• Beveel je je auto iedereen aan of kun je niet wachten tot de dag waarop je je volgende auto ophaalt? Of heb je er gewoon niet zoveel op aan te merken en moet iedereen dat ook weten? Doe nu mee aan het Auto Tevredenheidsonderzoek en laat weten wat je van je auto vindt.

E10 of Super sans plomb 98?

Carracio

Net ingestapt
Net een routekaart opgehaald bij de ANWB-winkel voor mijn vakantie naar Frankrijk, daar staat wat handige informatie op voor de reis naar Frankrijk. Er staat ook dat er bij tankstations langs de snelweg bijna geen Euro 95 meer beschikbaar is. De keuze is dan uit E10 of Super sans plomb 98. Welke van de twee kan ik het beste gebruiken voor mijn Twingo uit 2001?

Volgens deze site (https://www.e10check.nl/auto/renault/) kan ik E10 tanken, maar ik dacht dat die niet zo geschikt was voor oudere auto's?
 
Als de Twingo er op kan (mag) rijden, zal het wel goed komen voor die paar keer dat je e10 zou tanken. E10 is iets goedkoper, verbruik ligt iets hoger dus veel voordeel levert het niet op maar is goed genoeg voor een Twingo. Ik zou zelf E98 tanken, doe ik hier ook en is in het buitenland vaak nog wat goedkoper ook.
 
E10 mag gewoon in de Twingo en zelfs als het niet zou mogen of technisch gezien op het randje dan heb je het nog over duizenden kilometers rijden voordat het echt misgaat. E98 mag altijd.
 
Bij voorkeur niet aan de snelweg tanken! De tankstations van de Super-/hypermarkten zijn het goedkoopst en die kom je vaak genoeg tegen. Meestal kun je er gewoon SP95 tanken en dat heb ik ook gedaan.

Tip: de Franse overheid heeft een site waarop alle brandstofprijzen gepubliceerd worden:

https://www.prix-carburants.gouv.fr
 
V0RQ zei:
E10 mag gewoon in de Twingo en zelfs als het niet zou mogen of technisch gezien op het randje dan heb je het nog over duizenden kilometers rijden voordat het echt misgaat. E98 mag altijd.

Dat klinkt toch niet zo heel positief:p

Ik ga proberen om zoveel mogelijk 95 te tanken zoals Deux cent cinq aangeeft en 98 als reserve onthouden.
In ieder geval bedankt!
 
Het lukte mij destijds (2013-2014) prima om Euro95 te vinden, maar soms moest ik inderdaad wel een tankstation verder rijden. Ik reed zelf een 309 uit 1992 en ik zag het ook niet zitten om met E10 te experimenteren.
 
Ja ik bedoel duizenden kilometers op puur E10, 10.000km bij een test met een auto die duidelijk ongeschikt was, gaf problemen. Een keer een driekwart tank en daarna nog een keer een tank E10 maakt de kans op schade niet erg groot.
 
Ik dacht dat het probleem voor oldtimers vooral was dat daar doorgaans weinig mee gereden wordt en dat deze benzine minder geschikt is om lang te bewaren. Los daarvan schijnt dat sommige onderdelen (ook van nieuwere auto's) niet goed tegen deze brandstof kunnen, maar het effect van één vakantie op die slijtage lijkt mij ook niet zo groot.

Overigens zou je er eventueel ook nog een additief aan toe kunnen voegen.
 
Dakloos zei:
Ik dacht dat het probleem voor oldtimers vooral was dat daar doorgaans weinig mee gereden wordt en dat deze benzine minder geschikt is om lang te bewaren. Los daarvan schijnt dat sommige onderdelen (ook van nieuwere auto's) niet goed tegen deze brandstof kunnen, maar het effect van één vakantie op die slijtage lijkt mij ook niet zo groot.

Overigens zou je er eventueel ook nog een additief aan toe kunnen voegen.

