Een nieuwe occasion - wat is wijsheid?

A

Anoniem

Guest
Hoi,

Huidige auto VW Golf VI 1.4 TSI - 160 pk, hatchback, bouwjaar 2009, km stand 195000. Rijdt op zich prima, maar niet meer de jongste en al heel wat aan gespendeerd (ketting, nokkenasversteller x2, radiator, waterpomp). Meest recent weer (2e keer, na 4 jaar...) de nokkenasversteller a 2400,-. Dus daar gaan we geen jaren meer mee rijden. Jaarkilometrage vóór Corona 16000, nu veel minder. Vnl stadsverkeer / korte ritten. Meestal alleen in de auto, enkele keren per jaar met 4.

Vrouw wil graag weer wat groter en hoger -> SUV? Niro? CX5? Qashqai? Tucson?
Ik zelf zou dan liever voor een station gaan (maar heb geen ervaring met SUVs) -> Megane? Focus? Astra? Ceed?

Maar, de 1e vraag is wellicht: weer een benzine? Of een PHEV? (ik heb zonnepanelen). Wat is wijsheid?

Wat een bizarre reparatiebedragen o_O nu is het algemeen bekend dat een golf 6 met TSI kwalitatief heel matige auto's zijn, maar het blijft mij altijd verbazen., zeker gezien de reputatie bij het grote publiek.

On-topic;

SUV of Station is persoonlijk

Ik zou altijd voor een station gaan omdat die als occasion doorgaans wat gunstiger zijn, minder gote windvanger, lichter, zuiniger, lager zwaartepunt en stuurt doorgaans beter, zaken als banden zijn wat goedkoper, zuiniger in brandstof. Voor een SUV kun je spreken voor de hoge zit wat je als voor of nadeel kunt zien. maar dat is iets wat je zelf moet zien. Maar gezien de verkoopaantallen van crossovers en SUV's gaat met graag voor een (stoere?) uiterlijk en hoge zit en nemen ze de andere zaken voor lief. Ga gewoon eens rijden.

benzine of PHEV zijn heel veel (recente) topics over. Zou daar eens kijken. Het heeft o.a. te maken met:

Wat is het budget (welke auto wil je kopen?)
Kun je thuis laden of moet dat publiek
rij je veel kortere stukken of ook lange stukken
Wat verwacht je van zo'n auto
Sommige PHEV voertuigen zijn als de accu leeg is nog steeds zuinig (fungeren als gewone hybride) terwijl andere auto's zoals een outlander juist heel veel gaat verbruiken als de accu leeg is. Dus lees je goed in.

Met veel korte stukjes, en je kunt thuis laden (en dat doe je ook) en je budget is toereikend voor een exemplaar naar wens kans het een prima optie zijn.

Zuinige suv/crossover met 184 pk?

jieyg9cb5c4u.jpg

Toyota C-HR 2.0 Hybrid Dynamic

Wat is je budget? Besteed wat tijd aan proefzitten/rijden.
https://www.autoscout24.nl/aanbod/peugeot-2008-e-2008-ev-50kwh-allure-pack-8-bijtelling-36-179-elektrisch-zilver-9512b243-b135-4c40-bdd5-2d27df2751c7?cldtidx=13&sort=price&lastSeenGuidPresent=true&cldtsrc=listPage&searchId=-1303798565

Wat een enorme bedragen aan reparaties. :-(

Bij een goede auto gaat echt zelden iets stuk, heb je alleen standaard beurten, en als er heel zelden iets stuk gaat heb je altijd rekeningen onder de € 500. De totale onderhoudskosten van mijn Renault's waren het afgelopen jaar € 128,00. En de afgelopen 10 jaar hooguit € 3.000 incl. banden. Aan de motor zijn helemaal geen reparaties geweest.

Zelf vind ik lage auto's vaak lekkerder rijden dan SUV's, en ze zijn goedkoper om te kopen, in verzekering, en in brandstofverbruik.

Wat is het budget, en de wensen, dan denken we mee.

ak2 zei:
Wat een enorme bedragen aan reparaties. :-(

Bij een goede auto gaat echt zelden iets stuk, heb je alleen standaard beurten, en als er heel zelden iets stuk gaat heb je altijd rekeningen onder de € 500. De totale onderhoudskosten van mijn Renault's waren het afgelopen jaar € 128,00. En de afgelopen 10 jaar hooguit € 3.000 incl. banden. Aan de motor zijn helemaal geen reparaties geweest.

