Duitse wagen, budget € 3000 - € 4000

Leon 8472940

Net ingestapt
Dag,

Ik ben een 20-jarige student en ben op zoek naar mijn eigen eerste auto. Ervaring heb ik al, ik rijd al sinds mijn 17e, ik ben dus niet op zoek naar een 'beginnersauto'. Na 3 jaar in de auto's van mijn ouders gereden te hebben, vind ik het tijd voor mijn eigen auto.

Waar ben ik naar op zoek:
- Budget ligt tussen de € 3000 - € 4000. Aan onderhoud/reparaties wil ik echt max. € 1000 per jaar kwijt zijn.
- Een Duitse auto. Ik weet het, het wordt niet vaak aangeraden, vooral niet met mijn leeftijd, en waarschijnlijk ook budget (?). Echter heb ik een voorliefde voor Duitse auto's, kan het niet helpen. Ik heb totaal niks met Japanse of Franse wagens.
- Auto moet enigzins pit hebben (1-100 in 9-10 s), ik rijd veel snelweg kilometers en ik rijd graag door. Inhalen moet een fluitje van een cent zijn.
- Liefst een kleine/middelgrote sedan zijn, denk aan BMW 3-serie of Audi A4.
- Absoluut een 4/5 deurs.
- Handgeschakeld, ik vind dat dit bij de rijbeleving hoort :)
- Liefst t/m een bouwjaar van 2005, dit in verband met de youngtimer-regeling (auto wordt eigendom van de zaak). Autokosten kan ik dus volledig aftrekken.
- Brandstof: benzine. Ik rijd ongeveer 7500 km per jaar.
- Verbruik: rond de 1:10 (gecombineerd) vind ik acceptabel.
- Ik hecht veel waarde aan rijplezier, rijd ook best wel door. Liefst een auto waarbij je ook gewoon een gesprek kunt voeren terwijl je op de snelweg rijdt.
- Onderhoud hoort erbij, dat weet ik heel goed. Ik ben echter geen techneut, reparaties zou ik dus niet kunnen doen. Standaard onderhoud natuurlijk wel, en dat zou ik ook met heel veel plezier doen voor mijn (eerste) auto'tje :LOL:

Wat heb ik al gevonden:
- Audi A4 B6 (2001 t/m 2004) Sedan. Ik vind dit een hele mooie wagen, maar lees hier zo veel verschillende verhalen over. Qua motorisering zat ik aan de 1.8T te denken.
- BMW 3 Serie (E46) (1998 t/m 2007). Ik vind dit ook een hele mooie wagen, maar ik vind de kleuren vaak saai. Ik zie heel vaak zilver/grijs voorbij komen, zowel als occassions als op de weg.

Op zich zijn er binnen mijn budget best veel A4s en E46's te vinden, maar vaak met (relatief) hoge km-standen, en veel eigenaren. Juist om de vele verschillende eigenaren maak ik me zorgen, wie weet is er veel op onderhoud bespaart.

Wat denken jullie, kan ik een E46 of A4 kopen met enigzins beperkte kosten? Ik snap dat onderhoud een must is, maar wil niet om de haverklap problemen hebben, langs de weg staan etc. Ik sta zeer zeker open voor andere voorstellen, maar die dan wel (enigzins) rekening houden met mijn wensen. Als jullie mooie wagens gevonden hebben vooral sturen! :LOL:

Leandro 4154716 zei:
Dag,

- Moet een kleine/middelgrote sedan zijn, denk aan BMW 3-serie of Audi A4. Stations en hatchbacks ben ik geen fan van.
- Absoluut een 4/5 deurs

Moet een sedan zijn en dan absoluut een 4/[size=large]5 (vijf dus)[/size] deurs.

Tja, ik zou beslist op zoek gaan naar die 5 deurs sedan...
a048.gif

Jazzik zei:
Leandro 4154716 zei:
Dag,

- Moet een kleine/middelgrote sedan zijn, denk aan BMW 3-serie of Audi A4. Stations en hatchbacks ben ik geen fan van.
- Absoluut een 4/5 deurs

Moet een sedan zijn en dan absoluut een 4/[size=large]5 (vijf dus)[/size] deurs.

Tja, ik zou beslist op zoek gaan naar die 5 deurs sedan...
a048.gif

Scherp, maar ik had de post aangepast vlak nadat ik hem gepost had, had 'moet' naar 'liefst' vervangen ;)

Als je voor 3000-4000 euro een Duitser koopt die 'pit' heeft, ga je een hele dure tijd tegenmoet qua reparaties. Verdubbel je aankoopbedrag liever en koop een fatsoenlijke ;-)

Maargoed, qua modellen die binnen je eisen vallen zijn de BMW E46 (zoals je zelf al aangaf) en Audi B5 het meest interessant lijkt me. Ook als occasions vrij betrouwbare modellen. De B6 is al een stuk gevoeliger voor allerlei kwaaltjes.