De moderne benzine kun je beter gebruiken als kwastenreiniger dan als brandstof, gas is om te rijden en elektriciteit om te koken.:)

Het probleem met oldtimers en vele youngtimers is dat diverse rubbersoorten en pakkingen die vroeger gebruikt werden niet ethanolbestendig zijn, met als gevolg in het gunstigste geval lucht aanzuigen in het brandstofsysteem of in het gevaarlijke geval brandstoflekkage.
Vooral dat laatste wil je niet hebben, verdampende benzine in de buurt van een heet uitlaatspruitstuk of de stroomverdeler/bobine heeft namelijk al vele oldtimers in rook doen opgaan.:cry:
En vergis je niet op de termijn waarin de schade kan optreden: ik heb vers gereviseerde carburateurs na 3 weken al zien overstromen doordat de vlotter vervormde in de brandstof en de vlotternaaldnaald dus niet meer afsloot... de brandstofpomp pompt dan wel gewoon door.

Het probleem van lang bewaren/weinig rijden heeft eigenlijk meer te maken met de kans op watervorming, wat dus oxidatie kan veroorzaken in het brandstofsysteem en daarmee ook de nodige problemen kan geven. (dit kan dus ook bij jonge auto's)
Als de tank vol is komt er echter weinig zuurstof bij en is de watervorming nihil, alleen de carburateur/injectiepomp blijft dan nog gevoelig maar dat is wel op te lossen door af en toe de motor even te laten draaien.
Nog beter is de tank eerst schoon leeg rijden en kieper er voor de laatste kilometers naar de stalling een jerrycan Aspen in, dat werkt perfect bij langdurige opslag. (of gewoon single lpg gaan stoken en alle benzinemeuk verwijderen, dan is het probleem ook over)
 
Moderne benzine is troep. Om je een idee te geven, hierbij een motor die ik had gekocht die 7 jaar stil had gestaan met de oude benzine er nog in:
https://www.youtube.com/watch?v=6vzvhreImo0

Vorig jaar heb ik een identieke motor gekocht die een jaar had stil gestaan, carburateurs heb ik weg moeten gooien omdat alles vergomd was. Ultrasoon was niet in staat om het nog te reinigen.

Sindsdien rijd ik alleen nog maar op RON98 van BP die weinig/geen toegevoegde ethanol heeft. Daar moet ik 20km voor omrijden maar dat is het mij wel waard.
 
Vreselijk spul dat E10, er zijn websites waar je kutn checken of je auto geschikt is..

Ik snap het niet eigenlijk....

Innovatieve brandstof naar het schijnt...maar is goedkoper, zuipt meer (dus schiet je er geen reet mee op) en het vreet je auto intern op....
 
E10 kan voor 1 vakantie wel, je rijdt immers je tank toch wel ver leeg voor je weer in nederland zit.
Maar zekere voor onzekere doe je er 98 in. Wel duurder, maar er zit als het goed is weinig tot geen ethanol in.
Hier in nederland en in duitsland is dat sowieso al het geval.

Wat betreft carburateurs: ja ellendig met de huidige benzine.
Ik heb zelf mijn carburateur daarom maar vervangen door een systeem met centrale injectie. Rijdt ook nog een stuk zuiniger.
Helaas kan dat niet bij de meeste auto's
 
Das wel een prettige upgrade Probresh (y)

Volle ethanol heeft een aantal dingen die gebeuren bij een auto die jarenlang op benzine heeft gereden. De tank word intern schoongemaakt en die troep komt allemaal in je brandstoffilter terecht. Verder maakt het alle rubbers die in benzinepomp, leidingen, etc. zitten hard.
E10 heeft dat minder maar het effect blijft hetzelfde. Ik heb een Clio uit 2001 met hoogstwaarschijnlijk precies dezelfde motor als jouw Twingo (1.2 8V met 58 pk)
Ik persoonlijk tank geen E10, ook niet als ik in Duitsland of waar dan ook op vakantie ga, met de prijs van RON95 in NL in mijn achterhoofd pak ik direct de RON98 slang en tank die.
Werkt goed! Lekker voor je motor en ook nog eens minder gevaar op pingelen (als dat al wat uitmaakt, maar toch!) state of mind vind ik persoonlijk heel belangrijk en voordat ik E10 tank wil ik zelf alles in de benzinetoevoer hebben nagelopen en vervangen met spul wat er echt compatible mee is. Fijne vakantie ;)
 
Probeer het brandstofsysteem van een oldtimer maar eens ethanolbestendig te maken, grote kans dat je dat niet lukt tegen redelijke kosten.
Ik heb een poging gedaan voor m'n Jeep Wagoneer, maar de cijfertjes op papier kwamen al snel boven de 1700 euro voor een vulhals, tankvlotter, brandstofpomp en carburateur dankzij het maatwerk... met daarbij nog als opmerking dat al die aanpassingen het verouderingsproces (vergommen) van de brandstof (en de daaruit voortkomende problemen) dus niet tegen gaat.

