druppellader

luc meire

Net ingestapt
Rij met mazda 3 2018 skyactiv 2.0 met I-STOP dat goed werkt als auto op temperatuur en batterij enz.. oké is valt ie regelmatig stil zoals het moet .
Nu heb ik de gewoonte reeds van vroeger (BMW 5 niet met I-STOP) zeker tijdens de wintermaanden een druppellader aan de batterij te leggen (doe meestal heel kleine ritjes ( 5 Km) en gebruik de auto soms 2/3 dagen niet) en heb ondervonden dat batterij van BMW veel langer meeging als ik zo te werk ging.
Nu heb ik dit ook willen toepassen op de Mazda met druppellader ( CTEK MXS 5.0 ) en als de lader een dag of 2 dagen aangesloten heeft gelegen werkt de I-STOP nog zoals het hoort maar na een week wilt de I-Stop niet meer werken (motor valt niet meer stil )
Heb eens inlichtingen gevraagd aan dealer en die zij dat ik de lader best aansloot de plus rechtstreeks op de batterij en de min op de min juist op het punt voor de batterij heb dat ook gedaan maar het resultaat is nog altijd het zelfde na week valt auto niet meer stil ( als ik de lader dan meer dan een week niet meer gebruikt werkt de I-STOP weer zoals het moet )
Zou dat aan de lader liggen of zou men de batterij niet mogen aan een druppellader leggen zo de auto is uitgerust met een I-STOP , of zou er een andere oorzaak zijn ?

Misschien een hele domme vraag maar waarom in hemelsnaam de moeite doen? Je geeft aan dat een accu dan veel langer meegaat.... een gemiddelde accu gaat zo'n 5/6 jaar mee dus dan moet het verschil wel enorm zijn om het de moeite waard te maken (vergeet ook niet dat zo'n druppellader ook wat stroom gebruikt dus qua kosten is het verschil ook steeds kleiner).

Qua inhoudelijk antwoord weet ik het niet precies. Veel start/ stop systemen zijn vrij ingewikkeld soms. De 108 waarmee ik elke dag het zelfde stuk rij kan soms voor het zelfde stoplicht wel afslaan en de dag erna weer niet. Er zijn erg veel veiligheidssystemen ingebouwd om de motor te beschermen. Ook het weer (of meer de kachel/ airco enz) hebben er invloed op.

opel omega zei:
Misschien een hele domme vraag maar waarom in hemelsnaam de moeite doen? Je geeft aan dat een accu dan veel langer meegaat.... een gemiddelde accu gaat zo'n 5/6 jaar mee dus dan moet het verschil wel enorm zijn om het de moeite waard te maken (vergeet ook niet dat zo'n druppellader ook wat stroom gebruikt dus qua kosten is het verschil ook steeds kleiner).

Qua inhoudelijk antwoord weet ik het niet precies. Veel start/ stop systemen zijn vrij ingewikkeld soms. De 108 waarmee ik elke dag het zelfde stuk rij kan soms voor het zelfde stoplicht wel afslaan en de dag erna weer niet. Er zijn erg veel veiligheidssystemen ingebouwd om de motor te beschermen. Ook het weer (of meer de kachel/ airco enz) hebben er invloed op.

Kan me er wel iets bij voorstellen, zeker in de wintermaanden is de kans groot dat je accu ontladen raakt, als je alleen maar korte stukje rijdt.
Niets is slechter voor een ouderwetse loodaccu, dan diep ontladen, die wil je eigenlijk altijd volledig geladen houden.

maar wat de oorzaak van het niet willen activeren van i-stop, geen idee. Weet wel dat er een aantal voorwaarden aan hangen. motor op temperatuur, accu minimaal x% opgeladen, maar ook de climate control hangt hier aan vast.
Je kunt in het media scherm opvragen, welke voorwaarde je mist op dat moment.

Als je verder geen gekke dingen doet zoals 10 minuten met je radio spelen zonder draaiende motor zou ik lekker die stop start en druppellader laten voor wat het is.

Vrijwel zeker te maken met het feit dat je van "buitenaf" de accu gaat laden. Voor het start-stop systeem moet de auto bijhouden hoeveel energie er in en uit de accu gaat om te weten voor hoeveel % deze is geladen. Meestal zit op 1 van de polen een chip die dit registreert.
Bij het vervangen van de accu moet deze ook worden aangemeld zodat de auto weet wat voor accu met hoeveel % lading is geplaatst.

