Dunlop made in Thailand

H Civic

Startmotor
Hallo,

Heb vorige week vier nieuwe Dunlop SP Streetresponse 2 laten monteren. Thuisgekomen zag ik tot mijn verrassing dat er 'Made in Thailand' op de banden te staan.

De ECE-markering is E11, wat betekent dat de banden in het Verenigd Koninkrijk zijn goedgekeurd. Uit de DOT-code R8FH 3MHR0415 heb ik via Tire Safety Group uitgevonden dat de banden uit de fabriek Sumitomo Rubber, Thailand, komen. (En 1 jaar en 3 maanden geleden zijn gefabriceerd).

Van een Dunlop-band had ik verwacht dat hij ergens in Europa zou zijn gemaakt, of is dit verleden tijd? Zijn er mensen hier met goede/slechte ervaringen met Dunlops made in Thailand?

Bedankt alvast.

Ik heb wel ervaring met de Dunlop Streetresponse. Weet echter niet of dit banden zijn die Thailand zijn geproduceerd. Op de aangedreven wielen hebben ze het bijna 65.000 kilometer volgehouden, op de achteras liggen ze nog steeds. Nog 4 tot 5 mm profiel en ze zitten er al 119.000 kilometer op. Dat is dan op een Hyundai Getz. Bij een vergelijkbare Skoda Fabia Sdi die ik als leaseauto heb gereden lagen er elke keer Continentals onder. Op de voorwielen was het gebeurd met ook ongeveer 60.000 tot 65.000 kilometer, de achterbanden begonnen met 110.000 kiometer onrond te worden wat tot bandenlawaai zorgde. Na wat vijven en zessen zijn ze daarna door de leasemaatschappij vervangen.

Het land waar ze geproduceerd worden maakt toch niet uit? Dunlop zorgt er echt wel voor dat de kwaliteit net zo goed is als een band die in Europa is geproduceerd. Je hebt er een fijne, comfortabele band aan. De band heeft ook een laag energielabel wat dus ook gunstig is voor een lager brandstofverbruik.

voor een lagere prijs worden ze dar gemaakt.

nu is het trouwens opletten voor made in china:)

Waar ze gemaakt zijn is niet heel belangrijk, maar als het nieuwe banden zijn vind ik 1 jaar en 3 maanden geleden geproduceerd best wel oud.

snelle willy zei:

Met banden van Chinese merken is het inderdaad (nog?) opletten. Maar ga er maar van uit dat, wanneer de "grote" bandenmerken in China produceren, de kwaliteit best in orde zal zijn.

Mijn Honda is in China geproduceerd. De kwaliteit is niet minder dan "Japanse" Honda's en beter dat wat in Swindon (UK) in elkaar is gefrommeld.

H. Civic zei:
Van een Dunlop-band had ik verwacht dat hij ergens in Europa zou zijn gemaakt, of is dit verleden tijd?

wordt er uberhaupt nog iets gemaakt in europa?
je kan er op wachten dat zelfs woningen straks uit china komen, o_O

Europa heeft met de rest van de wereld helemaal geen slechte handelsbalans.
Naarmate China rijker wordt gaan ze meer importeren.

Gullwing zei:
H. Civic zei:
Van een Dunlop-band had ik verwacht dat hij ergens in Europa zou zijn gemaakt, of is dit verleden tijd?

Onze Dunlop Streetresponse banden in de maat 195 65 15... Ten minste, er staat Made in Germany op de zijkant.

Jazzik zei:
snelle willy zei:

Met banden van Chinese merken is het inderdaad (nog?) opletten. Maar ga er maar van uit dat, wanneer de "grote" bandenmerken in China produceren, de kwaliteit best in orde zal zijn.

Mijn Honda is in China geproduceerd. De kwaliteit is niet minder dan "Japanse" Honda's en beter dat wat in Swindon (UK) in elkaar is gefrommeld.

Die (minstens) 10 doden die door airbags in Honda's zijn gevallen (lees ik net). Zijn dat Chinese, Japanse of UK-Honda's?