Ik heb vanwege de risico's dus toch maar gekozen voor lpg als enigste brandstof (optisch natuurlijk wel zoveel mogelijk met behoud van het originele uiterlijk): liever geen origineel brandstofsysteem meer in de Wagoneer dan een geflambeerde Wagoneer.
 
Wagoneer doet het prima op 98 hoor, als dat het probleem is. Lpg in een oldtimer is wel lekker goedkoop natuurlijk :rolleyes:
 
R-W zei:
Wagoneer doet het prima op 98 hoor, als dat het probleem is. Lpg in een oldtimer is wel lekker goedkoop natuurlijk :rolleyes:

Indien g3 wel... Maar met een oldtimer "op gewicht" betaal je je er net zo goed blauw aan. Ook met G3 trouwens.

Het vergommen van de rubberen delen is vooral een probleem bij de vlotter en (mechanische) benzinepomp. Leidingen kun je meestal wel vervangen en rubberen pakkingen of o-ringen zijn ook gewoon goed verkrijgbaar in de meeste gevallen.
Vulhals is alleen een probleem als daar een rubberen gedeelte aan zit. Dat is meestal ook wel te vervangen voor nieuw(of siliconen, wat in dat uitzonderlijke geval wel beter is)
Wat betreft de vlotter... tja dat ligt er maar net aan van welk materiaal die is gemaakt. Af en toe controleren is geen overbodige luxe. Anders zou je de hevel nog van een nieuwere auto kunnen gebruiken. Werking van die dingen is over het algemeen hetzelfde, alleen de weerstandsbanen die worden gebruikt verschillen per auto.

Probleem is niet alleen de ethanol, maar ook de slechtere kwaliteit van de benzine tegenwoordig.
 
Waarschijnlijk kan je ook wel gewoon 95 tanken en zo niet zou ik lekker voor de 98 gaan.

In DL kon ik overal waar ik ging tanken naast ethanol troep ook gewoon 95 pakken in ieder geval.
 
Springbok zei:
Waarschijnlijk kan je ook wel gewoon 95 tanken en zo niet zou ik lekker voor de 98 gaan.

In DL kon ik overal waar ik ging tanken naast ethanol troep ook gewoon 95 pakken in ieder geval.

In frankrijk zijn ze al langer met E10 bezig en is daar standaard geworden.
In duitsland hanteren ze nog steeds beide.

"Gewoon" 95 is al jaren E5... Ook in nederland.
 
Hoe overleven nou toch al die oude Twingo's (en andere oude barrels) in Frankrijk die E 10?
a014.gif
 
Ik woon aan de grens met Duitsland en tank meestal E10 bij Aral of Shell in mijn Punto 1.4 8v. Ik heb nog nooit problemen daarmee gehad, terwijl ik die auto al bijna 10 jaar heb.
 
Bij een stevige lange rit in een warm land met heuvels is 98 octaan sowieso beter dan 95. Dus bij twijfel tussen E10, sp95 of sp98 zou ik voor de 98 gaan. Die paar centen die je meer betaald voor 98 benzine verdienen zich grotendeels terug door de grotere energie inhoud omdat er geen ethanol in zit en het iets hogere rendement op 98 benzine. Of E10 benzine echt meer risico op mankementen oplevert valt te betwijfelen aangezien gewone euro 95 in Nederland sinds enkele jaren ook 5% bio-ethanol bevat. Mocht er serieus risico op schade bestaan door bio-ethanol dan zal die toch wel komen.
 
Jazzik zei:
Hoe overleven nou toch al die oude Twingo's (en andere oude barrels) in Frankrijk die E 10?
a014.gif

Na verloop van tijd kapt de pomp er mee, nieuw pompje erin en klaar. Heel hard zijn vaart loopt het niet, maar feit blijft dat het dingen oplost in je tank en leidingen en alle rubbers hard maakt.
Verstopt brandstoffilter en een pomp later en de oude Twingo staat weer op 4 poten voor de dealer klaar voor zijn E10. Ik gooi hem echter over de grens direct vol met 98.....
 
