Een tweedehands EV voor ouders

WickedGame

Startmotor
Tja de titel zegt het al, een zoektocht naar een tweedehands EV voor mijn ouders. Mijn vader gaat dit jaar met pensioen, en zal zijn huidige leaseauto (KIA EV6 met de 58 kWh accu) moeten inleveren. Nu is EV rijden ze goed bevallen en is eigenlijk voor hun een nobrainer weer naar een EV te kijken. Ook ivm een groot aantal zonnepanelen, en in principe gaan ze altijd thuisladen.

Maar er hangen wel wat eisen vast aan de EV.

1: ruime kofferbak is belangrijk ivm rolstoel
2: DC laden liefst boven de 130kW
3: Range van ongeveer een 350-400km (hoger is beter uiteraard)
4: Kilomerstand lager dan 50.000
5: Leeftijd niet ouder dan 3 jaar (dus zeg bouwjaar vanaf 2022)
6: Geen Tesla
7: Budget tot 45k
8: bedoeling is om er minimaal 8 jaar mee te gaan doen
9: trekhaak voor fietsendrager is wel handig

Zelf al even her en der gekeken, en je kan echt heel veel kanten op. Maar kom ook een paar opties tegen die meer premium zijn en een afschrijving hebben waar je u tegen zegt.

1. Mercedes EQC 400
2. Audi Etron 55

Maar goed beiden wat ouder en de techniek staat niet stil. Dus er is veel keuze. Zouden jullie de MB of Audi aandurven?

Een wat grotere accu variant van de KIA EV6 zou uiteraard ook kunnen. Of een Audi Q4 Etron/ID5/Enyaq (Rij ikzelf).

Maar misschien zijn er nog tips of ervaringen?

"Zouden jullie de MB of Audi aandurven?" Zeker niet, je kunt beter een nieuwe nemen b.v. de Hyundai Ioniq 5 met SEPP subsidie!

Met het budget wat ze beschikbaar hebben snap ik de gedachtengang heel goed. Er is veel keus en mogelijkheden. IONIQ5 vind ik persoonlijk alleen zo een onaantrekkelijk model, en weet dat mijn pa het ook vindt. Om die reden nam hij de EV6

In weerwil van het eisenlijstje was mijn aanvankelijke ingeving BMW i3 120kw versie natuurlijk. Dat is echt een ontzettend praktische auto in Nederland en spotgoedkoop. Ook superfijn in de stad want overal in te parkeren en heel goed zicht rondom. Maar de range is 300km in de winter.

Als die range dan perse moet dan wordt het toch wat anders. Dan ligt een Kia EV 6 toch het meest voor de hand. Ik denk ook als je Kia gewent bent Kona en Tesla geen optie meer zijn vanwege de wat spartaanse interieurs.

Als je vader wel van verandering houd zou ik hem eens de Etron laten proberen.
Maar wat je ook kiest kies geen zwarte of grijze want dat is zo somber. Geldt ook voor het interieur. Een lichter interieur is gewoon vrolijker.

Voor 45k kun je inderdaad ook een nieuwe (garantie!) Renault Scenic of een Kia Niro kopen ipv een jong gebruikt. Ik weet niet of de Niro ruim genoeg is voor een rolstoel achterin.

Anders kom je bij ruim en jong gebruikt op een Volvo XC40, VW ID4/5 of de (luxere) Audi Q4 als je niet (meer) bij Kia of Hyundai wilt shoppen.

Met dit budget zou ik gewoon een nieuwe auto kopen zoals de auto van het jaar de Renault Scenic. De ontwikkelingen gaan snel.

De Audi is niet erg efficiënt vergeleken met andere elektrische auto's.Staar je niet blind op de maximale laatsnelheid, je hebt meer aan een elektrische auto die langer snel kan opladen, dan een die heel kort een hoog laadvermogen heeft.

