E-Golf of PHEV

Restwaarde EV of PHEV VW Golf over twee jaar

• Totaal aantal stemmers
    77
  • Opiniepeiling gesloten .
A

Anoniem

Guest
Wie wil mij van feetback voorzien.
Wij rijden veel kleine ritten en af en toe iets verder.
We hadden een PHEV wat net te kort kwam met ca 25 km elek rijden per dag.
We zijn aan het overwegen om een E-Golf bj 2019 met 55.000 km op de teller te kopen 25.000,- euro..
Wij rijden maximaal 2 jaar in een gebruikte auto en dan begint het weer te kriebelen om te veranderen.

Voordelen E-Golf:
180 km elek
Thuis laden genoeg zonnepanelen
Dus vrijwel gratis rijden ivm geen wegen belasting
Lage brandstof kosten door zonnepanelen

Nadelen.
Wat kleine auto
Geen trekvermogen voor aanhanger

Wat zou er oer twee jaar nog over zijn als die ongeveer 90.000 op de teller heeft

Zijn ze dan nog welkom op de tweedehands markt en wat zou je afschrijven.
IS PHEV misschien een betere optie?

Heb je last van de nadelen? Zo nee dan kan het een optie zijn. Hou wel rekening met de beperkte range.

Wij hebben hier sinds Juli een 2017 eGolf als tweede auto, bevalt ontzettend goed. Als je echt ontzettend zuinig kunt rijden haal je er wel 230 km of meer mee, in de zomer hier regelmatig 250 km en meer. De Golf van deze generatie is geen kleine auto hoor, ons gezin past er prima in en de kofferbak is groot genoeg. Als je thuis gratis kunt laden zou je het wel heel interessant zijn.

De eGolf kan tegen 40 kWh snelladen dus binnen een half uurtje pomp je er zo'n 150 km aan range in wanneer je een keer een langere rit wilt maken.

Er zijn een aantal redenen waarom EV in mijn optiek beter is dan PHEV:
Een PHEV moet je onderhouden als een gewone auto. Techniek is complex en als het kapot gaat is het erg duur om te repareren.
Om het meeste voordeel uit een PHEV te halen zullen je elke dag moeten laden, afhankelijk van de range misschien wel meerdere keren per dag. Als je dan toch al voornemens bent om elke dag aan de stekker te hangen, had je net zo goed een EV kunnen kopen.

Met elke PHEV kun je toch 25km per dag rijden of begrijp ik het niet goed?

Golf/Passat gte is wellicht ook een optie?

Als die range genoeg is, dan zou ik die EV nemen.
Je geeft aan dat je af en toe langere ritten maakt, heb je het dan over vakanties in Zuid Europa of op wintersport?
Hyundai Ioniq is ook een alternatief.

Bij de keus tussen een EV en PHEV zou ik om de zelfde reden als Zadelsnuiver voor de EV gaan.

Bij de keus van een EV zou ik ook naar verschillende alternatieven kijken.

De ontwikkelingen gaan snel, auto's met een grotere range en die sneller kunnen opladen zullen over algemeen gewilder zijn als occasion.

De e Golf is al redelijk verouderd. Dat is denk ik niet gunstig voor de inruilwaarde. Dat is niet erg als je er nu ook niet al teveel voor betaald.

Of de eGolf echt verouderd is durf ik niet te zeggen, voor ons voelt het nog steeds als een hele moderne auto met alle denkbare opties. De eGolf rijdt ook veel beter dan alle andere auto's die we hebben proefgereden:

'18 i3
'21 Leaf
'21 500e
'19 Zoe
'19 e-Up!
'17 B250e

De Ioniq is de enige auto die we niet hebben overwogen daar we de auto simpelweg niet mooi vinden maar zou weleens de beste EV in dit prijssegment kunnen zijn.

Elke 2 jaar auto's van zo'n €25000 inruilen maakt bijna elk punt op het gebied van kosten onbelangrijk.

Ik denk dat de eGolf waardevaster is, maar dat is een wilde gok.

Met dit soort prijzen is het grootste component afschrijving. Die lijkt bij ev kleiner naar zie er weinig cijfers over.
De golf ev vind ik zelf prima, i3 vond ik ook fijn.

Terug
Bovenaan