R-W zei:
Wagoneer doet het prima op 98 hoor, als dat het probleem is. Lpg in een oldtimer is wel lekker goedkoop natuurlijk :rolleyes:


De 98 is hier al bijna niet meer verkrijgbaar aan de pomp, ik moet er een aardig stuk voor om rijden... steeds meer tankstations gooien dat spul namelijk uit hun assortiment vanwege een te geringe omzet.
Lpg daarintegen is overal goed verkrijgbaar en het hoog gecomprimeerde blok van m'n Wagoneer loopt er ook perfect op.
En zo goedkoop is rijden op lpg voor mij ook niet ondanks dat de Wagoneer belastingvrij is, met gemiddeld zo'n 1000 miles per jaar duurt het namelijk vele jaren voordat de kosten van de netjes weggewerkte gasinstallatie en de aangepaste cilinderkoppen een keer terugverdient is.;)
 
Was het met zo weinig kms niet makkelijker om voor die 4 tankbeurten per jaar even een stukje om te rijden?
 
Zijn 6 tankbeurten, vergis je niet op de consumptie van zo'n ouderwetse 5,7L V8.:)

Maar het was voor mij gewoon een afweging waarbij de kwalteit en verkrijgbaarheid van de brandstof de doorslag heeft gegeven, lpg kent de vergom-problemen niet en is overal prima verkrijgbaar.
Het aanwezige benzinesysteem was na 40 jaar aan vervanging toe dus kosten moesten er toch al voor gemaakt worden, en het prijsverschil tussen een nieuw ethanolbestendig benzinesysteem of een single lpg-systeem conform mijn eisen was slechts tientjeswerk. (€ 1780,= versus € 1835,=)
 
Even aanhakend op deze discussie (onnodig nieuwe aan te maken), maar het klopt toch dat je met een normale MPI motor met niet al te veel vermogen (<150 pk) geen voordeel hebt van 98 tov 95? Ik las althans dat er pas voordeel was bij sterkere motoren of direct ingespoten / turbo varianten.
 
Ja en nee.
Voordeel in dit geval is dat er nog geen ethanol in 98 is gemengd en het alleen al daarom iets zuiniger is (ethanol heeft minder energie dan benzine)
Wat betreft kloppen, tja de kans is minder met 98 dan met 95. En dat merk je idd beter bij motoren met drukvulling. MPI staat trouwens tegenwoordig voor MultiPointInjection. Monopoint is namelijk aangeduid als SPI (SinglePointInjection)
Multipoint kan ook direct ingespoten zijn of vrijwel direct.

Het voordeel is er altijd. maar de kans op kloppen is gewoon minder bij motoren die weinig vermogen hebben, maar afwezig is het niet dus 98 is sowieso beter, zeker op de hoge toeren.
 
Vuistregel was altijd voor hoog gecomprimeerde motorblokken (de zogenaamde sterke motor) 98 tanken, en voor normaal gecomprimeerde blokken (compressieverhouding tot ca. 1:9,5) 95 tanken.
Verder inderdaad wat Pobresh hierboven al aangaf.
 
Interessant. Dus ook bij oudere injectiemotoren heeft het nut, maar zover ik kan rekenen is het in ieder geval zeker niet voordeliger, waar dat bij moderne (turbo)blokken op termijn misschien wel zo is door langere levensduur, beter verbruik, etc. 1:9.5 is trouwens best laag, ik checkte net even twee oudere motoren motoren en die zaten hier al boven.

Klein vervolgvraagje, klopt de marketingpraat van de grote tankstations dat de premium brandstof (shell vpower / total excellium / bp ultimate) ook een reinigende functie heeft? Dus even los van het octaangehalte dat bij deze meestal op 97/98 ligt, kan je het ook daadwerkelijk gebruiken om de motor inwendig schoon te maken? dus stel dat ik een oude auto heb, die normaal niet of weinig profiteert van hogere octaanbenzine, heb ik er dan nog steeds profijt van de motor af en toe 'schoon te spoelen' met dat soort brandstof of is dat veel te primitief gedacht / heb ik er pas profijt van als ik het altijd tank?
 