De techniek van de Renault Scenic heeft zich al bewezen als zeer betrouwbaar in de Renault Megane en Nissan Ariya. En Renault heeft de Multimedia ontwikkeld met Google, moderner en beter vind je nu niet.

Je krijgt een Sepp subsidie van € 2950, en op een voorraad auto nog € 2950,00 extra korting.

Renault hoorde tot de pioniers met elektrische auto's, ik verwacht dat de Renault een stuk goedkoper is om te rijden dan een Mercedes of een Audi.

De Kia Niro is ook zeker een auto om te overwegen.

In weerwil van het eisenlijstje was mijn aanvankelijke ingeving BMW i3 120kw versie natuurlijk. Dat is echt een ontzettend praktische auto in Nederland en spotgoedkoop. Ook superfijn in de stad want overal in te parkeren en heel goed zicht rondom. Maar de range is 300km in de winter.

Als die range dan perse moet dan wordt het toch wat anders. Dan ligt een Kia EV 6 toch het meest voor de hand. Ik denk ook als je Kia gewent bent Kona en Tesla geen optie meer zijn vanwege de wat spartaanse interieurs.

Als je vader wel van verandering houd zou ik hem eens de Etron laten proberen.
Maar wat je ook kiest kies geen zwarte of grijze want dat is zo somber. Geldt ook voor het interieur. Een lichter interieur is gewoon vrolijker.
Ja de i3 is grappig maar rolstoel en range niet echt handig. Ik neig afgezien hoe mooi en leuk een etron en eqc ook zijn ook naar iets anders. Of weer een EV6 maar dan wel de iets grotere accu en andere uitvoering dan hij nu heeft.

Voor 45k kun je inderdaad ook een nieuwe (garantie!) Renault Scenic of een Kia Niro kopen ipv een jong gebruikt. Ik weet niet of de Niro ruim genoeg is voor een rolstoel achterin.

Anders kom je bij ruim en jong gebruikt op een Volvo XC40, VW ID4/5 of de (luxere) Audi Q4 als je niet (meer) bij Kia of Hyundai wilt shoppen.

XC40 en ID4/ID5 vallen af. XC40 is vrij klein in de kofferbak. Al vind ik het model wel leuk voor hun. En hij heeft lange tijd Volvo gereden, dus roept ook wel wat sentiment op.

De VW valt af omdat ik denk dat dan de Skoda Enyaq de betere keus is. Maar goed ik spreek uit eigen ervaring als Enyaq rijder
De Q4 tja… zelfde argument als de VW voor value money is een Enyaq logischer.

Met dit budget zou ik gewoon een nieuwe auto kopen zoals de auto van het jaar de Renault Scenic. De ontwikkelingen gaan snel.

De Audi is niet erg efficiënt vergeleken met andere elektrische auto's.Staar je niet blind op de maximale laatsnelheid, je hebt meer aan een elektrische auto die langer snel kan opladen, dan een die heel kort een hoog laadvermogen heeft.

De techniek van de Renault Scenic heeft zich al bewezen als zeer betrouwbaar in de Renault Megane en Nissan Ariya. En Renault heeft de Multimedia ontwikkeld met Google, moderner en beter vind je nu niet.

Je krijgt een Sepp subsidie van € 2950, en op een voorraad auto nog € 2950,00 extra korting.

Renault hoorde tot de pioniers met elektrische auto's, ik verwacht dat de Renault een stuk goedkoper is om te rijden dan een Mercedes of een Audi.

De Kia Niro is ook zeker een auto om te overwegen.
De Renault en Nissan niet aan gedacht. Misschien wel een interessante optie.

Volgens mij heb je je keuze al gemaakt....
Ik maak de keus niet hij mag het kiezen. Enige wat mij opviel is dat bijv dure ev modellen zoals eqc en etron gigantisch zijn gedropt in prijs en interessant zouden kunnen zijn.

Zelf zou ik geen EV privé doen, maar goed ik snap ze wel.

