ND 9692251
Net ingestapt
Hoi allen,
Korte achtergrond: Ik ben begin 30, na het hier en daar lenen van de oude corsa van mijn ouders over de jaren heen word het nu toch echt tijd voor mijn eigen auto. Laat het nu ook zo zijn dat ik dit jaar als zzp'er ben begonnen en de optie heb om prive of zakelijk te rijden, al rijd ik op moment niet echt zakelijk (trein is sneller en goedkoper). Ben benieuwd of mensen in een vergelijkbare situatie hebben gezeten.
Verder momenteel goed inkomen, geen kids, geen extreem duur huis of andere ongein dus zit ik in een situatie waar ik nu qua auto iets doms mag kiezen tussen wat ik ' wil' en iets wat verstandiger is
. De auto zou vooral voor de alledaagse zaken (boodschappen, naar de ouders), dagjes uit, weekendjes weg en in de toekomst mogelijk voor werk zijn.
Ik kom eigenlijk uit op de volgende opties.
1. Zakelijk een nieuwe (en voor mijn begrippen toch aardig dikke) elektrische auto kopen (financial lease - ofwel koop op afbetaling). Op de zaak is het financieel gezien aantrekkelijker om een nieuwe auto te kopen (ivm afschrijving, bijtelling, btw) en lijkt het ondanks te bijtelling nog wel op z'n minst 10-15% goedkoper te zijn o.b.v. 5 jaar cost of ownership (daarna moet ik een nieuwe, of hem prive overkopen oid). Elektrisch heeft dan wel de voorkeur, oa omdat ik dan de aanschafprijs aan mezelf kan rechtvaardigen door de lagere rijkosten.
2. Prive een 'normale' tweedehands auto van zeg 10-25k +- om een aantal jaar enigszins kostenefficient mee kunnen te rijden.
Bij de zakelijke optie vind ik zelf de BMW i4 eDrive 40 (ca. 75K nieuw) of de (nog niet uitgekomen) i5 eDrive 40 (ca 85K) mooie auto's.
De i4 presteert blijkt erg goed in de praktijk en ik vind het sportievere design cool. Hij is niet bijzonder praktisch (hij oogt misschien groter dan dat ik het interieur vond, vooral achterin). Hatchback design is wel handig. Lange levertijd (gok ik).
De i5 is nog niet uit. Vind ik ook een mooi design in de M Sport versie, anders is die ietsje te zakelijk voor me. Ik meen wel dat deze standaard aardig wat opties heeft inbegrepen t.a.v. de i4 maar alsnog is het een dure hobby. De i5 zou wat groter moeten zijn dan de i4 zodat de achterstoelen ook daadwerkelijk bruikbaar zijn bijv. voor het rondsjouwen van lompe bovengemiddeld grote mankinderen (de meeste van mijn vrienden). Verder is de i5 wellicht nog eerder leverbaar. Van wat ik gauw zie is de 5-serie in Nederlands doorgaans populairder dan de 4, dus misschien dat deze wat beter z'n waarde weet te behouden (grote aanname).
Verder heb je natuurlijk nog de andere EV's uit ongeveer die prijsklasse (al zijn de BMWs wel duurder) zoals:
- Tesla Model 3 of Y LR/Performance: zeer goed (lees: enigszins verstandig) op papier, maar esthetisch niet echt mijn ding en iedereen en z'n moeder heeft er een.
- Polestar 2 refresh: Wellicht een optie, iets minder goed gevolgd maar wel dat er nu een geupdate versie van is. Polestar 4 is pas vanaf 2024.
- Ford Mustang Mach-e: Op zich cool, maar onderhand een beetje middelmatig qua performance en prijs t.a.v. concurrentie.
- Hyundai Ioniq 5 (op zich prima, maar de Model Y lijkt dan weer ' beter' ), en 6 (banaan).
- KIA EV 6 mag niet van m'n vriendin.
Bij de prive optie heb ik eerlijk gezegd niet echt een idee, omdat het uitzoeken van een dure patserauto veel interessanter is dan een verstandiger en praktisch alternatief
. Ik zou dan wel een automaat willen en dan is een benzine of hybride bak prima, en hij er een beetje oke uit ziet. Het gaat me dan om een beetje kostenefficiënt kunnen rijden, kijkend naar de cost of ownership over een aantal jaar ipv de aanschafprijs.
Een duurdere auto (prive) rijden (bijv. een Audi A4 of A5) heb ik niet echt overwogen, dat lijkt net tussen wal en schip te vallen, maar misschien heb ik het mis.