Nee die additieven werken niet. Pure marketing om een hogere prijs te durven vragen.
met 98 spoel je ook niks schoon.
In principe zou je er alleen wat aan hebben als je vanaf nieuw altijd die benzinesoort tankt en dan nog krijg je toch dezelfde hoeveelheid koolafzetting en dergelijke na een tijdje. Dus het voorkomt niks.

Flesjes injectorreiniger hebben nog wel eens nut, en een aantal "fuel system cleaners" maar die resultaten zijn eigenlijk altijd zeer beperkt.
Ethanol of kerosine werkt beter Dat laatste zit trouwens in die flesjes cleaner met wat onnodige additieven erbij.

Enige V-Power die daadwerkelijk zinvol is, is die wat ze in duitsland verkopen. Die heeft octaan 100. Dat merk je wel bij een auto met een leuk motortje ja.
 
MG ZR 160 zei:
Klein vervolgvraagje, klopt de marketingpraat van de grote tankstations dat de premium brandstof (shell vpower / total excellium / bp ultimate) ook een reinigende functie heeft?

Dat klopt, je kunt er prima kwasten mee reinigen, teer- en tectylspatten mee verwijderen en olievlekken ermee uit je kleding halen... werkt beter als wasbenzine.;)
Voor de rest zie de reactie hierboven.
 
De octaanbehoefte van een motor is niet alleen afhankelijk van de compressiedruk maar ook van de temperatuur belasting op het brandstof mengel. Sinds half jaren 90 beschikken alle benzine motoren over een klopsensor. Het doel is niet louter het voorkomen van motorklop maar juist het op vellige wijze kunnen benaderen van de klopgrens om zodoende aan de emissie eisen te kunnen voldoen en om het verbruik te drukken Telkens als de rekeneenheid motorklop vast stelt zal de ontsteking iets later gezet worden totdat er geen motorklop meer is waarna de ontsteking weer zoveel mogelijk vervroegd wordt tot dat er weer motorklop optreed. Juist hierom is het octaangetal van de benzine van invloed op het rendement van de motor, tegelijkertijd is de motor instaat om op verschillende octaansoorten te kunnen rijden. Bij een lager octaangetal zal die klopgrens eerder bereikt worden maar neemt ook het rendement af waardoor het verbruik toe neemt en het vermogen afneemt.

In hoeverre het reinigend vermogen van die premium benzine werkelijk van invloed is weet ik niet, maar men zegt dat een schone motor minderklop gevoelig is dan een vuile en daarom zuiniger zou moeten zijn.
 
Deux cent cinq zei:
Bij voorkeur niet aan de snelweg tanken! De tankstations van de Super-/hypermarkten zijn het goedkoopst en die kom je vaak genoeg tegen. Meestal kun je er gewoon SP95 tanken en dat heb ik ook gedaan.
Dat ja, gewoon even van de snelweg af, goedkoop tanken (het scheelt vaak zo 20 cent per liter), verse broodjes kopen en weer verder rijden.
Dat is snel verdiend.

Een paar dagen geleden was ik nog in Oostenrijk, daar was het helemaal een groot prijsverschil tussen de Autobahn en daarbuiten.
Benzine was daar zo,n beetje €1,05 , maar langs de snelweg vaak minimaal 30 cent duurder, soms wel 40 cent.......
 
Muddy Bandit zei:
Vuistregel was altijd voor hoog gecomprimeerde motorblokken (de zogenaamde sterke motor) 98 tanken, en voor normaal gecomprimeerde blokken (compressieverhouding tot ca. 1:9,5) 95 tanken.
Verder inderdaad wat Pobresh hierboven al aangaf.

De mazda met skyactive motoren hebben een xtreem hoge compressie, maar draaien gewoon op 95.
Gaat dus niet helemaal op. :)
 
Gewoon E10 tanken als de auto geschikt is volgens de Duitse lijsten (deze zijn veel uitgebreider).
De Swift uit 1998 krijgt altijd E10 en dat rijdt probleemloos, alleen met de eerste tank wat problemen gehad omdat waarschijnlijk al het water in de tank gebonden werd (stationair afslaan). Op toeren ging het prima.
Suzuki is natuurlijk Aziatisch en daar zit er al jaren ethanol in de benzine, E10, E20 en E85.
Vanaf 2020 mag E5 (euro 95) niet meer verkocht worden en op internet gaan vooral bangmakerij verhalen de ronde.
 
marcel21674 zei:
Muddy Bandit zei:
Vuistregel was altijd voor hoog gecomprimeerde motorblokken (de zogenaamde sterke motor) 98 tanken, en voor normaal gecomprimeerde blokken (compressieverhouding tot ca. 1:9,5) 95 tanken.
Verder inderdaad wat Pobresh hierboven al aangaf.