Zelf vind ik lage auto's vaak lekkerder rijden dan SUV's, en ze zijn goedkoper om te kopen, in verzekering, en in brandstofverbruik.

Wat is het budget, en de wensen, dan denken we mee.

Ik heb vaker vernomen dat de kwaliteit van Renault ongeëvenaard is, maar met een rondje banden, grote beurt en distributieriem ga je de 500 euro wel overschrijden. Dus altijd rekeningen onder de 500 euro vind ik een wel erg rooskleurig beeld.

Mechanix zei:
Ik heb vaker vernomen dat de kwaliteit van Renault ongeëvenaard is, maar met een rondje banden, grote beurt en distributieriem ga je de 500 euro wel overschrijden. Dus altijd rekeningen onder de 500 euro vind ik een wel erg rooskleurig beeld.

Ik denk dat ak2 het over onderhoud van z'n clio nieuw heeft, die rij je prima met slechts een beurtje 2-3 jaar en 2de eigenaar koopt een " prima- onderhouden" 2de handsje van 1ste eigenaar.
Zelf heb ik een 2005 Accord 2.4 net verkocht na 12 jaar gereden te hebben.
Dan is de hoogste rekening een 1600,-
Dwz grote beurt bij dealer, remblokken+ schijven erbij...nog wat bandjes, dan komt toevallig het een en ander samen.
Maar het apparaat zou schop onder kont krijgen bij reparatie van 2400,- , dan moet je wel een liefhebber zijn als je zoiets 2x betaalt.

Met zonnepanelen zou je ook een volledig elektrische auto kunnen overwegen zoals de Hyundai Ionig, je betaalt geen motorrijtuigenbelasting, ontvangt € 2000 aankoopsubsidie, en in de praktijk gaat er heel weinig stuk.
Goedkoper en kleiner is de Renault Zoe, neem er wel een met 41 KwH accu.

Voor een goed advies hebben we meer wensen nodig.
Auto's van VAG zijn vaak duur/ duurder in onderhoud maar dat had je al ervaren.

Bij mijn laatste 2 Renault's had ik een distributieketting, bij de 2.0 en 1.3 liter die ik had/ heb zijn die van hele goede kwaliteit, en gaan meestal een autoleven mee, en heb je geen kosten aan.

jonaccord zei:
Mechanix zei:

Ik denk dat ak2 het over onderhoud van z'n clio nieuw heeft, die rij je prima met slechts een beurtje 2-3 jaar en 2de eigenaar koopt een " prima- onderhouden" 2de handsje van 1ste eigenaar.

Ja, dat is lekker makkelijk. Een nieuwe auto kopen en dan opscheppen over de lage onderhoudskosten (maar de afschrijving onbenoemd laten). :T

On: een MPV of stationwagen op benzine is m.i. lekker voordelig. Vandaag heb ik nog een heel stuk gereden in een C-Max 1.0 ecoboost. Dat is bijvoorbeeld een prima comfortabele en zuinige auto voor de genoemde doeleinden. Een SUV is natuurlijk leuker, maar ook een stukje duurder. Voor een klein aantal kilometers lijkt een PHEV of hybride mij overbodig.

Een station of MPV zijn inderdaad voordeliger dan een SUV.

(De vorige Renault heb ik van 2 tot 11 jarige leeftijd gehad die was ook heel goedkoop in onderhoud en reparaties, onderhoud was 1 maal in de 2 jaar of 30.000 km )

Mechanix zei:
Ja, dat is lekker makkelijk. Een nieuwe auto kopen en dan opscheppen over de lage onderhoudskosten (maar de afschrijving onbenoemd laten). :T

On: een MPV of stationwagen op benzine is m.i. lekker voordelig. Vandaag heb ik nog een heel stuk gereden in een C-Max 1.0 ecoboost. Dat is bijvoorbeeld een prima comfortabele en zuinige auto voor de genoemde doeleinden. Een SUV is natuurlijk leuker, maar ook een stukje duurder. Voor een klein aantal kilometers lijkt een PHEV of hybride mij overbodig.