Als je de druppellader rechtstreeks op de accu aansluit omzeil je de chip waardoor de auto niet meer kan registreren dat er stroom naar de accu loopt. Nu kan het zijn dat de chip alleen werkt als de auto op het contact staat, het is dus maar de vraag of het überhaupt gaat werken.

Toetsje zei:
Vrijwel zeker te maken met het feit dat je van "buitenaf" de accu gaat laden. Voor het start-stop systeem moet de auto bijhouden hoeveel energie er in en uit de accu gaat om te weten voor hoeveel % deze is geladen. Meestal zit op 1 van de polen een chip die dit registreert.
Bij het vervangen van de accu moet deze ook worden aangemeld zodat de auto weet wat voor accu met hoeveel % lading is geplaatst.

Als je de druppellader rechtstreeks op de accu aansluit omzeil je de chip waardoor de auto niet meer kan registreren dat er stroom naar de accu loopt. Nu kan het zijn dat de chip alleen werkt als de auto op het contact staat, het is dus maar de vraag of het überhaupt gaat werken.

Ge zou wel eens gelijk kunnen hebben ! dealer raadde me daarom aan om de min ergens voor de accu aan te sluiten maar zei ook zo als u , dat de auto bijhoud hoeveel energie er in en uit de accu gaat om te weten voor hoeveel % deze is geladen.
En die chip zal niet werken als het contact niet aanstaat zoals gij denkt ! dealer zal daar niet aan gedacht hebben
Zal voor de zekerheid dan de druppellader maar niet meer gebruiken

opel omega zei:
Bij BMW ging eerste accu 3 jaar mee ! daarna druppelader gebruikt en accu was na 7 jaar nog alsof hij nieuw was wel auto verkocht maar is toch een heel groot verschil met en zonder druppellader en prijs van BMW 5 batterij is niet goedkoop

Bij BMW ging eerste accu 3 jaar mee ! daarna druppelader gebruikt en accu was na 7 jaar nog als of hij nieuw was wel auto verkocht na 7 jaar maar is toch een heel groot verschil met en zonder druppellader en prijs van BMW 5 batterij was niet goedkoop

Toetsje zei:

Als dit het geval zou zijn, zou je dat probleem, na 1 a 2 dagen aan de druppellader, ook al moeten hebben. Niet pas na een week.
Daarbij, lijkt mij, dat als dit het probleem zou zijn, dat de chip na enkele km's rijden wel weer weet wat de toestand is van de accu. vol is vol, dat zal hij vast registreren.

Wat ik eerder al zei, op het moment, dat dit probleem zich voordoet, even in het mediascherm onder applicaties/brandstofverbruik kijken welke voorwaarde je mist voor i-stop.
Je hebt 3 icoontjes die een blauwe achtergrondgloed moeten hebben als ze op orde zijn om i-stop te activeren.
Mijn ervaring is, dat meestal de climate control de "boosdoener" is als i-stop niet werkt.

Een druppellader zal niet gelijk een groot verschil in laadtoestand geven.
Vond dit stukje tekst nog:

Het BMS, of in het Nederlands ook wel het accu management systeem genoemd, houdt de accuspanning in de gaten. Als dit systeem een andere spanning in de accu waarneemt, zonder dat het systeem stroom in of uit de accu heeft zien gaan, dan wordt de accu automatisch door het systeem afgekeurd en niet herkend door de auto. De accu moet dan met een apparaat aangemeld worden in de auto. Dit noemen we ook wel accu registreren of accu configuratie. Een accu aanmelding dient soms ook gedaan te worden wanneer er gebruik gemaakt is van een starthulp (bijvoorbeeld wanneer de accu bijna leeg is nadat de auto een tijd lang heeft stilgestaan) en er wordt niet juist gebruik gemaakt van het zogenaamde “accubooster punt”. Wanneer er een starthulp gebruikt wordt op het accubooster punt, dan zal de stroom via accusensor lopen en zal de accu niet opnieuw aangemeld hoeven worden.

Maar inderdaad, eerst even de standaard zaken uitsluiten.