Een Tesla Y voldoet volgens mij aan alle punten behalve nr 6.
Nieuwsgierig waarom ze die bij voorbaat niet willen.

begrijk ik wel, de ruimte is top, de EV kwaliteiten ook. Maar het model is gewoon nogal ongelukkig. Eigenlijk gewoon heel lelijk. Mijn collega heeft er ook een. Niet omdat het zo'n mooie auto is, integendeel. maar is gewoon veel waar voor weinig geld en dat was de enige reden waarom daarvoor werd gekozen. Tjah, waarom willen mensen geen dacia rijden terwijl die rationeel voor de meeste mensen ook voldoet.
Van binnen is het overigens ook gewoon goedkoop en low budget bij de model Y helaas, bij de model 3 hebben ze dat aardig recht getrokken gelukkig. Naar mijn smaak veel te minimalistisch maar de materialen zijn in ieder geval wel een stuk beter. maar bij de model Y nog steeds niet.

Ik maak de keus niet hij mag het kiezen. Enige wat mij opviel is dat bijv dure ev modellen zoals eqc en etron gigantisch zijn gedropt in prijs en interessant zouden kunnen zijn.

heeft een reden natuurlijk. de EQC vind ik bijzonder fraai. maar je kunt er niet eens 3-fase mee laden (misschien latere exemplaren wel, maar diegene die ik ken kan het in ieder geval niet). gigantisch zwaar bakbeest met de nodige kosten qua banden maar ook aankomende MRB. Techniek stond toen nog in de kinderschoenen. Zaken als luchtverding maakt de auto bijzonder gevoellig voor hele dure reparaties. Onzuinig met stroom. ik zou dan in ieder geval niet een van de eerste bouwjaren gaan en een exemplaar die heel goed is onderhouden.

,,.Naar mijn smaak veel te minimalistisch maar de materialen zijn in ieder geval wel een stuk beter. maar bij de model Y nog steeds niet.

EQC vind ik bijzonder fraai. maar je kunt er niet eens 3-fase mee laden (misschien latere exemplaren wel, maar diegene die ik ken kan het in ieder geval niet). gigantisch zwaar bakbeest met de nodige kosten qua banden maar ook aankomende MRB. Techniek stond toen nog in de kinderschoenen. Zaken als luchtverding maakt de auto bijzonder gevoellig voor hele dure reparaties. Onzuinig met stroom. ik zou dan in ieder geval niet een van de eerste bouwjaren gaan en een exemplaar die heel goed is onderhouden.
Ja zo zie ik dat ook ongeveer alhoewel ik de EQC van buiten ook lelijk vind.

Het zijn gewoon auto's die best duur zijn in onderhoud. Als je ze nieuw niet kan betalen kun je ze tweede hands niet onderhouden en moet je er niet aan beginnen.

Ja zo zie ik dat ook ongeveer alhoewel ik de EQC van buiten ook lelijk vind.

Het zijn gewoon auto's die best duur zijn in onderhoud. Als je ze nieuw niet kan betalen kun je ze tweede hands niet onderhouden en moet je er niet aan beginnen.
Alleen gaat dat in dit geval niet op. Het onderhoud van een EV is veel goedkoper dan van een ICE variant.

Ja inderdaad niet aan gedacht. Ev's gooien alle vuistregels overhoop.

Zou een Pegeot of Citroen EV niet wat zijn? Schijnen ook goed te zijn

Een ID4 of ID5 uit voorraad kan misschien wel voordeliger en dus interessanter zijn dan een Enyaq.

^^ wordt gedoeld op de spanning van het zoeken naar een andere auto. Dat is leuker dan, kort gezegd, administratief de huidige auto overnemen van de leasemaatschappij. Daar komt geen feestje bij de dealer bij kijken. ;)

Ik heb het nooit spannend gevonden. Ik ga in dit geval liever voor het overnemen van de auto of het kopen van dezelfde maar dan met het grotere accupakket.