Precies. nog nooit de behoefte aan een nieuwe auto gehad.

PHEV/EV laten staan, hybride kan wel, C-HR lijkt mooi, maar weinig overzichtelijk als je erin zit, m.n. naar achteren, kleine zijramen, donker binnen. Niet mijn ding.
Laatste Focus is ook aardig, maar niet de station.
Gezien de 2x2400,- reparaties zou ik zeggen; compenseer dat eens met een flinke dosis betrouwbaarheid:

1280x960.jpg

klik Corolla hybride

Te krijgen vanaf zo'n 22.222,-

Ja, het moge duidelijk zijn dat ik ook niet op zo'n reparaties aan het wachten ben. Ik dacht na 1x distributieketting en 1x nokkenasversteller (en toen ook maar weer gelijk de ketting vervangen. was alweer slijtage op te zien) het wel gehad te hebben. Maar dus na 4 jaar weer de nokkenasversteller, da's te gek om los te lopen. Maar 'schop onder zijn kont' klinkt goed, zit je alleen met een auto die niks meer waard is - eigenlijk heb je weinig keuze in mijn ogen dan weer te repareren. Maar comfortabel doortuffen is anders. Hij rijdt op zich best fijn (koppel van een diesel en stil - alhoewel niet meer zo stil als bij aanschaf- daar heb ik deze ook voor gekocht.

Budget: ik vind 20k (met inruil van de Golf, vlgs de ANWB koerslijst nog 4600,-) al aan de hoge kant voor een occasion, maar zou moeten kunnen.

Als je toch niet veel rijdt en die Golf hebt laten oplappen zou ik minimaal een jaartje doorrijden helemaal geen gek idee vinden. Mits er nu niet opnieuw kosten zitten aan te komen.

Grannus zei:
Ja, het moge duidelijk zijn dat ik ook niet op zo'n reparaties aan het wachten ben. Ik dacht na 1x distributieketting en 1x nokkenasversteller (en toen ook maar weer gelijk de ketting vervangen. was alweer slijtage op te zien) het wel gehad te hebben. Maar dus na 4 jaar weer de nokkenasversteller, da's te gek om los te lopen. Maar 'schop onder zijn kont' klinkt goed, zit je alleen met een auto die niks meer waard is - eigenlijk heb je weinig keuze in mijn ogen dan weer te repareren. Maar comfortabel doortuffen is anders. Hij rijdt op zich best fijn (koppel van een diesel en stil - alhoewel niet meer zo stil als bij aanschaf- daar heb ik deze ook voor gekocht.

Budget: ik vind 20k (met inruil van de Golf, vlgs de ANWB koerslijst nog 4600,-) al aan de hoge kant voor een occasion, maar zou moeten kunnen.

Schop onder de kont na reparatie natuurlijk....maar was wel meteen na de 1ste geweest, ik was niet op een 2de reparatie gaan wachten.
Doorrijden deed ik ook niet, misschien wordt de termijn van de 3de termijn wel korter nu.

Van de andere kant: ik kocht altijd een leuk 2de handsje van 3-4 jaar oud en reed dat 3-5 jaar.
Mijn laatste reed ik door samenloop omstandigheden 12 jaar maar ook doordat auto gewoon goed en betrouwbaar was en kan dat makkelijk (2005 en ook nu nog bij verkoop nog in orde op hooguit wat kleine onbelangrijke dingetjes na)
Ik kocht nu voor het 1ste een oudje van 10 jaar, auto is gewoon helemaal in orde en verwachting is weer 10 jaar probleemloos rijden.
Wat ik op budget aanschafprijs heb bespaard kan ik in elk geval de komende 10 jaar onderhoud doen als die zolang blijft.

Mechanix zei:
Als je toch niet veel rijdt en die Golf hebt laten oplappen zou ik minimaal een jaartje doorrijden helemaal geen gek idee vinden. Mits er nu niet opnieuw kosten zitten aan te komen.

Da's idd het plan: nog 1-2 jaar doorrijden, enige nieuwe kosten die ik vooralsnog zie aankomen is nieuwe banden

Terug
Bovenaan