Druk op koelvloeistof reservoir

A

Anoniem

Guest
Beste autoliefhebbers ,ik rij een citroen saxo uit 2002 alleen als ik mijn auto zon 5 minuten aan heb staan word die al gauw 120/130 graden soms wel hoger .
Ik ben langs een garage gegaan die zeiden dat het mn koppakking was alleen ik zou graag willen weten of jullie wat meer hierover weten en of het inderdaad de koppakking is . Als ik mijn auto uitzet na een aantal minuten draaien en na een paar uur mijn koelvloeistof reservoir wil openen zit er nog steeds een grote druk op en je ruikt ook een rare geur uit de uitlaat komen .
Als iemand wat meer weet please help me out want ik heb geen zin om dalijk een dure rekening te hebben voor iets wat misschien niet het probleem is
Mvg. En alvast bedankt

Radiatordop eraf, bijvullen met kvs of water tot aan de rand. Laat iemand de auto starten, gaat het borrelen is het foute boel. Eventueel benzinepompzekering verwijderen, motor hoeft niet te lopen. Op youtube staan genoeg filmpjes "how to diagnose a blown headgasket".

Hoeveel KM heeft die gelopen en is de motor ooit oververhit geweest? Oververhit kan ook nog eens kop en/of blok vlakken betekenen en misschien heeft deze saxo financieel wel zijn laatste noot geblazen.

Da's wel een koppakking. Gaan wel vaker stuk bij deze tu blokjes. Als de auto verder nog goed is, kun je overwegen hem te laten fixen. Een jaar afschrijving op een nieuwe is net zo duur.

Wij hebben jaren geleden een Saxo gehad met een lekke koppakking. Toen kostte dat bij onze vaste garage (merkloos) zo'n 600 euro all-in, dus inclusief waterpomp en spanrollen. De kop hoefde gelukkig niet gevlakt te worden.
Als je dat nu ook voor jouw Saxo zo'n beetje kwijt bent, lijkt dat nog wel de moeite waard, want voor onder de €1000 koop je in het algemeen niets anders zonder een groot risico vooral andermans ellende te kopen.

Er zijn kits te krijgen die uitlaat gassen in je koelvloeistof kunnen meten maar dat lijkt me verspilde moeite want de symptomen zijn toch wel erg duidelijk een koppakking

Je kunt 2 soorten problemen verwachten bij een koppakking.
1 Koelvloeistof lekt in de olie. Je olie wordt dan een soort mayonaise.
2 Uitlaatgassen lekken in de koelvloeistof. Die gassen zetten dan je koelvloeistof onder druk en drukken de kvs er zelfs uit. Doordat er minder kvs is om de warmte van je motor op te nemen en de kvs niet meer efficiënt gekoeld kan worden wordt de motor te warm.

of een combinatie van die 2.

Vervelend maar helaas. Met een beetje geluk is het enkel de pakking. Eventueel kan ook de kop nog wat krom zijn of zelfs gescheurd. Helaas weet je dat pas als je de kop er af hebt. De meeste koppen zijn te vlakken. Hier kost dan ongeveer £100, denk dat je het in NL ook wel voor euro100 kan laten doen.

Zeker niet mee door rijden je maakt het alleen erger. Als je een beetje handig bent is het zelf te doen met een goede workshop manual anders een mannetje of een garage.

Succes!

Saxo's zijn leuke wagentjes, als hij verder in goede staat is zou ik overwegen het gewoon te laten repareren.

We hebben ooit de koppakking van een 309 vervangen, ook zo'n tu motor. De cilinders hadden daar losse bussen in de koelvloeistof, in de koppakking zit een bekende zwakke plek waardoor doorslag vaak op dezelfde plek plaats vindt, van (ik dacht) cilinder 3 en 4 naar de koelvloeistof.

Ik denk dat het met een compressietest wel al te zien zal zijn. Ook de bougies zullen misschien niet meer allemaal schoon zijn.

Even een ruwe schatting: koppakking 50 euro, distributieriem 50 euro (die zet je niet terug), misschien waterpomp en/of spanelement, kopbouten (geen idee of dat te hergebruiken is), uitlaatspruitstukpakking 25 euro, kop vlakken 100 euro, arbeid een uur of vier à vijf. Beetje klein materiaal en vloeistoffen, uitgaand van het voordeligste geval iets van 400 euro als er verder niets stuk is en/of afbreekt en de kopbouten herbruikbaar zijn. Dat is bij een erg goedkope garage en wat meevallers. Reken op 700 euro als het niet allemaal meezit en als de garage wat duurder is. Dit is een schatting, ik heb niet gesleuteld aan dit motortype maar wel aan heel waf andere auto's.

Meestal is een pakkingset voor de kop wel te krijgen voor rond de 50-75 euro, dan zitten alle pakkingen erbij. Als je het slim doet pak je meteen de klepseals mee en slijp je de kleppen. Vlakken kan echt wel goedkoper dan 100 euro, ik was inclusief wassen van de kop en een nieuw pasbusje 65 euro kwijt.

Pak ook meteen de oorzaak van het probleem aan, veelal ligt dat in de thermostaat die niet meer open gaat. Kost ook 20 tientjes oid.

Terug
Bovenaan