Bobslee zei:
1000 euro per jaar aan onderhoud met zulke wagens ga je nooit redden....
Bij slechts 7500 km per jaar? Ik rijdt al 8 jaar een nu 20 jaar oude 406 coupe, en ik geef die 8 jaar gemiddeld minder uit dan €1000 per jaar. Bij 25.000 km/jaar. Nu is een 406 betrouwbaarder en goedkoper in het onderhoud dan een Audi of BMW, maar toch...

Hoe dan ook, ik zou eerst eens goed onderzoeken welke motoren/jaartallen welke zwakke plekken hebben.

Wanneer je eenmaal weet waar je model-specifiek op moet letten, dan een occasion zoeken. Let bij deze leeftijd niet zo zeer op km stand, let vooral op staat van onderhoud. Hoeveel eigenaren heeft de auto gehad? Roest? Tuning (niet doen)? Etc. En de standaard oude-auto zaken, zoals banden, remmen, uitlaat, schokdempers, rem/motorolie, etc.

Houdt ook een potje met geld achter de hand, zodat wanneer iets duur wordt, je het ook kan betalen.

Bij deze categorie wagens kan je beter iets meer uitgeven bij aanschaf, wanneer je daar een beter onderhouden auto voor terug krijgt. Dat verdient zich in zeer korte tijd weer terug! Dus bij wijze van spreken beter een net onderhouden 318i voor €4000 dan een niet zo nette 330i voor €3000.

Dwerg zei:
Als je voor 3000-4000 euro een Duitser koopt die 'pit' heeft, ga je een hele dure tijd tegenmoet qua reparaties. Verdubbel je aankoopbedrag liever en koop een fatsoenlijke ;-)

Maargoed, qua modellen die binnen je eisen vallen zijn de BMW E46 (zoals je zelf al aangaf) en Audi B5 het meest interessant lijkt me. Ook als occasions vrij betrouwbare modellen. De B6 is al een stuk gevoeliger voor allerlei kwaaltjes.

Kijk het hoeft geen scheurijzer te zijn, maar rond de 9-10 seconden naar de 100 lijkt me wel acceptabel. Ik heb trauma's overgehouden aan een Peugeot 107 en een Suzuki Swift :(

Dus in die zin lijkt het me dat mijn budget moet voldoen? E46 lijkt me ook een betere keuze, in principe is bijna alles over die auto's bekend, genoeg online te vinden. Ik wil gewoon geen hoge reparatiekosten krijgen, max. €1000 in een jaar.

RobG zei:
Bobslee zei:
Bij slechts 7500 km per jaar? Ik rijdt al 8 jaar een nu 20 jaar oude 406 coupe, en ik geef die 8 jaar gemiddeld minder uit dan €1000 per jaar. Bij 25.000 km/jaar. Nu is een 406 betrouwbaarder en goedkoper in het onderhoud dan een Audi of BMW, maar toch...

Hoe dan ook, ik zou eerst eens goed onderzoeken welke motoren/jaartallen welke zwakke plekken hebben.

Wanneer je eenmaal weet waar je model-specifiek op moet letten, dan een occasion zoeken. Let bij deze leeftijd niet zo zeer op km stand, let vooral op staat van onderhoud. Hoeveel eigenaren heeft de auto gehad? Roest? Tuning (niet doen)? Etc. En de standaard oude-auto zaken, zoals banden, remmen, uitlaat, schokdempers, rem/motorolie, etc.

Houdt ook een potje met geld achter de hand, zodat wanneer iets duur wordt, je het ook kan betalen.

Bij deze categorie wagens kan je beter iets meer uitgeven bij aanschaf, wanneer je daar een beter onderhouden auto voor terug krijgt. Dat verdient zich in zeer korte tijd weer terug! Dus bij wijze van spreken beter een net onderhouden 318i voor €4000 dan een niet zo nette 330i voor €3000.

Heel erg goede tips, hier ga ik zeker rekening mee houden. Bedankt. Mij lijkt zelf een E46 nu het meest voor de hand liggend, maar moet inderdaad kijken welke motor (en jaar) het wordt.

Leon 8472940 zei:
rond de 9-10 seconden naar de 100 lijkt me wel acceptabel.

Ah! Nu zijn we wijzer :) Dat soort tijden zet m'n MX-5 ook op zijn slechtste dag prima neer, ik dacht dat je richting M-modellen en S-modellen wilde. Goed, in dat geval geef ik je prima kans om een gebruikte BMW of Audi te scoren met een 4 cylindertje en dan kom je wel daar met 1000 per jaar inderdaad.

Kijk vooral naar een goed exemplaar. RobG geeft het juiste advies, km stand boeit een stuk minder op die leeftijden. Goed onderhoud, weinig eigenaren en originele staat (!) is het belangrijkst.

Dwerg zei:
Leon 8472940 zei:
rond de 9-10 seconden naar de 100 lijkt me wel acceptabel.

Ah! Nu zijn we wijzer :) Dat soort tijden zet m'n MX-5 ook op zijn slechtste dag prima neer, ik dacht dat je richting M-modellen en S-modellen wilde. Goed, in dat geval geef ik je prima kans om een gebruikte BMW of Audi te scoren met een 4 cylindertje en dan kom je wel daar met 1000 per jaar inderdaad.