Waarom niet een prijs vragen om de lease EV6 privé over te nemen?

Hij voldoet, kennelijk, aan de eisen (anders reden je ouders 'm niet, lijkt mij) en ze kunnen er nog jaren mee vooruit, nietwaar.
De huidige EV6 is de kleine accu variant, en destijds de instapper. Dit had alles te maken met de dwang van het bedrijf naar EV te maken, en het beperkte leasebedrag wat ter beschikking was. En mijn pa is nogal van, ik ga geen cent meer betalen voor iets wat niet van mij is

Maar nu moet hij iets kiezen wat wel van hem gaat worden. EV6 is zeker een optie maar dan de grotere accu, en idealiter zeg ik dan pak de GT-Line.

De huidige EV6 is de kleine accu variant, en destijds de instapper. Dit had alles te maken met de dwang van het bedrijf naar EV te maken, en het beperkte leasebedrag wat ter beschikking was. En mijn pa is nogal van, ik ga geen cent meer betalen voor iets wat niet van mij is

Maar nu moet hij iets kiezen wat wel van hem gaat worden. EV6 is zeker een optie maar dan de grotere accu, en idealiter zeg ik dan pak de GT-Line.
De GT-Line heeft een dakraam waardoor 4 centimeter aan hoofdruimte verloren gaat. Ik zou daarom de Plus aanraden. Of Edition Advanced.
De facelift is bekend gemaakt, maar de prijzen nog niet. Er staan genoeg modellen van 2023/2024 te koop. De dealers moeten van de demo-modellen af, omdat de nieuwe facelift versie september de showroom inrijdt.
Zonder inruil kan je vader een goede deal maken voor zo'n demo-auto. Kan zomaar 10.000 schelen t.o.v. een nieuwe. Je moet wel durven onderhandelen.
Lijstje: https://www.gaspedaal.nl/kia/ev6?nap=1&btw=80&ev_battery_capacitymin=70&srt=km-a
Ik filter op 'btw verrekenbaar'. Dan filter je de auto's uit die van een particulier is geweest en na een jaar er weer vanaf wil (maandagmorgen model?).
Levertijd van een nieuwe KIA is overigens best lang....iets om rekening mee te houden...

In DE is er meer keuze voor EV6 GT line ook zonder pano dak. Die moet er namelijk altijd bij besteld worden. Voor 40k zijn er met de kop eraf, grote batterij en keuze RWD/AWD.

Panoramadak is ook niet nodig voor de 6EV en bovendien hebben ze als vaak als nadeel dat de auto van binnen veel warmer wordt. Die kun je dus prima missen.

Interessant topic, wij zitten in ongeveer dezelfde hoek te zoeken, ik ga dit topic volgen (Al is de rolstoel in dit geval niet nodig, maar kinderwagen wel).
Ons budget is 40-45k.

Ik blijf uitkomen op de EV6, Ioniq 5 of Mach-E.
(mogelijk de nieuwe Explorer EV)

Audi valt af wegens issues in het verleden en de hoge kosten. BMW en Mercedes vind ik niets en de XC40 vind ik te klein.
Scenic E-tech vind ik ook erg mooi, maar aangezien volgend jaar de SEPP vervalt is die auto gewoon te duur.
Vrouw wil geen Tesla, dit vanwege het type rijder er doorgaans in zit en het gedrag wat erbij geassocieerd wordt. (Kan ik op zich wel begrijpen en ik vind het niets omdat ik ze gewoon niet zo mooi vind).

De chinezen wil ik ook niet, mede omdat ik ze er vooral goedkoop uit vind zien en de goed uitziende zijn net ff te duur.

