Een leven zonder social media

Matt 5069850

Asfaltkampioen
De storing van Facebook, Instagram en WhatsApp is weer voorbij. WhatsApp is als communicatie gewoon retehandig maar social media heeft eigenlijk maar weinig goeds gebracht. Feitelijk slaat het ook nergens op dat we op autoweek,.nl nu.nl, dumpert e.d onze mening blijkbaar zo belangrijk vinden dat we dat willen delen. Waarom vinden we dat eigenlijk zo belangrijk? Maar dat is een zijspoor. Narcisme is gewoon verschrikkelijk en wat er vooral op Instagram en TikTok/Reels gebeurd bij veel mensen is gewoon walgelijk. Iedereen houdt wel van een complimentje maar het is gewoon ziek hoeveel je met jezelf bezig kunt zijn. Ik ben niet echt onzeker (meer) en ben mij vrij bewust van mijn uiterlijk (lig goed in de markt) maar toch ga je je op IG vergelijken met anderen. Niet alleen hoe goed hun lichaam er uit ziet maar waarom is die persoon altijd met sociale dingen bezig en ik op dat moment niet? Allemaal onnodige stress. Voor social media wist je ook niet van honderden mensen wat ze allemaal deden op een dag.

FB heb ik al tijdje geleden vaarwel gezegd maar heb nog wel IG. Ik maak veel fiets/wandeltochten en men vind dat ik mooie foto's maak en dat deel ik graag (echter plaats ik ook vaker mijn goddelijke kop dan voorheen). Ons wereldje is zo groot geworden dat het bijna eng is om weer terug te gaan naar 'vroeger'. Ik heb toevallig vrienden die er erg weinig mee doen en heb niet het idee dat ze ook maar iets missen.

Zijn hier mensen die social media vaarwel hebben gezegd?

Ik heb een Facebook account maar doe ik al jaren niks meer mee. Account verwijderen is nog best lastig dus heb de app maar gewoon weggegooid. Instagram zat op één of andere manier automatisch aan FB gekoppeld maar daar heb nooit iets mee gedaan. LinkedIn account hou ik alleen bij om mijn eigen informatie up-to-date te houden maar doe zelden interacteren (is dat een woord?) op dat platform. Wat me nog het meest tegenstaat van LinkedIn is dat iedereen een beetje de topmanager met de beste sales en de beste adviezen probeert uit te hangen of van die mega geforceerde jobtitels aan hun profiel geven. Ik zeg altijd maar "I see a lot of big CEO's with very little companies".

Ik kan slecht tegen wanneer mensen gewoon nep doen. Mensen die ik al heel mijn leven ken gedragen zich online opeens heel anders, alsof ze het perfecte leven hebben ofzo. Ten tweede is het gewoon puur verspilling van je tijd die ik echt op veel betere manieren kan besteden. Ik heb best een interessant leven maar ik heb nog nooit de behoefte gehad om alles zo ontzettend openbaar te maken, het voelt inderdaad een beetje narcistisch. Ik heb Twitter ook nooit begrepen, een beetje proberen "op niveau" mee te lullen met je favoriete bekende personen ofzo? Waarom zou je anders op dat platform je mening de wereld in slingeren? Om in eerste instantie aan te nemen dat heel de wereld op jouw mening zit te wachten vind ik al erg bijzonder. En dan krijg je opeens een hoop likes of retweets.. wat dan? Die 3 seconds of fame heb ik echt niet nodig om mezelf te valideren ofzo.

Het enige platform wat ik dagelijks gebruik is YouTube, maar ik zie dat niet zozeer als sociale media eigenlijk. Als ik al eens een commentaar ergens achterlaat is het om een vraag te stellen of te beantwoorden, ik snap ook niet waarom die comments geliked moeten worden.

Maar sociale media is big business, er is best veel geld mee te verdienen dus ik neem maar aan dat dit voor velen de drijfveer is om er zo mee bezig te zijn. Wat je ook merkt is dat de meesten ook direct zullen proberen te kapitaliseren op het moment dat ze enigszins wat mensen achter zich krijgen. Ik kijk graag naar coffeezilla, een YouTuber die internetfraudes blootlegt en geloof me, het aantal influencers die voor een paar vlugge centen hun hele integriteit te grabbel gooien is ongekend. Vooral nu met die hele crypto in opmars is het nog erger dan ooit.