Kijk vooral naar een goed exemplaar. RobG geeft het juiste advies, km stand boeit een stuk minder op die leeftijden. Goed onderhoud, weinig eigenaren en originele staat (!) is het belangrijkst.

Haha ik begrijp de verwarring! Ik ben nog een relatief jonge bestuurder, dus voor mij is 10 seconden heel snel en heel veel pit :cool:

Ik ga zeker het advies meenemen, maar ben blij dat er toch wel iets te vinden moet zijn binnen mijn budget. Ik heb inmiddels zoveel forum posts gelezen waarbij de TS te hoge eisen voor zijn budget stelde, dat ik zelf ook onzeker werd.

Ik heb een tijdje een E46 gereden 325i uit 2004 van 126.000 tot 148.000 gereden in enkele jaren (reed ook 10.000 per jaar), station welliswaar omdat ik in sedan geen fatsoenlijke versie kon vinden. Blijkbaar worden met de stations iets beter om gegaan (?). En vind die ook mooier, maar dat is een kwestie van smaak.

Het is dat ik mijn weg via via ken, maar anders had je het met 1000 euro per jaar niet gered. Was gewoon een nette auto van eerste eigenaar, wel redelijk veel opties. Het onderhoud zelf valt nog wel mee maar vooral nu ze op leeftijd komen. Een greep wat ik zoals had naar oliewissel, banden (ik reed op 18 inch), remmen, bougies en wat andere zaken wat het nodige kost had ik ook nog een storing in de xenonlamp. Storing in de regelunit. Draagarmen (zwak punt E46), hardyschijf begon problemen te geven, accu, onregelmatig toerental met koude motor, ABS/ESP storing, remleidingen begonnen te roesten, vrij kostbaar. Schokdempers begonnen op te raken. wiellager rechts achter heb ik vervangen. Roest onder motorkap laten herstellen en nog wat kleine dingen. En zoek er 1 met sportstoelen. Ik had standaard stoelen en dat was niet echt heel fijn. De sportstoelen zitten echt heerlijk. Eigenlijk is je budget net te laag om een net exemplaar te vinden. Nu is het wat meer zoeken en geluk hebben.

Nu heb ik een franse auto, buiten de beurtjes om een accu en een gebroken veer, verder niets (y) maar begrijp als het je ding niet is. Maar het land van oorsprong waar het merk oorspronkelijk vandaan zou komen ben ik niet meer zo gevoelig voor. Als het maar betrouwbaar is, luxe, pit en goed en degelijk rijd.

De E46 rijd wel erg fijn als je alles goed bij houd aan onderstel dingetjes en fatsoenlijke banden, etc. ! Achterwielaandrijving, lekker sportief en direct zonder oncomfortabel te zijn. Heb destijds ook met een A4 gereden, ook een 1.8T. Motorisch was het fijn, deze was ook gechipt maar dat reed echt als een draak. (voorwielaangedreven) de Quattro modellen schijnen wel beter te rijden maar dat werd mij weer te zwaar.

alternatief; vectra GTS? Ziet er nog steeds goed uit, heel betaalbaar, GTS heeft in nederland standaard sportonderstel en met jou budget vind je sneller een netter exemplaar dan een BMW of audi.

AsconaGT zei:
Ik heb een tijdje een E46 gereden uit 2004 van 126.000 tot 148.000 gereden in enkele jaren (reed ook 10.000 per jaar), station welliswaar omdat ik in sedan geen fatsoenlijke versie kon vinden. Blijkbaar worden met de stations iets beter om gegaan (?). En vind die ook mooier, maar dat is een kwestie van smaak.

Het is dat ik mijn weg via via ken, maar anders had je het met 1000 euro per jaar niet gered. Was gewoon een nette auto van eerste eigenaar, wel redelijk veel opties. Het onderhoud zelf valt nog wel mee maar vooral nu ze op leeftijd komen. Een greep wat ik zoals had naar oliewissel, banden (ik reed op 18 inch), remmen, bougies en wat andere zaken wat het nodige kost had ik ook nog een storing in de xenonlamp. Storing in de regelunit. Draagarmen (zwak punt E46, hardyschijf begon problemen te geven, accu, onregelmatig toerental met koude motor, ABS/ESP storing, remleidingen begonnen te roesten, vrij kostbaar. Schokdempers begonnen op te raken. wiellager rechts achter heb ik vervangen. Roest onder motorkap laten herstellen en nog wat kleine dingen. En zoek er 1 met sportstoelen. Ik had standaard stoelen en dat was niet echt heel fijn. De sportstoelen zitten echt heerlijk.

Nu heb ik een franse auto, buiten de beurtjes om een accu en een gebroken veer, verder niets (y) maar begrijp als het je ding niet is. Maar het land van oorsprong waar het merk oorspronkelijk vandaan zou komen ben ik niet meer zo gevoelig voor.