Is een Renault Scienic E-tech niet wat? Ik heb er laatst een opgemeten van binnen en die zijn verrassend ruim en hebben ook een mooi interieur. Beter dan tesla in elk geval en vergelijkbaar met Kia

Nou we zijn wat stappen verder. De Audi Etron valt af. Dit vanwege de grote problemen rondom de auto, en dan specifiek de motoren. Dit risico gaan mijn ouders niet lopen, en zou ik ook niet adviseren.

De MB EQC bevalt ze goed qua looks en kwaliteit. Range is een dingetje, ook gewicht en het snelladen. Je merkt aan alles dat dit verouderd raakt. Maar goed daar is de prijs ook wel naar, want voor onder de 38000 kan je al goed slagen.

Mustang Mach-E Pemium. Tja doet niet veel fout, ziet er ook nog best leuk uit. Kwalitatief wel wat minder dan de MB. En best wel wat bagageruimte. Is een kanshebber in de 90kWh variant.

EV6, tja is bekend dus blijft ene optie. Al valt op dat de KIA EV6 niet absurd veel daalt in prijs. Ansich wel positief qua restwaarde. Is ook qua gewicht het lichtste van het stel, en dus met MRB best te overzien.

Audi Q4 etron 40, tja ik rijdt zelf het Skoda neefje de Enyaq. Dus ken de auto goed. Technisch prima, geen spectaculair ding. Qua looks netjes, afwerking is Audi al merkte ik wel op dat ze ook hier wat bespaard hebben het en der door wat harde plastics. In dat opzicht is de MB wel de benchmark.

En dan nu een beetje vreemde erbij gekomen. Mijn pa is gecharmeerd van de bmw i4. Totaal niet wat ik had verwacht, maar de edrive40 lijkt hem wel wat. De rolstoel kan in de kofferbak, dus dat is afgevinkt. Wel nadelig is de prijs, de i4 is wat hoger dan zijn initiële budget is. En tja je wilt ook wel wat opties. Of voor een edrive35 gaan, maar hoe is die qua range in praktijk?

We neigen nu naar de BMW en of Ford. Ik probeer hem nog wel naar een Model Y te laten kijken.

En dan nu een beetje vreemde erbij gekomen. Mijn pa is gecharmeerd van de bmw i4. Totaal niet wat ik had verwacht, maar de edrive40 lijkt hem wel wat. De rolstoel kan in de kofferbak, dus dat is afgevinkt. Wel nadelig is de prijs, de i4 is wat hoger dan zijn initiële budget is. En tja je wilt ook wel wat opties. Of voor een edrive35 gaan, maar hoe is die qua range in praktijk?

We neigen nu naar de BMW en of Ford. Ik probeer hem nog wel naar een Model Y te laten kijken.
Wat grappig dat je vader zo'n brede blik heeft. Ik zou ook zeker aanraden om breder te kijken. Die i4 heeft denk ik wel een lagere instap dan de EV6. Het zicht zal denk ik ook iets lager zijn maar misschien vergis ik mij. Ik denk wel dat ze kwalitatief goed zijn en in blauw met bruin leer zijn zo ook erg mooi vind ik.

Dan moet je wel heel erg van die bmw badge houden om dit te kopen.
De BMW i4 is wel een stuk eleganter! Maar deze valt wel binnen het budget, dit exemplaar ziet er wel iets beter uit!

163748-cars-review-first-look-bmw-ix7-review-image1-fci0raqssn.jpg

Laatst bewerkt:
Hierbij een update. *kogel door de kerk*

Het is de volgende BMW I4 geworden:

Afgelopen weekend wezen kijken, en tja een zeer nette en ook erg volle auto. We waren nog wat huiverig over de m sport kuipstoelen, maar die vielen in de praktijk echt reuze mee. Import is ook al geregeld, alleen rijdt de dealer er nog even 1500km bij i.v.m. BTW afdracht in NL. Dus nog eventjes wachten (+/- 4 weken) tot hij opgehaald kan worden bij de partij die de import afhandeld.

Terug
Bovenaan