Van mij mag het hele spul nog wel een poos uit de lucht blijven eerlijk gezegd ;)

Ik heb geen Facebook, geen Instagram, geen Twitter. Ik kijk geen Tik tok en mis vast nog wel een aantal media.

Wel kijk ik veel YouTube, maar reageer of like nooit. LinkedIn gebruik ik voor zakelijke doeleinden, maar staat me vaak al tegen wanneer het over maatschappelijke thema's gaat. Daar is het niet voor bedoeld.

Ik ben niet zo bezig met wat anderen van mij vinden en geniet graag van mooie momenten zonder dat ik hoef te denken hoe ik dat aan anderen kan laten zien. Leeft een stuk fijner.

Overigens ben ik ook nooit jaloers op anderen die allerlei mooie verhalen posten op social media. Uiteindelijk heeft elk huisje zijn eigen kruisje. Maar dat laten de meeste mensen gemakshalve dan weer achterwege.

Ik gebruik WhatsApp vanwege het enorme marktaandeel op straat-,klas-,werkgroepen. Familie /vrienden natuurlijk ook, deze proberen te bekeren naar iets onafhankelijks zoals Signal lijkt me onhaalbaar. Ik beschouw WhatsApp niet echt als sociale media, ik heb ook geen 'kletsgroepen' en stuur ook geen prestaties of "kijk mij eens..." oid rond.

Overigens is er een alternatief voor SMS/MMS dat al in je Android sms app zit, dekking : zo goed als nul. Kosten: geen idee. "RCS of Chat features" heet het bij de instellingen.

De rest gebruik ik niet, ik zat ooit op Orkut, 20 jaar geleden, en dat was het dan. Ik hou er niet van semi-publiek alles te delen of van anderen te bekijken. Ook 'push' berichten van artiesten of bedrijven interesseren me niet. Je hoort vaak:"Dan hoor ik het piepje en moet ik kijken..." Dat heb ik helemaal niet, ik vergeet meestal te kijken.. :D

Twix zei:
Overigens ben ik ook nooit jaloers op anderen die allerlei mooie verhalen posten op social media. Uiteindelijk heeft elk huisje zijn eigen kruisje. Maar dat laten de meeste mensen gemakshalve dan weer achterwege.

De meeste sociale media zijn een combi van reclame uitingen en kijkt-mijn-eens-mooi-zijn plaatjes. Ik gebruik Facebook nu zoals ik autoweek vroeger wel gebruikte: ik schrijf dingen van mij af.

Zo ook de afgelopen vakantie. Ik heb een heerlijke vakantie gehad met mijn pauper-tractor en wc-hokjes-sleurhut. Dit jaar hadden we het ongelofelijke geluk een camping te vinden die gewoon uniek is en die alle jeugdige padvinder gevoelens in dit oude lijf weer losmaakte. Jammer genoeg ben ik getrouwd met een lief meisje wat graag alle gekte op het gebied van achievements wil volgen (daarom moest er ook een Clio ingeruild worden voor een Duster) en na een week zijn we verhuisd naar een camping van een Portugese man die er heel graag een ANWB-camping van wilde maken. Keurige vakjes voor de sleurhut, keurig (en schoon) sanitair, keurig de botsdoos op een afgesloten stukje, keurige asfaltpaadjes en zelfs een restaurant waar de vrouw van de eigenaar de scepter zwaaide.
En dat deed zij spectaculair. Je kon 's morgens aanmelden voor het diner en daarbij kiezen voor 19:00 of 20:00 uur. 's Avonds was er één tijdstip waarop het diner geserveerd werd (een menukaart was niet nodig - wel/niet meeeten was alle keuze). Maar het was echt heerlijk, compleet met een heerlijke lokale wijn en goede tafelservice van een lokale bijklussende puber.
Daarna zijn we naar een camping gegaan bij San Sebastian die zich wat meer in de niche sferen bevond. Een zeer goed vegetarisch restaurant, eco-speelgoed voor de kinderen, gunstig geprijsd, veel info over de lokale natuur en net buiten een vissersdorp (Orio) waar je een heerlijk visje kon scoren - let wel op de andere tijden van eten in Spanje.