Dat betreft Takata airbags. Takata heeft wereldwijd 50 (vijftig!) fabrieken, waarvan 12 in Europa (het merendeel in Duitsland). Vrijwel alle automerken (ook Duitse, VAG, BMW) bouw(d)en Takata airbags in.
Honda was een grote afnemer en heeft de banden met Takata verbroken. https://www.ibtimes.com/takata-airbag-update-honda-stop-using-takata-inflators-newer-models-after-us-fine-2168429

Die tien doden zijn gevallen in de VS (waar anders), de airbags kwamen van Takata Mexico.

Tja, de wereld verandert wat niet wil zeggen dat het allemaal verbetert.

H. Civic zei:

Loonkosten, arbo-regels en milieuregels zorgen er wel voor dat er veel industrie verdwijnt uit europa.;)

Rubber is rubber, toch? ;)

Tja, het is een merk van Goodyear.

In Azië in onderstaande landen vertegenwoordigd.. Je had dus ook een band uit India of Indonesië kunnen treffen..

https://corporate.goodyear.com/en-US/about/global/asia-pacific.html

In de UK hebben ze een 'mixing centre' / retreading afdeling.. Denk dat jouw banden via dat kanaal de handel in NL zijn binnengekomen.

https://corporate.goodyear.com/en-US/about/global/europe-middle-east-africa.html

Bedankt voor alle reacties.

@verlichting: Jouw recensie in de AW Autobanden Prijsvergelijker plus enkele andere recensies waren voor mij reden om de Streetresponse 2 te kiezen. Mijn eerste indrukken na een paar honderd kilometer met deze banden zijn zeer positief. In vergelijking met Conti EcoContact3 waarmee ik ruim 100.000 km heb gereden, zijn de Dunlops heerlijk stil. Dit valt op bij het passeren van dwarsrichels op de snelweg. Dan gaven de oude Conti's een luid knallend geluid. De Dunlops geven over dezelfde richels nauwelijks geluid. Op de Conti's begon de auto bij spoorvorming zoekerig te worden. Dit is met de Dunlops compleet verdwenen. Ook opvallend is dat de auto met de Dunlops veel minder onderstuurd is dan met de Conti's, die daar van het begin af al een beetje last van hadden, wat bij het ouder worden van de banden steeds storender werd. Kortom, zeer tevreden over de Streetresponse, ondanks "Made in Thailand".

@H.Civic: dank je wel voor de feedback. Het verschil in de kwaliteit van het zwarte rubber is absoluut waarneembaar. Ik heb met mijn eigen Getz dit helaas ondervonden. De Toyo's (toch geen slecht merk) die nu op de aangedreven wielen liggen vind ik erg matig. Volgende keer ga ik zeker niet bezuinigen op rubber en kies ik voor een A-merk.

De Dunlop Streetresponse is een fijne band. Veel plezier van dit nieuwe rubber onder je auto.

Had op mijn eerste Honda Insight Dunlop made in Japan. Exht niet goed, al spoedig scheurtjes in de lengte richting tussen de groeven, zoals vroeger bij de goedkope Pneumant caravanbanden uit de DDR, en na twee jaar ergens in middenZweden loopvlakseparatie en gestrand.. De maat was ook nergens leverbaar, met een afwijkende tweedehandsband terug naar NL moeten rijden. Daarna alle banden vervangen door chinese banden haha ( in Duitsland) en die waren prima. Hadden ook een goede test in Finland die natuurlijk goed was weggestopt in de zoekmachines.

Gullwing zei:
H. Civic zei:

(..)

Zeker wel, juist meer en meer de komende jaren, denk ik.

Maakbedrijven zijn onmisbaar voor de toekomst van de BV Nederland. Daarom voor het tweede jaar op rij: de Maakindustrie 100, een lijst vol bedrijven om trots op te zijn.

Edit: Oh, ik had hier in mei al eens gereageerd.. zie ik nu.:rolleyes:

Terug
Bovenaan