Toetsje zei:
Een druppellader zal niet gelijk een groot verschil in laadtoestand geven.
Vond dit stukje tekst nog:

Het BMS, of in het Nederlands ook wel het accu management systeem genoemd, houdt de accuspanning in de gaten. Als dit systeem een andere spanning in de accu waarneemt, zonder dat het systeem stroom in of uit de accu heeft zien gaan, dan wordt de accu automatisch door het systeem afgekeurd en niet herkend door de auto. De accu moet dan met een apparaat aangemeld worden in de auto. Dit noemen we ook wel accu registreren of accu configuratie. Een accu aanmelding dient soms ook gedaan te worden wanneer er gebruik gemaakt is van een starthulp (bijvoorbeeld wanneer de accu bijna leeg is nadat de auto een tijd lang heeft stilgestaan) en er wordt niet juist gebruik gemaakt van het zogenaamde “accubooster punt”. Wanneer er een starthulp gebruikt wordt op het accubooster punt, dan zal de stroom via accusensor lopen en zal de accu niet opnieuw aangemeld hoeven worden.

Maar inderdaad, eerst even de standaard zaken uitsluiten.

Raar systeem dan eigenlijk, lijkt mij dat je toch vrij eenvoudig de laadtoestand kunt bepalen van een accu. kwestie van vergelijken wat er aan stroom wordt opgenomen en de energie die de dynamo levert. Alles wat de dynamo meer levert, dan er opgenomen word, gaat naar de accu. hoe voller hoe dichter die 2 waarden bij elkaar zullen komen.

marcel21674 zei:
....
Raar systeem dan eigenlijk, lijkt mij dat je toch vrij eenvoudig de laadtoestand kunt bepalen van een accu. kwestie van vergelijken wat er aan stroom wordt opgenomen en de energie die de dynamo levert. Alles wat de dynamo meer levert, dan er opgenomen word, gaat naar de accu. hoe voller hoe dichter die 2 waarden bij elkaar zullen komen.

Ja klopt, zo simpel werkt het ook. Alleen moet je dan niet de accu direct op de pool opladen. Bij BMW zit er een speciale aansluitpool voor opladen en starthulp(geven).

marcel21674 zei:
Toetsje zei:
Wat ik eerder al zei, op het moment, dat dit probleem zich voordoet, even in het mediascherm onder applicaties/brandstofverbruik kijken welke voorwaarde je mist voor i-stop.
Je hebt 3 icoontjes die een blauwe achtergrondgloed moeten hebben als ze op orde zijn om i-stop te activeren.
Mijn ervaring is, dat meestal de climate control de "boosdoener" is als i-stop niet werkt.

Zal lader nog eens aanleggen en als auto niet meer wil stilvallen de icoontjes eens controleren welke er niet oplicht (ben niet meer zeker welke dan niet oplicht maar denk dat het dat van de batterij was )

marcel21674 zei:

Zo werkte het vroeger. Wat ze nu doen is dat de dynamo niet altijd op volle kracht aan het laden is. Dat kost immers allemaal brandstof (tussen 5 en 10%). Er zitten bijvoorbeeld truken in dat alleen bij gas los en afremmen op de motor de dynamo vol aan de gang gaat om de accu vol te laden. Als je daarna weer gewoon aan het rijden ben zal de dynamo een tijdje niet laden en zal de energie uit de accu gebruikt worden. Zeker in stad of file verkeer werkt dit erg brandstof besparend.
Om te voorkomen dat je met een te lege accu komt te zitten houd de computer constant de ladingstoestand van de acccu bij aan de hand van spanning en stroom. Daarnaast rekent de computer ook de veroudering van de accu uit en neemt dit mee in de berekening.

Starthulp geven, druppel lader aansluiten of accu vervangen is dus altijd anders bij een auto die daarmee is uitgerust. Grofweg sinds 2010 is dit vrijwel overal toegepast.

lader alle dagen aangelegd vanaf 15/12 en momenteel werkt de start/stop nog altijd zoals het hoort (als de 3 icoontjes branden geef ie aan dat het systeem klaar is en valt ie inderdaad stil zoals het hoort , icoontje van batterij brand wel altijd direct na het starten en icoontje van climaat control duurt inderdaad het langst aleer die brand)
heb nu wel op de webpagina van CTEC gezien dat er een lader wordt aangeraden die speciaal dient om auto's met start/stop op te laden (Ctec CT 5),maar zou dat inderdaad nodig zijn die aan te schaven in plaats van de Ctec MXS 5.0 die ik nu gebruikt?

