Dubbele besturing, mag dat?

Dakloos

Wegverkenner
efp_170925_toyota_autonomous_car_0362_Edit.1506519402.jpg

Is het toegestaan om twee stuurwielen in je auto te hebben? Rare vraag, maar toch ben ik benieuwd. Ik lees dat dubbele pedalen (zoals in een lesauto) wel zijn toegestaan.

En zo nee, mag dit dan wel met een afneembaar stuurwiel dat je naar keuze links of rechts plaatst (of op het dak) plaatst?

drivered08.jpg

dubbele besturing mag na mijn weten wel.

maar wie er te hard heeft gereden is dan altijd de vraag(2boetes uitdelen om dat beiden partijen het had kunnen voorkomen)

je hebt ook, zoals de mclaren, een stuur in het midden.(mazel in de vroegere wet)

Ik vraag het me af. Boetes is nog tot daaraan toe, die gaan vaak naar de kentekenhouder. Maar bij een letselongeval lijkt het me lastig om juridisch dan een bestuurder aan te wijzen.

Dat lijkt mij ook het lastige, wordt het dan medeplegen? (Zoals in de Nijmeegse scooterzaak, waar niet bewezen kon worden wie van de twee opzittenden de bestuurder was.)

snelle willy zei:
je hebt ook, zoals de mclaren, een stuur in het midden.(mazel in de vroegere wet)
Mag dat nu niet meer dan?

Ik heb ook wel eens concepts gezien waar je het stuur kunt verschuiven, zoals de Rinspeed Budii.
0j5ys3mbm79m_800.jpg

Dakloos zei:
Dat lijkt mij ook het lastige, wordt het dan medeplegen? (Zoals in de Nijmeegse scooterzaak, waar niet bewezen kon worden wie van de twee opzittenden de bestuurder was.)

snelle willy zei:
Mag dat nu niet meer dan?

Ik heb ook wel eens concepts gezien waar je het stuur kunt verschuiven, zoals de Rinspeed Budii.
0j5ys3mbm79m_800.jpg

neen kort na dat de mclaren een type goedkeuring had werd het verboden.
er kan een klein landtje zijn waar het nog wel mag. maar de eu en europa ben ik 100% zeker van dan het niet meer mag.

die verplaatsbare stuur is een heel ander verhaal.

2 stuurwielen.. moest meteen aan een reclame denken. :D

https://www.youtube.com/watch?v=lHgXGMX_UNc

Foie Gras zei:
Zo verboden dat ze het nog steeds toepassen:rolleyes:

speedtail_059.jpg

Foie Gras: leg eens uit want m.i. slaat je opmerking nergens op...ik zie duidelijk maar één stuurwiel. Of ontbreekt volgens jou het stuur bij een enkele besturingo_O

@iDS je moet niet naar Foie Gras kijken maar naar Snelle Willy die weer onzin aan het uitkramen is.

Snelle Willy zei:

Snelle Willy zei:
neen kort na dat de mclaren een type goedkeuring had werd het verboden.

En de nieuwe McLaren Speedtail heeft de F1 setup, bestuurder in het midden en dan 2 passagiers aan de zijkant. Dus als het verboden is hoe kunnen ze dan een goedkeuring krijgen op een nieuwe auto die nog gebouwd moet gaan worden?

Ik ben benieuwd naar de wettekst die het zou verbieden. Ik lees wel dat Polen en Letland wilden verbieden dat er auto's rond zouden rijden met het stuur aan de 'verkeerde' kant, maar zelfs dat is geen sinecure. En nog interessanter wordt het bij zoiets als een trekker of een Twizy... Hoe doe je dat als een auto eigenlijk helemaal geen links en rechts meer heeft?

Renault-Twizy-dashboard-Geneva-2011.jpg

In plaats van een dubbel stuur wordt de komende jaren de vraag misschien wel relevanter of je ook mag rijden zonder stuur. En of er dan formeel nog wel sprake is van het begrip 'bestuurder'.

De vraag kwam bij me op bij de mogelijkheden van het ombouwen van een rechtsgestuurde auto naar linksgestuurd. Op deze manier zou het dashboard behouden kunnen blijven en de wijzigingen eenvoudig ongedaan gemaakt kunnen worden.

Wanneer je met een afneembaar stuur werkt (quick release) komt dat eigenlijk op hetzelfde neer als het verplaatsbare stuur. Al lijkt het me persoonlijk leuker
(en mooier) wanneer er twee sturen in zitten. Maar de vraag is, mag het?