Na een paar mooie dagen op die camping was ons plan richting Orleans te gaan en dan na een paar dagen in de buurt van Orleans naar huis te gaan. Helaas, vrouwe karma vond het wel weer mooi geweest en op de tolweg voorbij Tours besloot zij mijn sluipend te hoog geworden cholesterol om te zetten in een verstopping van beide kransslagaders.
Een paar dingen wil ik wel vertellen over die nare ervaring:
- Als je mij een uur voor de gebuertenis had gevraagd wie binnenkort een hartaanval zou krijgen had ik meerdere mensen opgenoemd maar mezelf zeer zeker niet. Cholesterol is een ware sluipmoordenaar.
- Mijn echtgenote heeft een carriere in de zorg achter de rug. je belt gewoon even 112 en die mannen lossen het probleempje voor je op. Niets meer en niets minder dan deze levensreddende actie.
- Ik heb onvoorstelbaar veel geluk gehad dat de weg relatief steil naar boven ging. Met 70 achter een vrachtwagen sukkelen vraagt weinig aandacht.

Ik heb dus de Franse gezondheidszorg van zeer dichtbij mogen meemaken. Vriendelijke mensen voor wie Engels echt een vreemde taal is. Zeer consequente organisatie maar nog wel grotendeels zonder IT. Mensen met hart voor de zorg, tijd voor de patient en mensen die efficient proberen te werken. Eerlijk gezegd: Daarbij is de Nederlandse zorg slechts een slap aftreksel.

Dit soort verhaaltjes, die voor mij niet meer zijn dan een verhaal om meegemaakte zaken van mij af te schrijven, zette ik vroeger op autoweek en later op Facebook. Maar het lezerspubliek van autoweek leest liever over de Decadent GT van Japie of wil informatie voor een dagdroom. Facebook gaat daarin nog een stevige stap verder, de ongevraagde informatie over allerlei onbetaalbare bolides is met afstand meer dan de voor mij zinvolle informatie.
Bovendien werkt Facebook sterk polariserend. Op Facebook ben je vaccinado of je bent wappie. Twijfelen doen we niet aan, vertrappen van de "andere groep" wel. Terwijl BEIDE groepen nog steeds zeer zinnige dingen te vertellen hebben en Facebook zou daarin een mooi medium kunnen zijn als de discussie niet binnen een uur was weggezonken in onzinnige reclame.
Maar Facebook kent ook een soort censurering. In de eerste maanden van de Covid-crisis was dit zeer duidelijk zichtbaar, een stukje wat niet strookte met de regerings-ideeen over Covid was na een uur vrijwel zeker niet meer terug te vinden. Of het verhaaltje waar was of niet, dat maakt daarbij geen drol uit. De Amerikaanse overheid wil (volgens dezelfde gammele berichtgeving) zelfs een waar/niet waar filter inbouwen zodat verhaaltjes die "ver naast de waarheid zitten" direct naar de prullenbak gerouteerd gaan worden.

Ik denk wel dat een leven helemaal zonder social media niet meer mogelijk is. Veel mensen zijn tegenwoordig alleen nog maar via social media te bereiken en mensen verwachten ook dat je ze volgt op social media. Zonder social media krijg je van die super verbaasde vragen als "Heb jij mijn foto's op Insta dan niet gezien?" "Lees jij niets op Facebook?".
We zullen een nieuw eenwicht moeten zien te vinden in ons leven waarin de social media ongecensureerd mee moet kunnen spelen. De social media zijn er nu en slechts een wereldwijd algemeen verbod zal ze weer in de doos van Pandora terug kunnen stoppen.

En dat betekent zeker 50 jaar terug in de tijd, willen we dat wel?
Terug naar het simpele leven zoals in Noord Portugal waar de kroegbaas de lokale universele verslaggever is en feestboek nog gewoon de stamtafel heet.

