Eerste auto budget €5000,-

Status
Niet open voor verdere reacties.

Teun 3781109

Net ingestapt
Hallo allemaal,

Ik ben recentelijk begonnen naar het zoeken naar mijn allereerste auto! Maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Daarom hoor ik graag jullie advies en ervaringen die passen bij mijn wensen. Mijn maximale bedrag is €5000,-

-Ik maak er niet heel veel ritjes mee, vooral naar de sportschool op en neer. Werk is dichtbij, en soms een ritje naar school.
-Het liefste geen Japanse auto (die spreken me niet zo aan) ik vind alfa's heel mooi, en Europese merken spreken mij het meeste aan
-Beetje sportief is altijd wel leuk (ben nog jong :)
-Betrouwbaarheid vind ik vanzelfsprekend belangrijk

Zelf heb ik al gekeken naar een mito, maar deze zijn niet veel beschikbaar in mijn prijsklasse in combinatie met mijn wensen. Dus hoor graag wat jullie voor auto aanraden en waar ik verder op moet letten kwa aankoop. Dus is een particulier aan te raden of juist een garage? Import auto slim of niet? Welk bouwjaar en km stand is aan te raden voor betrouwbaarheid?

Ik hoor graag jullie tips en advies!

Teun 3781109 zei:
-Ik maak er niet heel veel ritjes mee, vooral naar de sportschool op en neer. Werk is dichtbij, en soms een ritje naar school.
-Het liefste geen Japanse auto (die spreken me niet zo aan) ik vind alfa's heel mooi, en Europese merken spreken mij het meeste aan

Hi Teun,

Leuk altijd, de zoektocht naar je eerste auto (y)
Ik zie dat je betrouwbaar wilt maar ook liever geen japanner. Juist merken als Toyota, Daihatsu, Suzuki (etc) maken betrouwbare auto's.

Voorbeeldje: Daihatsu Materia
1280x960.jpg

Niet sportief maar mijns inziens wel een model wat jeugdig en niet oubollig overkomt.

Skeep zei:
Teun 3781109 zei:

Hi Teun,

Leuk altijd, de zoektocht naar je eerste auto (y)
Ik zie dat je betrouwbaar wilt maar ook liever geen japanner. Juist merken als Toyota, Daihatsu, Suzuki (etc) maken betrouwbare auto's.

Voorbeeldje: Daihatsu Materia
1280x960.jpg

Niet sportief maar mijns inziens wel een model wat jeugdig en niet oubollig overkomt.

Bedankt voor je reactie! Haha sorry, maar dit spreekt me helemaal niet aan

-Beetje sportief is altijd wel leuk (ben nog jong smiling smiley

sportief is een breed begrip. De buurjongen hier rijd in een standaard vw pollootje. Prima ding, maar ziet er heel erg suf en belegen uit in mijn ogen. Hij vind het super sportief karretje. Tjah. ;)

Ik zou ook in het B segment zoeken. Net wat meer ruimte, ook als je wat langere afstanden wil rijden prima maar de kosten zijn gunstiger.

Dus denk aan Corsa / Polo / Clio / 207 / Punto / Fiesta

Als je iets van sportief zoekt zou ik naar een fiesta kijken, dat ziet er niet alleen sportief uit maar rijd ook nog eens goed (sportief) en kwalitatief prima.

AsconaGT zei:
-Beetje sportief is altijd wel leuk (ben nog jong smiling smiley

sportief is een breed begrip. De buurjongen hier rijd in een standaard vw pollootje. Prima ding, maar ziet er heel erg suf en belegen uit in mijn ogen. Hij vind het super sportief karretje. Tjah. ;)

Ik zou ook in het B segment zoeken. Net wat meer ruimte, ook als je wat langere afstanden wil rijden prima maar de kosten zijn gunstiger.

Dus denk aan Corsa / Polo / Clio / 207 / Punto / Fiesta

Als je iets van sportief zoekt zou ik naar een fiesta kijken, dat ziet er niet alleen sportief uit maar rijd ook nog eens goed (sportief) en kwalitatief prima.

En wat is u mening over een mito? Als deze: https://www.autoscout24.nl/aanbod/alfa-romeo-mito-1-4-progression-120-pk-elektr-pakket-airco-benzine-rood-db47d066-d2ae-4af4-aa0c-5349cf61c020?utm_source=web-share&utm_medium=copy&utm_campaign=share

Bij Google recensies heeft de verkopende partij maar liefst 2,6 sterren....

De beste recensie heeft deze omschrijving:
Half december een mooie rode Alfa Mito gekocht bij ****. Er waren gelijk al problemen met de versnellingsbak en keringen. Dit is uiteindelijk door **** netjes opgelost en kostenloos gemaakt. Ik kan nu eindelijk genieten van mijn leuke auto.