De E46 rijd wel erg fijn als je alles goed bij houd aan onderstel dingetjes en fatsoenlijke banden, etc. ! Achterwielaandrijving, lekker sportief en direct zonder oncomfortabel te zijn. Heb destijds ook met een A4 gereden, ook een 1.8T. Motorisch was het fijn, deze was ook gechipt maar dat reed echt als een draak. (voorwielaangedreven) de Quattro modellen schijnen wel beter te rijden maar dat werd mij weer te zwaar.

alternatief; vectra GTS? Ziet er nog steeds goed uit, heel betaalbaar, GTS heeft in nederland standaard sportonderstel en met jou budget vind je sneller een netter exemplaar dan een BMW of audi.
De reden dat ik niet zo'n fan ben van stations is dat ik het niet echt vind passen bij iemand van 20. Ik associeer het nogal snel met een gezinsauto, maar misschien is dat niet helemaal terecht, en moet ik ze sowieso eens overwegen. Wat je zegt, kans is groter dat deze beter zijn behandeld.

De lijst die je opnoemt met problemen zijn echt de lijstjes waar ik bang voor ben. Is toch wel een flinke lijst aan problemen/probleempjes, en dat dan bij een exemplaar met relatief weinig km en 1e eigenaar. Daar schrik ik dan toch weer van.

Frans is inderdaad niet zo mijn ding, maar ik denk dan vooral aan Peugeots, en vind vooral de oudere modellen dan niet zo mooi, maar dat is smaak zoals je zegt. Uit interesse, welke Franse auto heb je?

Vectra GTS ben ik verbaasd over! Zeker het overwegen waard! Daarom vind ik het zo leuk om naar alternatieven te vragen, vaak ben je toch nogal gefixeerd op één bepaalde groep (in mijn geval dan op BMW, Audi, Volkswagen...). Heb je zelf ook ervaring met de Vectra?

Wat AsconaGT aangeeft waarom meteen een dure Duitser?
Een Passat doet niet veel onder voor een Audi A4.
Passat 2.0
0-60a47161-baf9-416b-bc58-69e760c16b19.jpg

Ford Mondeo
Mondeo
ford-mondeo-2-0-145pk-futura-schuifdak-crc-pdc-trekhaak.jpg

Een soort van Duitser, is de Seat Toledo nog een optie? Heel veel techniek van VW.
Toledo
seat-toledo-1-8-20vt-sport-turbo-180pk-clima-cruise-trekhaak-nap.jpg

Dit zijn een paar voorbeelden.

Vectra GTS ben ik verbaasd over! Zeker het overwegen waard! Daarom vind ik het zo leuk om naar alternatieven te vragen, vaak ben je toch nogal gefixeerd op één bepaalde groep (in mijn geval dan op BMW, Audi, Volkswagen...). Heb je zelf ook ervaring met de Vectra?

Ik heb destijds bij de opel dealer gewerkt. Heb er regelmatig in gereden en waren heerlijke auto's. Kwalitatief ook wel, moet wel zeggen dat ze dus toen allemaal tussen nieuw en 5 jaar oud waren. Hoe ze het doen nu ze op leeftijd komen weet ik zo niet. De 2.2 DGI modellen hadden wel een problemen met de hogedruk computer. Bobine rail en zo zag ik wel eens maar geen hele gekke dingen. RIjd best goed, niet zo fijn als een E46 vind ik zelf. GTS is iets logger en voelt iets minder dynamisch. BMW is van nature gewoon beter in balans en dat voel je ook.

De reden dat ik niet zo'n fan ben van stations is dat ik het niet echt vind passen bij iemand van 20. Ik associeer het nogal snel met een gezinsauto, maar misschien is dat niet helemaal terecht, en moet ik ze sowieso eens overwegen.

BMW noemt het geen gezinsauto's maar 'lifestyle stations'. station ook voor niet gezinnen dus :) ik had toen ook geen gezin overigens en echt ruim zijn ze ook niet. Maar je moet gewoon kiezen wat je zelf mooi vind natuurlijk. Als jij een sedan vind, gewoon goed zoeken, ze zijn er echt wel.
De lijst die je opnoemt met problemen zijn echt de lijstjes waar ik bang voor ben. Is toch wel een flinke lijst aan problemen/probleempjes, en dat dan bij een exemplaar met relatief weinig km en 1e eigenaar. Daar schrik ik dan toch weer van.

ik schrok daar ook wel van. Ik kan veel zelf maar was het een beetje zat elke keer dat er iets was. Draagarmen wist ik bij aankoop al, had het vermoeden al. Onderhoud is gewoon duur, prima dat hoort bij autorijden. Maar die andere zaken was niet fijn. Je kunt natuurlijk ook pech hebben, iemand anders die ik ken rijd al jaren E46 zonder al te veel gekke dingen namelijk.

Uit interesse, welke Franse auto heb je?
zie mijn profiel, staat de E46 ook tussen :)

haarr zei:
Bobslee zei:

Met 7500 km p.j. zou best moeten kunnen. Alleen onderhoud dan.
Oh jee, ik las 17500KM per jaar.
Met 7500KM moet het wellicht kunnen inderdaad, al moet je ook geluk hebben natuurlijk. Met een beetje pech is 2000 per jaar niet eens genoeg... En eea hangt ook af van het adres waar je zo'n auto naar toe brengt wanneer er iets aan mankeert.