Dakloos zei:
De vraag kwam bij me op bij de mogelijkheden van het ombouwen van een rechtsgestuurde auto naar linksgestuurd. Op deze manier zou het dashboard behouden kunnen blijven en de wijzigingen eenvoudig ongedaan gemaakt kunnen worden.

Wanneer je met een afneembaar stuur werkt (quick release) komt dat eigenlijk op hetzelfde neer als het verplaatsbare stuur. Al lijkt het me persoonlijk leuker
(en mooier) wanneer er twee sturen in zitten. Maar de vraag is, mag het?

Op zich is dat niet het enige probleem. Ook het stuurhuis en de routing van de stuurbuizen zijn van belang. De eerste Corvette had al een symmetrisch dashboard. Maar de ombouw of het overklappen van het stuur is iets anders dan twee stuurinrichtingen hebben. Dat lijkt me een issue.

2 sturen lijkt me helemaal niet handig, er zit er altijd 1 nutteloos in de weg.
Qua techniek is een verplaatsbaar stuur prima mogelijk, met hydrauliek (orbitrol) is dit gemakkelijk te realiseren.
Bij mijn weten dit echter alleen maar toegestaan voor landbouwvoertuigen en niet voor het overige wegverkeer... als de oliedruk daar namelijk weg valt is besturing niet meer mogelijk, dit in tegenstelling tot het hydraulisch bekrachtigd stuursysteem wat we kennen uit het wegverkeer.

Vroeger had je regelmatig twee sturen in vuilniswagens, kon de chauffeur kiezen waar hij zat.
Zelfs zijn er uitvoeringen geweest met het stuur rechts aan de buitenkant van de cabine.
Toen mocht het dus, weet niet of het nu nog zo is.

ScaniaV8 zei:
Vroeger had je regelmatig twee sturen in vuilniswagens, kon de chauffeur kiezen waar hij zat.
Zelfs zijn er uitvoeringen geweest met het stuur rechts aan de buitenkant van de cabine.

Waren beide sturen dan ook tegelijk actief, of moest je één stuur vrij schakelen?

Ik dacht dat de linkse altijd meedraaide en de rechtse of de buitenste kon je inschakelen.
Was nog in de tijd zonder stuurbekrachtiging en de sturen waren eenvoudigweg door middel van een kettingmechanisme met elkaar verbonden.

ScaniaV8 zei:
Ik dacht dat de linkse altijd meedraaide en de rechtse of de buitenste kon je inschakelen.
Was nog in de tijd zonder stuurbekrachtiging en de sturen waren eenvoudigweg door middel van een kettingmechanisme met elkaar verbonden.

Die besturing ken ik nog vanuit m'n vroege jeugdjaren, de oude kikkerdaf vuilniswagens reden er in diverse gemeentes mee... zal jaren '60/begin '70 geweest zijn.
Goeie oude tijd, toen mocht je nog creatief zijn zonder gehinderd te worden door apk- en arbo regels.:cool:

Maar ja, in die tijd ging mijn pa ook met de auto naar school. Zelf in elkaar geknutseld uit bosbouwwrakken. Op z'n 17e... Was een andere tijd.

ScaniaV8 zei:
Goede tip! Die oude vuilniswagens kon ik helaas niet terugvinden maar kennelijk is er nog steeds vraag naar een dubbel stuur bij vuilniswagens in Melbourne.

csm_HD_E_Dual-Control_abefb4ef84.jpg

https://mbs.mercedes-benz.com/en/econic/waste-management/everything-under-control-with-the-dual-control-econic.html

Toch vraag ik me af in hoeverre zoiets echt een voordeel is. Natuurlijk kan het handig zijn om juist aan de 'verkeerde' kant te zitten i.v.m. werkzaamheden, dat zie je bij straatvegers bijvoorbeeld ook. Maar een vuilniswagen? Bij de ouderwetse achterladers (waarbij de vuilnisman de container nog handmatig versjouwt) heeft het geen nut, daar heeft de chauffeur weinig met de containerlocaties te maken. En die zijladers zijn toch voorzien van de nodige camera's. Ik snap niet zo goed hoe de positie van de chauffeur daar iets aan verandert, uiteindelijk kan je de containers nooit rechtstreeks vanuit je raam zien. Dat moet dan toch met een camera en/of spiegel.

Terug
Bovenaan