Zou dan toch even een rondje verder lopen.

Bettrouwbaarheid weet ik niet, maar zoiets dan?

*dit exemplaar puur als voorbeeld, heb niet naar recensies autobedrijf gekeken ;)

Fiesta Mk7 1.6 lijkt me wel een aardige optie. Deze bijvoorbeeld:
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/ford/m1712941931-ford-fiesta-1-6-sport-clima-elek-pakket-lmv-st-line-bluetoot.html?previousPage=lr

Mechanix zei:
Fiesta Mk7 1.6 lijkt me wel een aardige optie. Deze bijvoorbeeld:
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/ford/m1712941931-ford-fiesta-1-6-sport-clima-elek-pakket-lmv-st-line-bluetoot.html?previousPage=lr

Waarom geen nr bord zichtbaar? Iets te verbergen?
Wél vreemd om wel betrouwbaarheid te willen maar dan persé geen Japanner te willen. Een Alfa Mito staat niet bekend om z'n geweldige betrouwbaarheid in ieder geval.

Je wilt een sportieve auto, deze Suzuki Swift Sport is supersportief maar wel Japans
Sportief qua rijgedrag en prestaties.

Ik heb deze advertentie op Auto Trader gevonden.

https://www.autotrader.nl/auto/voertuig/-/4d7379c1-46d7-4e7f-854b-d65ed774046a?utm_source=android-share

Kilometerstand: 109.980 km
Bouwjaar: 07/2007
Verkoopprijs: € 4.550,-

Veel Japanners die hier rondrijden, komen gewoon uit Europa, suzuki heeft een grote fabriek in Hongarije, de yaris komt uit Frankrijk en de colt uit limburg

Misschien volgende auto's nog een optie:
-een Punto Evo, een grande punto kent klijn leed
-renault twingo tce
-renault clio tce
-smart forfour 1.3/1.5 kwaliteit voor een nette prijshttps://www.marktplaats.nl/a/auto-s/smart/m1712218999-smart-forfour-1-3-apk-03-2022-airco-cruise-control.html?previousPage=lr
-Citroën ds3

Een Fiat Grande Punto en Punto Evo zijn een goed alternatief voor de Alfa Mito. De Fiat is goedkoper dan de Alfa en deelt heel veel techniek. Een erg leuke Grande Punto vind ik de 120 pk Grande Punto met 1.4 T Jet motor.
Let wel even op of je de versnellingsbak lagers niet hoort, en dat de bak soepel schakelt. De M32 versnellingsbak is een zwak punt, deze bak zit ook in bijvoorbeeld de Opel Corsa.

Andere leuke en betrouwbare Europese auto's binnen het budget zijn de Renault Twingo 2, de 1.2 TCe is een erg leuke auto, Clio 3, en Ford Fiesta.

Belangrijk voor de betrouwbaarheid is aantoonbaar goed en regelmatig onderhoud en dat er goed voor gezorgd is.

haarr zei:
https://www.autotrader.nl/auto/voertuig/-/4d7379c1-46d7-4e7f-854b-d65ed774046a?utm_source=android-share

Kilometerstand: 109.980 km
Bouwjaar: 07/2007
Verkoopprijs: € 4.550,-

Die Swift is leuk! Zo te zien 1e eigenaar, NAP en nog met een ouderwets degelijke 1.6 zonder Turbo, mooi exemplaar. (y)

Hallo allen!

Bij alle berichten zie ik veel de ford fiesta terugkomen. En nu heeft deze wagen mijn aandacht toch ook wel gestolen :).
hij ziet er sportief uit, en goede recensies. Als ik er eentje zou aanschaven zijn er dan bepaalde dingen waarbij ik echt op moet letten bij dit type?
Wat zijn bekende mankementen?

Tip voor de Fiesta: als je een 3 deurs koopt is hij nét een wegenbelasting klasse lager. De 1.4 is mijn inziens de beste keuze, power zat maar niet in de klasse 'afgetrapt' zoals de 1.6 vaker is. Er zijn ook (1.25?) 60 pk motoren geleverd, dat wil je niet. De 1.25 met 80 pk oid is ook wel prima.

Let goed op onderhoudshistorie, als ze goed onderhouden zijn dan hebben ze weinig zwakke punten. Distributieriem gaat ook best lang mee, maar niet over de interval heen gaan.

Heb nu zelf een 2018 Fiesta (tijdelijk) en moet zeggen het is echt een heel leuk autootje.

De Fiesta is een erg leuke auto. Kijk of de auto goed is onderhouden, en goed en soepel rijdt. Bij elke oudere Ford moet je de auto ook goed controleren op roest.