De japanse BMW 3 serie moet je hebben, namelijk de Lexus IS200, dan blijven de onderhoudskosten onder de 1000 euro.
Ik hoef geen duitse privéauto meer.

Ga er eens mee rijden zou ik zeggen...

MLL zei:
De japanse BMW 3 serie moet je hebben, namelijk de Lexus IS200, dan blijven de onderhoudskosten onder de 1000 euro.

Alleen is hij op zoek naar een Duitse auto en niet naar een Japanse.

Zelf hecht ik er niet aan waar de auto vandaan komt, auto's worden over de hele wereld gemaakt, en fabrikanten werken steeds meer samen. Veel fabrikanten delen platformen, motoren, onderstellen en elektrische componenten. Ik kijk graag naar auto's met een goede prijs kwaliteits verhouding.

Als je persé Duits wil kopen dan zou ik geen goedkope premium auto kopen, je hebt een laag budget, de onderdelen zijn vaak een stuk duurder, en je betaald er relatief veel voor.

Kijk anders eens naar een Opel Signum, kijk goed wanneer de distributieketting is vervangen, en anders luister goed bij de koude start, als je iets hoort ratelen dan is het niet goed. De Signum is inmiddels een beetje vergeten Opel, maar voldoet heel goed aan je wensen. Bij elke oude auto, controleer ook goed de onderzijde.

Epica zei:
MLL zei:

Onderhgoudskosten opgelost: neem een Lexus IS 200 en plak dit over die [size=x-large]L[/size]:

images

Jazzik zei:
Epica zei:
MLL zei:

Onderhgoudskosten opgelost: neem een Lexus IS 200 en plak dit over die [size=x-large]L[/size]:

images
Heb je hem weer met zijn nutteloze posts, hij wil duits geen japans hoe moeilijk is dat te begrijpen?

Bedankt allemaal voor de reacties, had niet zo veel reacties verwacht eigenlijk, top!

Ik weet dat er genoeg verstandigere en goedkopere opties zijn. Het zal mij eigenlijk ook een worst wezen waar een auto wordt gemaakt, maar ik vind Duitse auto's in het algemeen veel mooier dan bijv. Franse of Japanse auto's. Ze hebben meestal een wat sportievere, levendigere look.

Ik geloof best dat de IS200 een veel betere (en goedkopere) keuze is, maar ik vind hem niet zo mooi als bijvoorbeeld een E46. Dat probleem heb ik bij de meeste Franse en Japanse auto's.

Voor mij is uitstraling en design belangrijk. Ik wil een auto kopen die ik echt mooi vind en waar ik zelf trots op kan zijn. Elke keer dat ik naar mijn auto loop wil ik denken van 'Wauw, wat een bak!'. En dat gevoel krijg ik bij bijvoorbeeld een E46, of A4... (geheel persoonlijk natuurlijk!)

Zelf denk ik dat het het extra geld meer dan waard zal zijn. Liever meer geld uitgeven aan een auto die ik geweldig vind, dan een goedkopere auto die ik eigenlijk niks vind :rolleyes:

Leon 8472940 zei:
Dag,

Ik ben een 20-jarige student en ben op zoek naar mijn eigen eerste auto. Ervaring heb ik al, ik rijd al sinds mijn 17e, ik ben dus niet op zoek naar een 'beginnersauto'. Na 3 jaar in de auto's van mijn ouders gereden te hebben, vind ik het tijd voor mijn eigen auto.

Waauw, rijdt je écht al sinds je 17-tiende.? Dus geen 'beginnersauto' joh!

BMW E38 zei:
Leon 8472940 zei:
Dag,

Waauw, rijdt je écht al sinds je 17-tiende.? Dus geen 'beginnersauto' joh!
:confused: ...

Leon 8472940 zei:
Dag,

:LOL:

Wauw, je bent al 20 joh! En niet eens opzoek naar een 'beginnersauto' wat eigenlijk wel beter zou zijn voor jou als ik het zo hoor.

De E46 en A4 van die jaren durven aardig te roesten, zowel op als onder de auto. De enige A4 die ik zou kopen zou een 1.8T Quattro zijn, anders kun je net zo goed in een VW rijden. Voor de E46 kom je met dit budget denk ik uit bij een 316i of 318i voor een enigszins toonbaar exemplaar. Ga in dat geval voor een ouder type van vóór de facelift met 105 of 115 PK, de 4-cilinders van na de facelift (makkelijk te herkennen aan de berg zwart plastic onder de motorkap) zijn vrij onbetrouwbaar.

BMW E38 zei:
Leon 8472940 zei:
Dag,

Wauw, je bent al 20 joh! En niet eens opzoek naar een 'beginnersauto' wat eigenlijk wel beter zou zijn voor jou als ik het zo hoor.
Je opmerking slaat nergens op. Mij viel op dat in andere topics, waar ook jongeren om advies vragen, er vaak goedkope auto's met zo min mogelijk PKs worden aangeraden. Waar ook helemaal niks mis mee is, als je net je rijbewijs hebt.

