Een vraagje over ET maat voor een Ford Fiesta uit 2011

Kamil 5167196

Net ingestapt
Hallo allemaal, ik had een vraagje betreft de velgen die ik voor mijn Ford Fiesta uit 2011 heb gekocht.
Ik heb dus een set 4x108 met ET15 gekocht. Nou had ik gehoord dat ET 47,5 de juiste ET maat voor deze Ford uitvoering is. Zal dat een probleem zijn als ik die velgen met ET15 daar onder zet? De achter wielen blijven netjes binnen maar de voor wielen steken beide een klein stukje uit. Is het veilig om met dat soort velgen onder deze auto te rijden? Of zullen ze schade veroorzaken aan de auto mocht ik ze er op zetten en mee rijden?
Voor jullie is dat misschien iets heel normaals onder de zon, helaas heb ik zelf vrijwel weinig tot geen verstand van autos. Vandaar dat ik deze vraag hier op dit forum neer zet.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

ET waarde 47 idd.

ET 15....ja, het is wel 32 mm verschil. Das toch stiekem wel vrij fors. Als je verder niks hebt veranderd aan de auto wat betrekking heeft tot het onderstel zou ik dat niet monteren en op zoek gaan naar een setje die ergens tussen de ET40 en ET50 valt.

Allright, dank je wel! En uit nieuwsgierigheid. Wat zal ik nog moeten veranderen Aan de onderstel om met dat soort velgen rond te rijden?

Lees dit even: https://www.etwaarde.nl/wat-is-de-et-waarde.html
Vooral de laatste zin...

Kamil 5167196 zei:
Allright, dank je wel! En uit nieuwsgierigheid. Wat zal ik nog moeten veranderen Aan de onderstel om met dat soort velgen rond te rijden?

Nou ja dit is een ET waarde voor de cambergang en de stancekids. :p Ik zou je niet aanraden dat allemaal te doen als je toch niks met auto's hebt. ;)

@Jazzik, ik ben het niet eens met die laatste zin, op de oprit bij mijn ouders staat een auto die niet bepaald overweg kan met een ET afwijking van meer dan +3. minder ET kan uiteraard altijd. :p

Ik heb zelf overigens ook een ET van 48,5 waar die eigenlijk 43 moet zijn. Dat gaat wel prima. :p

Velgen met 4 x 108 en een dergelijke ET waarde zijn niet voor Ford bedoeld maar voor Peugeot en Citroen modellen.

Het naafgat zal ook iets groter zijn, dus als je deze velgen toch wil gebruiken (wat ik je niet kan aanraden) dan heb je centreerringen nodig.

Terug
Bovenaan