De mazda met skyactive motoren hebben een xtreem hoge compressie, maar draaien gewoon op 95.
Gaat dus niet helemaal op. :)


Nu vraag ik me wel af hoe die lopen op 98, klinken echt als een diesel. Uiteraard mede door die compressie maar toch benieuwd;)
 
Nico GTR zei:
marcel21674 zei:
Muddy Bandit zei:
Vuistregel was altijd voor hoog gecomprimeerde motorblokken (de zogenaamde sterke motor) 98 tanken, en voor normaal gecomprimeerde blokken (compressieverhouding tot ca. 1:9,5) 95 tanken.
Verder inderdaad wat Pobresh hierboven al aangaf.

De mazda met skyactive motoren hebben een xtreem hoge compressie, maar draaien gewoon op 95.
Gaat dus niet helemaal op. :)


Nu vraag ik me wel af hoe die lopen op 98, klinken echt als een diesel. Uiteraard mede door die compressie maar toch benieuwd;)

Ik ga zodra de tank leeg is eens een paar x Ultimate 98 tanken. Ben ook erg benieuwd.
 
marcel21674 zei:
Muddy Bandit zei:
Vuistregel was altijd voor hoog gecomprimeerde motorblokken (de zogenaamde sterke motor) 98 tanken, en voor normaal gecomprimeerde blokken (compressieverhouding tot ca. 1:9,5) 95 tanken.
Verder inderdaad wat Pobresh hierboven al aangaf.

De mazda met skyactive motoren hebben een xtreem hoge compressie, maar draaien gewoon op 95.
Gaat dus niet helemaal op. :)

Vuistregel was altijd.....
Ik stam nog ruim uit de vorige eeuw: die tijd dat er nog super en normaal uit de pomp stroomde voor 1 gulden de liter en de benzinemotor nog voorzien was van een carburateur en contactpuntjes.;)
 
Nou ja we gaan het zien. We horen het t.z.t. wel in Springbok zijn topic en als Kristian ook mee wil doen.

;) maar wat een tijd Muddy Bandit. Enige was dat je auto veel duurder was.
 
Nico GTR zei:
;) maar wat een tijd Muddy Bandit. Enige was dat je auto veel duurder was.

In aanschaf misschien wel, in onderhoud absoluut niet.
Dat oude spul kon je nog gewoon zelf onderhouden en repareren met een basic doppendoosje + hamer, tegenwoordig betaal je je scheel aan de garagerekeningen voor allerlei idiote elektronica- en emissiestoringen en onbereikbare onderdeeltjes.:(

Een paar weken geleden is de distributieriem van m'n Daihatsu Rocky TDI (1991) gebroken: een middagje sleutelen, nieuwe distributieset + 4 nieuwe stoterstangen erin, en met het totale kostenplaatje à € 135,= incl. frisse koelvloeistof liep die oude tractor al weer als vanouds :cool:... doe dat maar eens na met een moderne diesel, die kan je gelijk bij het oud ijzer gooien.
 
Dat is wel heel waarschijnlijk inderdaad.

Mijn eerste sleutelervaring was met een 1968 Landrover. Het wiellager was niet geperst en was heel simpel te bereiken waar de modernere disco een groot nieuw onderdeel nodig had en een auto bij het oud ijzer werd gezet omdat de remleidingen verroest waren en dat een dag werk was....zitten onder de tank :p
 
Nico GTR zei:
marcel21674 zei:
Muddy Bandit zei:
Vuistregel was altijd voor hoog gecomprimeerde motorblokken (de zogenaamde sterke motor) 98 tanken, en voor normaal gecomprimeerde blokken (compressieverhouding tot ca. 1:9,5) 95 tanken.
Verder inderdaad wat Pobresh hierboven al aangaf.