Misschien dat ik het te non chalant verwoordde, maar mijn punt was dat ik op zoek ben naar wat meer dan 60 pk ;)

Zadelsnuiver zei:
De E46 en A4 van die jaren durven aardig te roesten, zowel op als onder de auto. De enige A4 die ik zou kopen zou een 1.8T Quattro zijn, anders kun je net zo goed in een VW rijden. Voor de E46 kom je met dit budget denk ik uit bij een 316i of 318i voor een enigszins toonbaar exemplaar. Ga in dat geval voor een ouder type van vóór de facelift met 105 of 115 PK, de 4-cilinders van na de facelift (makkelijk te herkennen aan de berg zwart plastic onder de motorkap) zijn vrij onbetrouwbaar.

A4 gaat het niet meer worden heb ik besloten, ik neig nu meer naar de E46.

Bedankt voor de tip omtrent welke E46 te pakken, ik ga eens zoeken. Als ik kandidaten heb gevonden zal ik ze hier plaatsen.

Leon 8472940 zei:
A4 gaat het niet meer worden heb ik besloten, ik neig nu meer naar de E46.

Bedankt voor de tip omtrent welke E46 te pakken, ik ga eens zoeken. Als ik kandidaten heb gevonden zal ik ze hier plaatsen.

Ik heb zelf deze nog in mijn favorieten staan, slechts een 316i en ook nog eens een import, maar overduidelijk een liefhebbersexemplaar met al die mooie opties zoals de heerlijke Alcantara sportstoelen, M-tech en Exclusive pakket.

BMW 3-serie E46 316i Executive M-Tech, Imola Red, Alcantara
€ 3.950,00
https://link.marktplaats.nl/m1529738994

Gouden tip: dit exemplaar staat al sinds september '19 te koop en is al minstens 3 maanden niet in prijs gezakt. Doe 'm een scherp bod en je rijdt binnenkort wellicht voor een prikkie in de mooiste E46 van het land ;)

Koop gewoon de beste BMWAudi die je kunt kopen voor je geld en als de auto goed onderhouden is en geen gebreken heeft dan kun je best een paar jaar rijden voor die 1000 euro per jaar.
Je kunt altijd weer een andere kopen, als je tegen hoge kosten aanloopt en wellicht kun je over een paar jaar al meer missen aan onderhoud.
Ik heb een Mazda, maar ben ook 2000 euro per jaar kwijt.
Wellicht red ik het ook met 1000 euro, maar dan moet ik gewoon minder kritisch zijn.

BMW E38 zei:
Leon 8472940 zei:
Dag,

en jij bepaald wat goed voor iemand is, ben je dokter?

316
https://voorraad.vakgaragestellendam.nl/bmw/3-serie/occ15027110-a82a0f4f?utm_source=autotrack&utm_medium=referral

A4
https://www.johnvanmelis.nl/1043023/114085591/?utm_source=autotrack&utm_medium=referral

Beide niet veel eigenaren.

Als eigenaar van 3 BMW's (en 2 Suzuki's) raad ik je sterk aan een Japanner te kopen als je 2 linkerhanden en/of een kleine buidel hebt

https://autobedrijfbeenders.nl/occasions/105

Foto's wil even niet.
Fatsoenlijk adres, geen idee wat de staat verder is, wel leuke auto maar iets boven budget en of je het redt met budget van 1k? Check vooral je verzekering ook even.

Een 15 jaar oude e46 in die prijsklasse, tja, je kan geluk hebben, maar hou echt nog even 2.5k apart voor achterstallig onderhoud, het zijn autos die specifiek onderhoud nodig hebben, en ze beginnen nu toch wel erg oud te worden. Kijk hier eens voor wat aankoptips, met wat er standaard altijd al kapot gaat https://www.autoblog.nl/nieuws/bmw-3-serie-e46-1998-2005-occasion-video-aankoopadvies-72357

Leon 8472940 zei:
Voor mij is uitstraling en design belangrijk. Ik wil een auto kopen die ik echt mooi vind en waar ik zelf trots op kan zijn. Elke keer dat ik naar mijn auto loop wil ik denken van 'Wauw, wat een bak!'. En dat gevoel krijg ik bij bijvoorbeeld een E46, of A4... (geheel persoonlijk natuurlijk!)

