Eerst auto, B-/C-Segment en 6K.

Bammetje

Net ingestapt
Dag lezers,

Ik ben van plan een eerste auto aan te schaffen. Na wat jaren gereden te hebben in andermans auto's is het tijd voor een eigen auto(tje).

Wensenlijstje:
- Ik rij ca. 15K km per jaar, alles met betrekking tot werk is een huurauto of het OV.
- Ik heb niet bizar veel (lees amper) verstand van auto's, daarom het liefst wat betrouwbaarder/recenter (laten we zeggen 150K Km en 15 jaar max).
- De kilometers die ik maak zijn veel snelweg kilometers, daarom een iets grotere auto die lekker mee komt met het verkeer. Hierdoor kom ik al snel uit op B/C-segment. 5-deurs is daarbij wel fijn.
- Dingen zoals airco en cruise control zijn wel een eis, verder niet echt veeleisend. Wel is het fijn als de auto lekker compleet is.
- Budget is niet vast, 5-6K reële bovengrens.
- Toch wel fijn als een auto een beetje zuinig is.

Dingen die ik heb gezien en die mij wel wat leken:
- Peugeot 208 1.2/1.4 allure. Nadeel; boven initiële budget.
- Renault Clio 1.6.
- Volvo C30. Nadeel; 3-deurs, niet heel aantrekkelijk en toch wat ouder. Wel nog een optie.
- Citroën DS3. Nadeel; THP-motoren die blijkbaar niet zo jovel zijn.

Voor het aankopen strik ik wel een familielid of laat ik een aankoopkeuring doen, lijkt me wel zo verstandig :).

Ik kijk uit naar jullie expertise!

Wat is precies je vraag?

De auto’s die je opsomt zijn stuk voor stuk prima, je moet alleen de juiste vinden.

Het lijsje is prima. Van je lijstje zou ik de Renault Clio 3 kiezen met 1.6, kijk dan ook naar de 1.2 TCe tot 2012, dit is de oude en zeer degelijke Renault 1.2 met turbo.

Goede alternatieven zijn de Fiat Grande Punto/ Punto Evo en technisch hier op gebaseerde Alfa Mito.

De Opel Adam is ook een leuke keus.

Bij een Citroën DS 3 kun je het beste de DS3 vanaf ongeveer 2015 kiezen, alleen wordt die te duur voor je budget.

Honda Civic 1.8I Executive 5DR 2006
€ 5.500,00
https://link.marktplaats.nl/m1941010563?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons

Wel iets ouder dan je wens maar wellicht is er ook wel een jongere.

Goede alternatieven zijn de Fiat Grande Punto/ Punto Evo en technisch hier op gebaseerde Alfa Mito.
Dan is de Opel Corsa D ook aan te raden, ook hetzelfde platform. Hoewel de Mito wel een leukere auto is.

De Adam is nog boven budget, maar ook zeker wel een leuk ding.

Mijn precieze vraag is of mijn blik/keuze logisch is. En daarnaast een beetje inspiratie op doen gezien jullie het aanbod duidelijker in beeld hebben. (Vind ik dan).

Bammetje zei:
Mijn precieze vraag is of mijn blik/keuze logisch is. En daarnaast een beetje inspiratie op doen gezien jullie het aanbod duidelijker in beeld hebben. (Vind ik dan).

hoe belangrijk is de 5 deurs want je komt zelf met de ds3 aanzetten en ook in de adviezen zie ik 3 deurs modellen als de Mito/ adam voorbij komen. Verder sluit ik mij aan bij de 3e generatie clio met de 1.2 tce, als het dan een 3 deurs mag zijn, de twingo is er ook met deze 1.2 tce.

Kijk eens naar een Mazda 2 (2008-2014). Zorg er voor dat je geen exemplaar treft met Lpg inbouw, dat was geen goede combinatie. Ik heb de opvolger wat een zeer fijne en goed sturende auto is.
Is de Mazda te klein dan zou je ook kunnen kijken naar de Suzuki SX4 (2006-2013). Een wat hogere zit misschien wat minder geliefd bij de occasionkoper maar wel een fijne en betrouwbare auto.

verlichting2 zei:
Kijk eens naar een Mazda 2 (2008-2014). Zorg er voor dat je geen exemplaar treft met Lpg inbouw, dat was geen goede combinatie. Ik heb de opvolger wat een zeer fijne en goed sturende auto is.
Is de Mazda te klein dan zou je ook kunnen kijken naar de Suzuki SX4 (2006-2013). Een wat hogere zit misschien wat minder geliefd bij de occasionkoper maar wel een fijne en betrouwbare auto.

Check dan ook de Fiat Sedici, die staat in de schaduw van de SX4, en wil nog weleens voor gunstigere prijzen te koop staan.

Terug
Bovenaan