Facebook gebruik ik alleen nog voor een aantal FB-groepen. Mijn FB timeline heb ik lekker opgeschoond door veel "vrienden" te blokkeren omdat hun politieke ideeën, nieuwe hamster of verjaardag van hun kinderen mij totaal niet interesseert.

Ik heb het niet echt nodig, kon gisteren prima zonder. Whatsapp gebruik ik voor familie/vrienden maar nu en dan bellen of afspreken is beter.

Facebook heb ik ook omdat ik aan SIM racen doe en de groepen waar je aan kan deelnemen daar ook allemaal zitten. Voor de lol post ik ook een keer of 3 per jaar wat.

der Magistrat zei:
De Schaduw zei:
@rke: Je beschrijft het heel luchtig, maar toch best een heftig verhaal. Sterkte.

Ik dacht hetzelfde. Goed om te horen dat je er goed vanaf bent gekomen, maar toch zeker sterkte gewenst!

Eenzelfde reactie hier. Zo luchtig geschreven dat je er bijna overheen leest.

Dapper om te vertellen rke, hopelijk gaat het nu weer goed.
Corona discussie ga ik maar even niet aan, net lekker gewinkeld zonder mondkapje en afstand. Blij dat we nu op dat punt zijn, hoe maakt mij niet zo heel veel meer uit.

Heftige ervaring rke, gelukkig kan je het nog navertellen.
En wat mij betreft kan je die verhalen nog steeds gerust op AW kwijt,
ik mis die eigenzinnige maar steeds boeiende rke-pennenvruchten.

Niet eens gemerkt dat 'het' eruit lag tot de volgende ochtend ik het op een nieuws site las. Ik post nooit wat op Facebook, wel een account. Geen instagram/snapchat/tiktok. Enkel Whatsapp maar noem ik niet eens social media want kan prima zonder.

Ik hoef geen bevestiging van mijn 'vrienden' over iets wat ik gedaan heb een duimpje of hartje nodig heeft.

Tja hele levensverhalen op AW schrijven heb ik nooit zo begrepen. Zie sommige topics in Mijn Auto volstaan met verhalen en foto's van vakanties, verbouwingen in huis, werkgeleerde dingen e.d. We zijn hier toch om over auto's te l*llen en af en toe een ander onderwerp hier in Stamgasten? Vind ik ook een vorm van narcisme hoor (of gebrek aan vrienden...?). Net als mensen die op de homepage reageren met "HIER is de Golf nieuw een stuk goedkoper". Er maar vanuit gaan dat iedereen weet waar je woont. :T Charles met inmiddels zijn Taycan werd door velen op handen en voeten gedragen. Terwijl ik het vooral een grote narcist vond die letterlijk in elk bericht moest melden dat ie in het Lot woonde en wat voor auto's hij had.

Ergste vind ik nog dat mensen foto's van hun kinderen zomaar online gooien, ook op social media. Ik heb geen kinderen en wil ze ook niet maar als ik ze zou hebben zou ik ze never nooit herkenbaar online gooien voor hun 18e verjaardag. Tegen de tijd dat de kinderen oud genoeg zijn om zelf social media te gebruiken, hebben ze al een identiteit op internet. Wie zegt dat ze daar blij mee zijn? Ik werk in de ouderenzorg met dementerenden en heb ze wel eens in een story gezet maar dan wel gezichten onherkenbaar.

Mijn FB timeline heb ik lekker opgeschoond door veel "vrienden" te blokkeren omdat hun politieke ideeën, nieuwe hamster of verjaardag van hun kinderen mij totaal niet interesseert.

Al dat politieke gelul en grappige plaatsjes was voor mij ook een reden om van FB te gaan. Als ik die dingen wil zien ga ik wel naar een andere website.

Overigens ben ik ook nooit jaloers op anderen die allerlei mooie verhalen posten op social media. Uiteindelijk heeft elk huisje zijn eigen kruisje.

(y)

Ik denk wel dat een leven helemaal zonder social media niet meer mogelijk is. Veel mensen zijn tegenwoordig alleen nog maar via social media te bereiken en mensen verwachten ook dat je ze volgt op social media. Zonder social media krijg je van die super verbaasde vragen als "Heb jij mijn foto's op Insta dan niet gezien?" "Lees jij niets op Facebook?".

Zelden meegemaakt. Tenzij je ze wel volgt en ze denken dat je vaak hun posts ziet. Meeste gesprekken (in het echt) beginnen nog steeds gewoon dat iemand verteld wat ie heeft gedaan of dat iemand vraagt hoe iemand zijn/haar weekend was bv. Social media is dan meer een visuele ondersteuning.

Ik opperde in een IG story, wel zeer beknopt, wat ik in de OP zette. Maar kreeg dan juist veel berichten dat ze mijn fiets/wandeltochten e.d zouden missen want daar genieten ze blijkbaar erg van. Als ik nu nog kennissen tegenkom die alleen FB hebben en geen IG zeggen na 2 jaar nog steeds dat ze mijn posts missen. Dus weet nog niet zo goed of ik van IG af ga. Heb wel aardig wat mensen verwijderd, dat kan ook al wat helpen.

Tja, had het verhaal van Ruud ook gemist (in mijn haast om tihdens de koffie zelf wat neer te pennen).

Sterkte kerel. Gezien je avonturen met je werk en nu dit weer, je bent een survivor :D

Heb al die social media apps wel maar gebruik ze eigenlijk niet om er zelf dingen te posten of hele verhalen op te hangen.
Heb ze met name om via die manier toch wat makkelijker contact te houden en op de hoogte te blijven van bijvoorbeeld oud collega's, klasgenoten, familie die niet echt in de buurt woont, vorige buren, wat AW forummers etc. Denk dat je op deze manier wat langer contact houdt met dat soort mensen in je bekenden kring dan zonder deze social media, is gewoon laagdrempeliger.

Heftige gebeurtenis Rke! Gelukkig kan je dit nog typen! :)

Ik gebruik veel social media, het is een gewoonte geworden. Wellicht bang om iets te missen? Toch vond ik die storing wel heerlijk. Alleen zonder WhatsApp is praktisch gezien gewoon irritant.

Zadelsnuiver zei:
(..)

Het enige platform wat ik dagelijks gebruik is YouTube, maar ik zie dat niet zozeer als sociale media eigenlijk. (..), ik snap ook niet waarom die comments geliked moeten worden.
(..)

Ow, dat doe ik als ik een opmerking kan waarderen of het eens of oneens ben met een commentaar. Zinloos misschien, want er staat geen naam bij ofzo. Kleine moeite, soms staat er al geschreven dat wat ik ook dacht.

Ik gebruik het ook bij de reacties, als iemand reageert op mijn info, ff duimpje op als blijk van dank. Hoef ik niet opnieuw te tikken.

Zouden ze hier ook moeten invoeren, een duimpje, een lach en een traan bij een reactie. Hoef je niet te schrijven maar als je om een reactie gelachen hebt, kan je dat wel laten weten. Of iemand bedanken door de nuttige info die geschreven is.

~@RKE: sterkte man. Duster en Caravan zijn op de vrachtwagen terug gekomen?

Durashift zei:
]
~@RKE: sterkte man. Duster en Caravan zijn op de vrachtwagen terug gekomen?

Ik heb gelukkig fijne kinderen en goede vrienden.

Mijn stiefzoon was in de buurt (hij was op rondreis met twee campers en schoonfamilie). Hij heeft de Duster aan de gang gekregen, na een nachtje alarmverlichting had de accu nog maar weinig puf. Daarna is het hele gevolg naar een camping gereden dichtbij het ziekenhuis en vanaf dat moment kon mijn vrouw met een fiets alles afhandelen.

Ik zou zondag uit het ziekenhuis ontslagen worden, dus mijn kinderen (met schoonzonen) zijn zaterdag in de auto gesprongen en naar Tours gereden. Daar is mijn oudste dochter met haar vriend in de Duster gesprongen en zij hebben de combinatie naar huis gereden.
Mijn jongste dochter heeft met haar vriend mij en mijn echtgenote ingeladen en zo zijn wij thuis gekomen.

Dit hele verhaal ging er van uit dat ik zondag ontslagen zou worden maar dat was tot het laatste moment niet zeker. Dus kon eventueel mijn echtgenote met de Duster op zondag naar huis en zou de caravan achter familie van mijn vrouw met hun camper en mij naar huis gaan. Daarnaast hebben vrienden aangeboden mij op te komen halen als ik niet op zondag ontslagen zou worden, mijn Frans is niet goed genoeg om kansen op het een of ander in te schatten.