Zelf denk ik dat het het extra geld meer dan waard zal zijn. Liever meer geld uitgeven aan een auto die ik geweldig vind, dan een goedkopere auto die ik eigenlijk niks vind :rolleyes:

Inderdaad, maar het moet er dan financieel wel fatsoenlijk uit kunnen, en ook zakelijk gezien als je de auto in de bedrijfsboekhouding plaatst.
Uitstraling is inderdaad ook geheel persoonlijk... maar een oude E46 of A4 heeft hier in de regio (Twente) al een tijdje een niet al te positief imago meer. (en dan druk ik het nog zacht uit)
Je geeft aan dat je de auto ook zakelijk gaat rijden... sluit dat imago wel aan bij je zakelijke activiteiten, en staat de zaak überhaupt nog wel voorop bij je autowens?
Je studeert bedrijfskunde... hopelijk is een stevig stukje bedrijfseconomie daar ook een onderdeel van wat je al goed onder de knie hebt, en heb je je dus al heel goed verdiept in de regeltjes, voor- en nadelen van zakelijk boeken van een auto, en besef je ook goed dat er naast bijtelling van de zakelijk geboekte auto nog zoiets bestaat als een jaarlijkse btw-verrekening voor het privégebruik waardoor de teruggevorderde btw aan het einde van het jaar alsnog (soms zelfs volledig) afgedragen moet worden?... heb je het totaalplaatje auto al eens door een boekhouder laten berekenen om te zien wat financieel gezien het beste bij je past?

Gezien het lage aankoopbudget (weinig afschrijving in de boekhouding) en de lage jaarlijkse kilometers (weinig aftrekkosten) heb ik al het sterke vermoeden dat je de auto veel beter privé kunt kopen (heb je ook geen bijtelling + btw-verrekening privégebruik), en de zakelijk gereden kilometers à € 0,19 beter belastingvrij kunt gaan declareren in je bedrijf.

Ik kan goed begrijpen dat je op heel jonge leeftijd al graag een heel leuke "wauw"auto wenst.... ik ben zelf ook ooit jong geweest en had die wensen ook. (nu af en toe ook nog)
Maar als ervaren ondernemer in de leeftijd 50+ geef ik je deze tip ook gelijk even mee: houd je wensen privé en zakelijk altijd heel goed uit elkaar en zet waar nodig de zaak voorop, en ga alsjeblieft ook niet proberen om de kosten van je privéwensen allemaal af te dekken in je zakelijke boeken.
Ik heb de afgelopen 30 jaren al genoeg starters/bedrijfjes/zzp'ers daardoor op de fles zien gaan, en die waren na het faillissement vaak nog vele jaren aan strakke afbetalingsregelingen gebonden.
Neem maar rustig van mij aan, al dat gedonder is zelfs het rijden in een splinternieuwe "wauw"auto het nog niet waard.

Muddy Bandit zei:
Leon 8472940 zei:

Inderdaad, maar het moet er dan financieel wel fatsoenlijk uit kunnen, en ook zakelijk gezien als je de auto in de bedrijfsboekhouding plaatst.
Uitstraling is inderdaad ook geheel persoonlijk... maar een oude E46 of A4 heeft hier in de regio (Twente) al een tijdje een niet al te positief imago meer. (en dan druk ik het nog zacht uit)
Je geeft aan dat je de auto ook zakelijk gaat rijden... sluit dat imago wel aan bij je zakelijke activiteiten, en staat de zaak überhaupt nog wel voorop bij je autowens?
Je studeert bedrijfskunde... hopelijk is een stevig stukje bedrijfseconomie daar ook een onderdeel van wat je al goed onder de knie hebt, en heb je je dus al heel goed verdiept in de regeltjes, voor- en nadelen van zakelijk boeken van een auto, en besef je ook goed dat er naast bijtelling van de zakelijk geboekte auto nog zoiets bestaat als een jaarlijkse btw-verrekening voor het privégebruik waardoor de teruggevorderde btw aan het einde van het jaar alsnog (soms zelfs volledig) afgedragen moet worden?... heb je het totaalplaatje auto al eens door een boekhouder laten berekenen om te zien wat financieel gezien het beste bij je past?

Gezien het lage aankoopbudget (weinig afschrijving in de boekhouding) en de lage jaarlijkse kilometers (weinig aftrekkosten) heb ik al het sterke vermoeden dat je de auto veel beter privé kunt kopen (heb je ook geen bijtelling + btw-verrekening privégebruik), en de zakelijk gereden kilometers à € 0,19 beter belastingvrij kunt gaan declareren in je bedrijf.

Ik kan goed begrijpen dat je op heel jonge leeftijd al graag een heel leuke "wauw"auto wenst.... ik ben zelf ook ooit jong geweest en had die wensen ook. (nu af en toe ook nog)
Maar als ervaren ondernemer in de leeftijd 50+ geef ik je deze tip ook gelijk even mee: houd je wensen privé en zakelijk altijd heel goed uit elkaar en zet waar nodig de zaak voorop, en ga alsjeblieft ook niet proberen om de kosten van je privéwensen allemaal af te dekken in je zakelijke boeken.
Ik heb de afgelopen 30 jaren al genoeg starters/bedrijfjes/zzp'ers daardoor op de fles zien gaan, en die waren na het faillissement vaak nog vele jaren aan strakke afbetalingsregelingen gebonden.
Neem maar rustig van mij aan, al dat gedonder is zelfs het rijden in een splinternieuwe "wauw"auto het nog niet waard.
Ik kan me voorstellen dat ik de indruk heb gewekt dat ik hem veel privé ga gebruiken, maar dat is totaal niet het geval. Ik verwacht er 70-80% zakelijk mee te rijden. Ik reis (gratis) met het OV naar school, maar omdat mijn klanten gespreid over het land zitten gebruik ik liever een auto daarvoor.