Er is al het een en ander gezegd over de Fiesta Mk7, maar ik heb nog wat aanvullingen:
- Ontgrendelingsknop op de achterklep gaat na verloop van tijd stuk omdat er door de jaren heen vocht in komt. Een nieuwe kan je bestellen via Ali en dan kost het je een tientje. Bij de dealer vragen ze 80 euro.
- Lekkage in de achterbak is een voorkomend issue. De ventilatieroosters onder de achterbumper moeten dan opnieuw worden afgekit. Kijk dus even in de reservewielbak of er water in staat en voel of de kofferbakbekleding overal droog is.
- De bekleding van de achterwielkasten is van vilt. Daar kan zand tussen komen en dat kan de lak van de spatborden schuren, waardoor de spatborden kunnen gaan roesten. Check dit dus even en maak de wielkasten achter regelmatig goed schoon.
- De 1.25 60 pk is elektronisch begrensd, en is voor circa 200 euro naar 90 pk te tunen. Klinkt indrukwekkend, maar de 1.25 is geen sportieve motor. Ga voor de 1.4 of 1.6 als je wil doorrijden.

Verder is het een degelijke en betrouwbare auto. In 11 jaar heeft de mijne nog nooit dienst geweigerd. Zelfs de accu is nog origineel. Enige smetten op het blazoen waren een kapotte ontgrendelingsknop, lekkage in de achterbak en een gebroken schroefveer linksvoor. Verder alleen regulier onderhoud.

Super! Bedankt voor alle info!

Wat vinden jullie van deze?: https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/ford/m1715299585-ford-fiesta-st-1-6-120pk.html?previousPage=lr

Is recente import. Geïmporteerd om winst te maken.
Geen Bovag lid of andere van branch organisatie, heb je reviews opgezocht?
Staat niets over garantie in de advertentie.
Ik zou in ieder geval een aankoopkeuring laten doen.

haarr zei:

Recensies zijn 4.4 sterren, dus best prima. Ik heb ze een bericht gestuurd, ze bieden de garantie: een nieuwe distributieset, en inclusief 3 maanden garantie op versnellingsbak en een motor, of 10.000 km

Teun 3781109 zei:
haarr zei:

Recensies zijn 4.4 sterren, dus best prima. Ik heb ze een bericht gestuurd, ze bieden de garantie: een nieuwe distributieset, en inclusief 3 maanden garantie op versnellingsbak en een motor, of 10.000 km

Een onafhankelijke keuring lijkt me geen gek idee. Wel een leuke auto!

De Daihatsu Materia behoorde tot voor kort tot mijn absolute favorieten. Geweldige vormgeving, gecombineerd met de spreekwoordelijke betrouwbaarheid van Toyota-dochter Daihatsu.
Echter: na het lezen van talloze reviews toch maar afgezien van mijn koopwens, vanwege de steeds weer opduikende klachten over het motor-lawaai dat deze kekke auto maakt.
Verder kan ik alleen maar beamen wat anderen ook al zeggen in dit topic: Als je betrouwbaarheid zo belangrijk vindt, is het uitsluiten van Japanners het laatste wat je moet doen!
Mijn advies: Ga hoe dan ook voor Japans of Koreaans; Kia, Hyundai, Mazda, Toyota, Suzuki. Nooit problemen. Mits niet verwaarloosd uiteraard. Ikzelf rij in een Suzuki SX4 van 14 jaar oud. Tweedehands gekocht, nog nooit een mankement gehad. Oogt en rijdt nog steeds als nieuw. Alleen accu, banden en ruitenwisser-bladen vervangen wegens slijtage. Beste auto die ik ooit heb gehad. Heb ook drie Mazda's gehad: een Xedos 6, een 626 en een 6. De Xedos en de 626 zijn inmiddels wat érg oud om nu nog te kopen, maar de 6 kan ik ook van harte aanbevelen.

Mijn vrouw heeft een Daihatsu Terios gehad met dezelfde 1.5 als in de Materia zit. Inderdaad verre van stil maar de concurrentie zal het niet veel beter doen.

haarr zei:
Mijn vrouw heeft een Daihatsu Terios met dezelfde 1.5 als in de Materia zit. Inderdaad verre van stil maar de concurrentie zal het niet veel beter doen.

De materia is er ook met een 1.3,misschien biedt dat uitkomst

Auto encyclopedie zei:
haarr zei:
Mijn vrouw heeft een Daihatsu Terios met dezelfde 1.5 als in de Materia zit. Inderdaad verre van stil maar de concurrentie zal het niet veel beter doen.

De materia is er ook met een 1.3,misschien biedt dat uitkomst

Die zal niet stiller zijn, lawaai ontstaat vooral door het hoge toerental bij b.v. 120 km/u

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan