Een C segment upgrade tussen de 10-15k

JesseH

Net ingestapt
Dag iedereen

Ik heb nu één jaar mijn rijbewijs. Heb toen meteen voor €6.000 een Kia C'eed (een 1.4 benzine met 100pk) uit 2013 gekocht. Op zich geen slechte auto, maar heb wel het gevoel dat het rijcomfort best wel wat beter kan. Vermits ik het autorijden echt wel leuk begin te vinden, zoek ik een wat modernere upgrade, waar je ook al eens gemakkelijker een wat langere reis mee kan doen.

Met 100.000km op de teller weet ik niet hoeveel ik nog voor de Ceed (met wel wat opties op zoals navi, AC en camera) kan krijgen, maar los daarvan zou ik zelf wel zo'n €10.000 kunnen neertellen. Budget zal dus tussen de 10 en de 15k liggen.

Qua type wil ik best wel in het C-segment blijven. De Mazda 3, Ford Focus, Seat Leon, Hyundai I30, Toyota Corolla of eventueel een nieuwere Ceed zijn de eerste modellen die bij mij opkomen. Zijn er tussen deze modellen uitgesproken betere auto's? Ben best wel een leek op het gebied van auto's, dus heb ook niet echt een idee op wat ik juist moet letten, zeker niet qua motor.
Belangrijk voor mij is dat de rijervaring best wel fijn en comfortabel moet zijn (dus niet te veel windruis, een goede demping, mooie uitrusting), en dat de auto betrouwbaar en veilig is.

Andere auto's dan de types die ik noemde mogen ook zeker! Wel even erbij zeggen dat ik van België ben, dus specifieke zoekertjes uit Nederland zijn voor mij wat moeilijker. Maar ideeën mogen natuurlijk altijd.

Alvast bedankt.

Hoeveel rij je per jaar ( oftewel benzine, diesel of misschien hybride )
Zijn dit kilometers in de stad, op de snelweg of juist veel binnendoor.
Welke vorm auto en hoeveel portieren ( hatchback, sedan, station of coupe )
Welke opties wil je zeker wel en eventueel absoluut niet.
Hoeveel pk denk je te wensen/willen/nodig te hebben, hou je van snel en of lekker pittig doorrijden ( of veilig inhalen/invoegen ) of ben je meer van doe maar kalmpjes aan.

Zonder meer info kunnen we hier wel met 100 opties aan komen dragen ;)

Wanneer is het huidige model Ceed op de markt gekomen? Ik heb tijdelijk een Ceed als huurauto, een station in GT-line en dat is eigenlijk wel een hele fijne auto. Maar zoals TL al aangeeft, er moeten wel wat meer wensen aangegeven worden.

Total Loss zei:
Hoeveel pk denk je te wensen/willen/nodig te hebben, hou je van snel en of lekker pittig doorrijden ( of veilig inhalen/invoegen ) of ben je meer van doe maar kalmpjes aan.

Loont het nog als Belg om voor Diesel te gaan?

Auto encyclopedie zei:
Total Loss zei:

Geen idee, weet wel dat tot voor kort alles en iedereen in een diesel rondreed omdat het zo goedkoop was, zelfs bij heel weinig kilometers per jaar.

Twix zei:
Wanneer is het huidige model Ceed op de markt gekomen? Ik heb tijdelijk een Ceed als huurauto, een station in GT-line en dat is eigenlijk wel een hele fijne auto. Maar zoals TL al aangeeft, er moeten wel wat meer wensen aangegeven worden.

De Generatie van TS is in 2012 op de markt gekomen en in 2015 een facelift en in 2018 de huidige generatie. Ik vind die 2012-2018 een ontzettend mooie auto, maar idd de 1.4 zal wel wat kracht tekort komen.

@jesseh rij je nu een station of een hatchback, want de Mazda 3 is er bijvoorbeeld niet als station , dus neem aan dat je een hatchback zoekt.

De nissan Pulstar 1.6 is een fijne outsider, maar is er dus alleen als hatchback,

De infiniti q30 is ook ontzettend apart, maar stevig aan de prijs. https://www.youtube.com/watch?v=bBcLqddhr_U

Total Loss zei:
Auto encyclopedie zei:
Total Loss zei:

Geen idee, weet wel dat tot voor kort alles en iedereen in een diesel rondreed omdat het zo goedkoop was, zelfs bij heel weinig kilometers per jaar.

ga ik er ook maar wonen(y)

Total Loss zei:

Rond de 10.000km, voornamelijk binnendoor. Ook wel van plan om binnenkort eens naar Frankrijk ofzo te rijden voor een tripje. Ik woon in Antwerpen, waar de diesel meer en meer geweerd wordt, dus benzine (of hybride) lijkt me de beste optie.
De Ceed waarmee ik nu rijd is inderdaad een 5-deurs hatchback, en dat zou ik ook wel het liefst zo houden.
Qua opties wil ik zeker een AC. Smartphone integratie, dus Android Auto zou wel handig zijn. Ook een achteruitrijcamera en eventueel parkeerhulp zijn wel dingen die ik kan gebruiken :D.
Het aantal pk heb ik eerlijk gezegd geen idee van. Heb enkel maar rijervaring in mijn huidige Ceed en een Mazda 5 diesel waarmee ik heb leren rijden. Het mag wel wat vlotter gaan dan mijn huidige auto. :)

In België liggen de prijzen voor auto's veel lager dan in Nederland.

Voor dit budget kun je een krachtiger Kia Ceed kopen, ik kwam ook de Renault Megane vanaf 2018 tegen met 140 pk en erg fijne 1330 CC Mercedes Renault motor tegen.

En als het gewoon iets leuks moet zijn kijk dan bijvoorbeeld naar een Mazda MX5.

Ik heb een Focus uit hetzelfde jaar als jouw Ceed, maar de Focus biedt al een klap meer plezier bij het rijden denk ik. Ga gewoon eens proefrijden! Mazda 3 of BMW 1 serie staan ook bekend als goede stuurmansauto's.

Sterk aan het overwegen deze te nemen van de VAB (dus sowieso wel in orde). Ze willen mij nog €4000 geven voor de overname van mijn Ceed, dus zou op €12.000 komen voor een Focus van 2019 met best wat opties op.

JesseH zei:
Sterk aan het overwegen deze te nemen van de VAB (dus sowieso wel in orde). Ze willen mij nog €4000 geven voor de overname van mijn Ceed, dus zou op €12.000 komen voor een Focus van 2019 met best wat opties op.
Het is wel één van de eerste exemplaren (2018) en die zijn niet allemaal vrij van kinderziektes. Dus vraag of je de volledige historie mag inzien, let goed op rammels.

De focus is voor zuinig als deze eenmaal warm is gereden.
Rij je veel kleine stukjes in de stad, dan moet je of met een fluwelen voetje eco-rijden of verbruik van 1:14 accepteren.

Terug
Bovenaan