Bedrijfseconomie is uiteraard onderdeel van mijn opleiding, en ik ben op de hoogte van alle haken en ogen die erbij komen kijken. Ik heb het er daarnaast ook kort met mijn accountant over gehad, maar dat was meer een heads-up dat ik opzoek ben, en hij zal me assisteren zodra ik concreter heb wat ik precies wil.

Ik ben IT-consultant en data analist, ik adviseer bedrijven hoe ze hun processen kunnen verbeteren d.m.v. IT. Het is belangrijk dat ik representatief aankom bij klanten, en ik ben bang, zoals meerderen al hebben opgemerkt, dat een E46 misschien niet de juiste keuze daarvoor is :rolleyes:.

Ik ben er inmiddels ook van overtuigd dat mijn budget, van tussen de € 3000 en € 4000, te laag is om te bereiken wat ik wil. Ik wilde eigenlijk voor mijn eerste auto niet meteen richting de € 8.000 - € 10.000 gaan, maar ik denk dat dit toch ten goede komt van mijn representatie bij bedrijven, en uiteraard rijplezier. Met dit budget moet het mij zeker gaan lukken om een mooie, representatieve auto te vinden.

Nogal een wending, maar dit lijkt me wel het beste (en leukste :T)

Leon 8472940 zei:
Muddy Bandit zei:
Leon 8472940 zei:

Ik kan me voorstellen dat ik de indruk heb gewekt dat ik hem veel privé ga gebruiken, maar dat is totaal niet het geval. Ik verwacht er 70-80% zakelijk mee te rijden. Ik reis (gratis) met het OV naar school, maar omdat mijn klanten gespreid over het land zitten gebruik ik liever een auto daarvoor.

Bedrijfseconomie is uiteraard onderdeel van mijn opleiding, en ik ben op de hoogte van alle haken en ogen die erbij komen kijken. Ik heb het er daarnaast ook kort met mijn accountant over gehad, maar dat was meer een heads-up dat ik opzoek ben, en hij zal me assisteren zodra ik concreter heb wat ik precies wil.

Ik ben IT-consultant en data analist, ik adviseer bedrijven hoe ze hun processen kunnen verbeteren d.m.v. IT. Het is belangrijk dat ik representatief aankom bij klanten, en ik ben bang, zoals meerderen al hebben opgemerkt, dat een E46 misschien niet de juiste keuze daarvoor is :rolleyes:.

Ik ben er inmiddels ook van overtuigd dat mijn budget, van tussen de € 3000 en € 4000, te laag is om te bereiken wat ik wil. Ik wilde eigenlijk voor mijn eerste auto niet meteen richting de € 8.000 - € 10.000 gaan, maar ik denk dat dit toch ten goede komt van mijn representatie bij bedrijven, en uiteraard rijplezier. Met dit budget moet het mij zeker gaan lukken om een mooie, representatieve auto te vinden.

Maar voldoet de Seat Toledo niet aan je eisen, representatief, groot gedeelte Duits en binnen je budget. Maar met een nette E46 die standaard is niks mis, maar de rest zit tussen de oren.
Als je meteen in een dure auto aan komt rijden, dan snap ik de bedenkingen.

Ik vind dat hele representatief verhaal altijd zo'n bullshit. Kom je bij een klant aan met een Prius hebben ze een vooroordeel dat je een softie bent, kom je met BMW ben je een tokkie, kom je met een Mercedes ben je te duur, kom je met een Seat ben je een krent etc etc. Als je naar dat soort raad moet luisteren kun je beter maar gewoon een grijze Golf rijden dan hebben ze ook niks te klagen, of je daar gelukkig van wordt is een tweede. Je zit een beetje met die youngtimers wel in een bepaalde hoek, een 15 jaar oude Astra ofzo is gewoon een oude auto, grote kans dat 'ie van APK naar APK is gereden met minimaal onderhoud. Koop je echter een liefhebbersauto met een bijbehorende vraagprijs dan kun je er gerust op zijn dat je de komende tijd geen gekke dingen tegen gaat komen. Of is het youngtimer idee nu ook van de baan?

Leon 8472940 zei:
Muddy Bandit zei:
Leon 8472940 zei:

Ok. Niet Duits maar ook zeker niet Japans of Frans maar wel representatief: Een nette Volvo S60 met 2.0T motor. Ook verkrijgsbaar in een wat sportievere trim indien gewenst. Maar mogelijk wat te oubollig voor een 20 jarige ;-)

https://www.autoscout24.nl/aanbod/volvo-s60-2-0t-kinetic-2e-eigenaar-nieuwe-apk-airco-elec-ram-benzine-zwart-6c5ca208-c370-45a6-8862-3b42c9b77af6?cldtidx=2&cldtsrc=listPage

Terug
Bovenaan