EC certificaat

A

Anoniem

Guest
Hallo allemaal,
wou weten hoe je een ec certificaat leest en begrijpt.
Ben bezig met een nieuwe auto Mitsubishi Outlander Hybrid plug-in en heb vandaag een EC certificaat gekregen en als ik deze goed bekijk zie ik naast het E nummer een datum staan 13-07-2018 ????
Houd dit in dat het om een auto gaat uit 2018 wil hem nieuw kopen en de verkoper heeft verder niets gezegd hierover.

Groetjes, Lizzie

Bedoeld je het EC certificaat van het type goedkeuring van het type voertuig?

VIN lijkt mij een betere locatie om de productie datum te zoeken.

Heb de VIN gratis beknopte versie gedaan vind alleen het model jaar 2019.
Ga er vanuit dat het model 2019 is maar gemaakt in juli 2018
Hij is dan wel nieuw en op voorraad maar als we 3 maanden wachten is hij 1 jaar oud.
Zit meer te denken of er intussen het een en ander is veranderd aan de motor denk aan verbeteren.

Maar toch bedankt

Waarom wil je die Outlander überhaupt kopen? Zwaar, dorstig, oude techniek.

Lijkt me normaal. Het gaat niet zo snel in de autowereld. Als je nu het nieuwste model BMW koopt zit daar ook een motor in die al in 2011 te koop was.

Productie van een nieuw model start vast ook veel eerder dan de verkoop. Is het een nieuw model of alleen een facelift?

Er zit nogal wat verschil tussen de datum van typegoedkeuring verkregen (certificaat) voor een type, de productie start van een type en dan nog eens de daadwerkelijke productie van een specifieke auto. Je haalt ze nu door elkaar. Vergeet ook niet de transport tijd. Ik dacht dat de Outlander in Japan wordt geproduceerd. Dan kan er zomaar 2 maanden zitten tussen de productie datum en voordat hij op Nederlandse bodem staat.
Daarnaast is modeljaar iets anders dan kalenderjaar bij personenauto's. Een modeljaar begint ongeveer in Augustus of September meestal. Al zijn er ook merken waarbij het al in Juli begint.

Ik vermoed dat het zo is gegaan: het modeljaar 2019 heeft een certificaat gekregen in Juli 2018. Productie is kort daarna gestart (Augustus?). Het exemplaar waar jij naar kijkt is al op voorraad dus die zal ongeveer Januari of Februari geproduceerd zijn volgens modeljaar 2019 specificatie.
Een eventueel gewijzigd exemplaar zou waarschijnlijk weer een nieuw certificaat krijgen wat dan verleend kan worden ongeveer Juli 2019 (modeljaar 2020) met productiestart Augustus 2019. De eerste auto's daarvan zijn hooguit Oktober 2019 te vinden in Nederland en zijn dan volgens modeljaar 2020 specificatie.

Meer gegevens zouden handig zijn. Minder zorgen erom maken ook.

@Engineer 2,

Bedankt voor de goede uitleg,

Heb gisteren gebeld met Mitsubishi en wat je schrijft over een modeljaar dat die beginnen in Augustus of september is het zelfde wat hij vertelde. Verder zij hij dat in het chassisnummer GG3 en op de 10de een K moet staan dan is het model 2019.
Deze staan in het chassisnummer vermeld.

Verder mag aannemen dat de GG3 staat voor de laatste gewijzigd certificaat. tijdens het gesprek aan de telefoon met Mitsubishi zij de man dat het geen GG2 mocht zijn.

@Vorq.

Waarom een Outlander?
Plug-in Hybrid een 2.4 motor wegenbelasting is maar de helft van normale wegenbelasting verbruik benzine 1.8 /100 km elektrisch rijden 54 km co2 laag je moet aan het milieu denken niet.
Verder is het een mooie ruime auto en rijden doet hij ook fijn.
Rij nu in een Toyota RAV 4 uit 2006 dus het is tijd voor iets nieuws.

Terug
Bovenaan