou ik kiezen voor optie 2. Kun je over een paar jaar altijd nog kiezen voor een vettere bak. De beslissing is aan jou!

Ik zou ook voor optie 2 gaan. En dan lekker een dikke mini cooper of cooper S (vanaf 2014) nemen :). (Gezien je uit een Corsa komt). Meer fun dan dat ga je niet krijgen, ze zijn betrouwbaar, luxe en relatief zuinig!

Ev op de zaak is fiscaal nauwelijks nog aantrekkelijk (bijtellingsvoordeel is heel minimaal)

Ik zou zelf een goedkopere auto kopen ronde de 15.000-20.000 ipv een dure leasebak nemen. Ik mocht afgelopen jaar zelf ook een leasebak uitkiezen, maar heb ervoor gekozen om dat niet te doen. Ik vind nieuwe auto's gewoonweg te duur voor wat je krijgt. Elektrisch is toch nog veel compromissen voor teveel geld.
Als je een elektrische wagen neemt van 75000 uit je voorbeeld, dan betaal je daar 14400 bijtelling over per jaar. Dat is 1200 euro bruto per maand waar je inkomstenbelasting over moet betalen.
En voor wat? om van A naar B te komen.
Ik moest dan ook nog een eigen bijdrage gaan betalen voor de wat duurdere elektrische auto's. Daarmee werd een nieuwe auto nog onaantrekkelijker financieel gezien.

Overigens moet niet iedereen zo gaan denken want ik wil over 5 jaar nog wel wat te kiezen hebben op de occasionmarkt ;)

Het lijkt mij niet verstandig om gelijk hele dure verplichtingen aan te gaan, terwijl je de auto niet echt nodig hebt voor je werk.

Als ZZP er moet je ook zorgen voor een goede buffer om tegenslagen en ziekte op te kunnen vangen. En ook geld te reserveren voor je pensioen.

Alles wat je niet uit geeft hoef je ook niet te verdienen.

Het is aan jou om te bepalen hoeveel je kunt en wil uitgeven aan een auto. Alleen lijkt het er nu op of de mogelijkheid om op afbetaling te kopen je ertoe verleidt om een duurdere auto te kopen dan wanneer je de auto zonder financiering zou kopen. Maar rationeel gezien staat de keuze hoeveel je aan een auto wil besteden los van de manier waarop je ervoor betaalt.

Zelf heb ik altijd auto’s van ongeveer 3 jaar oud gekocht met spaargeld en daar ongeveer 5 jaar mee gereden. Daarmeee rij je bijna per definitie in een auto die je kunt betalen en heb je ook een goede mix van weinig onderhoud, niet te veel afschrijving en geen rente kosten.

Toen ik een paar jaar in Amerika woonde heb ik voor terugkomst wel 2 nieuwe auto’s gekocht, gezien alles daar voor de helft van de prijs is. Maar 1 daarvan rij ik nog steeds en die is inmiddels 9 jaar oud. De gezinsauto is tegenwoordig een lease auto, maar ik werk in loondienst en heb wel gekeken naar de optie om het leasebudget uitbetaald te krijgen en zelf een auto te kopen, maar dat was vrijwel gelijk. Dus dan liever het onbezorgde lease rijden.

Als net gestarte ZZP-er zou ik even jaartje minimaal voor veilig gaan, kijken hoe het loopt, je pijplijn aan opdrachten vullen en dan gaandeweg jezelf belonen. Wat je zelf zaait is wat je kan oogsten

Het risico vind ik wat hoog nu, zeker omdat je het in een EV wilt stoppen en ik over een 1-2j nieuwsgierig ben naar de prijzen tzt met een markt die wordt overspoeld met tweedehands Model3’s, Tesla’s opvoerende prijsdruk strategie en de stortvloed aan goedkope Chinese EVs.

Als je 15-20k kan uitgeven privé, is er best wat leuks te vinden die qua afschrijving ook verstandig zijn.

Vaak ben je te bang en ik ben voorstander van beetje durven. Maar dit geval is even Jaartje lekker aankijken niet erg. Die auto komt er wel :) succes

Wat een onzin.
Ik zou momenteel nog niet kopen op naam van je zaak. Je bent net begonnen en het loopt dus allemaal net, nu al een dure auto aanschaffen geeft een verkeerd beeld, dus ik zou voorlopig eerst maar eens zorgen dat je bedrijf goed loopt en dan kan je altijd nog iets kopen. Ik zou dus eerst een zelf een auto kopen voor iets van een paar duizend euro en daarna als alles goed gaat iets leukers kopen.
Je begint met het onzin te noemen maar demonstreert eigenlijk precies wat ik betoog.

Heb 17 jaar geleden ongeveer vergelijkbaar gehad alleen toen heel bewust gekozen voor goedkope auto. Reden je eerste klus scoren is makkelijk je 2e 3e etcetera zijn in begin moeilijker tot je een naam hebt en je de opdracht ook gegund word.

Heb toen ook meteen zaken zoals pensioen, huis schulden vrij maken, en aov als hogere prioriteit gesteld.
Nu heb je nog de mogelijkheidom makkelijk een lekkere financiële basis te leggen en dan over een tijd iets leuks kopen, het is geen noodzaak op dit moment als ik je goed begrijp.

Als het om het zakelijke aspect gaat: hoeveel extra omzet/winst levert een investering in een (dure) auto op? Als een (pak m beet) leaseprijs van 1000 euro per maand 2000 euro extra oplevert is het een no-brainer. Maar als het niets extra's oplevert kan je dat geld beter investeren in iets wat voor wel meer omzet zorgt. Alleen even rekening houden met het feit dat het een langlopende verplichting is.

Je kunt ook een youngtimer op de zaak kopen: 15 jaar oud minstens, je betaalt dan 35% bijtelling van de marktwaarde van de auto. Mooi om mee te beginnen.

Als je prive een auto koop, dan kun je 21 cent/km declareren én de btw verrekenen op het onderhoud, benzine. Je moet dan wel btw-bijtelling betalen.

Terug
Bovenaan