Dynamobelasting input melding

Toottoot

Net ingestapt
Hallo liefhebbers,

Vandaag heb ik een uitleesapparaat ontvangen en voor de leuk mijn eigen auto uitgelezen. Eigenlijk heb ik hem om een andere potentiële nieuwe auto, uit te lezen waarbij de motormanagement lampje af en toe knippert en de motor inhoud.
Ik heb dus mijn auto uitgelezen en hij geeft de melding 'Dynamobelasting input' weer. Nu kan ik nergens een uitleg vinden dus mijn vraag is, weet iemand hier dat?
En wat gebeurd er wanneer je een code wist terwijl je er verder niks mee gedaan hebt?
Komt de melding dan weer terug? Met resetten word een probleem natuurlijk niet verholpen.

Niet alle storingsmeldingen, zijn ook echt storingen. Zo zie ik af en toe een storing voorbij komen van het camera systeem in de voorruit, dat oa. de afstand tot je voorganger in de gaten houdt. Vermoed dat het getriggert wordt door een vuile of natte ruit. Zie die melding ook alleen maar als ik hem uitlees, motor management lampje gaat niet branden.

J1850 PWM... das een stukje antiek!
Een oude Ford? Pre 2000? Amerikaanse of Europese auto?

Even uit mijn hoofd:
Tenzij het een USA auto is heb je nu met je uitlees ding wat uitgelezen wat een restantje software is. J1850 PWM is nooit officieel toegestaan als EOBD protocol. Wat je dus aan het lezen bent is een stukje software wat per ongeluk uit een USA versie is gekopieerd en nooit fatsoenlijk is uitgezet. Kwam rond 2000 heel vaak voor. Je kan dan ook geen waarde hechten aan de info.
Maar om het zeker te weten is wat meer data en gegevens over de auto wel zo handig

P1246.
Het is een ford focus wagon 1 (2000).

Die andere auto heeft een P0130 (02 sensor circuit bank 1 sensor 1) , 2x P0300 (random multiple cylinder misfire detected) en P0200 (injector circuit/ open... En toen stond verder niet welke cilinder).
Daarbij knippert de motormanagement lampje af en toe en begint hij te klinken alsof die zwaar laag in de toeren draait. Hij houd dan heel erg in. Kon met de airco aan, niet eens fatsoenlijk optrekken omdat hij zo inhield.

Een P1xxx code is merkspecifiek. Je hoefde niet aan te geven dat het een Ford was? Dan heb je een merpecifieke Ford code uitgelezen met een tool die maar een gok doet. Daarnaast is een 2000 Focus (volgens mij is de wagon per definitie een EU) geen auto die aan EOBD voldoet en met een J1850 PWM heb je dan echt een oud USA stukje software te pakken. Het beste is het maar te beschouwen als onzin wat je daarbij uitleest.

Ik heb ooit een Mercedes Diesel kunnen uitlezen (uit 2000 ook) met zo'n EOBD lezer en daar bleken wat stukjes van de amerikaanse benzine software in te zitten en te werken. Grootste onzin kwam daar uit natuurlijk.

Over die andere auto:
Ik denk dat je een injector probleem hebt wat voor misfires zorgt en dan ook de lambda sonde in de war brengt. Het is een injectie probleem op meerdere cilinders. Massa kabeltje? Zekering? Zwaar vervuilde injectoren?
Het knipperende motor lampje komt door de misfires (knipperend betekent risico op katalysator schade). Het zwaar draaien en inhouden zit ook bij de misfires. De injector code wijst naar de injectoren als bron van de misfires. De code suggereerd dat het elektrische deel van de injectoren niet goed zit. Niet veel meer mee rijden of de motor laten draaien. Ook zou ik nadat je dit hebt opgelost voor de zekerheid de motorolie verversen.

Beschrijving en werking

'Smart Charge' dynamoregelsysteem

Algemene informatie

De dynamo levert elektrische stroom aan het het elektrische systeem van de wagen en zorgt dat de accu opgeladen blijft. De dynamo wordt aangedreven door de aandrijfriem voor hulpaggregaten.
Zie voor meer informatie de procedure: Aandrijving hulpaggregaten (303-05 Aandrijving hulpaggregaten, Beschrijving en werking) /
Accessory Drive - 1.6L (303-05, Beschrijving en werking).