Dit hele geregel was nodig ondanks een doorlopende reisverzekering en wegenwachthulp met buitenlanddekking. Sinds Corona worden mensen niet meer gerepatrieerd door de ANWB (stap maar in de trein, vliegen mag niet met een hartkwaal) en ook de caravan zou niet naar huis gebracht worden. Alleen de Duster zou met een vrachtwagen naar huis gebracht worden.

Ik ben daarom heel dankbaar voor alle aangeboden hulp. Ik sta nu bij veel mensen in het krijt.

Dit hele avontuur heeft mij wel doen beseffen dat ik het rustiger aan moet doen. Vlak voor de aanval zaten we nog te kibbelen of we al in Orleans (bijna 800 km) een camping zouden nemen of dat we boven Parijs naar een camping zouden zoeken.

Een goede relatie met familie en vrienden blijkt goud waard te zijn. Een goede relatie kost ook nauwelijks meer moeite dan altijd bereid zijn te helpen en af en toe daadwerkelijk een helpende hand uit te steken.

Sterkte RKE. Fijn te horen dat er goed voor je gezorgd wordt. Het is altijd erg prettig te horen dat er mensen in je omgeving zijn die willen helpen.

Sterkte RKE!

AW fungeert in bepaalde zin ook als een sociaal medium. Plaatjes van mezelf hoeven niet zo nodig op internet, hoewel ik FB een aantal jaar geleden wel leuk vond. En nu is het fijn te beseffen dat nieuwe social media zoals Instagram en TikTok helemaal aan me voorbij gaan. En op een gegeven moment ben ik net m'n pa die niet eens een databundel voor z'n telefoon heeft. :) Het leven gaat gewoon door zonder social media.

Durashift zei:
Ow, dat doe ik als ik een opmerking kan waarderen of het eens of oneens ben met een commentaar. Zinloos misschien, want er staat geen naam bij ofzo. Kleine moeite, soms staat er al geschreven dat wat ik ook dacht.

Ik gebruik het ook bij de reacties, als iemand reageert op mijn info, ff duimpje op als blijk van dank. Hoef ik niet opnieuw te tikken.

Zouden ze hier ook moeten invoeren, een duimpje, een lach en een traan bij een reactie. Hoef je niet te schrijven maar als je om een reactie gelachen hebt, kan je dat wel laten weten. Of iemand bedanken door de nuttige info die geschreven is.
Het Focus forum heeft dat, maar daardoor is er veel minder interactie. Geen reacties, maar alleen likes. Ben blij dat we dat hier niet hebben.

Behalve LinkedIn, wat ik enkel up-to-date hou en verder nooit naar kijk, heb ik geen enkel social media-account. Ik vind het hele gehypte, neppe, infuencers-gebeuren het meest oninteressante van alles wat het hedendaagse leven te bieden heeft. Televisie kijk ik ook nooit, daar heb ik geen tijd/rust voor. Youtube vind ik leuk, maar daar heb ik geen account. Eigenlijk deel ik alleen hier op AutoWeek af en toe wat, dat vind ik nog wel leuk.

Ik heb social media dus geen gedag gezegd, maar er bewust nooit aan begonnen omdat ik het totaal niet interessant vind, en eigenlijk ook geen tijd voor over heb. En nee, dat ligt niet aan mijn leeftijd (begin 40) =>ik ben eigenlijk altijd met 'echte dingen' bezig. Ik breng mn tijd door in de bossen op de Veluwe, op het water in mijn sloepje, sleutelen in de schuur, modelbouw, lekker eten en drinken, op pad met mijn hond, boeken lezen, ik studeer mn hele leven lang op wiskundige en natuurkundige materie, gewoon voor de lol en omdat het kan, op pad met gezin, op pad met vrienden en ga zo maar door.

Het echte leven biedt zoveel, dat ik geen zin en tijd heb voor social media!

Sterkte rke, heftig verhaal!