luc meire zei:
opel omega zei:
Bij BMW ging eerste accu 3 jaar mee ! daarna druppelader gebruikt en accu was na 7 jaar nog alsof hij nieuw was wel auto verkocht maar is toch een heel groot verschil met en zonder druppellader en prijs van BMW 5 batterij is niet goedkoop

Bij BMW ging eerste accu 3 jaar mee ! daarna druppelader gebruikt en accu was na 7 jaar nog als of hij nieuw was wel auto verkocht na 7 jaar maar is toch een heel groot verschil met en zonder druppellader en prijs van BMW 5 batterij was niet goedkoop

Als je een BMW had met een alarm en niet veel rijdt dan kost dat wel een aantal accu's.

luc meire zei:
lader alle dagen aangelegd vanaf 15/12 en momenteel werkt de start/stop nog altijd zoals het hoort (als de 3 icoontjes branden geef ie aan dat het systeem klaar is en valt ie inderdaad stil zoals het hoort , icoontje van batterij brand wel altijd direct na het starten en icoontje van climaat control duurt inderdaad het langst aleer die brand)
heb nu wel op de webpagina van CTEC gezien dat er een lader wordt aangeraden die speciaal dient om auto's met start/stop op te laden (Ctec CT 5),maar zou dat inderdaad nodig zijn die aan te schaven in plaats van de Ctec MXS 5.0 die ik nu gebruikt?

Het enige verschil dat ik zo zie is dat de CT5 start/stop met een laadspanning van 14,55V werkt in plaats van de standaard 14,4V.
Vooral AGM batterijen hebben een hogere laadspanning nodig in de absorptiefase dan normale batterijen, in mindere mate gaat dit ook op voor EFB batterijen. Dit zijn de twee meest gebruikte typen batterijen bij stop-start systemen. Wat je bij je MXS 5.0 kan doen is deze op de AGM stand zetten (of het sneeuwvlokje als je een oudere MXS 5 hebt). Dan gaat deze met de speciaal voor AGM batterijen benodigde 14,7V laden.

De CT5 stop/start is dus eigenlijk speciaal gemaakt om het makkelijk te maken zonder na te hoeven denken. Je kan je MXS 5 dus prima gebruiken, kijk even naar het type batterij dat in je auto zit en kies dan de normale of AGM modus.

golfdiesel zei:
luc meire zei:

Het enige verschil dat ik zo zie is dat de CT5 start/stop met een laadspanning van 14,55V werkt in plaats van de standaard 14,4V.
Vooral AGM batterijen hebben een hogere laadspanning nodig in de absorptiefase dan normale batterijen, in mindere mate gaat dit ook op voor EFB batterijen. Dit zijn de twee meest gebruikte typen batterijen bij stop-start systemen. Wat je bij je MXS 5.0 kan doen is deze op de AGM stand zetten (of het sneeuwvlokje als je een oudere MXS 5 hebt). Dan gaat deze met de speciaal voor AGM batterijen benodigde 14,7V laden.

De CT5 stop/start is dus eigenlijk speciaal gemaakt om het makkelijk te maken zonder na te hoeven denken. Je kan je MXS 5 dus prima gebruiken, kijk even naar het type batterij dat in je auto zit en kies dan de normale of AGM modus.

Even gekeken naar batterij in auto maar staat daar heel weinig op alleen 12Volt geschikt voor start/stop en heb wel 6 vuldoppen om water bij te vullen al de rest is in het Japans ,en in handleiding staat alleen type Q85 bij start/stop systeem

golfdiesel zei:
De Q85 van Mazda is een EFB type batterij.

Dank u wel voor de info !!
Ga dan gewoon blijven laden op de gewoone stand ,het groene lampje (batterij vol) licht nu toch heel rap op .
U bent op de hoogte van de Ctek is bij mij inderdaad sneeuwvlokje (y)

Auto wil niet meer stil vallen !! en als ik naar de icoontjes kijkt is het de batterij die niet meer oplicht , geprobeerd met een lange rit te doen maar batterij icoon wil niet meer oplichten nu 2 dagen geen druppellader meer aangelegd maar icoon batterij wil nog niet oplichten dus auto wil niet meer stilvallen
De dagen in het begin dat ik de lader gebruikte was het icoontje van de batterij die direct brandde bij het starten en daarna na kortte tijd het icoontje motor en het icoontje van climate control duurde altijd het langst eer het oplichtte en auto viel stil bij het oplichten van de drie icoontjes zoals het hoort

Terug
Bovenaan