Wanneer de motor wordt gestart, wordt er in de dynamo wisselstroom (AC) opgewekt die vervolgens direct wordt omgezet in gelijkstroom (DC). De gelijkstroom wordt afgeregeld door de spanningsregelaar (aan de achterzijde van de dynamo) en wordt vervolgens geleverd aan de accu en de elektrische verbruikers van de wagen. De spanning van het laadsysteem wordt geregeld door de computer motorregeling (PCM). Als de accu koud is, wordt deze effectiever geladen met een hoge spanning en als de accu warm is, wordt deze effecteiver geladen met een lage spanning. De PCM kan de laadspanning aanpassen in overeenstemming met de accutemperatuur, die wordt berekend op basis van de inlaatluchttemperatuur (IAT) en de koelvloeistoftemperatuur (ECT).

De PCM controleert en regelt tegelijkertijd de uitgangsspanning van de dynamo. Als het stroomverbruik hoog is of als de accu overmatig ontladen is, dan kan het systeem het stationair toerental verhogen. Om de draaiweerstand van de motor tot een minimum te beperken wanneer de motor wordt gestart, dan schakelt de PCM de dynamo uit. Wanneer de motor is gestart, dan verhoogt de PCM geleidelijk de uitgangsspanning van de dynamo.

De PCM regelt de werking van de laadstroomcontrolelamp, dat zich in het instrumentenpaneel bevindt. De PCM is daarom verantwoordelijk voor het uitschakelen van de laadstroomcontrolelamp nadat de motor is gestart en voor het inschakelen in het geval van storingen. De laadstroomcontrolelamp wordt ook door de PCM ingeschakeld bij het aanzetten van het contact (sleutel in stand ON), het uitzetten van de motor en het afslaan van de motor.

Het Smart Charge laadsysteem omvat de volgende functies:

Schatting accutemperatuur en regeling laadspanning
Kennisgeving van dynamobelasting vooraf
Uitschakeling van dynamo tijdens starten motor
Verhoging van stationair toerental bij lage spanning/hoge elektrische belasting (om de uitgangsspanning van de wisselstroomdynamo te verhogen en het ontladen van de accu te verminderen)
Uitschakeling elektrische verbruikers bij lage spanning
Inschakeling van elektrische verbruikers bij hoge spanning
Doordat voortdurend de accutemperatuur wordt berekend en de uitgangsspanning van de dynamo wordt geregeld, blijft de laadstroom van de accu optimaal. De functie kennisgeving van dynamobelasting vooraf geeft de PCM een vervroegde waarschuwing over een verwachte elektrisch belasting en de daaruit voortvloeiende veranderingen in het koppel van de wisselstroomdynamo. Met behulp van deze informatie kan de PCM een stabieler stationair toerental aanhouden. De PCM regelt ook de inschakeling van de dynamo tijdens het starten van de motor en de functies voor het verhogen van het stationair toerental. De elektrobox aan passagierszijde (PJ:cool: regelt de twee overige functies van het smart charging laadsysteem: het uitschakelen van elektrische verbruikers bij een lage spanning en het inschakelen van elektrische verbruikers bij een hoge spanning. Wanneer de accuspanning lager is dan de lage drempelwaarde, dan schakelt de PJB de volgende componenten in de onderstaande volgorde uit met een vertraging van 5 seconden tussen elke uitschakeling van een verbruiker.

Voorruitverwarming
Verwarmde achterruit
Airconditioningsysteem
De PJB schakelt alle voorheen uitgeschakelde elektrische verbruikers weer in wanneer de accuspanning hoger is dan de lage drempelwaarde. De volgorde voor het opnieuw inschakelen van de verbruikers is eerst de airconditioning, dan de achterruitverwarming en vervolgens de voorruitverwarming, met een vertraging van 5 seconden tussen elke inschakeling van een verbruiker. Wanneer de elektrische verbruikers opnieuw zijn ingeschakeld, dan keren deze automatische terug in de normale modus. De component wordt daarom uitgeschakeld en wacht op een PJB-ingangssignaal van de schakelaar. Inschakeling van elektrische verbruikers bij een te hoge spanning is mogelijk wanneer de PJB registreert dat de accuspanning 20 seconden hoger is dan de hoge drempelwaarde en de laadstroomcontrolelamp is ingeschakeld.

Wanneer de drempelwaarde wordt bereikt, dan schakelt de PJB de volgende componenten in de onderstaande volgorde in met een vertraging van 5 seconden tussen elke inschakeling van een verbruiker.