Anyways lang verhaal maar hopelijk kunnen jullie wat input geven! Ga al een tijdje heen en weer tussen extremen, beetje afhankelijk van de dag.
Korte achtergrond: Ik ben begin 30, na het hier en daar lenen van de oude corsa van mijn ouders over de jaren heen word het nu toch echt tijd voor mijn eigen auto. Laat het nu ook zo zijn dat ik dit jaar als zzp'er ben begonnen en de optie heb om prive of zakelijk te rijden, al rijd ik op moment niet echt zakelijk (trein is sneller en goedkoper). Ben benieuwd of mensen in een vergelijkbare situatie hebben gezeten.
Verder momenteel goed inkomen, geen kids, geen extreem duur huis of andere ongein dus zit ik in een situatie waar ik nu qua auto iets doms mag kiezen tussen wat ik ' wil' en iets wat verstandiger is
Ik kom eigenlijk uit op de volgende opties.
1. Zakelijk een nieuwe (en voor mijn begrippen toch aardig dikke) elektrische auto kopen (financial lease - ofwel koop op afbetaling). Op de zaak is het financieel gezien aantrekkelijker om een nieuwe auto te kopen (ivm afschrijving, bijtelling, btw) en lijkt het ondanks te bijtelling nog wel op z'n minst 10-15% goedkoper te zijn o.b.v. 5 jaar cost of ownership (daarna moet ik een nieuwe, of hem prive overkopen oid). Elektrisch heeft dan wel de voorkeur, oa omdat ik dan de aanschafprijs aan mezelf kan rechtvaardigen door de lagere rijkosten.
2. Prive een 'normale' tweedehands auto van zeg 10-25k +- om een aantal jaar enigszins kostenefficient mee kunnen te rijden.
Bij de zakelijke optie vind ik zelf de BMW i4 eDrive 40 (ca. 75K nieuw) of de (nog niet uitgekomen) i5 eDrive 40 (ca 85K) mooie auto's.
De i4 presteert blijkt erg goed in de praktijk en ik vind het sportievere design cool. Hij is niet bijzonder praktisch (hij oogt misschien groter dan dat ik het interieur vond, vooral achterin). Hatchback design is wel handig. Lange levertijd (gok ik).
De i5 is nog niet uit. Vind ik ook een mooi design in de M Sport versie, anders is die ietsje te zakelijk voor me. Ik meen wel dat deze standaard aardig wat opties heeft inbegrepen t.a.v. de i4 maar alsnog is het een dure hobby. De i5 zou wat groter moeten zijn dan de i4 zodat de achterstoelen ook daadwerkelijk bruikbaar zijn bijv. voor het rondsjouwen van lompe bovengemiddeld grote mankinderen (de meeste van mijn vrienden). Verder is de i5 wellicht nog eerder leverbaar. Van wat ik gauw zie is de 5-serie in Nederlands doorgaans populairder dan de 4, dus misschien dat deze wat beter z'n waarde weet te behouden (grote aanname).
Verder heb je natuurlijk nog de andere EV's uit ongeveer die prijsklasse (al zijn de BMWs wel duurder) zoals:
- Tesla Model 3 of Y LR/Performance: zeer goed (lees: enigszins verstandig) op papier, maar esthetisch niet echt mijn ding en iedereen en z'n moeder heeft er een.
- Polestar 2 refresh: Wellicht een optie, iets minder goed gevolgd maar wel dat er nu een geupdate versie van is. Polestar 4 is pas vanaf 2024.
- Ford Mustang Mach-e: Op zich cool, maar onderhand een beetje middelmatig qua performance en prijs t.a.v. concurrentie.
- Hyundai Ioniq 5 (op zich prima, maar de Model Y lijkt dan weer ' beter' ), en 6 (banaan).
- KIA EV 6 mag niet van m'n vriendin.
Bij de prive optie heb ik eerlijk gezegd niet echt een idee, omdat het uitzoeken van een dure patserauto veel interessanter is dan een verstandiger en praktisch alternatief
Een duurdere auto (prive) rijden (bijv. een Audi A4 of A5) heb ik niet echt overwogen, dat lijkt net tussen wal en schip te vallen, maar misschien heb ik het mis.
Anyways lang verhaal maar hopelijk kunnen jullie wat input geven! Ga al een tijdje heen en weer tussen extremen, beetje afhankelijk van de dag.