Het valt me wel tegen dat de ANWB/verzekering dat niet wat netter regelt. Met volwassen kinderen is dit wel te overzien, maar als je naasten hebt die wat minder daadkrachtig zijn met trekhaken, vervoer en beschikbaarheid dan ben je de pineut.

Nouja misschien moet je dan via sociale media een oproep doen. Daar zit wel iets positiefs overigens. Met een goed verhaal is wat geld en hulp wel mogelijk.

Behalve LinkedIn, wat ik enkel up-to-date hou en verder nooit naar kijk

Schijnbaar toch een medium waar mensen echt van alles delen, zoals Van Haga. Ik gebruik het alleen om CV te updaten wanneer ik werkloos zou zijn. Ik doe er verder ook niks mee. In bedrijfsleven vast belangrijker.

Het lukt me al twee dagen om niet naar Reels te kijken (TikTok voor IG). Zag het meer als tijdverdrijf maar ondertussen ergerde ik me toch teveel aan de narcisten en hoeveelheid neppe video's en domme 'dansjes' die door iedereen wordt nagedaan. Ook kijk ik veel minder naar stories en berichten van mensen die ik wel ken/volg. Bevalt me goed.

MCVV zei:
Het lukt me al twee dagen om niet naar Reels te kijken (TikTok voor IG). Zag het meer als tijdverdrijf maar ondertussen ergerde ik me toch teveel aan de narcisten en hoeveelheid neppe video's en domme 'dansjes' die door iedereen wordt nagedaan. Ook kijk ik veel minder naar stories en berichten van mensen die ik wel ken/volg. Bevalt me goed.
Die meuk zag ik pas ook voorbij komen. Eén dame zag ik wel heel vaak. Ben je dan een mislukte onbetaalde actrice als je dat allemaal doet en online gooit? Ik heb er met verbazing naar gekeken.

Heftig rke :eek:, heel veel sterkte toegewenst.

Social media.... ik ben bereikbaar via telefoon, mail, whatsapp, enkele forums en live, en heel soms ook nog via 27MC en rooksignalen.... in ieder geval reageer ik alleen maar op de momenten die mij ook schikken, en dat is niet als ik al ergens live in gesprek ben, achter het stuur zit of met m'n handen aan het werk ben. (meestal 's avonds dus)
Voor de rest zoals feestboek, twitter enz. heb ik domweg geen tijd en wil ik er ook absoluut geen tijd aan besteden/verknoeien, dat gaat alleen maar ten koste van m'n schaarse vrije tijd en hobby's.

Ik heb alleen nog whatsapp, verder niks meer en dat bevalt me prima.
Had een facebook account, maar heb ongeveer 3/4 jaar geleden, besloten daar mee te stoppen.
Ik werd letterlijk doodziek, van alle negativiteit op facebook en alle reclame en propaganda zooi.
Er was ook geen ontkomen aan, ook al blokkeerde je die sites.
Toen bleek, dat ik in een flinke burnout zat (door hele andere oorzaken), heb ik gezegd ik stop ermee, dit helpt mij niet en ik wil dit niet meer.

Stoppen hoeft niet, heb het nooit gehad.
Ooit, lang geleden heb ik eens een Hyves-account aangemaakt en toen gemerkt dat het me niets interesseert.
Dus Facebook, Instagram, Twitter en al dergelijke zaken ben ik ook nooit aan begonnen.

Ik heb alleen LinkedIn. In mijn dagelijkse werk heb ik vrij veel contacten en ik heb LinkedIn omdat er dan in elk geval iets te vinden is als een klant mij zou googelen. Maar ik post niks en reageer op niks.

YouTube beschouw ik niet als sociale media, voor mij is dat mijn tv. Ik heb al een paar jaar geen tv-abonnement meer (gaat weer komen als de glasvezel wordt geïnstalleerd) en ik kijk “tv” met documentaires en programma’s op YouTube en NPO Start.

WhatsApp is voor mij gewoon sms-sen. Ik zit in 1 groepsapp, van de familie.

Ik denk dat de uitwassen van de sociale media ervoor zorgen dat het op zich mooie idee uiteindelijk zichzelf ten gronde richt.

Terug
Bovenaan