Verwarmde achterruit
Voorruitverwarming
Het doel hiervan is het verlagen van de spanning tot binnen de specificatie en het verminderen van eventuele beschadiging aan de accu door te veel laden. De PJB zorgt ervoor dat de elektrische verbruikers in de normale modus worden gezet wanneer de accuspanning voor 20 seconden lager is dan de hoge drempelwaarde. Dit is om te voorkomen dat de accu overmatig wordt ontladen. De volgorde voor het inschakelen van de normale modus van de verbruikers is eerst de voorruitverwarming en vervolgens de achterruitverwarming , met een vertraging van 5 seconden tussen elke inschakeling van een verbruiker. Er kan een activeringscyclus optreden wanneer de verbruikers herhaaldelijk worden in- en uitgeschakeld als de spanningswaarde toe- en afneemt. Dit verloop kan worden verwacht bij een storing m.b.t. een voortdurend te hoge spanning en dient om zowel de schade aan de accu door te veel laden als het overmatig ontladen van de accu door inschakeling van de achterruit- en voorruitverwarming te beperken. In de normale modus worden de elektrische verbruikers uitgeschakeld terwijl wordt gewacht op een PJB-ingangssignaal van de schakelaar. De lage drempelwaarde van de spanning is ca. 10,3 volt en de hoge drempelwaarde van de spanning is ca. 16 volt.

Schema van het dynamoregelsysteem (Smart Charge dynamoregeling)

Nr.OnderdeelnummerBeschrijving
1-Dynamo
2-Sensorkabel accuspanning
3-Zekering 3 A
4-Hulp-elektrobox (BJ:cool:
5-Door dynamo vereist uitgangssignaal van de PCM
6-PCM
7-Instrumentenpaneel
8-Controlesignaal dynamowerking naar de PCM
9-Accu
Aanlopen van de dynamo bij het starten van de motor

Bij het 'smart charge' dynamoregelsysteem wordt de dynamo tijdens het starten van de motor uitgeschakeld. Pas nadat de motor is aangeslagen wordt de dynamo ingeschakeld.

Het inschakelen van de dynamo wordt elektronisch door de PCM uitgevoerd. Het dynamovermogen wordt hierbij geleidelijk opgevoerd, totdat de benodigde waarde is bereikt.

Verhoogd stationair toerental

Bij stationair draaien met een grotere dynamobelasting wordt het stationair toerental verhoogd, om de dynamocapaciteit te vergroten.

Het systeem kan het stationair toerental in stappen verhogen tot 150/min boven het basis stationair toerental.

Diagnose

Er is een zeftestfunctie voor het Smart Charge systeem opgeslagen in de PCM. Toegang tot deze functie kan verkregen worden via het WDS. Als er een storing in het systeem optreedt, dan schakelt de PCM de laadstroomcontrolelamp in. Als de spanningsregeling niet werkt, dan werkt de dynamo met een vastgelegde laadspanning van ca. 13,5 volt.

Met deze vastgelegde laadspanning werkt de dynamo op conventionele wijze en levert hij nog steeds voldoende stroom voor de boordsystemen. De PCM schakelt voor een controle op de werking de laadstroomcontrolelamp na het inschakelen van het contact in. Nadat de motor is gestart, wordt de laadstroomcontrolelamp weer uitgeschakeld. Tijdens het draaien van de motor brandt de laadstroomcontrolelamp alleen als de PCM registreert dat er een storing voor 20 seconden aanwezig is (spanning buiten bereik, interne storing dynamo of storing van communicatie tussen PCM en dynamo).

Zou de storing wissen. Als deze terug komt zit het probleem waarschijnlijk in de dynamo of PCM module.

Ik moest inderdaad Ford kiezen als automerk. Bij de andere auto hoefde dit niet. Dat ging automatisch.

De laadstroomcontrolelamp is volgens mij stuk, net als 4/5 andere lampjes die niet oplichten bij het aanzetten. Volgens mij brandde de acculamp wel constant. Toen ik hem net kocht, bleef die aan staan. En de garage heeft alles gecontroleerd, alle 'grondkabels' schoon geschuurd en met nieuwe schroeven vast gezet. Mijn accu was getest en was ook goed en de vorige eigenaar had dit ook en laten controleren maar niemand die wist waar het vandaan kwam. Dat lampje heb ik dan ook uitgedraaid.
Hij doet verder niet raar. Geen vertraging in ruitenwissers, radio, lampen oid. Geen hoge toeren.

Hij maakt wel geluid, beetje alsof je op iets blaast en hierbij lucht naast gaat, enkel als ik het gas indruk. Dat geluid is er maar misschien is het normaal en miep ik over elk hobbeltje en geluidje. Ik heb wel het gevoel alsof alles ietsjes beter/soepeler zou kunnen lopen, misschien nieuwe bougies oid een keer vervangen. Heeft volgens mij nog ergens een klein lekje zitten in de uitlaat voorin ergens.
Heeft al 365.xxx op de teller dus hij dat hij dingen mankeert is logisch.

Terug
Bovenaan