De mazda met skyactive motoren hebben een xtreem hoge compressie, maar draaien gewoon op 95.
Gaat dus niet helemaal op. :)


Nu vraag ik me wel af hoe die lopen op 98, klinken echt als een diesel. Uiteraard mede door die compressie maar toch benieuwd;)

Vind dat als een diesel klinken, wel meevallen. Alleen als hij koud is, klinkt hij heel rauw de eerste minuten.
Heb het eigenlijk nooit geprobeerd op 98, maar nu je het zegt, zou best kunnen dat hij daar nog fijner op draait.
 
Muddy Bandit zei:
Nico GTR zei:
;) maar wat een tijd Muddy Bandit. Enige was dat je auto veel duurder was.

In aanschaf misschien wel, in onderhoud absoluut niet.
Dat oude spul kon je nog gewoon zelf onderhouden en repareren met een basic doppendoosje + hamer, tegenwoordig betaal je je scheel aan de garagerekeningen voor allerlei idiote elektronica- en emissiestoringen en onbereikbare onderdeeltjes.:(

Een paar weken geleden is de distributieriem van m'n Daihatsu Rocky TDI (1991) gebroken: een middagje sleutelen, nieuwe distributieset + 4 nieuwe stoterstangen erin, en met het totale kostenplaatje à € 135,= incl. frisse koelvloeistof liep die oude tractor al weer als vanouds :cool:... doe dat maar eens na met een moderne diesel, die kan je gelijk bij het oud ijzer gooien.

Das zeker waar, al denk ik eerlijk gezegd, dat het onderhoud juist goedkoper is geworden ipv duurder, tenminste bij de merkdealer en bij mazda.
Mazda dealer probeerde ik altijd zoveel mogelijk te vermijden, ivm. de hoge prijzen. Maar nu we een "nieuwe" cx5 rijden, moet ik wel naar de dealer voor onderhoud. Tot mijn verbazing vielen de prijzen erg mee. 280euro voor een kleine beurt, ff 100 euro meer voor een grote beurt.
 
Muddy Bandit zei:
marcel21674 zei:
Muddy Bandit zei:
Vuistregel was altijd voor hoog gecomprimeerde motorblokken (de zogenaamde sterke motor) 98 tanken, en voor normaal gecomprimeerde blokken (compressieverhouding tot ca. 1:9,5) 95 tanken.
Verder inderdaad wat Pobresh hierboven al aangaf.

De mazda met skyactive motoren hebben een xtreem hoge compressie, maar draaien gewoon op 95.
Gaat dus niet helemaal op. :)

Vuistregel was altijd.....
Ik stam nog ruim uit de vorige eeuw: die tijd dat er nog super en normaal uit de pomp stroomde voor 1 gulden de liter en de benzinemotor nog voorzien was van een carburateur en contactpuntjes.;)

Dat maakt zeker uit. geen ecu's die zelf de ontsteking aanpassen als er pingelen geconstateerd wordt.
Veel hangt ook af van de motor zelf. 1300 blokje van m'n 818 uit 77, draait zelfs nog probleemloos op ron91, loodvervanger ook niet nodig.
kleppen stellen, moet volgens het boekje elke 10.000km. ik heb nog nooit een klep hoeven bijstellen in 20 jaar dat ik met 818's rij
 
marcel21674 zei:
Das zeker waar, al denk ik eerlijk gezegd, dat het onderhoud juist goedkoper is geworden ipv duurder, tenminste bij de merkdealer en bij mazda.
Mazda dealer probeerde ik altijd zoveel mogelijk te vermijden, ivm. de hoge prijzen. Maar nu we een "nieuwe" cx5 rijden, moet ik wel naar de dealer voor onderhoud. Tot mijn verbazing vielen de prijzen erg mee. 280euro voor een kleine beurt, ff 100 euro meer voor een grote beurt.

Dat basic onderhoud valt ook nog wel mee, zeker als je daarbij de moderne onderhoudsintervallen rekent.
Maar als er even wat meer aan de hand is dan lopen de bedragen opeens heel snel op voor de onderdelen, een egr-klepje of boordcomputertje laten vervangen is gelijk kassa.
Een jaartje geleden heb ik een auto zelfs al bijna economisch total-loss verklaard vanwege een koplampunit + buitenspiegel die door passerende "feest"gangers waren vernield. (kosten waren bijna € 1300,= incl. montage)
 
Terug
Bovenaan